Mä aivan oikiasti haluaasin helpotusta tuohon lonkkaan!!! (älä lue jos et jaksa valitusta samasta aiheesta)

Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimama:
Ihan aluksi myönnän etten tiedä nivelvaivoista mitään, paitsi sen että omani liikkuvat liikaa.

Oletko kokeillut, auttaako hieronta tai akupunktio yhtään?
Voisiko kokeilla liikuntaa (uinti?) joka vahvistaisi ympärillä olevia lihaksia tukemaan lonkkaa peremmin?

Hyvä pointti... kuntosalilta saa lihaksiin voimaa lisää ja sitä kautta myös tukee sitä niveltä. Hyvin kirjoitit! Mulla alkaa jo pikkuhiljaa kaikki neuvot "unohtumaan" ku en 2 vuoteen ole noita hommia enää tehnyt... hieronta ei sinällään siihen kulumaan vaikuta, mutta rentouttaa ympärillä olevia lihaksia ja sitä kautta voi helpottaa. Akupunktio voi helpottaa kipua, mutta muistelen ettei Scarletin kotipaikkakunnalla ole moista tarjolla (korjaa jos olen väärässä )

Alkava kuluma, hmm. Eikö luulisi, että molemmat lonkat olisi kuluneet samalla tavalla?
Mä sinuna kävisin siellä honkajoella. Mitään et menetä.
Yhdellä tytöllä oli lonkassa vikaa ja lääkärit syötti vaan kipulääkettä ja tyttö kaveli ihan kiemurassa. Lääkärit suunnitteli leikkausta, mutta äiti kävi onneksi siellä honkajoella ja vika tuli siellä korjatuksi ilman leikkausta.

Vaikka sulla on jo kuluma niin kuin tuossa edellä jo sanoin niin ylipaino lisää painetta lonkassa ja siksi tuottaa lisää kipua kävellessä. Painon pudotus on oikeesti kivun hoitoa tuossa tosi kurjassa vaivassa. Ps. olen tehnyt opinnäytetyöni aiheesta polvi- ja lonkka tekonivel leikatun hoito ja kuntoutus, että oikeesti tiedän asiasta jotaki :)

Alkuperäinen kirjoittaja 100kg kohtalotoveria:
mulla kulumaa polvissa ja epätoivoisesti laihdutan, käyn vesijumpassa, vesijuoksussa ja uimassa 3x viikossa syön pointseilla mutta mitään ei tapahdu. Joo on kilppariongelma ja ottaa NIIN päähän, mutta siis vedessä on helppo ja kiva liikkua lihavankin. Tsemppiä!

Mulla on vain se, että mietin sitä onko mulla rahaa oikein käydä uimassa yms. :ashamed: Uiminen olisi kyllä hyvää liikuntaa! Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta eikä lääkityksen saaminen ole kyllä alkanut painoa pudottaa. :whistle: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kerro ap, miksei tota laihdutusta saa mainita? Miksi sä hermostut siitä, kun se on ihan pätevä neuvo sun vaivaasi? Ainakin kannattaa varmaan kokeilla, ethän voi vailla kokemusta sanoa, ettei se auta?

Vituttaa, kun joka helvetin asiaan pitää vetää mun paino mukaan. Mä yritän kyllä laihduttaa, mutta se ei ole helppoa. Ei vaikka joku niin väittääkin. Mä niin mieluusti kävelisin ja sillä tavalla harrastaisin liikuntaa, mutta kun ei onnistu. Mulla on kyllä ittellä crosstrainer jonka lonkka kestää, pitäisi miettiä joku sopiva määrä päivässä joka auttaisi jotakin painonpudotuksessa. Ja tietysti pitää miettiä mitä laittaa suuhunsa.

Painonpudotus ei vaadi lainkaan liikuntaa, ainoastaan syömisillä on merkitystä. Toki liikunta tulee laihdutusta, mutta ei se mikään ehto sille ole (joten et voi sanoa tekosyyksi sitä, ettet voi liikkua..). Olet palstalla maininnut että ylipainoa on, joten tottakai se laihduttaminen nyt ensimmäisenä hoitokeinona tuohon vaivaan mieleen tulee, sillä ylipaino varmaankin pahentaa sitä kipua.

