"mä en saa leikkiä sun kanssa"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tähän väliin vielä muuten kerron, että minulla on itsellä samankaltainen kokemus lapsuudesta.
parhaan ystäväni äiti kielsi lastaan leikkimästä kanssani, koska äitini oli alkoholisti. ystäväni oli tosi surullinen ja minä myös. salaa koitettiin tavata aina jossain koulun pihassa vapaa-ajalla, omassa pihassa ei voi leikkiä yhdessä ollenkaan.
siinäkin tapauksessa olisin voinut käsittää,ettei meille voi tulla, mutta minä en saanut mennä heille eikä ulkona saanut leikkiä.

kun kasvettiin isommiksi,ei enää vanhempien sana painanut. mutta on mulle jäänyt vähän katkeruutta tuota äitiä kohtaan ja muistan tapauksen loppuikäni.

Mulla sama kokemus. Paitsi että syy tähän oli raha!
Parhaan kaverin äiti kielsi meitä olemasta kavereita, koska meillä (mukamas) oli vähemmän rahaa kuin heillä. Ihan yhtä hienoissa vaatteissa kuljettiin ja kummallakin oli saman verran rahaa aina yms, mutta meillä ei ollut (kaverin äitin tietääksi) omaa taloa tai hienon hienoa autoa. Oikeasti pytinki, jossa asuimme, oli meidän oma ja täysin velaaton. ;)

Kun kaveri itse hukkasi 20 mk, minuahan siitä äiti syytti. Raha löytyi myöhemmin, mutta anteeksi pyyntöä ei.

Kaikkein eniten nauratti se, että tämän kaverin vanhemmat tulivat poraten minun porukoilleni ja pyysivät lainaan rahaa, että saivat pidettyä velllisen auton, talon ja liiketilan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Mä en kato lapsen kaverin ihonväriä tai kotimaata vaan käytöstapoja. En anna leikkiä lapsen kanssa, joka kiroilee, kiusaa tai käyttäytyy muuten tökerösti. Ja sellaiset on muuten tähän asti ollu suomalaisten eroperheiden lapsia... meidän talossa asuu useampi maahanmuuttaja ja heidän lapset osaa käyttäytyä fiksusti.
Oletko varma, ettei oma mussusi tee ihan sitä samaa. Tiedän tapauksia, jotka kotonaan ovat kuin enkeleitä (kurituksen pelossa ), mutta piharaitilla täysiä perkeleitä.

Kyllä mä tiedän ettei tee kun meidän lapset ei oo ilman aikuisen valvontaa ulkona. Aina jompikumpi vähintään kuuloetäisyydellä.

Uskomattomia primitiivireaktioita tämäkin ketju taas aiheuttaa. Suu vaahdossa huudetaan lasten oikeuksista ja sätitään huonosta äitiydestä.

Olen silti samaa mieltä kuin aiemminkin. Jos vanhempi katsoo parhaaksi, ettei hänen lapsensa ole tekemisissä jonkun toisen lapsen kanssa, hänellä on siihen täysi oikeus. Vanhemmalla on tähän varmasti syynsä, jokaisella omansa. Se on kuulkaa aivan se ja sama, mitä se täällä hyöyryätte ja millä nimillä ihmisiä haukutte. Jotkut reppanat tosin pyörtävät omia mielipiteitään toisten painostuksen alaisina. Onneksi trendi on voimakkaasti siihen suuntaan, että ihmiset lopultakin uskaltavat sanoa mitä ajattelevat ja toimia ajatustensa mukaisesti.

Ap: toivottavasti et oikeasti mene raivoamaan naapurin lapsen vanhemmalle moisesta, nolaat itsesi kyllä lopullisesti. Minä ainakin katsoisin sinua hyvin pitkään moisen jälkeen - ja todennäköisesti olisin entistä tyytyväisempi päätökseen pitää lapsi erossa perheestänne.

Alkuperäinen kirjoittaja nuppu:
Uskomattomia primitiivireaktioita tämäkin ketju taas aiheuttaa. Suu vaahdossa huudetaan lasten oikeuksista ja sätitään huonosta äitiydestä.

