Mä en jaksa enää syödä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja jos tykkäät jokatapauksessa tehdä itse leivät niin tee kerralla satsi ihka oikeaa ruisleipää. Aikaa se toki vieenempi kun muun leivän leipominen ja siihen pitää paneutua erilailla, mutta kerralla saakin sitten useamman limpun hyvää leipää eikä tarvitse ihan heti olla uudelleen leipomassa ja taatusti jää pakkaseenkin.
Ja kaiken kukkuraksi on HALPAA.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Yleensä ihmiset ei kippaa niitä yhtä täyteen ku minä.

Saivartelija.

No okei. Mut ehkä se pasta vaik siinä on kaloreita tekee nopeesti nälän. Ite en oo koskaan linssejä syöny mut pitkääkö ne hyvin nälkää? Aattelin vaihtaa ruokavalion linssi linjalle kun pitäis vähentää reilusti pastan ja nuudelien käyttöä.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Ja jos tykkäät jokatapauksessa tehdä itse leivät niin tee kerralla satsi ihka oikeaa ruisleipää. Aikaa se toki vieenempi kun muun leivän leipominen ja siihen pitää paneutua erilailla, mutta kerralla saakin sitten useamman limpun hyvää leipää eikä tarvitse ihan heti olla uudelleen leipomassa ja taatusti jää pakkaseenkin.

Mä oon aikeissa tehdä ruisleipää muttaku mua pelottaa se taikinanjuuri :ashamed: entä jos siitä tulee tositosipahaa ku mulla ei ole hyvää juurta käytettävänä?

Voisko joku kotileipuri lähettää mulle sellasen? :)

Jo se, että teit tämän aloituksen, kertoo sen että sinulla on syömisongelma-toivottavasti joku läheisesi puutuu asiaan ajoissa, ihan sen vuoksi että olet äiti!

Määrä näyttää olevan ongelma ihan siinä kuin laatukin.

Koet asian ongelmana, mutta eri suunnalta kuin me muut, jotka syömme normaalisti. Se että jätit lihan pois ruokavaliosta kertoo myös häiriöstä psyykkeessä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yleensä ihmiset ei kippaa niitä yhtä täyteen ku minä.

Saivartelija.

No okei. Mut ehkä se pasta vaik siinä on kaloreita tekee nopeesti nälän. Ite en oo koskaan linssejä syöny mut pitkääkö ne hyvin nälkää? Aattelin vaihtaa ruokavalion linssi linjalle kun pitäis vähentää reilusti pastan ja nuudelien käyttöä.

Pitää ihan ok: sti. Mulla on käytössä myös linssejä. Tykkään varsinkin vihreistä linsseistä! Niissä yleensä tulee vastaan se, että pitäis taas suunnitella paremmin... Ku mulle iskee nälkä niin on pakko saada jotain heti vaikka musta tuntuu, että justhan mä söin. Sitten ei enää riitä kärsivällisyys tehdä oikeeta ruokaa vaa seison siinä jääkaapilla ja laitan suuhuni mitä eteen tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja Totuutta on joskus vaikea kestää:
Jo se, että teit tämän aloituksen, kertoo sen että sinulla on syömisongelma-toivottavasti joku läheisesi puutuu asiaan ajoissa, ihan sen vuoksi että olet äiti!

Koet asian ongelmana, mutta eri suunnalta kuin me muut, jotka syömme normaalisti. Se että jätit lihan pois ruokavaliosta kertoo myös häiriöstä psyykkeessä.

No älä ny viitti! Järkyttävää kettuilua. Siis eihän nois raaka-aines mitään vikaa ole ruokamäärä näyttää vain niin vähältä kun suurin osa energiasta tuli parista palasta suklaata ja pähkinöistä.

Laitan huvikseni mun tän päivän ruoat:
- puuroa lautasellinen, voisilmä, 2 palaa valkosipulileipää ja voimariini, juusto, kinkku, mehua
- kirjolohta, 2 isoa perunaa, vihreitä papuja, vihersalaattia, lasi olutta
- 2 palaa kääretorttua, tee
- banaani, omena
- 3 porkkanaa
- juureskeittoa, 2 palaa valkosipulileipää
- vielä ehkä jogurttia ja auringonkukansiemeniä

Mun mielestä tämäkin on aika vähän, kun toi keitto on niin kevyt..

Alkuperäinen kirjoittaja Totuutta on joskus vaikea kestää:

:laugh:

Ensinnäkin kyllä mä syön lihaa. Kesällä meni jossain vaiheessa ihan päivittäin.

Mutta selitäpä mulle nyt miten ympäristön arvostaminen merkkaa psyykkistä häiriötä? :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Sulta meni viimenenkin uskottavuuden ripe :hug: Mut oot hauska.

Mä oon aikeissa tehdä ruisleipää muttaku mua pelottaa se taikinanjuuri :ashamed: entä jos siitä tulee tositosipahaa ku mulla ei ole hyvää juurta käytettävänä?

Jos joskus satut Tampereelle päin niin meiltä löytyy, pakkasessa yleensä pari juurta odottamassa leipomista (mäkun välillä unlohdan autuaasti ottaa uutta juurta leipoesa ja sitten saaodotella tädiltä juuri-lähetystä kauan).

