Mä en jaksa tota lasta kun se on niin avuton

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja V....S...tana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

V....S...tana

Vieras
8-vuotias poika, ainut lapsi.
Se on aina ollut sellainen, et sille sanotaan milloin syödään ja milloin pestään hampaat. Se ei itse mene jääkaapille, vaan sille pitää sanoa tai kattaa ruoka eteen.
Se ilmoittaa mulle vieläkin milloin menee pissalle, tiedättehän kuin ne sellaiset 2-3-vuotiaat.
Eilen kun olimme kävelyllä, hän alkoi kävelemään koukussa, kysyin että mikä on.
No hänellä pissatti.
Sanoin että mene pissalle ja kävelin eteenpäin.
Sitten huomasin, että hän käveli pili kädessä takanani, housut polvissa. Mulla keitti ja huusin että mene helvetti kuselle, tartteeko mun tosiaan paikkakin näyttää.
Siis tollainen on sen uusavuttomuus. Ihan oikeasti, se on uusavuton.
Jos jotain ei osaa tai on hankalaa, se alkaa parkumaan.
Eilen se myös suuttui mulle, koska olin määrännyt viikkorahaa vastaan kotitehtäviä. Ne ei ollut tehtynä, hän kiukutteli mulle koska en antanut täyttä viikkorahaa.

Miten toi on niin avuton???? Miksi se on niin avuton????
Toi tyhjän lampaan avuttomuus alkaa ottamaan todella päähän.

Ööö mikset sä jäänyt odottamaan että toinen saa rauhassa pissattua? Mulle ei tulis mieleenkään hoputtaa pissaavaa lasta. Ja kyllä sitä paikan voi lapselle näyttää mihin sopii pissailla.

Alkuperäinen kirjoittaja V....S...tana:
Se on aina ollut sellainen, et sille sanotaan milloin syödään ja milloin pestään hampaat. Se ei itse mene jääkaapille, vaan sille pitää sanoa tai kattaa ruoka eteen.
Se ilmoittaa mulle vieläkin milloin menee pissalle, tiedättehän kuin ne sellaiset 2-3-vuotiaat.
No hänellä pissatti.
Sitten huomasin, että hän käveli pili kädessä takanani, housut polvissa. Mulla keitti ja huusin että mene helvetti kuselle, tartteeko mun tosiaan paikkakin näyttää.
Eilen se myös suuttui mulle, koska olin määrännyt viikkorahaa vastaan kotitehtäviä. Ne ei ollut tehtynä, hän kiukutteli mulle koska en antanut täyttä viikkorahaa.

Ai SÄ kysyt miten lapses on niin avuton?

Niin, sen kyllä ymmärrän että vituttaa jos ei aamuisin osaa pestä hampaita, käsiä ja naamaa ilman eri kehoitusta. Myös se vituttaa jos ei muisteta vetää vessaa käytön jälkeen.

Kukahan sitä lasta on neuvonut ja opastanut! Laps parka, sä vaan kiroilet hänelle ja vika on jossain ihan muualla kuin lapsessa. Herää pahvi! En kehtais tommosta valittaa.

Liikaa passattu? Liian arvosteleva kasvatus?

Ja jos on AINA sanottu kaikki, niin miten voit olettaa että hän ykskaks jonakin aamuna tajuaa että NYT asioitten pitääkin mennä eri tavalla.

Tuli kyllä paha mieli, kyllä mä olisin sen paikan osoittanut mihin rakkonsa voi tyhjätä pihalla ollessa...

Alkuperäinen kirjoittaja V....S...tana:
No hänellä pissatti.

Mitäs jos et vaan enää kommentoi niiihin pissalle meno -ilmoituksiin, vai sanotko aina jotain, että "ok" tms.? Ja älä kata ruokaa valmiiksi nenän eteen jne. Toki sitä hampaiden harjausta voi joutua patistamaan tms :).

mie kyl ymmärrän että vituttaa... siis kun on vaan olemassa lapsia jotka ei vaan osaa vaikka asiat on moneen kertaan näytetty, on pastettu ja asiat on ns. normaaleja arkijuttuja... jos on 8v illalla ja aamulla pesty hampaat niin luulis osaavan ihan itse sen tehdä.. tai pöydän kattaminen, jos on yhdessä katettu monta kertaa niin joku lautasen pöytään vieminen ei pitäis olla liian haasteellista...
on oikeasti vielä teini-ikäisiä jotka ei osaa ilman erityistä neuvomista kattaa pöytää vaikak olsi ollu koko ikänsä siinä arjessa mukana tekemässä noita asioita... tiedän paljon 25 jotka ei osaa tehdä helppojakaan asioita ilman että asiaa erikseen mainitsee.. myös töissä meillä sellasia...

