Mä en enää jaksa, en jaksa, en jaksa tota miestä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No et tietenkään ota vastuullesi miehen vastuutonta elämäntapaa, eli et suostu otamaan yhtään velkaa omiin nimiisi! JOkainen on itse vastuussa teoistaan ja jos sinä otat ne lainat, niin sehän tekee uuta! Älä mahdollista toisen mahdotonta käytöstä!
Ja selvitteleppä vähän, mihin ne rahat on menny, eli pelaako mies tai onko taustalla jotain muuta, mihin sitä trahaa tarvitaan ja miksi sinne ulos jatkuvasti pitää kaverien kanssa päästä ja mietippä sitten uudestaan onko siitä miehestä jotain iloa oikeasti sinulle vai käyttääkö se sinua vaan elättäjänä ja elämäntapansa mahdollistajana.
Jokainen voi tehdä virheitä -myös se mies- mutta virheistään on maksettava ihan itse!

[QUOTE="vieras";25863685]

Kerroin jo asiasta yhdelle kaverilleni ja omille vanhemmilleni kerros jossain vaiheessa luultavasti. Miehen vanhemmille ja sisaruksille tuskin viitsin kertoa. Mulla on niihin aika etäiset välit enkä oikein edes piittaa heidän ajatuksistaan.

a.p.[/QUOTE]

Kuulosti hyvälle tuo teidän suunnitelma! Hyvä että et suostu ottamaan lainaa nimiisi :)

Minusta sinun ei tarvitsekaan kertoa miehen suvulle mitään vaan se on miehen tehtävä itse. Miehelle nöyryyttävää, mutta itsepä on tuon tilanteen aiheuttanut. Tekisi kuitenkin hänellekin hyvää nöyrtyä vähän ja myöntää sille omalle suvulleen ja kaveripiirilleen, että koko viime vuosien luksuselämä on ollut esitystä. Uskon, että sen myöntämisen jälkeen on kynnys korkeammalla tehdä sama uudestaan, jos meinaa siihen langeta.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen;25863929:
Minusta sinun ei tarvitsekaan kertoa miehen suvulle mitään vaan se on miehen tehtävä itse. Miehelle nöyryyttävää, mutta itsepä on tuon tilanteen aiheuttanut.

Ei tarvi kertoa, mutta ei ole myöskään enää kumppanin tehtävä salailla tilannetta mitenkään. Ainoa keino ulos valheen kuplista on se, että niiden olemassaolo myönnetään. Ei sitä torilla tarvi huutaa, mutta valheella ei saa peitettyä valhetta, sotku vaan suurene, jos sitä kokeilee.

että eihän mies vaan pelaa? LisaMarie taisi olla ainoa joka ehdotti moista vaihtoehtoa, mulle se tuli ainakin aloitusviestistä heti mieleen. Omakohtaista kokemusta kun pelaamisesta löytyy (minä pelasin) ja kuulostaa kyllä todella tutulta tuo aloitus. Lupauksia tein aina vain uusia kun taas tuli tilanne, että sitä rahaa tarvittiin kun olin onnistunut tekemään lisää velkaa vaikka kuinka olin luvannut ettei sitä enää tapahdu. Jotenkin tuntuu käsittämättömältä että miehesi olisi vain hummaillut rahat ja sit yks kaks tajunnut että oho, nyt ei sit enää ookaan rahaa mihinkään. Minä ainakin keksin uskomattomat selitykset miksi rahaa ei ollut antaa miehelle silloin kun piti osallistua elämiskustannuksiin. Oli siis sovittu summa minkä kuussa maksan, laina luojan kiitos on vain hänen nimissään. Kun tilanteeni selvisi kokonaisuudessaan, mies pelasti sillä että maksoi kavereiltani ottamat pikkuvelat pois, niihin kun ei mitään erillistä lainaa tarvinnut hänenkään ottaa. Nyt olen ollut melkein vuoden verran pelaamatta ja olen niin onnellinen!! Ulosottoon menee kolmasosa palkasta, mutta niin paljon mieluummin makselen sitä kun pelaan rahat taivaan tuuliin ja kärsin järkyttävästä ahdistuksesta. Meillä menee nykyään todella hyvin. Toivottavasti saatte kaikki asiat kuntoon. Tsemppiä!

