Mä en vaan enää jaksa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minni-86
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 19:22 hmm kirjoitti:
toihan on helppo sanoo et hankkikaa lapset sitku on varaa. moni olis lapseton pariskunta jos noin toimis! kaikilla vaan ei oo niin helppoa elämää! :headwall:

meil on vuokra 620ekk, lainanlyhennys 270ekk, tv-lupa 2kertaa vuodes 104e ja vakuutukset 1500e vuosi. sähkölasku kerran 3kk noin 60e, puhelin laskut yhteensä 3 henkilölt noin 120e kk, niin ja tarhamaksut 380ekk.

ja sitku kaikki laskut osuu samalle kuulle on tosiaankin rahat loppu \|O
Joka iikalle ei omaa huonetta tarvi -> voi muuttaa halvempaan ja pienempään asuntoon.
Tv-lupaa ei käytännössä ole pakko maksaa, koska tv-lupatarkastajaa ei ole pakko päästää sisälle.
Vakuutukset eivät ole pakollisia, tosin osin autossa on, mutta tuskin 1500 edestä...
Vaihtakaahan hyvänen aika liittymää jos kerta tollaaset puhelinlaksut on!

Jos et mistään ole valmis luopumaan niin laskujen kasaantumista voi ennakoida.

Itse miettisin kyllä tuota asunnon vuokraa. Tuntuu aika hintavalta 40 neliötä 500 euroa??? Jopa Helsingin hintatasoon, koska kaverini asuu isommassa asunnossa Haagassa 400 eurolla. Oletko vuokralla yksityisellä vai kaupungilla. usein yksityiset huomattavasti halvempia. Mummonikin pitää Kannelmäessä tuon kokoista asuntoa vuokralla 300 eurolla eli kannattaa katsella yksityisiä vuokranantajia.

Kyllähän se harmittaa,jos ei oo rahaa käydä lintsillä tai korkeasaaressa lapsen kanssa.. mutta sille ei voi minkään,jos ei löydy esim. isovanhempaa tai lapsen isää joka lapsen sinne veisi.. Tuossa tilanteessa täytyy keksiä muuta kivaa kesälomatekemistä yksinkertaisesti.

Ruokia voi valmistaa isompia satseja rahapäivinä pakkaseen asti ja sieltä ottaa sitten tiukempina päivinä. Leipomoista saa isoja säkkejä sikahalvalla leipiä,joissa on mutru tm. pikku kosmeettinen vika,etteivät voi täyellä hintaa myyä.. Pakkasesta saa tuoretta leipää sitten,jos ei halua ite alkaa leipomaan. Seurakunnat ym. jakaa ruokapaketteja. Kirppareilta löytää ehjää ja hyvää vaatetta ja tavaraa.

Vuokra on kyllä ihan kohtuuton.. meillä tuplasti isompi asunto ja pienempi vuokra, alle 500 siis vielä.. Kyllä muutto halvempaan asuntoon kannattaa. Ja sossusta saa muuttoavustusta. Sossusta voi pyytää takuuvuokrarahoja. Ja sossu antaa toimeentulotukea autollisellekkin,jos osaa vaan kertoa miksi se on niin tärkee. Julkiset kulkee ainakin kaupungeissa hyvin.

Kun on köyhä,niin asioista on tingittävä. Turhan isot laskut ja turhat menot on karsittava. Se ei oo reilua, mutta niin se vaan on. Parempaa työpaikkaa voi alkaa etsiä jo tänään ja vaihtaa sitä työtä,jos sellaisen sit saa. Myös paikkakunnan vaihtoa kannattaa miettiä. Kyllä muuallakin Suomessa on työtä ja asuntoja. Mieli on pidettävä avoinna vaihtoehdoille oman elämänsä parantamiseksi.

Toivon sulle ja tyttärellesi aurinkoisempaa ja parempaa huomista. Kyllä se rahatilanne joskus helpottaa, tiiän kyllä kokemuksesta. Se vaan vaatii sinnikkyyttä ja oveluutta. =) :hug:

Meillä lähes samanlaiset tulot ja menot kuin sinulla, olen siis myös osapäivä työssä ja yh, autonkin omistan ja maksan sitäkin 190e/kk, mutta kyllä me pääosin pärjätään ihan hyvin. välillä on tiukempaa, silloin kun vakuutsmaksut paukahtaa maksettavaksi, mutta ensi kuussa saa lomarahat niin vakuutuslasku hoituu niillä =) Ja olen myös himo shoppailija joten koko ajan on jotain laskuja h:m:ltä tai ellokselta yms..ja jos oikeen tiukkaa on tehnyt niin olen laittanut huutikseen myyntiin kaikkea mikä on meille ylimääräistä =) Ja pääkaupunkiseudulla asutaan, mutta auton haluan pitää, kun olen sen kerran hommanutkin ja siitä on valtavasti apua omissa harrastuksissani, niin siis harrastan ratsastusta, sekään ei mikään halpa harrastus..mutta kyllä se raha on vaan riittänyt. Kakkosvaiheen ajokortinkin ajoin muutama kuukausi sitten..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 09:11 santtu kirjoitti:
Meillä lähes samanlaiset tulot ja menot kuin sinulla, olen siis myös osapäivä työssä ja yh, autonkin omistan ja maksan sitäkin 190e/kk, mutta kyllä me pääosin pärjätään ihan hyvin. välillä on tiukempaa, silloin kun vakuutsmaksut paukahtaa maksettavaksi, mutta ensi kuussa saa lomarahat niin vakuutuslasku hoituu niillä =) Ja olen myös himo shoppailija joten koko ajan on jotain laskuja h:m:ltä tai ellokselta yms..ja jos oikeen tiukkaa on tehnyt niin olen laittanut huutikseen myyntiin kaikkea mikä on meille ylimääräistä =) Ja pääkaupunkiseudulla asutaan, mutta auton haluan pitää, kun olen sen kerran hommanutkin ja siitä on valtavasti apua omissa harrastuksissani, niin siis harrastan ratsastusta, sekään ei mikään halpa harrastus..mutta kyllä se raha on vaan riittänyt. Kakkosvaiheen ajokortinkin ajoin muutama kuukausi sitten..

Niin ja asumistukea saadaan reilu 100 euroa! Tv-lupaa en maksa :kieh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 17:43 melle kirjoitti:
Kirjoitit, että tarvitset autoa sairaalamatkoihin ja että lapsesi tarvitsee rasvoj. Onkohan teidän mahdollista hakea hoitotukea? Tai ainahan on mahdollista hakea, mutta olisiko mahdollista saada?

Paljon on hyviä neuvoja tullut jo.
Itse erityislapsen äitinä tiedän että kyllä se oma auto helpottaa arkea tosi paljon vaikka onkin kallis pitää... Mutta tarkista vakuutusmaksut,maksatko "turhasta" ja kilpailuta yhtiöt.
Ja varmasti saisit kunnalta/kaupungilta halvemman asunnon eikä tarttis ihan pienessä luukussa asua.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 23:53 vieras kirjoitti:
MIKSI ET KULJE JULKISILLA TYÖMATKOJA JA SAIRAALAREISSUJA? :o
Ei tarvitse maksaa autoveroja sun muita.

Eli auto pois, säästät pitkän sentin.
Aina tuo ei ole mahdollista. Ei joka paikasta kulje busseja. Esim.itellä oli työmatkat 60km joskus. Jotta olisin voinut kulkea bussilla niin mun olisi pitänyt lähteä töihin aina tunnin myöhässä ja kävellä ensin 15km. Sit olisin joutunut jäämään töihin aina klo 20.00 asti. Sit olisin päässyt lähes kotiin asti bussilla.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 07:39 vieras kirjoitti:
\
toihan on helppo sanoo et hankkikaa lapset sitku on varaa. moni olis lapseton pariskunta jos noin toimis! kaikilla vaan ei oo niin helppoa elämää! :headwall:

meil on vuokra 620ekk, lainanlyhennys 270ekk, tv-lupa 2kertaa vuodes 104e ja vakuutukset 1500e vuosi. sähkölasku kerran 3kk noin 60e, puhelin laskut yhteensä 3 henkilölt noin 120e kk, niin ja tarhamaksut 380ekk.

Joka iikalle ei omaa huonetta tarvi -> voi muuttaa halvempaan ja pienempään asuntoon.
Tv-lupaa ei käytännössä ole pakko maksaa, koska tv-lupatarkastajaa ei ole pakko päästää sisälle.
Vakuutukset eivät ole pakollisia, tosin osin autossa on, mutta tuskin 1500 edestä...