Niin ja mä oon kerran yrittänyt tehdä taikinajuuren itse, kysyin vielä mun mummoltani ohjetta joka on leiponut ruisleipää koko ikänsä ja siitä ei tullut muuta kun homeista velliä :snotty: Mummokin kyllä oli tosin sitä mieltä että pyydä jostain uus juuri.

Alkuperäinen kirjoittaja Just:
juurihan ketjussa kerroit, ettet kotiisi lihaa osta.....eettisistä syistä.... syöt siis lihaa salaa muualla?

Salaa? Aika julkisesti mä sitä teen ;) Ku syönlihaa vain syödessäni ulkona tai jonkun muun tarjoamana. Esim jos illastan isäni tai äitini kanssa.

Nyt tosin olen ostamassa poronlihaa kotiin :)

En käytännön syistä halua ryhtyä täysin vegaaniks. En pysty enkä osaa just nyt tässä elämänvaiheessa. Se ei estä mua yrittämästä tehdä omaa osaani ja sentään jättämään kaupassa lihat ja maidot hyllylle.

Alkuperäinen kirjoittaja Just:
juurihan ketjussa kerroit, ettet kotiisi lihaa osta.....eettisistä syistä.... syöt siis lihaa salaa muualla?

Salaa? Aika julkisesti mä sitä teen ;) Ku syönlihaa vain syödessäni ulkona tai jonkun muun tarjoamana. Esim jos illastan isäni tai äitini kanssa.

Nyt tosin olen ostamassa poronlihaa kotiin :)

En käytännön syistä halua ryhtyä täysin vegaaniks. En pysty enkä osaa just nyt tässä elämänvaiheessa. Se ei estä mua yrittämästä tehdä omaa osaani ja sentään jättämään kaupassa lihat ja maidot hyllylle.

eikä se estä sua kärsimästä nälkää, omassa kodissasi, hyvinvointivaltiossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Säälittää:

:|

Mä söin ravintolassa hampuriöaisen 400g pihvillä ja jäi silti nälkä. Taitaa ongelma olla jossain muualla ku lihan puuttumisessa.

Jos joskus satut Tampereelle päin niin meiltä löytyy, pakkasessa yleensä pari juurta odottamassa leipomista (mäkun välillä unlohdan autuaasti ottaa uutta juurta leipoesa ja sitten saaodotella tädiltä juuri-lähetystä kauan).

Niin ja mä oon kerran yrittänyt tehdä taikinajuuren itse, kysyin vielä mun mummoltani ohjetta joka on leiponut ruisleipää koko ikänsä ja siitä ei tullut muuta kun homeista velliä :snotty: Mummokin kyllä oli tosin sitä mieltä että pyydä jostain uus juuri.

Mulla tuli ihan hyvää, kun laitoin kaupan valmiista leivästä (olikohan se Oululaisen Jälkiuunileipää, jotain tosi hapanta joka tapauksessa).

Mä söin ravintolassa hampuriöaisen 400g pihvillä ja jäi silti nälkä. Taitaa ongelma olla jossain muualla ku lihan puuttumisessa.

Mulla jäis kans nälkä jos mä söisin hampparin pelkästään-vaikka söisin mäkkärissä aterian, mulla on nälkä vartin kuluttua. Ne on niin "ilmaa" ne mössöt. Mä en ymmärrä miksi sä kidutat itseäsi, rankaisetko itseäsi jostain, kenties, tiedostamattasi?

Pitäisköhän mun käydä lääkärillä? :/ Joku väläytteli kilpirauhasongelmia... Voisko olla jotain sellasta?

:laugh: joo ei tarvitse, kun alat vaan syödä enemmän ja paremmin! Tai se lääkäri voisi kyllä laittaa lähetteen sinne ravitsemusterapeutille, eli sikäli ehkä.

Pitäisköhän mun käydä lääkärillä? :/ Joku väläytteli kilpirauhasongelmia... Voisko olla jotain sellasta?

aloita siitä ravitsemusterapeutista, siellä selviää jo paljon. Se kertoo tarttetko lääkärin apua ja jos, niin millaisen lääkärin.

En mä tiedä. Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja mulla ruokahalut loppu ja söin vähemmän.. mut paino taas ei tippunut kuten luonnollisesti pitäis kun vähentää syömistä. Tosin jos rauhanen on liikatoiminnalla niin energiankulutus on nopeampaa ja sillin laihtuu.

Espanjalainen munakas (tortilla), se pitää nälän kauan pois ja kaloreita mun ymmärtääkseni riittää.
Peruspohjaan voi vielä lisätä muita kasviksia perunan lisäksi

Alkuperäinen kirjoittaja Ruoan rakastaja:

Mulla jäis kans nälkä jos mä söisin hampparin pelkästään-vaikka söisin mäkkärissä aterian, mulla on nälkä vartin kuluttua. Ne on niin "ilmaa" ne mössöt. Mä en ymmärrä miksi sä kidutat itseäsi, rankaisetko itseäsi jostain, kenties, tiedostamattasi?

Mä söin siis ravintolassa, en mäkkärissä. Ja siinä oli 400g lihaa. Eii se nyt pelkkää mössöä ole...?