"mä en saa leikkiä sun kanssa"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja nuppu:
Koulussa et siihen voi puuttua

Aion valita lapseni päiväkodin ja koulut niin, että voin hyvillä mielin lähettää lapseni ko. paikkoihin päiväksi. Tämä yhdessä parhaaksi katsomani kotikasvatuksen kanssa on ainut asia johon voin puuttua.
Sinun parhaaksi katsomasi kotikasvatus ei sitä välttämättä ole.

sinunko on?
Väitinkö näin?

Et. Siksi juuri esitin kysymyksen.

No mulla ei ole mitään sitä vastaan kenen kanssa lapseni leikkii mutta meidän pihassa parin tumman perheen lapset ja virolaisen perheen lapset on yksinkertasesti niin inhottavia tyttöäni kohtaan että en pidä että leikkivät yhdessä,mutta jos vastaavanlainen ongelma olis suomalaisten lasten kanssa en pitäis siitäkään.Mutta nää ongelmat nyt sattuu rajottuu meidän pihalla juuri noihin tummiin,mistä lie johtuu,kasvatus erot ehkä??

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Yksi syy on, että pyrin elämään periaaatteen "tee toisille niin kuin haluat itsellesi tehtävän" mukaan.

Tuo ajattelutapa lieneekin monesti ongelman ydin. Se, että sinä käyttäydyt asiallisesti ja haluat muille parasta ei tule koskaan, kaukaisestikaan takaamaan sitä, että sinua koskaan käyttäydyttäisiin samoin.

Epäloogiseksi tuollainen ajattelutapa menee viimeistään siinä, kun ihmiset eivät suostu uskomaan omia kokemuksiaan, vaan hakkaavat päätä kerta toisensa jälkeen seinään uskotellen itselleen että muut ihmiset ovat hyviä ja haluavat toisillekin vain hyvää.

Harmillista kyllä, tuollaisesta naiviudesta pääsee usein eroon vasta todella kantapään kautta.

Lukematta koko ketjua haluan kertoa tarinan myös toisin päin eli mun tyttö 5v. ystävystyi pihalla naapurintytön kanssa. Tämä tyttö tulee Iranista. Tytöistä tuli hyvät kaverit ja kumpikin vieraili myös toisensa kotona jne. Viime viikolla tytön isä siis tämän naapurin tytön isä palasi Iranista oli siis siellä useamman kuukauden. Ja siihen loppu meidän tytön kanssa leikkiminen. Tytön vanhempi sisarus tuli kertomaan ettei tämä tyttö saa enää leikkiä meidän tytön kanssa :( Tytön äitiä ei ole enää sen jälkeen näkynyt, aikaemmin istui pihalla aina välillä ja juteltiin sen mitä kumpikin huonolla englannilla pystyi. Nyt tytön äiti huutaa lapsiaan sisälle verhojen raosta, ei siis edes näyttäydy ikkunassa.
Ja meidän tyttö ei ymmärrä mitä teki väärin. Vaikka kuinka olen yrittänyt selittää että liittyy todennäköisesti heidän uskontoonsa tms.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Lukematta koko ketjua haluan kertoa tarinan myös toisin päin eli mun tyttö 5v. ystävystyi pihalla naapurintytön kanssa. Tämä tyttö tulee Iranista. Tytöistä tuli hyvät kaverit ja kumpikin vieraili myös toisensa kotona jne. Viime viikolla tytön isä siis tämän naapurin tytön isä palasi Iranista oli siis siellä useamman kuukauden. Ja siihen loppu meidän tytön kanssa leikkiminen. Tytön vanhempi sisarus tuli kertomaan ettei tämä tyttö saa enää leikkiä meidän tytön kanssa :( Tytön äitiä ei ole enää sen jälkeen näkynyt, aikaemmin istui pihalla aina välillä ja juteltiin sen mitä kumpikin huonolla englannilla pystyi. Nyt tytön äiti huutaa lapsiaan sisälle verhojen raosta, ei siis edes näyttäydy ikkunassa.
Ja meidän tyttö ei ymmärrä mitä teki väärin. Vaikka kuinka olen yrittänyt selittää että liittyy todennäköisesti heidän uskontoonsa tms.

