mä en tiedä jaksanko imettää..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haluaisin kai
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tokikin, ei se imetyskään mitää takaa. Meillä nelonen on allergikko ja reagoi pienenä huutamalla ekat melkein 4kk kun osittais-imetin, huuto loppui kun siirryttiin täysin nanniin. 1v4kk ikäisenä saatiin sit laktoositon maito sopimaan ja lääkäri sanoi ettei nanin olisi pitänyt edes sopia missään vaiheessa. Tutkimattomia ovat tiet, todella ettei se aina oo niin yksoikosta. Maidottomalle en lähtis tuosta noin vaan jos kerran muita oireita ei ole. Odottaisin että vauva on 3kk ja jos ei huudot ole siihen mennes vähentyny, alkaisin huolestua.

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Alkuperäinen kirjoittaja katsukka:
TÄssä taas huomaa miten neuvolaan "voi" aina luottaa.
Allergiat eivät aina oirehdi iho-oirein.Todella usein maitoallergia esiintyy suolisto-oireisena.Kipuja ja löysää kakkaa,pulauksia tai jotain näistä.

ei vaan kysyin neuvoa vain nlasta...tiedän kyllä että allergia voi oireilla muutenkin!!!no onneksi en ajatellutkaan lopettaa imetystä missään vaiheessa sillä nyt tuo meidän 5kk jäbä on mitä hyväntuulisin pikkumies =) nytkin muuten syön suklaata ja juon kaffea,sattuipa somasti =D

Juu,juu,mutta ei neuvola sais tuollatavoin sanoa.
Ei voi olettaa että kaikki tietää.

Mä olen todennut että neuvolassa ei todellakaan tiietä juur mitään.
Allergioista varsinkaan.

niin no se....ei kaikki varmasti tiedäkään.enkä kyllä monessakaan asiassa itse luota etes neuvolaan,vaan maalaisjärkeen!ja onneksi ei ole tarvinnut tutustua lähemmin allergioihin,ainakaan vielä... *koputtaa puuta*

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja äipsä:
Oletko kokeillut jättää maitoa pois omasta ruokavaliostasi? Mun siskolla tämä ainakin auttoi. Vauvan vatsakivut hävisivät.

mä en juo maitoa muutenkaan tai käytä sitä esim.kahvissa jne.pitäskö mun siis siirtyä maidottomalle valiolle kaikis tuotteis?*varmaan tyhmä kysymys*

Kyllä, siis _kaikki_ maitotuotteet (juustot, jugurtit, ruokakerat, kaikki) pois ja kaikista valmiista jutuista luet myös, sisältääkö mitään maitoperäistä (laktoosi, maitoproteiini). Muuten et voi tietää, onko syy maidossa.
Mon imaitoallergikko on niin herkkä, että äidinmaido kautta tulee oireita, vaikka sitten söisitkin vain vähän maitoproteiinijauhetta joka oli jossakin eineksessä.
Sama pätee aivan mihin tahansa muuhunkin aineeseen, josta lähdet testaamaan, aiheuttaako oireita.

Niin turhahan on omasta ruokavaliosta jättää pois mitään, jos se ei auta.

Mulla on nyt pois: maito, muna, sitrukset, viinirypäleet, nauta, kala, vehnä, ohra, ruis, kaura, maissi, kaikki yleseti allergisoivat... Saatoin unohtaakin vielä jonkun :x

Mutta kyllä suppeaan ruokavalioon tottuu ja niitä herkkujakin löytyy etsimällä. Oma suosikkini on banaaniletut vattuhillolla ja riisikakut karviaishillolla. :p

Kannattaa varmaan käydä lääkärissä vauvan kanssa selvittämässä esim. allergioiden mahdollisuutta. Ja oman maidontuotannon suosittelisin pitämään yllä vaikka pumpulla, koska noiden apteekin korvikkeiden kanssa ei ole mukavaa leikkiä sekään.. Neocate on vissiinkin se kallein, mutta sitä pystyy käsittääkseni sentään tekemään valmiiksi. Almironia taas ei saa valmiina säilyttää, vaan pullollinen valmistetaan silloin, kun vauvalla on nälkä. :o

Teet niinku itsestäs parhaalta tuntuu!! Ei ole lapsenkaan etu, että äiti on aivan väsy. kannattaa siis niinkinpäin välillä miettiä. Älä siis muilta turhaan kysele, jos et jaksa niin et jaksa. Tärkeintä on, että kaikki voivat hyvin.

