Mä en jaksa enään tätä imetystä, maito vaan ei riitä ja vauva vasta 4vko :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti08
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti08

Vieras
Vauva syö vartin tai toista tuntia putkeen jo monta viikkoa mutta itkee aina sen jälkeen ja hamuaa lisää ym. Illat, yöt ja aamut annan vauvan roikkua rinnoissa kiinni niin kauan kun haluu. Nukuhtaa usein rinnalle mutta herää kun ote irtoo tai herää.

lisämaitoa annettu viikon neuvolan kehotuksesta kun ei paino meinaa nousta. Vauva repii usein nänniä tai puree alkuun tai lopuksi ainakin päivällä.
Olen katsonut netist millainen oikea imuote ym miltä sen pitää näyttää ja kuulostaa. Se siis pitäis mennä oikein. Tunnen myös kihelmöintiä, kovettumista rinnoissa kun vauva rupee ärsyttää nänniä.
Molemmista rupee silloin herumaan maitoa jonkun aikaa ainakin. Ja jos vauva päästää irti hetken päästä maitoa tulee lorona.
Mutta yleensä vartin päästä vaihdan rintaa kun vauva irrottaa tai ei suostu jatkamaan samasta rinnasta enään.

Pulauttaa paljon ja kaaressa toisinaan. Ihan kokkaremaista pulautusta ja haisevaa. Varsinkin lisämaidon jälkeen (tutteli).

niin, se vauva siis tekee sitä maitoa koko ajan mitä enemmän on imemässä. Mutta voi olla, ettei lapsellasi välttämättä ole kaiken aikaa nälkä vaan se imemisen tarve vain on niin suuri. Oletko kokeillut välillä tyynnyttää tutilla lastasi? Joskun tutin syömisellä saa sen jatkuvan roikkumisen vähemmälle ja sitten kun on oikeasti nälkä ei tutti riitä, sen huomaa kyllä. Kun maito heruu lorona, niinkuin kerrot se tulee kovalla vauhdilla ja meillä oli pitkin seiniä silloin kun vauva sitä säikähti ja laski irti nännistä. Vaihdoin imetysasentoa, ettei maito tule paineella. Se rasvaisin ja energiarikkain maito on sen etumaidon takana, eli jos saisit herumisen jälkeen vielä vauvan imemään? tai jos jaksat lypsä pulloon ja anna siitä. Meillä lapsilla meni vatsat sekasin Tuttelista, Nanni ja Semper pysyi sisällä.

Kovin nälkäisenä lapsi myös imee hanakasti ja silloin jos pullosta tarjoaa on hyvä muistaa röyhtäyttää lasta. Pullosta maito tulee helpommin kuin rinnasta ja samalla imuotteella vauvasi saa sitä tuplamäärän kerrallaan.

Älä väsy imetykseen, jos tuntuu ettei se luonnistu, anna pullosta vaikka alkuun lypsämääsi maitoa. Pääasia että sulla ja lapsella on hyvä olla.

Ja muista: sun oma ruokailu vaikuttaa maidon määrään ja laatuun!!

meillä vauvalle ei sopineet kaupan korvikkeet, oksensi kaaressa. haluatko kuitenkin jatkaa imetystä? Jos haluat, koita ensin rentoutua ja levätä. Juo ja syö hyvin. joillekin auttaa luontaistuotekaupasta hankittu mamma-tee, mulle se ei auttanut... mutta meidän luontaistuotekaupassa oli viisas täti joka neuvoi käyttämään alfalfa-puristeita ja niiden avulla maitoa riitti. sit toinen juttu on lapsentahtinen imetys. en ihan tarkkaan vanno sen nimeen. meillä auttoi sekin että imetin lapsen kylläiseksi ja pikkuisen säännöstelin ruoka-aikoja, pelkkään imemistarpeeseen tarjosin tuttia (vähentää pulauttelua). pieni säännöstely imetysajoissa myös auttaa pieniin vatsanpuruihin. pyrin siis venyttämään syöttövälejä 2-3 tuntiin eikä lasta tarvinnut huudattaa silti. tätä on vähän vaikea selittää...

no mutta jos et halua jatkaa imetystä niin sit sun täytyy etsiä sopiva korvike. korvikkeiden oksentelu voi olla yksi merkki maitoallergiasta ja sit pitää mennä lääkäriin ja sielt saa reseptin apteekkiin.

voimia! =) Ja onnea vauvasta!

