Mä en taas tiedä miten suhtautua tarhassa tapahtuneeseen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Klonkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kamalaa, voi pientä tyttöäsi :(

Minusta tuntuu, etteivät isommat tytötkään ole ymmärtäneet asian vakavuutta. Väärin se silti on, eli kyllä heille jotain seuraamuksia tapauksesta pitää tulla. Ja hyvin vakava puhuttelu, että jatkossa ymmärtävät asian olevan väärin.

Hoitajille itse kertoisin tuosta huolestani tarhaa kohtaan, ja toivoisin siitä puhuttavan heidän palavereissaan. Sen enempää en tekisi, vaikka kyseessä nyt onkin todella ikävänpuoleinen tapaus.

Alkuperäinen kirjoittaja niina22:
totta on! Nyt ap puhelin käteen ja soitto hoitopaikkaan! voi tyttöparka :'(

Hoitopaikassa kyllä tietävät tapahtuneen vallan mainiosti ja ovat asiaa pahoitelleetkin, eli ei se sinne soittaminen just nyt mitään muuta. Eilinen hoitaja on varmaan taas vuorossa kun haen muksuja ja ajattelin sitten jutella asiasta enemmän.

Myös näiden toisten tyttöjen äidit tietää asiasta, sillä toisen äiti on itsekin ko. pk:ssa töissä ja toinen on samassa paikassa kuin minä ja aamulla kaffi kämpässä jo pahoitteli tapahtunutta. Enkä mä näitä toisia äitejä ainakaan voi tapahtuneesta syyttää, sillä heillä on ollut ihan yhtä vähän keinoja vaikuttaa tapahtuneeseen kuin minullakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Kamalaa, voi pientä tyttöäsi :(

Minusta tuntuu, etteivät isommat tytötkään ole ymmärtäneet asian vakavuutta. Väärin se silti on, eli kyllä heille jotain seuraamuksia tapauksesta pitää tulla. Ja hyvin vakava puhuttelu, että jatkossa ymmärtävät asian olevan väärin.

Hoitajille itse kertoisin tuosta huolestani tarhaa kohtaan, ja toivoisin siitä puhuttavan heidän palavereissaan. Sen enempää en tekisi, vaikka kyseessä nyt onkin todella ikävänpuoleinen tapaus.

Mä luulen, että isommat on vain laitettu pyytämään anteeksi ja se siitä. Täällä Norjassa ollaan monessakin suhteessa vähän hälläväliä kansaa :snotty:

Huoleni tarhan tasosta olen esittänyt monta kertaa, mutta saanut vastaukseski hyvän tahtoisia hymähdyksiä :|

Hoitajien velvollisuus on katsoa mitä siellä puuhataan.Mä puhuisin asiasta välittömästi päiväkodin johtajan kanssa ja vaatisin pätevän selityksen hoitajilta siitä miksei lasten leikkejä ole vahdittu.Sekä palaverin niiden lasten vanhempien kanssa jotka on osallisia tuohon oleet.
Todella järkyttävää toimintaa.

Hoitajat selittelivät, että likka ei ollut heti pistänyt hanttiin ja oli alkuun ollut suostuvainen leikkiin, joten se siitä heidän mielesään - ilmeisesti.

Tyttö raasu on vaan jotenkin häpeissäänkin tapahtuneesta ja suuttuu jos yritänkin puhua tapahtuneesta, on ihan hiljaa van ja katsoo todella vihaisesti päälle :(

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Hoitajat selittelivät, että likka ei ollut heti pistänyt hanttiin ja oli alkuun ollut suostuvainen leikkiin, joten se siitä heidän mielesään - ilmeisesti.

Tyttö raasu on vaan jotenkin häpeissäänkin tapahtuneesta ja suuttuu jos yritänkin puhua tapahtuneesta, on ihan hiljaa van ja katsoo todella vihaisesti päälle :(

Voi pientä!

:( Voi tyttöäs..Pitäis niille toisille tytöille pitää puhuttelu, eikä ne hoitajatkaan kyl oikein oo toiminu jos vaan "vierestä" kattoneet..luulis että olis ihmetelleet jos toiset vaippaa tms. hakevat leikkeihin.

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:
:( Voi tyttöäs..Pitäis niille toisille tytöille pitää puhuttelu, eikä ne hoitajatkaan kyl oikein oo toiminu jos vaan "vierestä" kattoneet..luulis että olis ihmetelleet jos toiset vaippaa tms. hakevat leikkeihin.

Juu, luulis että oisivat jotain huomanneet, mut eilenkin tais olla lapsia 26 ja vaan 5 hoitajaa niin eivät sitten oo taas ehtineet mitään kattomaan josko ovat ees viitsineet :/

*haaveilee suomalaisesta tarhasta*

Multa pääs ihan itku. Ei kenenkään aikuisenkaan,saatikka pienen viattoman lapsen pitäisi joutua kokemaan mitään tuollaista. Kyllä minäkin tuosta poliisi asian tekisin,kai siellä norjassakin jotain lakea on?!