Et kai vaan ole alkanut antamaan d-vitamiiniä?
Meillä d-vitamiini laukaisi yhdellä huudon. Kai se koliikki olisi muutenkin alkanut, mutta aivan selvästi d-vitamiini pahensi asiaa. Kun jätin ne pois, mutten muuten muuttanut mitään, huuto putosi melkein puoleen (alkuun 16-02, sitten enää 18-24).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Et kai vaan ole alkanut antamaan d-vitamiiniä?
Meillä d-vitamiini laukaisi yhdellä huudon. Kai se koliikki olisi muutenkin alkanut, mutta aivan selvästi d-vitamiini pahensi asiaa. Kun jätin ne pois, mutten muuten muuttanut mitään, huuto putosi melkein puoleen (alkuun 16-02, sitten enää 18-24).

meil on jekovit mut sillä ei vaikutusta.oon sen jättäny pois ja silti kipristely jatkuu.
meillä tuo huuto ei ole onneks ihan HUUTOA vaan sellasta kitinää ja narinaa ja masussa pyörii. yöt menee onneksi aika kivasti - saattaa nukkua 6kin tuntia putkeen. että sinänsä ei ole sellainen pahin mahdollinen koliikki jos nyt edes koliikki ollenkaan varsinaisesti.

Mä imetän, mutta migreenin takia oon joutunut välillä antamaan pullosta. Joskus annan korviketta kun migreeni tulee niin yllättäen ettei pumpattua maitoa ole. Joskus taas saan antaa pumpattua maitoa, mutta sen olen huomannut että masua vääntää kun pullosta joutuu juomaan koska ilmaa menee enemmän silloin. Mutta kai siihenkin tottuisi jos aina joisi pullosta.

Kuten itsekin sanoit, itsekästä. Herkkuja ilman tottuu kyllä olemaan. Eikä se vauvan tississä roikkumiskausi kestä pahimmillaan kuin ne ekat kuukaudet eli ei kannata senkään takia heittää lusikkaa nurkkaan kun ei pääse minnekään. Jo 2kk ikäsen kanssa alkaa olla melkosen helppoa imetystouhu eikä tarvii joka kauppareissun ajaksi maitopulloa pumpata, kun syötön jälkeen lähtee.

Mulle sano neuvolan täti noista ruokavalion muutoksista, että ei kannata lähteä sille tielle, koska vauvan maha on vielä joka tapauksessa tottumaton, mikä aiheuttaa myös vatsanpuruja ja vaikea tietää mikä aiheuttaa ilmavaivoja. Loppujen lopuksihan tämä on lyhyt aika, kun se sitten jo helpottaa. Olin helpottunut, ettei tarvi alkaa karsimaan. Me ollaan hierottu jalkapohjia, se auttaa mutta ei nyt kokonaan poista silti masuvaivoja. Meillä muuten ap samanikäinen vauva.