Totta. Ei suvaitsemattomuus muita kulttuureja kohtaan ole suomalaisten yksinoikeus. Monesta tulee äärimmäisen tarkasti omista tavoistaan kiinnipitävä kun muuttaa ulkomaille. Mulla asuu sukulaisia paljon muualla kuin Suomessa, ja he tuntuvat olevan suomalaisempia kuin me jotka asumme Suomessa.

Mulla jo isot lapset, eikä ole koskaan tullut mieleenkään kieltää heitä leikkimästä / muuten kaveeraamasta kilttien hyvinkäyttäytyvien ihmisten kanssa, kiusaajat sitten väriin katsomatta asia erikseen.

Entäpä jos näiden rajoittuneiden vanhempien lapsonen isompana rakastuu vääränväriseen, onko silloin välit lapseen poikki, vai kuvitteleeko vanhempi silloinkin voivan määrätä kenen kanssa lapsi on.

Kun mun lapseni ovat saaneet uusia kavereita, yhdenkään otsassa ei ole lukenut, millaisia omille lapsilleni mahdollisesti haitallisia tapoja näiden lasten perheissä on. Ja vain muutaman kohdalla on myöhemminkään tullut esiin, että seura ei olekaan kovin hyvää. Silti en ole lapsiani kieltänyt leikkimästä näidenkään lasten kanssa, mutta olen ohjannut leikkimään mieluummin sellaisten lasten kanssa, joiden vanhemmilla käsitys oikeasta ja väärästä on kutakuinkin sama kuin omani ja joiden lapsilla erilaiset säännöt - kuten esimerkiksi ettei ulkona hilluta yötä myöten tai lähdetä ala-asteikäisenä stadiin edes kysymättä lupaa - ovat samankaltaisia kuin omillani.

Alkuperäinen kirjoittaja joopa:
Entäpä jos näiden rajoittuneiden vanhempien lapsonen isompana rakastuu vääränväriseen, onko silloin välit lapseen poikki, vai kuvitteleeko vanhempi silloinkin voivan määrätä kenen kanssa lapsi on.

Vanhempien ja lasten välinen side on elinikäinen, en näe vaihtoehtona sitä, että omasta lapsestaan "voi sanoutua irti" tai "erota", enkä ymmärrä miksi joku näin edes kuvittelee.

Kuten aiemmin jo sanoin, tulen kasvattamaan lapseni keskustelutaidon ja kriittisen, moninäkökulmaisen ajattelun omaavaksi vastuulliseksi aikuiseksi. Toki jokainen aikuinen ihminen tekee itse omat päätöksensä elämänsä suhteen. Haluan kasvattaa lapseni kuitenkin niin, että jos hän jonkun suuren päätöksen tekee, tiedän että hän on pohtinut asiaa huolellisesti - oli se asia sitten mikä hyvänsä.

Vältytään siltä, että whitetrash-Jannica 14v. tulee kotiin ilmoittaen ylpeänä että "mulle ja Ahmedille on tulossa vauva!".

Faktahan kuitenkin on, että vaikka en kertoisi lapsilleni mitään maahanmuuttajista ja suhtautumisestani heihin, lapsi kyllä aistii mitä mieltä todellisuudessa olen heistä enkä siis voi välttyä kasvattamasta lasta omien näkemysteni mukaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja öö:
Millälailla se ei toisille kuulu?

Sillä lailla, että jokainen vanhempi kasvattaa lapsensa itse, parhaaksi näkemällään tavallaan. Sinulle ei kuulu, miten minä kasvatan lapseni ja minulle ei kuulu miten sinä kasvatat sinun lapsesi. Mikä tässä on niin vaikea tajuta?

