Mä aivan oikiasti haluaasin helpotusta tuohon lonkkaan!!! (älä lue jos et jaksa valitusta samasta aiheesta)

Alkuperäinen kirjoittaja tilda harmailee:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Osaako muuten kukaan sano miksi ortopedi ei sanonut mitään mun painosta? Kun sen ylipainon kuitenkin huomaa silmämääräisesti. Ortopediä kiinnosti lähinnä se, että kuinka mä kävelen, missä kipu ja mihin kohtaan olen saanut sädehoitoa. Luulisi, että olisi sanonut jotakin painosta.

Ortopedi muuten sanoi, että nyt kattotaan luun verenkierto.

Ei välttämättä ole katsonut sitä kuitenkaan niin suureksi asiaksi sun kohdalla. Haluaa selvittää varmasti ensin sen luu-tilanteen, ettei sieltä löydy mitään selittävää tekijää. Toivottavasti saat jotakin helpostusta tilanteeseesi, mutta muista, että se nivel tykkää liikkeestä. Jos et kävele niin sit jotai muuta, mutta älä jätä liikettä pois, silloin se kipeytyy entistä enemmän!

Mä olen huomannut jo monta kuukautta sitten, että pitkään istuminen tai paikoillaan seisominen tekee huonoa lonkalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Flow87 -Only and Original-:
Scarlett, sillä ortopedilla ei pitäis olla asiaan mitään sanomista, jos sä tarvit sen keinonivelen niin sehän sitte laitetaan. eli enskerralla ku meet niin nostat sen poppamiehen seinälle ja pakotat sen siihen operaatioon. jumakeuta tommosta tarvi sietää lääkäreiltä niin ollenkaa. ikään vetoaminen ei oo mikään syy ja piste. :kieh:

No kyllä mä nyt kuitenkin odotan mitä ammattilaisella on sanottavaa asiassa. Ortopedi sanoi, että haluaa varmistella asioita. Ei näköjään halua turhanpäiten tehdä liian radikaaleja tekoja.

Enkä mä kyllä mitenkään innostunut ole mistään leikkauksesta. :snotty:

Scarlett, sillä ortopedilla ei pitäis olla asiaan mitään sanomista, jos sä tarvit sen keinonivelen niin sehän sitte laitetaan. eli enskerralla ku meet niin nostat sen poppamiehen seinälle ja pakotat sen siihen operaatioon. jumakeuta tommosta tarvi sietää lääkäreiltä niin ollenkaa. ikään vetoaminen ei oo mikään syy ja piste. :kieh:

No kyllä mä nyt kuitenkin odotan mitä ammattilaisella on sanottavaa asiassa. Ortopedi sanoi, että haluaa varmistella asioita. Ei näköjään halua turhanpäiten tehdä liian radikaaleja tekoja.

Enkä mä kyllä mitenkään innostunut ole mistään leikauksesta. :snotty:

Eikä oikeasti alkavaan lonkkakulumaan kannata mitään leikkausta ottaa. Se on aika radikaali ratkaisu. Jotai pinnoitteita ym. vois ehkä miettiä sitten kun on sen aika, mutta sekin sitten ajallaan. Sun pitää ikävä kyllä vaan syödä särkylääkkeitä ja kokeile kylmähaudetta, varsinkin liikkumisen jälkeen, voisi ehkä auttaakin. Tosin joskus kulumat ei "tykkää" kylmästä, mut kokeilemalla tiedät.

Alkuperäinen kirjoittaja Rahina:
Kaksi kokeiltavaa vinkkiä, jos et ole vielä testannut:
Vääränlaisesta kävelystä aiheutuviin lihassärkyihin suosittelen kunnon annosta magnesiumia, joka on lihassairauksissa ihan ykkös asia auttamaan kipuihin. Kun kivut eivät ole niin pahoja, et ainakaan kävele niitten takia sen enempää väärin kuin lonkka pakottaa ja kipun kierre saattaa hetkittäin katketa.
Jätä suola veke (valmisleivän suola on tarpeeksi) ja laita nakit, leikkeleet yms. nitriitin lähteet íhan kokonaan pannaan, sillä ne turvottaa ja aiheuttaa nivelkipua jopa ihan ilman askeleenkaan ottamista.