Olen silti samaa mieltä kuin aiemminkin. Jos vanhempi katsoo parhaaksi, ettei hänen lapsensa ole tekemisissä jonkun toisen lapsen kanssa, hänellä on siihen täysi oikeus. Vanhemmalla on tähän varmasti syynsä, jokaisella omansa. Se on kuulkaa aivan se ja sama, mitä se täällä hyöyryätte ja millä nimillä ihmisiä haukutte. Jotkut reppanat tosin pyörtävät omia mielipiteitään toisten painostuksen alaisina. Onneksi trendi on voimakkaasti siihen suuntaan, että ihmiset lopultakin uskaltavat sanoa mitä ajattelevat ja toimia ajatustensa mukaisesti.

Ap: toivottavasti et oikeasti mene raivoamaan naapurin lapsen vanhemmalle moisesta, nolaat itsesi kyllä lopullisesti. Minä ainakin katsoisin sinua hyvin pitkään moisen jälkeen - ja todennäköisesti olisin entistä tyytyväisempi päätökseen pitää lapsi erossa perheestänne.

Voi lässyti lää mikä kommentti

Mä en jaksanut lukea koko pitkää ketjua läpi. Mutta mua AHDISTAA tällaiset keskustelut. Miksi ihmisiä pitää lokeroida / arvostella?! Me ollaan KAIKKI saman pallon väkeä, ihon väri ei meistä kovinkaan erilaista tee. Ympäristö kylläkin vaikuttaa moneenkin asiaan. Kuten siihen, miten toisiin suhtaudutaan. Ehkä aapeen lapsen kaverin äidin olisi ensin kannattanut tutustua lapsen kaverin perheeseen ennenkuin kieltää lasten kanssakäymisen?! Eihän ulkonäkö voi ratkaista asioita?! Vaikuttaa tosiaan junttimeiningiltä. Naurettavaa tosiaan. Toivottavasti ko äiti lukee tämän ketjun ja ottaa aivot käteen ja miettii asioita uudelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

Ymmärrän, että jotkut kärkyistä palstamammoista turhautuvat kun tajuavat, ettei heidän paheksunnallaan ole suoraan sanoen p*skankaan väliä.

Totta kai vanhempi voi kieltää leikkimästä jonkun kanssa. Mutta oletko oikeasti sitä mieltä että ihonväri on siihen oikea peruste?

Ymmärrän, että jotkut kärkyistä palstamammoista turhautuvat kun tajuavat, ettei heidän paheksunnallaan ole suoraan sanoen p*skankaan väliä.

Jotain väliä tuntus olevan, kun lapsesi ottaa oikein mustan puolison; ja sinä mummona heitä työntelet pitkin katuja

Totta kai vanhempi voi kieltää leikkimästä jonkun kanssa. Mutta oletko oikeasti sitä mieltä että ihonväri on siihen oikea peruste?

Koulussa et siihen voi puuttua

En ole missään väittänyt, että olisi. Olen vain todennut, että vanhemilla on varmasti omat syynsä, joiden perusteella he tekevät asioita. Ja aina ne perustelut eivät välttämättä edes muille kuulu.

Ja entä sitten vaikka sanoisinkin etten halua, että lapseni viettää vapaa-aikaansa tiettyjen kansanryhmien edustajien ja heidän lastensa parissa? Kenelle olen todellisuudessa perusteluvelvollinen lapseni kasvatuksesta, sinulleko? Muille äideille?

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Jotain väliä tuntus olevan, kun lapsesi ottaa oikein mustan puolison; ja sinä mummona heitä työntelet pitkin katuja

Kun lapseni on aikuinen, hän tekee aikuisen tavoin omat päätöksensä elämänsä suhteen. Lapsuusajan toivon voivani kasvattaa hänet niin, että hän aikuisuudessakin osaa tehdä järkeviä ja kauaskantoisia päätöksiä.