Siis mitä idiootteja täällä palstailee. Valitettavasti vakuutukset maksavat ja yleensä ihmisillä on muitakin vakuutuksia, kuin vain auton vakuutuksia. Kotivakuutus ja tapaturmavakuutus + varmaan viel vanhemmillekkin jotain. esim. Henkivakuutus. Et kyl niistä vakuutuksista kasaantuu maksettavaa. Kaikilla ei ole työn puolesta vakuutusta.
Ja tohon tv-lupaan: Mä en ainakaan ala lapsiani kasvattamaan tyyliin, et älkää avatko ovee, jos vaikka on lupatarkastaja. Hyvä kasvatusmalli. huh,huh... :o

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 09:18 apua kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 07:39 vieras kirjoitti:
\

Siis mitä idiootteja täällä palstailee. Valitettavasti vakuutukset maksavat ja yleensä ihmisillä on muitakin vakuutuksia, kuin vain auton vakuutuksia. Kotivakuutus ja tapaturmavakuutus + varmaan viel vanhemmillekkin jotain. esim. Henkivakuutus. Et kyl niistä vakuutuksista kasaantuu maksettavaa. Kaikilla ei ole työn puolesta vakuutusta.
Ja tohon tv-lupaan: Mä en ainakaan ala lapsiani kasvattamaan tyyliin, et älkää avatko ovee, jos vaikka on lupatarkastaja. Hyvä kasvatusmalli. huh,huh... :o
No ei ne vakuutukset pakollisia ole. Jos ei kerta rahaa riitä niitä maksamaan niin minkä ihmeen takia niitä pitää ottaa???!!! :headwall:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 09:18 vieras kirjoitti:
Aina tuo ei ole mahdollista. Ei joka paikasta kulje busseja. Esim.itellä oli työmatkat 60km joskus. Jotta olisin voinut kulkea bussilla niin mun olisi pitänyt lähteä töihin aina tunnin myöhässä ja kävellä ensin 15km. Sit olisin joutunut jäämään töihin aina klo 20.00 asti. Sit olisin päässyt lähes kotiin asti bussilla.

Asutko siis myös pk-seudulla kuten ap? Aika kurja tilanne siellä sit on jos noin harvoin kulkee julkiset :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 21:12 Silvia Logo kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 19:55 härö kirjoitti:
ja anteeksi, mutta jatkan vielä...
Siis en ehdottanutkaan että muuttaisit pienempään asuntoon, mutta miten olisi yksinkertaisesti EDULLISEMPI???
500 euroa pikku kämpästä nimittäin kuulostaa aika paljolta.
Paitsi jos et halua tinkiä elintasostasi, niin silloin kai sinulla, anteeksi vain, ei pitäisi olla hirveästi valittamista... ? :whistle:

Aika isolta summalta vaikuttaa, kun täällä (hki) saa lähes 50 neliön uuden kaksion kaupungilta alle 500?/kk

Minusta ei taas kuulosta paljolta...toki kaupungilta varmaan sais halvemmalla..mut eikö se ollu stadin se kämppä???? Mutta joo, saapihan niitä jonottaa vaan ei välttämättä mitään irtoa...
Meillä on SATOn kämppä, kolmio ja vuokra 900e. Stadilta hain vuoden verran halvempaa..ja eioota annettiin,joten tässä pysytään asumistuen voimalla.

Älä vain oleta että diagoni ei auta vaan ota yhteys oman seurakuntasi diagoniin ja varaa aika. Me jouduttiin tekeen se viime syksynä kerran kun tapahtui jotain joka katkaisi ns rahavirrat hetkeksi.
Eletään yleensä aikalailla kädestä suuhun ja silloin ei ollut sitäkään vähää.
Kysyivät että onko laskuja rästissä. Sanoin että ei mitään erityistä (opintolainat ym jonossa oli juu muttei myöhässä). Kuulemma olisivat auttaneet niissä jos olisivat myöhässä.
Sanoivat että mitä apua halutaan. Kerroin että ruoka-apu riittäisi kun tuli tuollainen takapakki. Ja sitä apua saatiin. Kaappi täyteen tuoretta tavaraa ja kasseittain kuivatavaraa. Niillä pärjäs kauan.
Kun menin sinne, vein kaikki mahd paperit ja tiliotteet ym. Kerroin miksi olimme pulassa ja että sosiaalitoimen asiakkaita emme ole eikä tähän hätään olisi sieltä saanut mitään sillä nehän laskee vanhoja tuloja että vanhat palkat ym pitää riittää pitkällekkin.
Uskoivat ja sanoi että seurakinta onkin juuri sitä varten ettei mikään eikä kukaan muu enää auta jos on pulassa.
Että nyt pars ota yhteys seurakintaan. Saatahan saada apua. Jos et, niin et mutta oletpa ainakin yrittänyt! Ja jos ne evää rahallisen avun niin pyydä että saisit ruoka-apua edes.
Ps. Meitä on mies, minä ja poika ja toinen lapsi tulossa eikä oo autoa eikä taida tulla. Tulee ihanan halvaksi mennä bussilla. Suosittelen! Miehen kuukausikortti (talvisin työmatkoihin on 44e kuukausikortti Tampereella), mulla ladataan aina välillä 20e korttiin et pääsen välillä pojan kaa johki. Ja kun vauva syntyy, kuljen ilmaiseksi bussissa.
:hug: :hug: :hug:

Voimia ja viisautta järjestää raha-asiat! Tuossa tulikin monta hyvää neuvoa. Jos sairaalamatkoja on paljon ja voiteet kalliita olisi hyvä keskustella lasta hoitavan sairaalan sosiaalityöntekijän kanssa, lapsella voi olla oikeus hoitotukeen. Jos lapsi on alle kouluikäinen ja teet osapäivätyötä, kysele mahdollisuutta saada kotihoidon tukea (työnantaja voi joissain tapauksissa järjestellä päiviä niin, että teet työpäivät vaikka alkuviikosta ja sitten loppuviikon olet hoitamassa lasta) Voit myös keskustella kuntasi päivähoitotoimiston kanssa lapsen päivähoitomaksuista, tiedän omalta kohdaltani, kuinka kohtuuttomia ne voivat olla perheen tilanteeseen nähden.

Oletko yksinhuoltaja, saatko elatusapua? Jos mies ei maksa, sitä voi saada kunnalta. Etelä-Suomessa on todella kalliit elämisen kustannukset, varsinkin pääkaupunkiseudulla. Ja autoa en pitäisi siellä mistään hinnasta! Jos minulle olisi tärkeää asua kantakaupungissa, kulkisin paljon kävellen, pyörällä, raitiovaunulla, linja-autolla ym. ja Helsingissä kulkee linja-autoja! Ja kulkee täällä korvessakin, pääsee töihin ja sairaalaan (jos jaksaa matkustaa 100km päivässä) Mutta linja-autoilukin maksaa, ehkä ei niin paljon kuin oma auto, mutta kuitenkin meilläpäin ison loven palkasta (kokopäiväpalkasta..)

Entä voisitko saada pieniä lisätienestejä esimerkiksi leipomalla / ompelemalla ja myymällä niitä tuotoksia? Tai jos voisit tehdä lapsenvahtikeikkaa niin että oma lapsesi ois mukana?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 18:36 härö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 17:04 Minni-86 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 17:01 Gluteus maximus kirjoitti:
Mites se muutto lähemmäs työpaikkaa ja halvempaan asuntoon?

Muuttamiseen ei ole varaa, (muutto autot sun muut) eikä työpaikkani lähellä ole muuta kuin omakotitalo aluetta.
Oikeesti, miten niin muuttamiseen ei ole varaa?
Olet varmaan maksanut nykyisestäkin asunnostasi takuuvuokran, ja jos muutat edullisempaan, kuittaat vain tkuuvuokrat nykyisillä takuuvuokrilla.
Tosi hassulta kuulostaa ettei muka ole varaa muuttaa edullisempaan...

Takuuvuokrahan kyllä pitää maksaa ennen muttopäivää uuteen asuntoon, ja vanhan asunnon takuu yleensä palautetaan kuukauden kuluessa pois muutosta, eli sillä se kuittaaminen ei onnistu! :headwall:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 19:23 härö kirjoitti:
Siis etkö todellakaan saa asumistukea taikka pienempää hoitomaksua vaikka olet yh? Kuulostaa aika hämärältä myös se ettet saa soskusta apua pelkän AUTON vuoksi... Ellet sitten ajele jollain arvoautolla, mitä nyt ei tietenkään sen muutaman kympin taikka satkun takia viitsi vaihtaa, niinkuin ei asuntoakaan...
Mut täytyy kyllä sanoa että vaikka sua ei asunnon vuokra hetkautakaan niin kyllä se silti aikas suurelta tuntuu kahden hengen perheelle.... :o

Kokemuksesta tiedän, että tuo juttu on todella paljon kaupungista ja siitä kenen sossun tädin puheille/käsiteltäväksi hakemus joutuu. edellisessä kotikaupungissani nimittäin kaveripariskunta ei saanut rahaa juuri tuon auton takia. Meille taas annettiin, vaikka meillä oli auto. Samanarvoiset autot ja muut tulot yms. suunilleen. Asuimme vain eri alueella, käsittelijä oli eri, tulkinta eri :/

Ei tuota asumismenoa ainakaan Helsingissä kovin paljon pienemmäksi tuosta saa, ellei sitten ole niin hyvä tuuri että saa kaupungilta asunnon, ja sitä saa kyllä jonottaa kauan! Meillä reilun 30 neliön yksiö 570e. Sijainti tosin on hyvä:)