Vauva tiheällä imulla kasvattaa niitä ruokamääriä. Maito siis riittää, mutta vauva tietää tarvitsevansa ylihuomenna enemmän ruokaa ja tilaa sitä sinulta imemällä.

Älä anna periksi, ei se pullojenkaan kanssa puljaaminen helppoa ole, varsinkin jos tutteli ei edes oikein sovi.

Neuvolassa sanoivat et voi olla et kuulun niihin äiteihin jolta ei vaan tuu maitoa tarpeeksi.
Vauva syntyessä pieni sen takia tosi tärkeää saada paino nousemaan. 3vko iässä vasta painoin 200g enemmän kun syntyessä. Joka viikko käyty punnituksessa kun paino ei vaan nouse laski vain. Ja aina kun lapsi huutaa ja jää nälkäiseksi niin kehotettiin antaa lisämaitoa.

Ostin tutin 2vko sitten kun vauva nukkui ja syö koko yön rintaa ja itki silti. viikon jaksoin sitä mutta kun ei pystynyt itse nukkumaan silloin.
Ennen sitä oli päivisinkin tyytyväinen imetyksen jälkeen vaikka imi 20-30 joskus tunninkin.
Nyt itkee joka väliin ja varsinkin jos nukahtaa syötön aikana ja herää ettei rinta oo suussa niin kamala huuto ei huoli silloin tuttiakaan. Ei oikein tykkää tutista vaikka tälläviikolla saanut jo sitä imemään enemmän.

Ja olen tarjonnut joka väliin rintaa kun kitissyt/itkenyt. Ja jos mahdollista niin päivisinkin imettnyt monta tuntia putkeen. Olen syönyt hyvin ja juonut paljon.
Väsymys alkaa oleen tajuton kun vauva ei nuku päivisinkään enään. Saati sitten yösin vartin-tunnin pätkiä. Yösin syöminen kestää vähintään sen tunnin niin uni meinaa itselle enään saada.

Oiskohan hällä ilmavaivoja? Röyhtäseekö kunnolla syömisen jälkeen?
Tutteli kannattaa vaihtaa nan maitoon, joidenkin vauvojen masuille tutteli on liian vahvaa.Apteekista hae Disflatyl tippoja (jos ei vielä ole) , ne auttaa ilmavaivoihin useimmiten ja sillä suurimmalla mahdollisella annostuksella alkuun, niin näet onko niistä apua.

Sekin voi olla kun vauva syö niin tiuhaan, vatsa ei kerkeä yhtään lepäämään ja se aiheuttaa noita vatsavaivoja.

onko muita lapsia vai voisitko ajatella istuvas aloilla monta tuntia päivässä tissittelun vuoksi? Nyt vaan tissi suussa niin paljon kun mahdollista niin saatte kysynnän ja tarjonnan kohtaamaan. Voimia. Nii joo ja ei tuttia enneku maitomäärät kohdillaan vaan aina kun haluu imeä niin tissi suuhun..

kannattaa käydä välipunnituksilla neuvolassa. Jos lapsen paino ei vaan ota noustakseen, suosittelen lisämaitoa. Jatka kuitenkin lisämaidon rinnalla imetystä, jos haluat ja imetä aina ennen lisämaidon antamista. Itse osittaisimetin melkein vuoden tyttöäni, oma maito ei vaan pelkästään riittänyt missään vaiheessa, vaikka kaikkia konsteja kokeilin.

Kokeile myös imetysteetä, jos se auttaisi tai kotikaljaa.

Vaikea saada ryöhtäiseen. Toisinaan tulee helpommin ja toisinaan saa taputella vaikka kuinka monta minuuttia et saa ees pienen röyhtäisyn.
Lisämaitoa en anna joka päiv jollei ole pakko et jää nälkäiseksi ja sitä ennen OLEN IMETTÄNYT AINAKIN TUNNIN.

Ettei kai nyt kyse ole etten ole yrittänyt ja antanut olla niin paljon rinnalla kun vaan mahdollista. Ilmaa on tosiaan mahassa sen takia sitten kai itkee melkein koko ajan.

Ainoa mitä neuvola ihmetteli sitä etten uskalla nukkua vauva vieressä omassa sängyssä.
Helpottaa imettämistä. Vauvan sänky meidän sängyssä kiinni ettei kaukana ole.
Nyt muutaman kerran ottanut loppu yöstä tai aamusta muutamaksi tunniksi viereen nukkumaan. Mutta nyt kolautin jo kädellä vahingos vauvaa kun heräsin. :(

Esikoinen (4v)

Lähti vahingossa jo tuo.
Niin esikoinen maitoallergikko ja soija niin alkaa tuntua oireet jo samalta et vois tämäkin olla.
Mutta se kuulemma vielä tässä vaiheessa voi alkaa oleen sitä kuulemma.