En lukenut koko ketjua, ja voin näin ollen toistaa jo muiden kirjoituksia. Kerronpa oman kokemukseni vastaavasta tilanteesta. Meillä mies oli myös korvia myöten täynnä veloissa, tuhlannut rahansa ja ottanut uutta lainaa. Kysyin monesti, minne rahat ovat mennee, sillä mitään näkyvää taloon ei ollut tullut. Hieman epämääräisiä vastauksia sain, ja keskustelut käytiin hyvin kireissä tunnelmissa...asiasta ei siis sopinut puhua.
Tyhmä kun olin, suostuin järjestelyyn, että mies hoitaa velkansa ja minä vastaan perheen taloudesta pääsasiassa. Mies osti ehkä kerran kaksi kuukaudessa meillä ruokaa, mutta muuten kaikki meni minun pussista.
Parin vuoden tämän järjestelyn jälkeen koko totuus pläjähti kasvoille. Miehen oli pakko tunnustaa kaikki, sillä oli täysin suossa raha-asioidensa kanssa. Oli ottanut lisää lainaa, pankkilainaa, pikavippejä ja pelannut netissä. Varmasti vielä jotakin muutakin, mikä ei ole tullut vielä ilmi. Lainaa hän myönsi olevan liki 80 tonnia eri paikkoihin. Epäilen tuotakin, mahdollisesti velkaa on vielä lisää.
Ei varmastikaan vaikea arvata, mikä minun ratkaisuni oli. Toki sain syyttelyjä pitkään miehen sukulaisten puolelta ja mieheltä, kuinka itsekäs olin ratkaisuneni.
Olen nyt tyytyväinen ja onnellinen. Nyt pystyn huoletta huolehtimaan lapsista ja itsestäni.

Mulla on ollu samankaltainen tilanne kuin A.P:n miehellä. Vuosien tuloksettomat lapsettomuushoidot ja tuska lapsettomaksi jäämisestä ajoivat minut shoppailemaan. Kannoin tavaraa (vaatetta, kosmetiikkaa) kotiin ihan järjettömästi. Usein tungin kassit vaan vaatekaapin pohjalle, enkä edes käyttäny uusia vaatteita.

Rahasotkut paljastuivat miehelle, kun postissa alko tulla ulosottovirastosta postia. Maksan nyt kolmasosan palkasta ulosottoon. Miehellä ei käyny ees mielessä jättää mua. Kyllähän mä kärsin hemmetisti ja kärsin edelleen. Luulin toki, et mies jättää, mutta onneksi ei.

Myykää talo, osittakaa jos jotain jää. Otat asumus
eron ja asutte erillään. Puolikin vuotta miehelle oman elämän hallintaa. Mitä normaali arki, kun itse kaiken maksaa, maksaa.
Miehesi maksaa omat velkansa! Tuo 2000e/kk lyhennys. Korkoa kaikki. Yhden hoitamattoman pikavipin jota ei ole maksettu maksusuunnitelman mukaisesti korko hyppää pilviin. Esim. korko voi olla 200 e ja lyhennys 20 e. Siis kk-erä 220 yhdestä lainasta.
Älä maksa yhtäkään pikavippi osamaksua miehesi puolesta. Jos maksat niin olet lainassa" mukana"
Miehesi voi myöhemmin vaikka valehdella että säkin sait niistä velkarahoista osan ja katsokaa nyt sehän maksoi n tämän laskun. Avioliitto ja yhteinen talous.
Heti paperille kuka omistaa ja mitä. Tuo on kuin peliriippuvuus ihan yhtä paha.

Mies kuppasi minulta rahaa, olen itsekkin pienipalkkainen. Annoin useita satoja euroja kuukaudessa hänelle ja osallistuin puolet
vuokranmaksuun jne, ostin ruuat kotiin. Sitten räpsähti silmille, mies ei ollutkaan maksanut vuokria, en saanut koskaan takaisin rahoja jotka annoin hänelle (puhuimme aina lainasta) ja jouduin itse maksamaan kerralla kahden kuun vuokrat (yhteensä 1200).
Koskaan en enää luota miehiin, kyllä talous kusi niin pahasti allensa.
Eroa siitä, noin kiero mies kieroilee vielä uudemmasti. Usko pois.