Mä sain tutulta hänelle määrättyjä kolmiolääkkeitä ja otin niitä. :ashamed: Ne auttoi kipuun hetkeksi. Silloin pystyin kävelemään normaalisti. Kun käy selänkin päälle tämä touhu jo. Ja mun pitäisi tehdä töitä suurkeittiöllä ja baarissa!

Mä olen miettinyt, että kuinkahan panacod auttaisi... :ashamed: Olen sitä joskus saanut kipuun ja se auttoi niin ihanasti. Mutta en kai mä voi noin vain mennä pyytämään jotakin tiettyä lääkettä lääkäriltä...?

Mutta magnesium? Missä muodossa ja kuinka paljon?

Mä olen miettinyt, että kuinkahan panacod auttaisi... :ashamed: Olen sitä joskus saanut kipuun ja se auttoi niin ihanasti. Mutta en kai mä voi noin vain mennä pyytämään jotakin tiettyä lääkettä lääkäriltä...??

Mikset voisi? :hug: Kamalaahan se on kivussa elää jos tietää olevan lääke joka auttaisi.

Itse olin 19 v kun aloittaa ekaa muksua. Paino nousi 43 kg 60 kiloon.Tällöin tuli lonkkakipuja ja todettiin synnynnäinen lonkkaluksaatio.Yksityinen ortopedi sanoi että se on leikattava. En antanut. Olen saanut 4 lasta lisää.Raskaus ajat olivat pahimmat kun paino nousi. Nyt olen ollut jo vuosia normaalipainoinen eikä kipuja enää ole jos kävele kauhean kovaa. Kävelen työssäni n.10 tuntia 16 tunnin työvuoron aikana.Vahvista reisilihaksia ettei ne surkastu ja laihduta.

mulla oli (on? ) kuluma nilkassa. harrastin ennen juoksua ja ratsastusta. sitten rupes tuleen sietämättömiä kipuja. lääkäri laittoi kieltoon ettei saa jalkaa rasittaa. vuodesta toiseen mua pomputeltiin kunnes tehtiin leikkaus missä polvesta siirrettiin rustoa nilkkaan. vuosi meni parannellessa eikä kipuja juurikaan ole ollut senjälkeen. leikkauksesta on aikaa nyt 4vuotta. ja ehkä kerran vuodessa kovan rasituksen jälkeen nilkkaa saattaa hieman särkeä. liikkumattomuudentakia en kumminkaan lihonut. ahdisti kumminkin kun en kovana liikkujana saanu enää edes ratsastaa niin että jalkoihin tuli painoa. ratsastin aina sitten ilman jalustimia tai koko satulaa.
nyt jo onneksi pystyn liikkumaan ja on se ihanaa. täytyy vaan koittaa juoksua välttää ettei ehdontahdoin tee tuhoa jalalle. tuskin tää pysyvää on vaan jalka rupee varmasti vaivaan viä vanhempana. täytyy toivoo että vois leikata vielä ja onnistuiskin yhtähyvin kun viimeksi. aluks ne pelotteli että se jäykistetään,ei todellakaan sopinut eikä tuu sopiinkaan ainakaan ennen kun oon joku 70v.
nyt onn

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olen miettinyt, että kuinkahan panacod auttaisi... :ashamed: Olen sitä joskus saanut kipuun ja se auttoi niin ihanasti. Mutta en kai mä voi noin vain mennä pyytämään jotakin tiettyä lääkettä lääkäriltä...??

Mikset voisi? :hug: Kamalaahan se on kivussa elää jos tietää olevan lääke joka auttaisi.

Mutta sepä siinä on, että en mä tiedäkään, että auttaako panacod just tähän. Se on aika tehokas lääke, mutta kolmiolääke ja saattaa kuulemma aiheuttaa riippuvaisuutta. Kaikilla ei ole kyllä tuokaan lääke auttanut kipuun.