No siinä tapauksessa suosittelen sitä lisämaitoa ja imetystä sen rinnalla niin paljon kuin mahd. Kokeile aluksi vaikka sitä tutteli omneota jos olisi apua ja esim Cuplatonia tai relatippoja kaveriksi.. Tsemppiä ap:lle.

Esikoisen kanssa jouduin antaa lisämaitoa 2-3vko ikäisestä 4kk:ikään. Samalla imetin aina jokaisella syötöllä sen mitä vauva jaksoi imeä ja sitten lisämaitoa sen jälkeen.

Olen lukenut kaikkia ohjeita millä tota maitoa lisätä ja miten oikein imettää.
Ja imettänyt lapsen tahtisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lähti vahingossa jo tuo.
Niin esikoinen maitoallergikko ja soija niin alkaa tuntua oireet jo samalta et vois tämäkin olla.

Miksei muka voi olla?? Tota mä vähän aattelin et vois olla myös allergiaa..
Sinuna veisin vauvan vaikka yksityiselle ja sitä kautta testeihin, jos ei muuten pääse.

Tai silleenkin voit kokeilla et jätät itseltäs kaikki maitotuotteet pois, niin näet helpottaako vauvaa yhtään.

elättelen toiveita ettei nyt olis taas allergiaa. :(
Pitivät pimeenä kun olin vauvan ollessa 1vko niin melkein 3vko ikään itse maidottomalla kuurilla ettei vauva saisi mun kautta oireita. Mutta siitä kuulemma enemmän haittaa.
Ja mieskin sanoi et noin sillä vauvalla on varmasti se allergia taas kun en altista sitä heti.

Aika vähille olen saanut tukea tähän ongelmaan ja alan oleen rikki sen takia kun yrittää olla niin hyvä ja parempi kun viimeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Lähti vahingossa jo tuo.

Sinuna veisin vauvan vaikka yksityiselle ja sitä kautta testeihin, jos ei muuten pääse.

Tai silleenkin voit kokeilla et jätät itseltäs kaikki maitotuotteet pois, niin näet helpottaako vauvaa yhtään.

Muuten voi onnistuakkin mutta milläs korvaan ton lisämaidon?
kun tuntuu ettei sitä ilman voi olla päivääkään vaikka ei saisi kun 1-2 annosta sitä.

Kaupan soija tai muita maitoja ei saa antaa alle 1v. :(

meidän esikolla tul ikyl ihan kauheet masukivut disflatyl tipoista, että ei kannata suurinta määrä ekana antaa. tsemppiä sinulle paljon ja anna vaan vaikka nannia, jos paino ei nouse. olet paras äiti pienelle vauvallesi. :heart:

Mun mielestä tunnin yhtäjaksoinen imetys tuntuu lyhyeltä eikä pitkältä. Itselläni oli vauva tossa vaiheessa käytännössä 24/7 tississä kiinni. Nukkui päivällä max 30 min unia ja yöllä 3 tuntia ja sitten niitä lyhyitä torkkuja. Väsymys oli kova, mutta sain imetyksen onnistumaan ja nyt kun vauva 3kk ei tarvitse enää istua koko aikaa imettämässä. Tietty vähän hankalaa, kun sulla on esikoinen joka myös vaatii aikaa..

Lähti vahingossa jo tuo.

kun tuntuu ettei sitä ilman voi olla päivääkään vaikka ei saisi kun 1-2 annosta sitä.

cuplaton, relatipat ja omneo...

Lähti vahingossa jo tuo.

Sempä takia sit pitäs käydä lääkärissä et saisitte noita apteekin maitoja.

Apteenkin maitoihin tarvi reseptin?
Tarvii vaihtaa toi lisämaito vaikka nanniin tai muuhun eka ja noita tippoja hakee apteekista.
Kiitos vastanneille!

Jos ei näytä helpottavan niin hommata rahat jostain et pääsee yksityisen kautta tutkimaan onko taas allergiaa. Kunnan kautta taisteltiin viimeksi 1,5v et saatiin lapsi ihan lastenlääkärille sairaalaan tutkimuksiin.

Yhteistyössä