mä en jaksa mun äitiä enää yhtää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meil äitil on kans jemmoja joka paikassa -lähinnä just noita viinitonkkia- mut viimesen kutakuinkin puolen vuoden aikana on ruvennu löytyy kirkkaitaki pulloja :( :ashamed:
ja niit löytyy älyttömistä paikoista; mikron takaa,liinavaatekaapista,kuivausrummusta jnejne...... :|
mä en oo mun äidille suoraan sanonu oike mitään, mut monesti isälle sanonu lähteissä et tiedä häntä koska tullaan,riippuu onko täällä porukka selvinpäin.... ja siis oon sanonu niin et mun äiti on takuulla kuullu..
ja monesti noiden äitin kännipuheluiden aikana puhutaan jotai ja se puhuu ne samat asiat myöhemmin uudestaa ja kun sanon et sä puhuit tän jo,niin se vetää ihan vaikeeks ja siit näkee et se ei muista yhtää ja sanoo sit nolona et niin puhuinki juu... :whistle:
uuvuttavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja almie:
Niin kyllähän alkoholistikin töissä voi käydä. Ongelma on jo tuossa vaiheessa pitkällä kun aletaan huolestuun. Oman äitini kohdalla kun rupesin miettiin, että koskahan oon sen viimeksi nähnyt selvinpäin, oli jo ongelma niin vaikea, että ensin lähti ajokortti, sitten työpaikka ja kohta oltiinkin sairaalassa odottamassa maksansiirtoa. Ja se ikävä tosiasia on että äitisi on ainoa ihminen joka voi itseään auttaa. Tukena voi olla. Raskasta oli monta vuotta, mutta nyt on oma äitini ollut 2v raittiina. Muista että alkoholismi on sairaus. Ei silloin pysty ajattelemaan muuta kun sitä alkoholia. Voimia sinne!

Mä en kyllä allekirjoita tuota et alkoholismi on sairaus!! Haukan paskat! Itsekurin puutetta se on!

ihan sama juttu meillä :x siis ku kuhalla toi kirjoitus

kerran olin soittanu eikä heti vastannu ni kohta soitti huikassa ja hetki juteltiin(sanon ainakyl et jutellaan huomenna ja lopetan jos ärsyynnyn) niin meni tunti tai 2 ni laittoi viestin että sori kun ei vastannu oli kiirettä kun oli vieraita |O sit ku sanoin että soitithan jo ni oli ihan vaikeena ja selitteli jotain tyhjänpäiväistä ja vaijtoi aihetta

Alkuperäinen kirjoittaja kuha:
se on maailman paras äiti ja mummu. mulla ja mun siskolla on ollu tosi onnellinen lapsuus,porukat ollaan nähty kännissä ainoostaan esim.juhannuksena kun on ollu koko suku paikalla (aina oli selvinpäin porukkaa myös meitä kakaroita varten) ja joskus isän nähny tulevan jostain saunaillasta tms kännissä kotiin,mut mitää traumoja ei viinaa kohtaan oo jääny. meil on tapana useesti juoda ruuan kanssa viiniä tai olutta.
mut viimesen sanotaanko kahden vuoden aikana,mun äiti on ruvennu juomaan tosi paljon.. :ashamed: sil on epäsäännölliset työpäivät,joten jos se menee seuraavana päivänä vasta kahteentoista,niin se vetää kalsarikännit kotona edellisenä iltana.. eka se meni niin et se joi vaan jos meni seuraavana päivänä myöhempään,mut nykyään tuntuu et se on koko ajan kännissä.
nyt kun sil on ollu kesäloma,niin ollaan oltu tosi paljon mökillä mun äidin ja mun pojan kanssa,mut nekin reissut on menny päin helvettiä kun yhtäkkiä huomaan et äiti onkin kännissä... ja täl viikol oon kolmena iltana soittanu sille ja hyvä kun oon puheesta selvää saanu :ashamed:
se siis ei juo kenenkään nähden,käy piilopullollaan ja yhtäkkiä huomataan et ohhoh,onpa se humalassa :ashamed:
tää on niin monimutkanen juttu ja mua hävettää ja vituttaa. tekis mieli pyyhkiä tääkin kirjotus pois... :ashamed:
ja joku jos miettii et miten mun isä vois asiaa auttaa -tai mun sisko- niin ei mitenkään.