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Liikaa passattu? Liian arvosteleva kasvatus?

Oli miten oli, niin syy ei ainakaan ole missään tapauksessa lapsen, vaan vanhemman. Sopii vain toivoa, että vanhemmat ymmärtäisi hakea itselleen apua, jotta lapsi saisi arvoisensa kasvuympäristön. :(

Alkuperäinen kirjoittaja tilhi:
mie kyl ymmärrän että vituttaa... siis kun on vaan olemassa lapsia jotka ei vaan osaa vaikka asiat on moneen kertaan näytetty, on pastettu ja asiat on ns. normaaleja arkijuttuja... jos on 8v illalla ja aamulla pesty hampaat niin luulis osaavan ihan itse sen tehdä.. tai pöydän kattaminen, jos on yhdessä katettu monta kertaa niin joku lautasen pöytään vieminen ei pitäis olla liian haasteellista...
on oikeasti vielä teini-ikäisiä jotka ei osaa ilman erityistä neuvomista kattaa pöytää vaikak olsi ollu koko ikänsä siinä arjessa mukana tekemässä noita asioita... tiedän paljon 25 jotka ei osaa tehdä helppojakaan asioita ilman että asiaa erikseen mainitsee.. myös töissä meillä sellasia...

Teini-ikäiset ja vanhemmat on asia erikseen ja vaikka kuinka kututtaa niin mitä sitä lapselle huutamaan. Vanhempi on vastuussa opastuksesta, sopii katsoa ensin tosiaan sinne peiliin

Tee sille lapselle esim. aamutoimiin aikataulu. Eli kellonaika ja homma, esim. 7.30 herätys, 7.35 pisut&pesut 7.50 aamupala 8.05 vaatetus 8.15 reppu valmiiksi 8.20 ulkovaatteet 8.30 kouluun jne. Minuuttiaikataulu, helpottaa epävarmaa lasta, kun tietää tarkkaan mitä kuuluu milloinkin tehdä. Ja rohkaise, rohkaise ja rohkaise. Kun sanoo, että pissattaa, kysy mitä silloin tehdään ja rohkaise oikeasta käytöksestä. Ei itsenäisyys itsellään ala.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tilhi:

Teini-ikäiset ja vanhemmat on asia erikseen ja vaikka kuinka kututtaa niin mitä sitä lapselle huutamaan. Vanhempi on vastuussa opastuksesta, sopii katsoa ensin tosiaan sinne peiliin

mutta niistä lapsista jotka ei osaa tulee noita aikuisia jotka ei osaa, ja en usko että olis kasvatuksessa vika varsinkin jos muut perheen lapset osaavat ja pystyvät.. moni ei saatuaan selkeän ohjeistuksen siltikään selviä annetusta hommasta, ei laspena eikä aikusiena...

Jos käyttäydyt tuolla tavalla lastasi kohtaan, en yhtään ihmettele hänen uusavuttomuuttaan. Tuli todella paha mieli lapsesi puolesta. Eihän hän uskalla tehdä mitään, jos huutoa seuraa aina. Hän ei yksinkertaisesti osaa. Hänet on nujerrettu.
Toisekseen, miksi lapsen tarvitsee olla mahdottoman omatoiminen? Uskoisin, että kun lasta autetaan tarpeeksi ja opetetaan pienestä pitäen KANNUSTAVASTI JA ARVOSTAVASTI oman ajattelun käyttöön, mutta silti ollaan tarvittaessa aina käytettävissä, niin lapsesta kasvaa myöhemmin omatoiminen ja itsenäinen. Miksei lapset saa olla lapsia?

Yhteistyössä