Totta kai tyttöä hävettää, onhan häneen kajottu! Toivottavasti onnistut tukemaan häntä tässä siten, ettei jää traumoja. :hug: Kyllä tuli paha mieli tyttösi puolesta.

Ja kuten itse totesit, niin eivät niiden toisten tyttöjen vanhemmat ole syyllisiä sen enempää kuin sinäkään, mutta toivottavasti ovat omia tyttöjään puhutelleet asiasta kunnolla. Ja tytöt pyytäneet lapseltasi anteeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:

Ja miten edes ovat antaneet vaippaa leikkeihin? Eihän ne vaipat lasten leikkeihin ole, vaan täällä ainakin jokaisella lapsella on omat vaipat eikä niitä toiset lapset leikkeihin lainaile.

Kehu tyttöäsi kovasti, että oli reipas ja fiksu, kun sanoi, ettei halua leikkiä ja laittoi hanttiin.

Häpeä tulee siitä, että asiaan suhtaudutaan jotenkin häpeilevästi ja ruvetaan kailottamaan seksuaalista väkivaltaa tilantessa, jossa on pelkästä lasten hölmöydestä kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Kehu tyttöäsi kovasti, että oli reipas ja fiksu, kun sanoi, ettei halua leikkiä ja laittoi hanttiin.

Häpeä tulee siitä, että asiaan suhtaudutaan jotenkin häpeilevästi ja ruvetaan kailottamaan seksuaalista väkivaltaa tilantessa, jossa on pelkästä lasten hölmöydestä kyse.

Hienoa Jonse,

Tällainen suhtautuminen valaaa uskoa tulevaisuuteen ja etenkin lapsiin tulee valaa sitä uskoa, kuin myös ukso itseensä. Siitä se kumpuaa tuo ensimainittukin, joka minua niin ilahdutti.

Juu, näin on tehtykin. Olen myös painottanut tytölle että on ihan ok tutkia itseään, mutta mitään ylimääräistä ei ole hyvä sisäänsä laittaa tai antaa muiden laittaa.

*muoks* ja varmastikaan ei ollut mitään seksuaalista mukana, enmmän lasten hölmöyttä ja kokeilun halua. Eri juttu jos olis ollut kyse vanhemmista lapsista...

Juu, näin on tehtykin. Olen myös painottanut tytölle että on ihan ok tutkia itseään, mutta mitään ylimääräistä ei ole hyvä sisäänsä laittaa tai antaa muiden laittaa.

*muoks* ja varmastikaan ei ollut mitään seksuaalista mukana, enmmän lasten hölmöyttä ja kokeilun halua. Eri juttu jos olis ollut kyse vanhemmista lapsista...

Aiemmin tuossa joku vouhotti ja vauhkoili seksuaalisesta väkivallasta ja traumoista... Ja takuulla niitä traumoja syntyy juuri siitä, että aletaan kailottaa kovaan ääneen "Voi pikku-raukkaa, sulle tehtiin seksuaalista väkivaltaa, nyt sun elämäs on iiiihan pilalla, voi rassukkaa!"

Ja eiköhän lapsi puhu asiasta enemmän, jos tai kun tuntee siihen tarvetta. Taitaa vain olla niin vihainen tilanteesta, että haluaa vähän aikaa järjestellä tunteitaan. Laittaahan se miettimään, millaisia kavereita on, jos eivät usko, kun sanotaan.

Aiemmin tuossa joku vouhotti ja vauhkoili seksuaalisesta väkivallasta ja traumoista... Ja takuulla niitä traumoja syntyy juuri siitä, että aletaan kailottaa kovaan ääneen "Voi pikku-raukkaa, sulle tehtiin seksuaalista väkivaltaa, nyt sun elämäs on iiiihan pilalla, voi rassukkaa!"

Ja eiköhän lapsi puhu asiasta enemmän, jos tai kun tuntee siihen tarvetta. Taitaa vain olla niin vihainen tilanteesta, että haluaa vähän aikaa järjestellä tunteitaan. Laittaahan se miettimään, millaisia kavereita on, jos eivät usko, kun sanotaan.

Näin varmasti on. Eilisen illan pidin vain neitiä sylissä ja oltiin vaan.

Ja nuo kaverit.. Rehellisesti sanottuna en oo koskaan noista tytöistä tykännyt, mutta kun ei siellä ryhmässä oiken muita tyttöjä olekaan kuin sitten n. 2 vuotiaita niin likka on sitten leikkinyt noiden kanssa. Vapaa-ajallaan ei edes halua olla noiden kanssa tekemisissä.

Minä puhuin traumoista, mutta en nyt tarkoittanut tätä seksuaalisena väkivaltana. Silti tuo alapää on (etenkin tytöille) sellainen herkkä paikka, että voi siitä saada traumoja, jos joku sinne ilman lupaa koskee vaikkei kyse olisikaan muusta kuin lasten hölmöilystä. Ei se silti varmasti tunnu kivalta. :/

Yhteistyössä