Aion valita lapseni päiväkodin ja koulut niin, että voin hyvillä mielin lähettää lapseni ko. paikkoihin päiväksi. Tämä yhdessä parhaaksi katsomani kotikasvatuksen kanssa on ainut asia johon voin puuttua.

En ole missään väittänyt, että olisi. Olen vain todennut, että vanhemilla on varmasti omat syynsä, joiden perusteella he tekevät asioita. Ja aina ne perustelut eivät välttämättä edes muille kuulu.

Mä itse asiassa ymmärrän sua.

Jos joku ei vaan halua lastensa leikkivän esim. romanilasten kanssa, niin sitten hän kieltää sen, eikä asia - vaikka saattaa kovin typerältä ja väärältä kuulostaakin - kuulu kenellekään. Pidemmän päälle on parempi, etteivät ne romanilapsetkaan leiki ko. lapsen kanssa.

Aion valita lapseni päiväkodin ja koulut niin, että voin hyvillä mielin lähettää lapseni ko. paikkoihin päiväksi. Tämä yhdessä parhaaksi katsomani kotikasvatuksen kanssa on ainut asia johon voin puuttua.
Sinun parhaaksi katsomasi kotikasvatus ei sitä välttämättä ole.

sinunko on?

Edelleenkin lapseni ei leiki tummaihoisten kanssa, syykin on selvä.
Niitä kun täällä ei ole, kyllä muuten saisi leikkiä, jos heitä täällä olisi.
Saa jopa mustalaisen kanssa leikkiä, mutta heille kylään eikä meille kylään ei saisi manne tulla.

Et voi arvioida toisen vanhemman kasvatustaitoja tuntematta häntä. Juuri tällaiset keskustelut johtavat herkästi niihin "huono äiti" -syytöksiin aiheettomasti. Toisaalta, kun tiedetään, että huonoksi äidiksi haukkuminen on pahinta jokaiselle, lapselleen parasta haluavalle äidille, ymmärrän miksi tuotakin "argumenttia" käytetään toisin ajattelevien suun tukkimiseksi.

Se, miten itse suhtaudun maahanmuuttajiin ja miten opetan lastani suhtautumaan maahanmuuttajiin ei kerro minun vanhemmuudestani sinulle juurikaan mitään. Tämä on vain yksi ja ainut asiakysymys muiden joukossa. Jos et muuten ole perillä lapsellemme antamastani kotikasvatuksesta, et voi sitä myöskään kokonaisvaltaisesti kritisoida.

Ero onkin siinä, että tässä on kyse mielipiteestä, ei absoluuttisesta totuudesta. Kukaan ei voi tieteellisesti perustellen taata, että lapselleni todella on parasta se, että annan hänen olla ystäviä tiettyjen kansanryhmien edustajien lasten kanssa. Minä joudun tekemään tämän päätöksen omien kokemusteni valossa. Siinä ei ole oikeaa ja eikä väärää.

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Saa jopa mustalaisen kanssa leikkiä, mutta heille kylään eikä meille kylään ei saisi manne tulla.

Hyvä ihminen, ne on romaneja.

Kylläpä on ikävä sävy tässä keskustelussa. Itse en ikinä voisi kieltää lastani leikkimästä toisen kanssa. Toki jos nyt joku huumeita tarjoaisi lapselle tai muuta vaaraa olisi niin silloin on eri juttu. Yksi syy on, että pyrin elämään periaaatteen "tee toisille niin kuin haluat itsellesi tehtävän" mukaan. Ja minua kyllä harmittaisi, jos lapseni kaverita syystä tai toisesta kiellettäisiin leikkimästä minun lapsieni kanssa, jos lapsilla leikit sujuisivat. Onneksi meillä pihan lapset leikkivät kaikki yhdessä ihonväristä ja taustoista riippumatta.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:

sinunko on?
Väitinkö näin?

Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:

Hyvä ihminen, ne on romaneja.

Rakas palstakamu, mulle ne ei ole, olenhan mäkin heille valkolainen =)

Yhteistyössä