Millälailla se ei toisille kuulu?

Sillä lailla, että jokainen vanhempi kasvattaa lapsensa itse, parhaaksi näkemällään tavallaan. Sinulle ei kuulu, miten minä kasvatan lapseni ja minulle ei kuulu miten sinä kasvatat sinun lapsesi. Mikä tässä on niin vaikea tajuta?

Et ole ainoa joka lastasi kasvattaa. Päivähoito-koulu kasvattaa; ym jotka paljon viettävät aikaa lastesi kanssa. Sehän kurjaa oliskin jos kasvatus olis vaan sun harteilla

Et ole ainoa joka lastasi kasvattaa. Päivähoito-koulu kasvattaa; ym jotka paljon viettävät aikaa lastesi kanssa. Sehän kurjaa oliskin jos kasvatus olis vaan sun harteilla

Kyllä päivähoidon henkilökunnan pitää olla yhteisymmärryksessä vanhemman kasvatusperiaatteiden kanssa (mikäli ne eivät ole mitään hyvien tapojen tai lain vastaisia). Kyllä ensitilassa vanhempi päättää miten lapsi kasvatetaan, eikä siihen ole kenelläkään mitään sanomista.

Kyllä päivähoidon henkilökunnan pitää olla yhteisymmärryksessä vanhemman kasvatusperiaatteiden kanssa (mikäli ne eivät ole mitään hyvien tapojen tai lain vastaisia). Kyllä ensitilassa vanhempi päättää miten lapsi kasvatetaan, eikä siihen ole kenelläkään mitään sanomista.
Totta. Mutta jos vanhempien kasvatusperiaate on rasistinen, niin se on päivähoitohenkilöstön näkökulmasta sekä hyvien tapojen että lain vastainen. Päiväkoti - eikä myöskään koulu - tule tukemaan vanhempien rasistista kasvatusperiaatetta vaan näissä asioissa lastasi kasvatetaan päiväkodissa ja koulussa toisin kuin kenties haluaisit.

Voi hyvänen aika, BV kyllä jälleen todisti olevansa oikein stereotyyppinen junttien juntti. Vai ei teille saa "mannet" tulla? :D Mua ei yllätä, että tuollaisia kommentteja laukoo sun kaltaisesi ihminen.

Voit sitten 20 vuoden päästä omahyväisesti myhäillä, kun ne samat romanilapset vastaa täysin sun ennakkoluulojasi, kun syrjäytyminen on alkanut jo lapsena ja heistä on tehty yhteiskunnan hylkiöitä jo ennen kouluikää.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Totta. Mutta jos vanhempien kasvatusperiaate on rasistinen, niin se on päivähoitohenkilöstön näkökulmasta sekä hyvien tapojen että lain vastainen. Päiväkoti - eikä myöskään koulu - tule tukemaan vanhempien rasistista kasvatusperiaatetta vaan näissä asioissa lastasi kasvatetaan päiväkodissa ja koulussa toisin kuin kenties haluaisit.

Mikä on taas väärin, koska vastuu lapsista on kumminki minulla pääsääntösesti, joten vanhemman kasvatukseen liiittyviä periaatteita ei koulut tai päiväkodit saisi sotkea.

Mikä on taas väärin, koska vastuu lapsista on kumminki minulla pääsääntösesti, joten vanhemman kasvatukseen liiittyviä periaatteita ei koulut tai päiväkodit saisi sotkea.

Jos katsot päiväkodin tai koulun taholta tulevan suvaitsevaisuuskasvatuksen olevan lapsellesi haitaksi, niin sen paremmin päiväkotiin kuin kouluun sun ei tarvitse lastasi laitaa. Päiväkodit ja koulut eivät lain mukaan saa toimia rasistisesti, mutta niihin ei ole pakko lastaan laittaakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Jos katsot päiväkodin tai koulun taholta tulevan suvaitsevaisuuskasvatuksen olevan lapsellesi haitaksi, niin sen paremmin päiväkotiin kuin kouluun sun ei tarvitse lastasi laitaa. Päiväkodit ja koulut eivät lain mukaan saa toimia rasistisesti, mutta niihin ei ole pakko lastaan laittaakaan.