Alkuperäinen kirjoittaja ihan hyvällä tää:
Alkuperäinen kirjoittaja tästä ap ei tykkää:
yleensä painonpudotus auttaa nivelvaivoissa...

Haista nyt, et taida tietää oikeista nivel vaivoista mitään...

Kyllä se oikeesti on näin. Ylipaino lisää lonkaan kohdituvaa painetta. Ja kyllä lääkäritkin asiasta asiakkaalle mainitsee. Ylipaino myös hidastaa paranemista jos lonkka leikataan joskus. Sitäpaitsi jos ei suostu painonpudotukseen sekin voi olla kriteeri olla leikkauspäätöstä suosittelematta. Koska ensin pitäisi kokeilla konservatiiviset hoitomuodot.

On se totta mutta onko ap ylipainoinen? Ei mielestäni ole tällaista sanonut. Itse en ole vaikka polvi on jo kolmesti leikattu.

Mä olen ylipainoinen ja se jaksetaan vetää esille joka ketjussa vaikka miettisin vain uutta hiustyyliä.

No voi noita vaivoja silti olla ilman sitä ylipainoakin.

Alkava kuluma, hmm. Eikö luulisi, että molemmat lonkat olisi kuluneet samalla tavalla?
Yhdellä tytöllä oli lonkassa vikaa ja lääkärit syötti vaan kipulääkettä ja tyttö kaveli ihan kiemurassa. Lääkärit suunnitteli leikkausta, mutta äiti kävi onneksi siellä honkajoella ja vika tuli siellä korjatuksi ilman leikkausta.

Ei toisessa lonkassa ole mitään ongelmaa. Niin sä olet se joka mulle siitä Honkajoen paikasta kerroit. Mä menen nyt tammikuun alussa ortopedille ja kuuntelen mitä hän sanoo.

Tuli vain muuten mieleen, että ortopedi ei ole sanallakaan maininnut mun ylipainoa. Eikä kumpikaan tk-lääkäreistä jotka mua hoiti. En siis tätä laita puolustuksena, mutta tuli vain mieleen.

Eipä kai se laihdutus kulumiin auta...äitini on hoikka, kuluma lonkassa ja ainoa apu oli tekonivel lonkkaan noin 50 vuotiaana ja nyt juuri uusittiin, kun se tekonivelkin oli kulunut ja nyt hällä ikää 62v. Hällekkin annettiin aluksi kipupiikkejä jotka auttoivat vähän aikaa, mutta kivut vaan jatkuivat vaikka olikin hoikka/normaali painoinen. Joten tuskin sillä painolla niin suurta merkitystä on loppujen lopuksi noihin kulumiin

mulla kulumaa polvissa ja epätoivoisesti laihdutan, käyn vesijumpassa, vesijuoksussa ja uimassa 3x viikossa syön pointseilla mutta mitään ei tapahdu. Joo on kilppariongelma ja ottaa NIIN päähän, mutta siis vedessä on helppo ja kiva liikkua lihavankin. Tsemppiä!

Mulla on vain se, että mietin sitä onko mulla rahaa oikein käydä uimassa yms. :ashamed: Uiminen olisi kyllä hyvää liikuntaa! Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta eikä lääkityksen saaminen ole kyllä alkanut painoa pudottaa. :whistle: :laugh:

Kysypäs fyssan tytöiltä tk:sta saisitko käydä uimassa siellä tk:n altaassa. Se on halvempaa kuin uimahallissa. pienihän se allas on, mutta toisaalta kyllä siellä ainakin liikkeitä pystyy tekemään. Ja tk:n lääkäri vois jopa sulle kirjoittaa lähetteenkin sinne, uskon ainakin niin, koska siellä panostetaan ennalta ehkäisevään hoitoon oikein kunnolla.

Ei toisessa lonkassa ole mitään ongelmaa. Niin sä olet se joka mulle siitä Honkajoen paikasta kerroit. Mä menen nyt tammikuun alussa ortopedille ja kuuntelen mitä hän sanoo.