Muistanko väärin vai kirjoititko sinä joskus isäsi sairastumisesta? Mutta tuli mieleen että oma ikä ja huoli muista perheenjäsenistä voi saada outoja piirteitä. Toiset purkaa sen liikuntaan, ja toiset selviää vaikka mistä. Sitten on se murto-osa kun hakee lohtua nautintoaineista- Monella se on piilopullo, ensin vähän ja sitten se riistäytyy käsistä. Voihan taustalla olla masennus jolla hän turruttaa pahaa oloaan.

Mutta nyt en lukenut ketjua pidemmälle. Onko esim. isäsi puhunut asiasta hänen kanssaan. Uskon että ilkeyttään tuskin juo, ethän niin väittänytkään. Mutta ihan tyhjästä siihen pulloon ei tartu, jos ei normaalisti ennenkään ole humalahakuisesti ottanut.

Alkuperäinen kirjoittaja moik:
luulen että äitisi on masentunut. hän on alkoholisoitumassa tai on jo alkoholisti. ensin äitisi täytyisi myöntää itselleen että on ongelma sitten häntä pystyy vasta parhaiten auttamaan!

Näin uskon myös lukemani perusteella. Se alkoholi turruttaa sen pahan mielen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ellu:
Niin kyllähän alkoholistikin töissä voi käydä. Ongelma on jo tuossa vaiheessa pitkällä kun aletaan huolestuun. Oman äitini kohdalla kun rupesin miettiin, että koskahan oon sen viimeksi nähnyt selvinpäin, oli jo ongelma niin vaikea, että ensin lähti ajokortti, sitten työpaikka ja kohta oltiinkin sairaalassa odottamassa maksansiirtoa. Ja se ikävä tosiasia on että äitisi on ainoa ihminen joka voi itseään auttaa. Tukena voi olla. Raskasta oli monta vuotta, mutta nyt on oma äitini ollut 2v raittiina. Muista että alkoholismi on sairaus. Ei silloin pysty ajattelemaan muuta kun sitä alkoholia. Voimia sinne!

Mä en kyllä allekirjoita tuota et alkoholismi on sairaus!! Haukan paskat! Itsekurin puutetta se on!

No kyllä se sairaudeksi luokitellaan. Kun tarpeeksi juo niin aivot rupeaa vaatiin aina vaan lisää. Ja usein taustalla on kyllä mielenterveysongelmia. Kyllä normaali terve ihminen tietää rajansa alkoholinkäytölle, mutta alkoholisti ei.

Mutta toi on sun mielipitees. Sen vaan tiedän, että kellekkään en soisi joutua vierestä seuraamaan kun oma läheinen tuhoaa elämäänsä.

laitoin osoittees meseen... meillä äiti oli koko lapsuuden selvinpäin, en muista et olis koskaan ollu humalassa. mä ite en juo juurikaan,varsinkaan nyt en ole juonut pitkään aikaan kun on tuo vauva.eikä olis huvittanu muutenkaan, jotenki ei enää jaksa

Alkuperäinen kirjoittaja kuha:
Alkuperäinen kirjoittaja raittiista suvusta:
Miten on oma alkoholinkäyttönne?

haluan korostaa että mun äitini alkoholinkäyttö on alkanu vasta mun ja siskon ollessa jo aikuisia. et ei mitää traumaattista lapsuutta takana :whistle:

Mitä varten se tähän piti korostaa? Ei alkoholin käyttämiseen tarvita mitään traumaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ellu:

sen alkoholismin takana on monesti masennus. viinalla turrutetaan se paha mieli, ja se auttaa hetkellisesti. ensin uskotellaan että se pieni määrä auttaa, kunnes kierre on valmis. se pieni määrä ei enää autakaan vaan määrää tarvii lisätä. keho tottuu ja tavasta on vaikea päästä eroon. ja kun keho tottuu, niin turraksi pääsemiseen tarvitaan aina vain isompia annoksia.

mä aikoinaan kielsin ton alkoholismin. mun mielestä se ei ollut sairaus. itse sairastuin masennukseen kaksi vuotta sitten, ja myönnän että houkutus on suuri mutta en vain halua viinalla turruttaa itseäni.

mutta joku syy siihen pulloon tarttumisella on. monella vanhalla ihmisellä se on yksinäisyys, ja aikuiskontaktien puute. nuorisokin juo, monella syynä kiltin lapsen syndrooma. monet naiset juovat keski-iässä ja vaihdevuosien lähestyessä, se on monella pelkoa ja ahdistusta.

Mä oon aina luullut, että olen niitä harvoja, kenen äiti juo,mutta ilmeisesti se on sitten melko yleostä. Äitini juominen alkoi kun olin teini, sen takia muutin pian ja varhain pois kodista. Mun vanhemmat ovat eronneet. On oikeesti todella raskasta kun oma äiti juo niin paljon. En edes uskaltaisi jättää lapsiani hälle yökylään, kun TIEDÄN että hän juo enemmän kuin pari...

Tästä asiasta meillä vaietaan. Syynä äitini loukkaantuminen ja kieltäminen. Joskus, pari kertaa kun juominen on mennyt liian pitkälle (pari kertaa uhannut itsarin tehdä ) asiaa on puitu paljon. Ollut muutaman kuukauden sitten raittiina ja pikkuhiljaa tissuttelemalla aloittanut uudestaan.

Ja nyt ihan oikeesti tekis mieli pyyhkiä tämä teksti, on se niin hävettävää ja noloa.

Alkuperäinen kirjoittaja pikku82:
Mä oon aina luullut, että olen niitä harvoja, kenen äiti juo,mutta ilmeisesti se on sitten melko yleostä. Äitini juominen alkoi kun olin teini, sen takia muutin pian ja varhain pois kodista. Mun vanhemmat ovat eronneet. On oikeesti todella raskasta kun oma äiti juo niin paljon. En edes uskaltaisi jättää lapsiani hälle yökylään, kun TIEDÄN että hän juo enemmän kuin pari...

Tästä asiasta meillä vaietaan. Syynä äitini loukkaantuminen ja kieltäminen. Joskus, pari kertaa kun juominen on mennyt liian pitkälle (pari kertaa uhannut itsarin tehdä ) asiaa on puitu paljon. Ollut muutaman kuukauden sitten raittiina ja pikkuhiljaa tissuttelemalla aloittanut uudestaan.

Ja nyt ihan oikeesti tekis mieli pyyhkiä tämä teksti, on se niin hävettävää ja noloa.

muakin hävettää ihan sikana ja tekis mieli jo nyt pyytää poistaan tää koko ketju.... mut mitä suotta. koita jaksaa :hug:

meillä äiti on pyytäny vauvaa hoitoon mut en voi antaa ku en voi luottaa. sitä on vaikea ja nolo sanoa sille, tulee niinku kiittämätön lapsi olo.ja kuitenkin en halua pahoittaamieltämut oon saanu harhautettua mm imetyksen takia estettyä hoidon. ja tietty aina keksii syyn.
ja se että äiti saa aina jonku syyn miksi just nyt halus/joutui juomaan: stressi, surullinen sukulaisen kuolemasta, surullinen sukulaisen kuoleman aiheuttamasta surusta leskelle, työssä on riitaisaa,väsymys, ja sit tosi usein: join vaan yhden lasin,en ole syönyt mitään. ja ei meinaa pysyy pystyssä |O

mun tekee pahaa itseasiassa kirjoittaa näitä, tulee syyllinen olo jotenki

Tiedän juuri miltä sinusta tuntuu.Äitini oli maailman ihanin äiti ja mummi mutta myös alkoholisti.Ja viinan vuoksi hänet menetimme vajaa vuosi sitten.Niin surullinen olo etten pysty kertomaan enempää :(

Voi, olen niin iloinen tästä aloituksesta. Tämä näkyy olevan yleisempi ongelma kun edes tiedetään. Ja vaiettu.

