Mä en taas tiedä miten suhtautua tarhassa tapahtuneeseen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Klonkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
eilenkin tais olla lapsia 26 ja vaan 5 hoitajaa niin eivät sitten oo taas ehtineet mitään kattomaan josko ovat ees viitsineet :/

*haaveilee suomalaisesta tarhasta*

haaveile vaan. suomessa yli 3 vuotiaita saa olla 7/hoitja eli tuolla määrällä olis ollu 4 hoitajaa.... ja hyvässä lykyssä vielä pari lasta lisää...

Alkuperäinen kirjoittaja salla:
eilenkin tais olla lapsia 26 ja vaan 5 hoitajaa niin eivät sitten oo taas ehtineet mitään kattomaan josko ovat ees viitsineet :/

*haaveilee suomalaisesta tarhasta*

haaveile vaan. suomessa yli 3 vuotiaita saa olla 7/hoitja eli tuolla määrällä olis ollu 4 hoitajaa.... ja hyvässä lykyssä vielä pari lasta lisää...

Tuosta ryhmästä yli puolet on max. 2 vuotiaita.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Minä puhuin traumoista, mutta en nyt tarkoittanut tätä seksuaalisena väkivaltana. Silti tuo alapää on (etenkin tytöille) sellainen herkkä paikka, että voi siitä saada traumoja, jos joku sinne ilman lupaa koskee vaikkei kyse olisikaan muusta kuin lasten hölmöilystä. Ei se silti varmasti tunnu kivalta. :/

Traumoja voi tulla, totta. Mutta joku muu vouhotti.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Minä puhuin traumoista, mutta en nyt tarkoittanut tätä seksuaalisena väkivaltana. Silti tuo alapää on (etenkin tytöille) sellainen herkkä paikka, että voi siitä saada traumoja, jos joku sinne ilman lupaa koskee vaikkei kyse olisikaan muusta kuin lasten hölmöilystä. Ei se silti varmasti tunnu kivalta. :/

Minä vouhotin ja kyllä kivien työntäminen pimppaan vaan on seksuaalista väkivaltaa, vaikka ne lapset sitä eivät tietenkään niin tarkoittaneetkaan. Mutta ihan niiden tarhatätien puoleltakin. Jos ei sen vertaa katso mitä lapset puuhaavat, että joltakin lapselta pystytään riisumaan housut, tunkemaan pimppaan kiviä ja hiekkaa vaikka lapsi on vastustellut. Kyllä sille lapselle varmaan vähintään hyväksikäytetty olo siitä tuli. Ja tietenkään ei lapselle itselleen saa vouhottaa että nyt oot hyväkskäytetty ja elämä pilalla, sellasta en ole sanonut. Mutta kyllä mä siellä hoitopaikassa tekisin aika helvetin ison asian jos mun lapsen yksityisyyteen olis kajottu "valvovien" silmien alla. Eri asia jos lapset olisi jätetty keskenään, mutta kun ne oli tarhassa, jonne lapset jätetään luottaen että ne on turvassa!! Ja sitten pääsee tapahtumaan tuollaista. Tottakai lapsen tukeminen on tärkeintä ja sen ilmaiseminen että on tehnyt oikein kun on sanonut ettei saa ja että isot tytön tekivät väärin. Minusta anteeksi pyytäminen siis sekä isot tytöt että tarhantädit, on myös tärkeää, ettei tytölle jää syyllisyydentuntoa asiasta. Täytyy korostaa, että ketään ei saa ottaa toiselta vaatteita pois ilman lupaa eikä koskea intiimeihin alueisiin ilman lupaa.

Ihmettelen äitiä, joka jää miettimään, mitä pitäisi tehdä tällaisten tapahtumien jälkeen. Suuresti ihmettelen. Otat yhteyttä välittömästi tarhan johtajaan. Tuommoinen tapaus on selvitettävä asianosaisten kanssa heti !!

tuskin ne lapset sitä hiekkaa on sentään työntäneet. meillä on kuopuksella hiekkalaatikolla leikkimisen jälkeen hiekkaa housuissa vaikka leikkii yksin, jos on hiemankaan liian isot alkkarit jalassa.
mutta pitäisi kai lastn kuunnella jos toinen sanoo, että ei halua vaippaa, mutta ihmisiä me vaan ollaan kaikki, lapset tekevät virheitä.
harmi, jos hoitotädit eivät nähneet tilannetta. onneksi lapsesi jo niin iso että osaa kertoa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin, oot sä töissä vai kotona?

Onko sillä jotain merkitystä?

