Mä en ymmärrä (asiallista uskontoasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pohdiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pohdiskelija

Vieras
Mua on mietityttänyt sellainen juttu, että kun Jumala on kaiken jo ennalta määrännyt ja suunnitellut, niin voiko Hän tuomita helvettiin sellaisen ihmisen, jolle on määrännyt jonkun pahan teon tehtäväksi.

Esim. Juudas Iskariot. Sehän oli Jumalan suunnitelma, että Jeesus kavalletaan ja tuomitaan ristille.
Voiko isä rankaista lastaan sellaisesta teosta, jonka hän on itse asettanut tehtäväksi?

Voisiko olla niin, että jos teko on Jumalan määräämä, niin ihminen silloin katuu, ja saa syntinsä anteeksi (eikös Juudaskin katunut) , ja jos taas paholainen houkuttaa tekoihin, niin silloin ihminen ei kadu?

Kertokaapa mietteitänne :)

Kristillisen uskon mukaan pelastuu uskomalla Jeesukseen. Ei se ollut Jumalan suunnitelma, vaan hän tiesi mitä Juudas tulee tekemään. Ei Jumala pompota ihmisiä kuin jotain sätkynykkeja ja kirjoita käsikirjoitusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Pohdiskelija:
Mua on mietityttänyt sellainen juttu, että kun Jumala on kaiken jo ennalta määrännyt ja suunnitellut, niin voiko Hän tuomita helvettiin sellaisen ihmisen, jolle on määrännyt jonkun pahan teon tehtäväksi.

Esim. Juudas Iskariot. Sehän oli Jumalan suunnitelma, että Jeesus kavalletaan ja tuomitaan ristille.
Voiko isä rankaista lastaan sellaisesta teosta, jonka hän on itse asettanut tehtäväksi?

Voisiko olla niin, että jos teko on Jumalan määräämä, niin ihminen silloin katuu, ja saa syntinsä anteeksi (eikös Juudaskin katunut) , ja jos taas paholainen houkuttaa tekoihin, niin silloin ihminen ei kadu?

Kertokaapa mietteitänne :)

Helvettiin ei jouduta tekoje vuoksi, vaan jos ei usko Jumalaan ja Jeesukseen Kristukseen. Myös uskovat ovat tehneet ja tekevät syntiä.

Eikö se hengen ottaminen ollut Jumalan määräämä? Jos Jumala määrää kaiken niin sitten hän on määrännyt myös Iskariotin itsemurhan? Jos toimii niin kuin Jumala määrää niin miten se on väärin ja synti jos kaikki Jumalasta tuleva on oikein? Joko kaikki ei ole Jumalan määräämää tai sitten Jumala ei ole aina oikeassa.

Mä ajattelen, että kyse ei ole siitä että Jumala määräisi ketään minnekään tai kenellekään mitään kohtaloa. Jumala on antanut vapaan tahdon.
Eri asia on se, että Jumala on kaikkitietävä. Hän tietää, miten ihminen valitsee, sillä hänellä on tiedossaan syntymä ja kuolema ja kaikki siltä väliltä.

En voi yhtyä tuohon sun ajatuskulkuun. MIkään paha ei ole Jumalasta lähtoisin. Paha ylipäänsä on täällä maailmassa siksi, että ihminen lankesi. Ja houkuttaja oli paholainen. Pahan takana on paholainen, ei Jumala.

Jumala on tarjonnut ja tarjoaa armahdustaan kaikille. Koko ihmiskunnalle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä ajattelen, että kyse ei ole siitä että Jumala määräisi ketään minnekään tai kenellekään mitään kohtaloa. Jumala on antanut vapaan tahdon.
Eri asia on se, että Jumala on kaikkitietävä. Hän tietää, miten ihminen valitsee, sillä hänellä on tiedossaan syntymä ja kuolema ja kaikki siltä väliltä.

En voi yhtyä tuohon sun ajatuskulkuun. MIkään paha ei ole Jumalasta lähtoisin. Paha ylipäänsä on täällä maailmassa siksi, että ihminen lankesi. Ja houkuttaja oli paholainen. Pahan takana on paholainen, ei Jumala.

Näin minäkin ajattelen.

Eikö se hengen ottaminen ollut Jumalan määräämä? Jos Jumala määrää kaiken niin sitten hän on määrännyt myös Iskariotin itsemurhan? Jos toimii niin kuin Jumala määrää niin miten se on väärin ja synti jos kaikki Jumalasta tuleva on oikein? Joko kaikki ei ole Jumalan määräämää tai sitten Jumala ei ole aina oikeassa.

Jumala ei määrää. Jumala tietää.
Jumala voisi määrätä, jos haluaisi. Sillä hänellä on kaikki valta.
Mutta hän on itse halunnut antaa määräämisoikeuden myös ihmiselle.

Mutta sen hän on määrännyt, että synnin palkka on kuolema.
Niillä pelisäännöillä mennään. Siinä mielessä Jumala siis määrää.
Ihminen sitten itse valitsee tämän paletin sisällä miten haluaa toimia.