Juu ei saa. Mutta eikö se kumminki ole aikas pöhlöö muuttaa koulussa kasvatusta. Ja onko se rasistista jos kieltää lapsensa leikkimästä jonkun kanssa? Ei minusta. Se on päätös, mihin ei selityksiä tarvi kelleen. Jos lapselta kielletään vaikka perunan syönti(syystä tai toisesta) niin pistääkö koulu syömään pakosta perunaa

Juu ei saa. Mutta eikö se kumminki ole aikas pöhlöö muuttaa koulussa kasvatusta. Ja onko se rasistista jos kieltää lapsensa leikkimästä jonkun kanssa? Ei minusta. Se on päätös, mihin ei selityksiä tarvi kelleen. Jos lapselta kielletään vaikka perunan syönti(syystä tai toisesta) niin pistääkö koulu syömään pakosta perunaa
Riippuu ihan siitä, miten tärkeänä pitää sitä omaa näkemystään. Suomen reilusta 200 kotioppilaasta suurin osa on kotiopetuksessa uskonnollisen syyn tai kiusatuksi joutumisen vuoksi. Onko kyse siitä, että lapsen ei haluta oppivan koulussa opetettavaa evoluutioteoriaa, en tiedä. Voi olla. Joten jos et halua lapsesi oppivan suvaitsevaisuutta, voit varsin hyvin ottaa lapsesi kotiopetukseen.

Mulla on jo sen verran isot lapset, etten osaa sanoa tuosta perunan syömisestä. Uskoisin, että vieläkin kuitenkin kouluun pitää olla lääkärintodistus, jos lapsella pitää olla perunaton ruokavalio. Muuten menisi aika hankalaksi, jos vanhemmat voisivat kuin ravintolassa tilata lapselleen mieluisia ruokia.

Kerroinkin joskus tässä, että minun lapseni ovat ainoat koko pihapiirissä, jotka saavat leikkiä erään 6-vuotiaan tytön kanssa. Käyn usein heillä kahvillakin, koska pidän hänen vanhemmistaan ja kivoja naapureita ei ole koskaan liikaa. Ovat romaneita.

Sitä en ymmärrä, miksi joku haluaa omasta tahdostaan kasvattaa lapsistaan rasisteja.

Mä mietin vaan teidän jotka kiellätte leikkimästä mamujen kanssa, miten teidän lapset tulevat pärjäämään elämässä. Kun fakta kuitenkin on, että Suomikin kansainvälistyy kovaa vauhtia. Jatko-opinnoissa ja työelämäss tulee vastaa mamuja, sitten ei voi äiti enää auttaa. Aika noloa jos kaupan kassalla kieltäytyy palvelemasta ulkomaalaista tai opiskellessa ei voi tehdä ryhmätyötä mamujen kanssa. Teette karhunpalveluksen lapsillenne kun ette anna heidän tutustua uussuomalaisiin. Ellette sitten asu jossain korvessa koko elämäänne.

Tunnustan, en koskaan, ikinä ennen tätä palstaa luettuani kuvitellut, että joku vanhempi miettii, voiko hänen lapsensa leikkiä lasteni kanssa. Omat lapseni ovat puoliksi romaneita, ja tiesin kyllä, että syrjintää ja suoraa rasismiakin on varmaan odotettavissa "sitten joskus", isompana, ajattelin silloin kun asia tuli mieleen.

Mutta herranjestas, lapset ovat lapsia :heart: Ei kukaan voi arvottaa heitä _pelkästään_ etnisen taustan takia, eihän?

Yhteistyössä