Meillä on kumpikin lapsi saanut melkein alusta asti Tuttelia...Tuolla toisella oli 2kk-3kk välinen ikä sellaista itkuisempaa aikaa. Ja tuntui ettei siihen mikään auta. Distafyli ehkä vähän. Jossain määrin niitä vatsavaivoja taitaa monelle tulla jo ihan sen suoliston kehittymisen vuoksi. Syö sitten mitä tahansa...Meillä ne vatsavaivat loppui sitten itsekseen.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
Mulle sano neuvolan täti noista ruokavalion muutoksista, että ei kannata lähteä sille tielle, koska vauvan maha on vielä joka tapauksessa tottumaton, mikä aiheuttaa myös vatsanpuruja ja vaikea tietää mikä aiheuttaa ilmavaivoja. Loppujen lopuksihan tämä on lyhyt aika, kun se sitten jo helpottaa. Olin helpottunut, ettei tarvi alkaa karsimaan. Me ollaan hierottu jalkapohjia, se auttaa mutta ei nyt kokonaan poista silti masuvaivoja. Meillä muuten ap samanikäinen vauva.

No jopas on täti ohjeet antanut! Esikoisella helpotti suuresti ilmavaivat kun jätin sipulit, ruisleivän yms pois. Silti niitä oli. Kuopuksella taas ei maha reagoi noihin ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

No jopas on täti ohjeet antanut! Esikoisella helpotti suuresti ilmavaivat kun jätin sipulit, ruisleivän yms pois. Silti niitä oli. Kuopuksella taas ei maha reagoi noihin ollenkaan.

Jep. Peesaan. Voisi täti olla ihan hiljaa vaan, jos ei asioista mitään tiedä. Meillä neuvolan täti sanoi heti rehellisesti, että ei puutu ollenkaan, nämä kuuluu allergologille. Ylimääräisessä punnituksessa käydään ja täti kyselee kovasti. Tahtoo tietää, missä mennään, mutta ei ole lääkäri.

Mutta juurikin siksi ap:n kannattaisi käydä lääkärissä vauvan kanssa. Voi olla allergiaa, korvatulehdusta, koliikkia.. ihan mitä vaan. Epätietoisuus on kuitenkin kaikkein pahinta ja helpottaa omaa jaksamista heti, kun tietää mikä vauvalla on hätänä kun huutaa.

Mutta on se aikamoista lähteä karsimaan kaikki mitkä voi aiheuttaa. Mitä itse haulla löysin keskusteluja, niin melkein mikä vain voi aiheuttaa ilmavaivoja. Tietenkin noita pahimpia voi välttää, kuten tuoretta ruisleipää ym. On kuitenkin tärkeää myös se, että äiti syö terveellisesti ja monipuolisesti. Ja siinä testaillessa äkkiä vierähtää se pari kuukautta, kun vaikutukset näkyy aina viiveellä ja mahavaivat helpottaa jo muutenkin.

Mutta on se aikamoista lähteä karsimaan kaikki mitkä voi aiheuttaa. Mitä itse haulla löysin keskusteluja, niin melkein mikä vain voi aiheuttaa ilmavaivoja. Tietenkin noita pahimpia voi välttää, kuten tuoretta ruisleipää ym. On kuitenkin tärkeää myös se, että äiti syö terveellisesti ja monipuolisesti. Ja siinä testaillessa äkkiä vierähtää se pari kuukautta, kun vaikutukset näkyy aina viiveellä ja mahavaivat helpottaa jo muutenkin.

Meil ainakin vauvalle kävi mahaan kaikki mikä itellekkin aiheutti ilmavaivoja, plus kahvi. Nekun jätti pois niin rauhottu masu.

Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:

Jep. Peesaan. Voisi täti olla ihan hiljaa vaan, jos ei asioista mitään tiedä. Meillä neuvolan täti sanoi heti rehellisesti, että ei puutu ollenkaan, nämä kuuluu allergologille. Ylimääräisessä punnituksessa käydään ja täti kyselee kovasti. Tahtoo tietää, missä mennään, mutta ei ole lääkäri.

Mutta juurikin siksi ap:n kannattaisi käydä lääkärissä vauvan kanssa. Voi olla allergiaa, korvatulehdusta, koliikkia.. ihan mitä vaan. Epätietoisuus on kuitenkin kaikkein pahinta ja helpottaa omaa jaksamista heti, kun tietää mikä vauvalla on hätänä kun huutaa.