Näin minäkin ajattelen.

Minä myös!

Jos Jumala tietää, miten ihminen valitsee, niin silloinhan se tarkoittaa sitä, että syntymästä asti on joko Jumalan valittu tai sitten ei? Eli ihminen ei voi valita toisin kuin Jumala "tietää"?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Jos Jumala tietää, miten ihminen valitsee, niin silloinhan se tarkoittaa sitä, että syntymästä asti on joko Jumalan valittu tai sitten ei? Eli ihminen ei voi valita toisin kuin Jumala "tietää"?

Periaatteessa joo. Mutta eihän se poista silti sun valinnanmahdollisuutta täällä elämässä. Vai poistaako? Minkäs se Jumala sille voi, että se tietää sen, miten sä tuut valitsemaan.

Ihmisellä on vapaa tahto, hän voi valita myös niinkuin paholainen haluaa. Jumala kutsuu ihmistä seuraajakseen, on ihmisestä itsestään kiinni ottaako kutsun vastaan vai ei.

Selvennän vielä...

Eli jos Jumala tietää, että esim. minusta tulee alkoholisti ja narkomaani, niin voinko itse tehdä sille asialle mitään, vai olenko vain "tuomittu" siihen osaan?
Eikös se silloin ole ennalta määrättyä?

Alkuperäinen kirjoittaja dask:
Jos paha ei ole Jumalasta lähtöisin niin sitten Jumala ei ole luonut kaikkea. Eikö tämä ole luomisopin perusta että Jumala on kaiken luonut?

Miten niin? Mikä luotu on syntyjään paha?

Tarkoitin siis paholaista, Saatanaa tai miksi sitä kukin kutsuu. Jos Jumala on luonut kaiken niin eikö se ole silloin luonut myös Saatanan? Jos ei ole luomista tarvinnut niin mistä se sitten on tupsahtanut?

Alkuperäinen kirjoittaja dask:
Jos paha ei ole Jumalasta lähtöisin niin sitten Jumala ei ole luonut kaikkea. Eikö tämä ole luomisopin perusta että Jumala on kaiken luonut?

Miten niin? Mikä luotu on syntyjään paha?

Tarkoitin siis paholaista, Saatanaa tai miksi sitä kukin kutsuu. Jos Jumala on luonut kaiken niin eikö se ole silloin luonut myös Saatanan? Jos ei ole luomista tarvinnut niin mistä se sitten on tupsahtanut?

ahaa, ok. Mä en ole koskaan ajatellut tätä, mutta luulen, että paholainen on samanlailla olemassa kuin Jumalakin, eihän Häntäkään kukaan luonut. Äsh, vaikeita asioita :)

Periaatteessa joo. Mutta eihän se poista silti sun valinnanmahdollisuutta täällä elämässä. Vai poistaako? Minkäs se Jumala sille voi, että se tietää sen, miten sä tuut valitsemaan.

No kyllä se mun mielestä tekee ihmisestä syyntakeettoman, jos tänne maailmaan syntyy Jumalan tahdosta, vaikka Jumala tietää jo etukäteen, että elämästä tulee ikävä ja kurja.

ap, sä takerrut nyt liikaa tuohon ajatukseen "Jumalan valittu" ja näät sen semmoisena, että Jumalan rakkaus olisi vain niille. Jos Jumala on antanut sen valinnan ihmiselle, niin silloin se on niin ja piste. Ja se joka hänet valitsee, hän on silloin se JUmalan valittu. Ja Jumala iloitsee.

Toki hän haluaa, että jokaisesta tulisi niitä "valittuja".

Selvennän vielä...

Eli jos Jumala tietää, että esim. minusta tulee alkoholisti ja narkomaani, niin voinko itse tehdä sille asialle mitään, vai olenko vain "tuomittu" siihen osaan?
Eikös se silloin ole ennalta määrättyä?

Ei ole ennalta määrättyä, koska Jumala ei määrää sinua alkoholistiksi, mutta hän tietää, että sinusta sellainen tulee. Hän siis näkee valintasi, vaikka teetkin ne ihan itse.

Onko siis olemassa kaksi tavallaan ylempää voimaa, Jumala ja Saatana? Kumpikaan ei ole toista luonut ja kumpikin tekee omia juttujansa, ja kumpikin tarvitsee toista olemassaoloonsa. Aivan siis kuin ei ole valoa ellei ole myös pimeyttä.
Tämä on muuten äärimmäisen mielenkiintoinen keskustelu!

Onko siis olemassa kaksi tavallaan ylempää voimaa, Jumala ja Saatana? Kumpikaan ei ole toista luonut ja kumpikin tekee omia juttujansa, ja kumpikin tarvitsee toista olemassaoloonsa. Aivan siis kuin ei ole valoa ellei ole myös pimeyttä.
Tämä on muuten äärimmäisen mielenkiintoinen keskustelu!

No siis jotenkin näin mä ajattelen. Tosin mä en ole varma tosta "tarvitsee toista olemassaoloonsa"...

Yhteistyössä