Tuli vain muuten mieleen, että ortopedi ei ole sanallakaan maininnut mun ylipainoa. Eikä kumpikaan tk-lääkäreistä jotka mua hoiti. En siis tätä laita puolustuksena, mutta tuli vain mieleen.

Käy siellä honkajoella! Lääkärit ja ortopedit pitää sitä huuhaana, mutta se toimii!

Alkuperäinen kirjoittaja tilda harmailee:

Kysypäs fyssan tytöiltä tk:sta saisitko käydä uimassa siellä tk:n altaassa. Se on halvempaa kuin uimahallissa. pienihän se allas on, mutta toisaalta kyllä siellä ainakin liikkeitä pystyy tekemään. Ja tk:n lääkäri vois jopa sulle kirjoittaa lähetteenkin sinne, uskon ainakin niin, koska siellä panostetaan ennalta ehkäisevään hoitoon oikein kunnolla.

No tämä asia on nyt oikeastaan ortopedin käsissä, että pitäisiköhän kysyä häneltä asiasta? Mutta hän on kyllä sitten S.joen sairaalasta, että mitä tk:n lääkärit sanoo tähän....

Toisaalta jos kerran viikossa kävisi uimahallilla uimassa, niin se maksaisi 3?. Kaipa se kerran viikossakin auttaisi? Siis muun liikunnan ja oikian ruokavalion ohella?

Ap, mites se crosstreenarilla "polkeminen", tuntuuko että siitä olisi ollut apua vaivaan, siis että kipu vähenisi sitä mukaa kun lihaskunto kohenee?

En mä tiä, mutta se polkemisen jälkeen on sellainen ihana olo. Siis sellainen kun on tehnyt jotakin fyysistä, tietää tehneensä jotakin. Tiedätkö mitä tarkoitan? :D

Toisaalta jos kerran viikossa kävisi uimahallilla uimassa, niin se maksaisi 3?. Kaipa se kerran viikossakin auttaisi? Siis muun liikunnan ja oikian ruokavalion ohella?

Tottakai, aina se on eteenpäin :) Entäpä jos toivoisit uimalippuja joululahjaksi? :)

etkö saa opiskelijaalennusta? Aamuuinti onko halvempaa? Mä olen pienituloinen omaishoitaja ja käyn tuon 3x viikossa ja maksaa täällä 15e mun on pakko repiä toi itseeni muuten hajoon.
Suosittelen!

Alkuperäinen kirjoittaja tilda harmailee:

No tämä asia on nyt oikeastaan ortopedin käsissä, että pitäisiköhän kysyä häneltä asiasta? Mutta hän on kyllä sitten S.joen sairaalasta, että mitä tk:n lääkärit sanoo tähän....

Uskoisin, että eivät piittaa siitä vaikka oliskin S-joen lääkäri. Voi laittaa suosituksen sulle tk:seen ja sieltä sit sun oma lääkäri kääntää sen tytöille fyssan puolelle.

kyllä se kerran viikossakin auttaa, tottakai, kaikki on plussaa. Se vedessä liikkuminen on vaan niin paljon helpompaa eikä rasita niveltä, että siksi mä siitä sulle hoen.

Painon pudottaminen on vaikeaa, tiedän, puhun kokemuksesta. Varsinkin jos on ongelmia kilpirauhasen kanssa, on se vielä vaikeampaa. Sisua tarvitaan ja varmasti tsemppiä, mutta multa saat sitä, jos tarvitset. Aloitan itse tammikuun alussa ja varmasti kaipaan myös stemppiä asian suhteen.

nimim. tuo crossarin kotiin joulun jälkeen :)

Ap, mites se crosstreenarilla "polkeminen", tuntuuko että siitä olisi ollut apua vaivaan, siis että kipu vähenisi sitä mukaa kun lihaskunto kohenee?