älä herranen aika vaan ota lainaa nimiisi tai edes yhteiseksi!! miehesi ne rahat on tuhlannut niin hän saa myös luvan maksaa ne takaisin, vaikka sitten olisikin millaisessa kusessa vain, eikä rahaa olisi. jos nyt autat miestäsi olet itse ongelmissa raha asioidesi kanssa. nimimerkillä kokemusta on! meillä vain meni niin, että mies pelasi minulta salaa kauan. kerran kuulin yhtiön puheenjohtajalta, että PUOLEN VUODEN vastikkeet maksamatta. kotiin päästyäni aloin tutkia miehen kaappeja (niinhän ei saisi tehdä, mutta..) ja sieltä paljastui helvetin monta maksamatta jätettyä laskua. mies kun tuli töistä kotiin ja näki lasku pinon jonka olin pöydälle jättänyt, lupasi kaiken muuttuvan ennen kuin itse sain edes suutani auki. velkaa oli paljon ja minä tyhmä maksoin ne, koska tuntui että minun kuuluu tehdä niin. EI, minun ei olisi tarvinnut tehdä sitä, mutta tehty mikä tehty. nyt on puoli vuotta kulunut tästä ja mies ei ole kertaakaan pelannut ja joka viikko saan nähdä hänen tilitietonsa. luotan mieheeni vaikka paljastuksen jälkeen se oli vaikeaa.

Pakko oli vielä tulla tänne kertomaan tämän päivän saavutukset!
Mies sai kuin saikin järjestettyä itselleen könttilainen, jolla kuittaa vanhat lainansa ja sen jälkeen lyhennykseen menee max 1/3 siitä mitä on aiemmin mennyt kuukaudessa! Huojentavaa.

Lisäksi mies pisti velaksi (mitä en tiennyt) ostamansa veneen myyntiin ja heti oli kiinnostuneita soitellut.

Eli aika valoisalta näyttää!!!
Mies itsekin tuntuu nyt vasta oikeasti myöntäneensä itselleen missä mennään.

Mulle sanoi tänään että ostetaan mulle se polkupyörä mitä oon vuosikaudet toivonut muttei oo ollut varaa ostaa sellaista. Siihen sanoin kuitenkin jyrkän EI ja että ostetaan sitten kun on talous tasaantunut ja siihen säästetty rahat. Kävellenkin pärjää ihan hyvin siihen asti.

Aika ylpeä olen itsestäni ja miehestäni että vaikka tämmöisessä tilanteessa oltiin niin yhden päivän aikana päästiin näin eteenpäin. Nyt vaan tiukka itsekuri ja miehelle löysin kirjanpitolomakkeen millä voisi vähän saada käsitystä rahankäytöstään.

a.p.

[QUOTE="vieras";25860677]On! Ja yhteinen asunto ja siihen laina. Asuntolainaa on jotain 170 000 jota en kyllä yksinään mitenkään saa maksettua. Täytyy siis pistää myyntiin jos eroamme.

a.p.[/QUOTE]

ÖÖ nyt en ymmärrä, jos kerta mies ei tähänkään asti ole osallistunut lainan lyhennyksiin ja elämiseen niin miten ihmeessä et pystyisi yksin huolehtimaan jatkossakin????

[QUOTE="mä";25868852]ÖÖ nyt en ymmärrä, jos kerta mies ei tähänkään asti ole osallistunut lainan lyhennyksiin ja elämiseen niin miten ihmeessä et pystyisi yksin huolehtimaan jatkossakin????[/QUOTE]

Siksi koska meillä on nyt VÄLIAIKAINEN ratkaisu lainaan koska olen äitiyslomalla ja rahatilanne on nyt niin katastrofaalinen. Eli tällä hetkellä maksamme vain korkoa+pikkuisen lainaa siihen päälle ihan nimellisesti. Korko+hippuslainanlyhennys on yhteensä 400 euroa minkä olen saanut äitiysrahoistani ja sitä ennen palkasta yksin maksettua. Tiukkaa tietysti on tehnyt kun on muitakin pakollisia maksuja vaikka kuinka perheessä. Mutta pidemmän päälle en yksin voisi lähärin palkallani (n. 1900/kk/brutto) maksaa.

Mutta ei me erota. Ainakaan näillä näkymin. Nyt on huojentunut olo kun näin hyvin saatiin hommat jo hoituun.

a.p.

Niin ps. on mies jossain vaiheessa aiemmin osallistunut ihan reilusti elämiseen sillain ainakin suunnilleen saman verran kuin minäkin. Meillä on melko pitkä historia takana mutta nyt jo pidemmän aikaa meni ihan käsistä tuo hänen hommansa. Uskomatonta etten hoksannut mitään ennen kuin itse myönsi!!!

a.p.