Onko se lapsi nytkin siellä hoidossa ja sinä kotona? Mä vaan sitä kun oot koko aamun ollut siinä koneella että mitä sä teet päivät? Etkö voi hoitaa lastasi kotona?

Lapsi on hoidossa ja minä olen töissä. Mulla nyt sattuu olemaan sellanen duuni et saan tehdä mitä lystää niin kauan kun homma pelaa... Kotoa käsin ei kuitenkaan valitettavasti onnistu.

Alkuperäinen kirjoittaja Huhhuh:
Ihmettelen äitiä, joka jää miettimään, mitä pitäisi tehdä tällaisten tapahtumien jälkeen. Suuresti ihmettelen. Otat yhteyttä välittömästi tarhan johtajaan. Tuommoinen tapaus on selvitettävä asianosaisten kanssa heti !!

En mä ole kysynyt mitä tehdä. Lähinnä olen miettinyt omaa suhtautumistani asiaan. Ja kuten ylempänä olen jo monta kertaa kirjoittanut, asiasta on jo aloitettu keskustelu pk:n kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
tuskin ne lapset sitä hiekkaa on sentään työntäneet. meillä on kuopuksella hiekkalaatikolla leikkimisen jälkeen hiekkaa housuissa vaikka leikkii yksin, jos on hiemankaan liian isot alkkarit jalassa.
mutta pitäisi kai lastn kuunnella jos toinen sanoo, että ei halua vaippaa, mutta ihmisiä me vaan ollaan kaikki, lapset tekevät virheitä.
harmi, jos hoitotädit eivät nähneet tilannetta. onneksi lapsesi jo niin iso että osaa kertoa.

Myönsivät kyllä nämä isommat tytöt itsekin mitä olivat tehneet. Eikä tuo tyttö pikkuhoususillaan oo hiekkalaatikolla ollut.

Melkosetpa on neitosilla leikit olleet. Kurjaa todellakin, että leikki kääntyi vika raiteille ja hauskanpidon kokemus jäi todella kauaksi. Hyvä, että otit napakasti heti asian puheeksi päiväkodissa hoitajien kesken ja että tyttösikin sai asianomaisilta anteeksipyynnöt heti. Toki asia varmasti jää pienen mieleen kaihertamaan, mutta mun mielestä siitä ei kannata enää hänen kuullensa keskustella - vasta sitten juttelette asiasta, kun tyttösi itse avaa keskustelun.

Valitettavaa on myös se, että tällaisia tapauksia sattuu nykypäivänä paikasta riippumatta turhankin paljon - että lapset jäävät valvotuissa olosuhteissa kuitenkin huomiotta. Se on tämä iänikuinen kohkaaminen lapsiryhmän lukumääristä ja hoitajista, nyt vallankin kun koko ajan tiukennetaan linjaa. Melkoiseksi villinlännen puuhaksi menee ja mietinkin, kuinka moni nykyään uskaltaa jättää oikeasti luottavaisin mielin lapsensa hoitoon, kun tietää suuren lapsiryhmän ja minimaalisen henkilökunnan. Kyllä nykyään henkilökunta on aikamoisessa pinteessä yrittäessään riittää joka paikkaan. Ja jos on sairauslomia tai muita poissaoloja, niin ryhmän pyörittäminen vajaalla hoitajamäärällä on taitolaji sekin. Toisaalta palvelunmaksajina vanhempien/perheiden tulee todellakin saada rahoilleen vastinetta eli mm. täyden luottamuksen siitä, että perusturvallisuus säilyy. Todella kurja tapahtuma lapsellesi ja koko teidän perheellenne. Koettakaa jollain tapaa nousta tilanteen herraksi ja antaa unohdukselle tilaa. Asia kyllä kaihertaa mutta aika myös parantaa. Tsemppiä teille!

sitää se on, päiväkodin arki, ei hoitajat ehdi katsoa lasten perään kun on liikaa lapsia ja alimiehityksiä. Onneks ei oo oma lapsi päiväkodissa.....

Voi ei :(
Ja kyllä ovat idiootteja ne isommat lapset, kouluun lähtevät ja tekevät jotain noin älyvapaata!! Oma tyttö aloittaa myös syksyllä koulun, eikä TODELLAKAAN tekisi ikinä mitään tollasta!