Alkuperäinen kirjoittaja Minni-86:
En jaksa, en halua jaksaa enää tätä ainaista köyhyyttä... :'( Osapäivä töillä ei elä, mutta tässä elämäntilanteessa ei ole muutakaan vaihtoehtoa. Palkka tuli, palkka meni, ja vielä on kaksi isoa laskua maksamatta. Autoa on pakko tietyistä syistä pitää, siihen uppoaa niin paljon rahaa että tekisi mieli räjäyttää koko p.aska. Apteekista pitäisi tytölle saada rasvoja, iho aivan verillä. Mä en enää vaan kestä tätä. Teen mitä vaan, säästän kaiken minkä pystyn, silti ollaan niin tiukilla että ei ollut varaa lähteä edes isovanhempien luona käymään.
Kukaan ei auta, ei sossu (minulla on "turhia" menoja kuten auto) ei sukulaiset. En ruinaa täältä apua, ihan turhaa alkaa veetuilemaan, purkaan vaan pahaa oloa, otan myös neuvoja mielelläni vastaan, mitä voisi tehdä. En voi ottaa toista työtä tms. koska en saa tyttöä mihinkään hoitoon. Kaikki ylimääräinen on jo karsittu pois.
Raha ei joo tuo onnea, mutta onnettomaksi sen puute kyllä tekee. En muista millon olisin nukkunut yöni rauhassa tai yksikin päivä olisi mennyt ilman kyyneliä. Nyt sitten pyhällä hengellä lapsilisiin, ja ne pitäisi laittaa suoraan laskuihin... :headwall: :ashamed: :'(

Miksi et voi laittaa lasta kokopäivähoitoon ja mennä kokopäivätöihin kuten muutkin? Sinulla on yksi 5v lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja täh:
En jaksa, en halua jaksaa enää tätä ainaista köyhyyttä... :'( Osapäivä töillä ei elä, mutta tässä elämäntilanteessa ei ole muutakaan vaihtoehtoa. Palkka tuli, palkka meni, ja vielä on kaksi isoa laskua maksamatta. Autoa on pakko tietyistä syistä pitää, siihen uppoaa niin paljon rahaa että tekisi mieli räjäyttää koko p.aska. Apteekista pitäisi tytölle saada rasvoja, iho aivan verillä. Mä en enää vaan kestä tätä. Teen mitä vaan, säästän kaiken minkä pystyn, silti ollaan niin tiukilla että ei ollut varaa lähteä edes isovanhempien luona käymään.
Kukaan ei auta, ei sossu (minulla on "turhia" menoja kuten auto) ei sukulaiset. En ruinaa täältä apua, ihan turhaa alkaa veetuilemaan, purkaan vaan pahaa oloa, otan myös neuvoja mielelläni vastaan, mitä voisi tehdä. En voi ottaa toista työtä tms. koska en saa tyttöä mihinkään hoitoon. Kaikki ylimääräinen on jo karsittu pois.
Raha ei joo tuo onnea, mutta onnettomaksi sen puute kyllä tekee. En muista millon olisin nukkunut yöni rauhassa tai yksikin päivä olisi mennyt ilman kyyneliä. Nyt sitten pyhällä hengellä lapsilisiin, ja ne pitäisi laittaa suoraan laskuihin... :headwall: :ashamed: :'(

Miksi et voi laittaa lasta kokopäivähoitoon ja mennä kokopäivätöihin kuten muutkin? Sinulla on yksi iso 5v lapsi.

Nyt kyllä kuulostaa niin turhan ruikutukselta. Yhden lapsen elättää, vaikka mitä rasvaa ostaa, yhdenkin tuloilla.
Meillä mahtui kolme ihmistä kaksioon, nyt kun on 4 ihmistä (2 aikuista, 2 lasta) hyvin mahtuu kolmioon.
Nyt otat niskasta kiinni itseäsi, ja ymmärrät, että se raha, mitä saat ja millä elät, on joissakin maissa lottovoitto, ja olet vain tottunut tuhlaamaan ja elämään leveästi.
Näin on. Yksiössäkin voi yhden lapsen kanssa yksi aikuinen elää.

Tyttö on kyllä päivähoidossa, ja minä töissä, mutta palkka on n. 1100e/kk, ei asumistukia ei mitään.. Työmatkat ovat jo niin pitkät, että jos olisin täys päivä töissä, olisi tyttö päiväkodissa n. 11h vuorokaudessa, en halua viedä lapseltani äitiä.

Teen jo kaiken minkä pystyn itse.

missä asut?