No jos on "vaan" tämmöstä normaalia vauvojen kitinää, niin en kyllä lähde mihinkään allergologille. Meillä on jokainen vauva kitissyt elämänsä alkutaipaleella, eikä mitään allergioita ole. Eri asia jos on suoraa huutoa ja pitkään (esim. koliikki) ja ei kasva hyvin tms.

Alkuperäinen kirjoittaja katsukka:
meillä myös pikkumies oli itkunen ihan vastasyntyneenä ja varsinkin itki kun olin syönyt suklaata tai juonut kahvia tai limsaa.ainut minkä pystyin lopettaan oli limsa,jatkointäysimetystä ja söin melkei päivittäin suklaata ja kahvia juon n4kuppia pvässä.itkeskelyt loppui pikkuhiljaa.kait se tottui vauveli suklaan ja kahvin aromeihin =) nlasta sanottii ettei tarvi välttää mitn ruokia jos ei t7ule iho oireita...

Miten sää kykenit kuuntelemaan sitä itkua ku tiesit että sinä sen aiheutat? Mulle tuli hirveet omantunnon tuskat ku huomasin että aina suklaan jälkeen poika itkee ja huomasin sen vasta sit ku oli pari kolme viikkoa huutanut. Sillon loppu mun suklaansyönti siihen paikkaan eikä tullut mieleenkään ees maistaa. Oli se pojan huuto niin sydänta raapivaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Sone:

Meil ainakin vauvalle kävi mahaan kaikki mikä itellekkin aiheutti ilmavaivoja, plus kahvi. Nekun jätti pois niin rauhottu masu.

Niinpä, voi jättää pois jos selkeästi tietää mikä aiheuttaa mutta jos ei tiedä. Ja jos kovin moni ruoka-aine aiheuttaa. Ei kai se paha asia tietenkään oo jos jättää pois ne ilmavaivoja aiheuttavat, ei mulla sitä vastaan mitään ole. Mutta täytyy huolehtia, että syö terveellisesti ja monipuolisesti silti. Ja jos tosiaan jaksaa olla ilman niitä, kenties parastakin herkkua.

No jos on "vaan" tämmöstä normaalia vauvojen kitinää, niin en kyllä lähde mihinkään allergologille. Meillä on jokainen vauva kitissyt elämänsä alkutaipaleella, eikä mitään allergioita ole. Eri asia jos on suoraa huutoa ja pitkään (esim. koliikki) ja ei kasva hyvin tms.

Niin. Sehän on ihan itsestä kiinni haluaako lääkäriin mennä. Itse olin valmis maksamaan ihan pelkästä mielenrauhasta. Olin myös valmis karsimaan omaa ruokavaliotani ja nykyään tyttö onkin lähes oireeton. Kiinteitä saadaan mukaan pikkuhiljaa ja samalla oma ruokavalioni laajenee. Perjantaina tosin on maitoaltistus, joten nyt ei ole otettu uusia ruokia.

Tietenkin kaikki vauvat itkee. Ainakin jonkun verran. Mutta jos itkee usein, vaikka kaikki on näennäisesti hyvin, eli on puhdas, kuiva, maha täynnä, pirteä... niin kyllä mun mielestä voi vauvan viedä lääkäriin. Ei tarkoita allergologia, ihan normilääkäriä, joka osaa asiansa.

Ja oireista: Itse pidän suolioireita huomattavasti vakavampina kuin iho-oireita. Iho kun aiheuttaa alkuun vain epämukavuutta ja kutinaa, mutta suoli voi tulehtua ja tulehdus muuttua krooniseksi ihan huomaamatta. Suolta on vaikeampi muutenkin kontrolloida, koska on piilossa ja reagoi yleisesti hitaammin.

*muoks* Ei ollut tarkoitus väheksyä iho-oireita. Itselläni paha atooppinen iho, olen ollut viikon sairaalassa sisällä ja tiedän, mitä tarkoittaa paha ihottuma.

Yhteistyössä