Alkuperäinen kirjoittaja Puppy-Have-a-nice-seal-pup:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

Minä vouhotin ja kyllä kivien työntäminen pimppaan vaan on seksuaalista väkivaltaa, vaikka ne lapset sitä eivät tietenkään niin tarkoittaneetkaan. Mutta ihan niiden tarhatätien puoleltakin. Jos ei sen vertaa katso mitä lapset puuhaavat, että joltakin lapselta pystytään riisumaan housut, tunkemaan pimppaan kiviä ja hiekkaa vaikka lapsi on vastustellut. Kyllä sille lapselle varmaan vähintään hyväksikäytetty olo siitä tuli. Ja tietenkään ei lapselle itselleen saa vouhottaa että nyt oot hyväkskäytetty ja elämä pilalla, sellasta en ole sanonut. Mutta kyllä mä siellä hoitopaikassa tekisin aika helvetin ison asian jos mun lapsen yksityisyyteen olis kajottu "valvovien" silmien alla. Eri asia jos lapset olisi jätetty keskenään, mutta kun ne oli tarhassa, jonne lapset jätetään luottaen että ne on turvassa!! Ja sitten pääsee tapahtumaan tuollaista. Tottakai lapsen tukeminen on tärkeintä ja sen ilmaiseminen että on tehnyt oikein kun on sanonut ettei saa ja että isot tytön tekivät väärin. Minusta anteeksi pyytäminen siis sekä isot tytöt että tarhantädit, on myös tärkeää, ettei tytölle jää syyllisyydentuntoa asiasta. Täytyy korostaa, että ketään ei saa ottaa toiselta vaatteita pois ilman lupaa eikä koskea intiimeihin alueisiin ilman lupaa.

Seksuaalisessa väkivallassa on seksuaalinen pyrkimys tai pyrkimys käyttää valtaa tai nöyryyttää saaden siitä itse sukupuolista mielihyvää.

En oikein osaa ajatella, että alle kouluikäiset lapset tuntisivat seksuaalista kiihkoa tai mielihyvää toimimalla ap:n kertomalla tavalla. He vain ovat lapsia ja käyttäytyivät sopimattomasti ja satuttivat toista lasta. Eivät hakeneet teollaan seksuaalista mielihyvää. Jolloin kyseessä ei ole seksuaalinen väkivalta. Vaan ihan "tavallinen" väkivalta, joka sekin on väärin.

Motiivi määrittää tapahtuneen.

Tyttö oli eilen tahassa leikkinyt kotia kahden vanhemman tytön kanssa ja toiset olivat päättäneet, että meidän likka on sitten se vauva leikissä, kun on kaikista pienin ja nuorin. Tyttö olikin tuohon suostunut ihan reippaasti, mutta ton jälkeen leikki on mennyt ihan reippaasti yli.

Isommat tytöt olivat hakeneet sisältä vaipan, että likasta saataisiin kunnon vauva. Likka oli vähän hämmentyneenä antanut toisten alkaa laittaa itselleen vaippaa, että saisi olla mukana leikissä. Ei tuo vaippa vielä mitään, mutta nää toiset tytöt oli tunkenut likan pimpin ihan täyteen hiekkaa ja pikkukiviä :o |O

Mä en tajua miten hoitajat ei ole yhtään kiinnittäneet huomiota siihen, että mitä siellä oikein leikitään tai edes huomanneet kun sisältä on haettu vaippaa ja alkaneet vähän katsoa perään.

Tyttö raukkaa itketti vielä illallakin kotona, kun kylvyssäkin tuli vielä sitä hiekkaa pimpistä... Tyttö sanoi sanoneensa toisille, ettei sinne saa koskea eikä varsinkaan laittaa mitään, mutta toisia ei tainnnut huvittaa kuunnella...

Mä en ite oikeen tiedä, mitä tuosta pitäs ajatella tai miten suhtautua kun on paha mieli oman pikkusen puolesta :(

Itelle tuli ihan paha mieli tästä jutusta, miten tällaista voi tapahtua :(
Hoitajat ilmeisesti jauhaneet paskaa kun toista kiusattu.
Mä olisin varmaan menny päiväkotiin ja huutanu kurkku suorana hoitajille. Harkitsisin myös päiväkodin vaihtoa mikäli mahdollista.

Onko Norjassa oikeasti noin huono tarhatilanne kaikkialla? Tosi huolestuttavaa, koska sielläkin paljon ihan pieniä tarhassa ja pienilläkin on noin valtavat ryhmät. Isommat jää varmaan ihan heitteille jos puolet ryhmästä on alle 2v ja niiden hoitoon menee tietysti kovasti aikaa. Isommat saa varmasti touhuta ihan omiaan :headwall: :headwall: :headwall: Meidän lapset on suomalaisessa tarhassa ja heillä on 15 lasta pienten ryhmässä ja 4 hoitajaa.

Yhteistyössä