En mä tiä, mutta se polkemisen jälkeen on sellainen ihana olo. Siis sellainen kun on tehnyt jotakin fyysistä, tietää tehneensä jotakin. Tiedätkö mitä tarkoitan? :D

Tiedän :D se on taivas. Pitkä hikilenkki, tunnin reipas kuntopyöräily, jne. Todellakin sen fyysisen hyvän lisäksi se tekee pääkopallekin niin hyvää =)

Eli jos se nyt ei parannakaan vaivaasi, niin ainakin hetkeksi tulee hyvä fiilis. Sekin on jo jotain :)

Primaarilla kulumalla tarkoitetaan tällaista puhtaasti ikään liittyvää kulumaa. On kuitenkin olemassa vaaratekijöitä, jotka altistavat ennenaikaiselle kulumalle, ja tällöin puhutaan sekundaarisesta kulumasta. Merkittävimmät paikalliset vaaratekijät ovat synnynnäiset ja hankitut nivelen virheasennot, vammojen ja tulehdusten jälkitilat sekä poikkeavat rasitusolosuhteet kuten ylipaino.

siis YLIPAINO.

http://www.pulssi.fi/6.php?nid=1172833764&avnid=-1&show=1&sl=0

Alkuperäinen kirjoittaja se jolla kulumia ja vajis:
etkö saa opiskelijaalennusta? Aamuuinti onko halvempaa? Mä olen pienituloinen omaishoitaja ja käyn tuon 3x viikossa ja maksaa täällä 15e mun on pakko repiä toi itseeni muuten hajoon.
Suosittelen!

Mä en nyt muista tuliko opiskelija-alennus siellä uimahallilla, kun ainakin työttömät saa alennuksen. Mulla ei kyllä ole opiskelijakorttia, että pitäisi varmaan sellainen hommat.

Aamu-uinti ei onnistuisi mulla koulun takia. Kaks kertaa viikossa likka menee arki-iltaisin isälleen, että silloin mulla on aikaa mennä uimahallille.

Osaako muuten kukaan sano miksi ortopedi ei sanonut mitään mun painosta? Kun sen ylipainon kuitenkin huomaa silmämääräisesti. Ortopediä kiinnosti lähinnä se, että kuinka mä kävelen, missä kipu ja mihin kohtaan olen saanut sädehoitoa. Luulisi, että olisi sanonut jotakin painosta.

Ortopedi muuten sanoi, että nyt kattotaan luun verenkierto.

Osaako muuten kukaan sano miksi ortopedi ei sanonut mitään mun painosta? Kun sen ylipainon kuitenkin huomaa silmämääräisesti. Ortopediä kiinnosti lähinnä se, että kuinka mä kävelen, missä kipu ja mihin kohtaan olen saanut sädehoitoa. Luulisi, että olisi sanonut jotakin painosta.

Ortopedi muuten sanoi, että nyt kattotaan luun verenkierto.

Ei välttämättä ole katsonut sitä kuitenkaan niin suureksi asiaksi sun kohdalla. Haluaa selvittää varmasti ensin sen luu-tilanteen, ettei sieltä löydy mitään selittävää tekijää. Toivottavasti saat jotakin helpostusta tilanteeseesi, mutta muista, että se nivel tykkää liikkeestä. Jos et kävele niin sit jotai muuta, mutta älä jätä liikettä pois, silloin se kipeytyy entistä enemmän!

Scarlett, sillä ortopedilla ei pitäis olla asiaan mitään sanomista, jos sä tarvit sen keinonivelen niin sehän sitte laitetaan. eli enskerralla ku meet niin nostat sen poppamiehen seinälle ja pakotat sen siihen operaatioon. jumakeuta tommosta tarvi sietää lääkäreiltä niin ollenkaa. ikään vetoaminen ei oo mikään syy ja piste. :kieh:

Kaksi kokeiltavaa vinkkiä, jos et ole vielä testannut:
Vääränlaisesta kävelystä aiheutuviin lihassärkyihin suosittelen kunnon annosta magnesiumia, joka on lihassairauksissa ihan ykkös asia auttamaan kipuihin. Kun kivut eivät ole niin pahoja, et ainakaan kävele niitten takia sen enempää väärin kuin lonkka pakottaa ja kipun kierre saattaa hetkittäin katketa.
Jätä suola veke (valmisleivän suola on tarpeeksi) ja laita nakit, leikkeleet yms. nitriitin lähteet íhan kokonaan pannaan, sillä ne turvottaa ja aiheuttaa nivelkipua jopa ihan ilman askeleenkaan ottamista.

Yhteistyössä