Mun eräs lähisukulainen on kans just tuollanen kaappijuoppo, mutta hänellä on 10-vuotias tytär huollettavanaan. Mä olen huolesta kipeänä tän lapsen puolesta. Lapsen isä ei ole mukana heidän elämässään. Olen tuota äitiä touhunnut a-klinikalle ja aa-istuntoihin, mutta mistään ei ole apua, hän osallistuu muutaman kerran ja sitten on jokin hyvä tekosyy olla enää menemättä. Eli toisen puolesta ei tosiaan voi raitistumista tehdä...

Tuo ennen niin mukava ihminen on muuttunut rasittavaksi jankuttajaksi. Kertoo samat asiat sataan kertaan. Luulee, ettei kukaan huomaa mitään, kun on ihan jurrissa. Raivostuttaa.

Mä jopa harkitsin yhtenä päivänä soittavani sossulaan, että käyvät katsomassa tytön vointia, kun äiti on juoppo. Ehkä se olis saanut tän ihmisen miettimään asioita. Miten joku äiti voi tahallaan pilata lapsensa elämän?? Mitä voin tehdä tän lapsen hyväksi?

Voiko sossulaan soittaa nimettömänä?

Mä en oikein tiedä, kärsiikö tää lapsi, päälle päin ei näe mitään, lapsella on viimeisen päälle kamppeet ja talossa on ruokaa... äiti aina kotosalla, ei jätä lastaan yksin. Kun ryyppää kotona. Tai käyvät yhdessä kaupungilla/kaupoissa, mutta äiti aina haisee viinalle. Väkivallasta lapsi ei joudu kärsimään, siis fyysisestä. Kuitenkaan en voi tietää, millaista heidän elämänsä on siellä iltasella, kun äiti alkaa päihtymään enemmän ja enemmän. Ja tilanne on mennyt mun mielestä vain pahemmaksi koko ajan. Ihmettelen, miksi koulusta ei tehdä asialle mitään, sillä tää äiti on käynyt koulun tilaisuuksissa ja terkkarissakin lapsensa kanssa niin, että on jo lähtiissä haissut viinalle...

tuli näistä kamala olo... jotenki nyt pamahti vasten kasvoja tää tilanne :ashamed:
taidan poistua takavasemmalle ja koittaa nukkua, hyvää yötä kaikille ja jaksamisia kanssasisarille!! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Naapurin täti:
Voiko sossulaan soittaa nimettömänä?

Mä en oikein tiedä, kärsiikö tää lapsi, päälle päin ei näe mitään, lapsella on viimeisen päälle kamppeet ja talossa on ruokaa... äiti aina kotosalla, ei jätä lastaan yksin. Kun ryyppää kotona. Tai käyvät yhdessä kaupungilla/kaupoissa, mutta äiti aina haisee viinalle. Väkivallasta lapsi ei joudu kärsimään, siis fyysisestä. Kuitenkaan en voi tietää, millaista heidän elämänsä on siellä iltasella, kun äiti alkaa päihtymään enemmän ja enemmän. Ja tilanne on mennyt mun mielestä vain pahemmaksi koko ajan. Ihmettelen, miksi koulusta ei tehdä asialle mitään, sillä tää äiti on käynyt koulun tilaisuuksissa ja terkkarissakin lapsensa kanssa niin, että on jo lähtiissä haissut viinalle...

on sil silti varmaan turvaton olo... ainakin iltaisin. soita sossuun ja auta lasta.ainakin tiedät sit että kaikki on ok.

Yhteistyössä