Ja mä hölmö mietin sitä, että jos pitää leikata etteivät leikkaa ennen kesää. Kun mulla puoli vuotta koulua jäljellä ja sitten valmistun. Ettei siirtyisi valmistuminen. :ashamed: :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Rahina:
Kaksi kokeiltavaa vinkkiä, jos et ole vielä testannut:
Vääränlaisesta kävelystä aiheutuviin lihassärkyihin suosittelen kunnon annosta magnesiumia, joka on lihassairauksissa ihan ykkös asia auttamaan kipuihin. Kun kivut eivät ole niin pahoja, et ainakaan kävele niitten takia sen enempää väärin kuin lonkka pakottaa ja kipun kierre saattaa hetkittäin katketa.
Jätä suola veke (valmisleivän suola on tarpeeksi) ja laita nakit, leikkeleet yms. nitriitin lähteet íhan kokonaan pannaan, sillä ne turvottaa ja aiheuttaa nivelkipua jopa ihan ilman askeleenkaan ottamista.

Mä sain tutulta hänelle määrättyjä kolmiolääkkeitä ja otin niitä. :ashamed: Ne auttoi kipuun hetkeksi. Silloin pystyin kävelemään normaalisti. Kun käy selänkin päälle tämä touhu jo. Ja mun pitäisi tehdä töitä suurkeittiöllä ja baarissa!

Mä olen miettinyt, että kuinkahan panacod auttaisi... :ashamed: Olen sitä joskus saanut kipuun ja se auttoi niin ihanasti. Mutta en kai mä voi noin vain mennä pyytämään jotakin tiettyä lääkettä lääkäriltä...?

Mutta magnesium? Missä muodossa ja kuinka paljon?

En tietenkään osaa määrätä annostusta, etenkään kun en tiedä vaikuttaako tuo kilpirauhanen magnesiumin säätelyyn mitenkään. Munuaisten toiminta ainakin vaikuttaa. Mutta kokeile ihan apteekin reseptitöntä tabletti annostusta ja ulkoisesti magnesiumia saa hierottavana öljynäkin (en ole kokeillut). Tehosta luonnollista saantia ruokavaliolla: banaanilla, kuorimattomalla viljalla (viljan kuoriminen vähentää magnesiumia siitä 80%), ja naposteluun pähkinöitä ja kasviksia. Samalla auttaa siihen painonhallintaankin jos syömätavat muuttuisi :) Särkylääkkeitten ongelma on se, että kivun painuessa lääkkeellisesti alas suorituksen keston ajaksi, et huomaa kun liikeradat ovat vääriä ja jälkeen päin kivut voivat olla vielä kovemmat. Mutta totta kai voit mennä pyytämään tiettyä lääkettä lääkäriltä! Silloin saat ne halvemmallakin. Kannattaa silti yrittää kaikkia luonnollisiakin keinoja, kyllähän kehon toiminnoilla ja tarpeilla on luonnolliset syyt olla niin kuin ovat.

Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
mulla oli (on? ) kuluma nilkassa. harrastin ennen juoksua ja ratsastusta. sitten rupes tuleen sietämättömiä kipuja. lääkäri laittoi kieltoon ettei saa jalkaa rasittaa. vuodesta toiseen mua pomputeltiin kunnes tehtiin leikkaus missä polvesta siirrettiin rustoa nilkkaan. vuosi meni parannellessa eikä kipuja juurikaan ole ollut senjälkeen. leikkauksesta on aikaa nyt 4vuotta. ja ehkä kerran vuodessa kovan rasituksen jälkeen nilkkaa saattaa hieman särkeä. liikkumattomuudentakia en kumminkaan lihonut. ahdisti kumminkin kun en kovana liikkujana saanu enää edes ratsastaa niin että jalkoihin tuli painoa. ratsastin aina sitten ilman jalustimia tai koko satulaa.
nyt jo onneksi pystyn liikkumaan ja on se ihanaa. täytyy vaan koittaa juoksua välttää ettei ehdontahdoin tee tuhoa jalalle. tuskin tää pysyvää on vaan jalka rupee varmasti vaivaan viä vanhempana. täytyy toivoo että vois leikata vielä ja onnistuiskin yhtähyvin kun viimeksi. aluks ne pelotteli että se jäykistetään,ei todellakaan sopinut eikä tuu sopiinkaan ainakaan ennen kun oon joku 70v.
nyt onn

Mä haluaisin muuten pitkästä aikaa ratsastaa taas. Olen viimeksi teininä ratsastanut. Se harrastus vain jäi, kun naapurinlikka myi hevosensa.

ikävä tosiasia on, että liikalihavuus edesauttaa kulumien syntyä. ja painon laskeminen vähentää nivelten kuormitusta..

MUTTA mä tiedän tasan että laihtuminen ei ole helppoa jos liikkuminen on vaikeaa. ei se niin vaan tapahdu :(

tsemppiä ap, tuo on niin turhauttavaa kun lääkäri sanoo vaan että tarkastellaan ja katsellaan. Itselläni erään toisen jalkaongelman kanssa kävi just noin, vuosia kävin, elin kipujen kanssa. Tein valituksen ja lopulta pääsin hoitoon.

en osaa muuta sanoa kuin että taistele! vaikka se välillä väsyttää ja kivut ahdistaa mutta yritä uskoa siihen että jonain päivänä on parempi!

ps.. inhoan tota liian nuori-termiä. järkevämpi olisi hoitaa kuntoon nuori työkykyinen kun pitkästi eläkeikäinen.. ja en tarkoita tällä että vanhukset pitäisi jättää hoitamatta..

scarlett, oisko vihersimpukka mistään kotosin? kuulin että auttis.. en tosin tiedä ku en oo itse kokeillu :xmas: ukko tosin on, ja sillä autto nivelsärkyihin

Tuliko M muuten siitä kummemmaksi vain onko normi-ittensä? :xmas: :D Mä en ole kyllä ikinä kuullukaan tuollaasesta. :o

Alkuperäinen kirjoittaja jalkaongelmainen:
ps.. inhoan tota liian nuori-termiä. järkevämpi olisi hoitaa kuntoon nuori työkykyinen kun pitkästi eläkeikäinen.. ja en tarkoita tällä että vanhukset pitäisi jättää hoitamatta..

Kyllä mä tunnen itteni liian nuoreksi mun sairastamisiin. :snotty: :ashamed:

maallisessa vaelluksessaan missä kroppa ei enää pysy mukana. olin superatleettinen ja superhyvä liikkuja, itsetuntoni rakentui ei rahaan vaan ihanaan ruumiiseeni ja liikkumiskykyyni. Nyt väkerrän kipeillä lonkilla ja välillä tihrustelen kyyneleitä, mutta toisaalta hyväksyn asian ja olen iloinen että minulla on vielä edes jalat allani.. Niin, kun sitä ei tiedä miten niiden kanssa on. on tämä elämä ihmeellistä. Antroposofisessa filosofiassa on opetus, että kun "näet likaisen paidan toisen yllä", niin ei kannata ylenkatsoa, koska ei aikaakaan, kun se likainen paita voi olla sinun ylläsi. Eli olen varmaan joskus ihmetellyt vaivaisia, ja kokenut salaista kiitollisuutta omasta superkropastani. nyt olen itse vaivainen ja eilenkin näin, miten eräs mies käänsi katseensa minusta äkillisesti pois, kun huomasi etten ollutkaan täydellinen pakkaus. Kävely oli nivelrikkoisen kävelyä. se ei minua Satuttanut, ei sitten yhtään. Sekin mies voi ennen pitkää houtua kasvokkain sen tosiasian kanssa, että elämässä ainoa pysyvä asia on muutos. Ja "likainen paita" saattaa löytä hänen itsensä yltään.

Yhteistyössä