Mä en ymmärrä hermoilua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "enna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"enna"

Vieras
Siis mitä kaikki hermoilevat heti jos joku on tulossa yllätysvierailulle? Mun mielestä ainakin yllätysvierailut ovat just parhaimpia, piristystä tylsään päivään! Ja kun valitatte että talo on sotkuinen ja ei ole mitään tarjottavaa, niin en kyllä tajua.. Mä joka päivä huolehdin siitä että täällä on suht siistiä, imuroin joka päivä ja pyyhkäisen lattiat, kerran viikossa toki sitten huolellisemmin mutta joka päivä kuitenkin edes jotenkin! Pölyjäkin pyyhin aina kun näkyy ja tavarat pidämme järjestyksessä. Lapset on opetettu siivoamaan jälkensä ja vaikka nyt jotain leluja lojuisi jossain, niin ne saa hyvinkin äkkiä siivottua pois "hätätilanteessa".

Ja leipomisestakin valitetaan "ei ole mitään tarjottavaakaan!". No kunhan pitää huolen ettei perusaineet kuten jauhot, kananmunat, sokerit yms pääse loppumaan niin ei nyt jonkinlaisen piirakan tai leivonnaisten tekemiseen kauaa aikaa mene! Toki jos ei millään ole mahdollisuutta tuoretta valmistaa niin minä olen ottanut tavaksi että pakastimeeseen leivon aina kunnon satsin jotain pikkupurtavaa, jota voi sitten sieltä sulatella vieraiden tullessa.

Myös vaihdan farkut ja jonkin siistin paidan päälleni aamulla herättyäni, laitan hiukseni nätisti kiinni ja sipaisen vähän ripsiväriä ja puuteria vähintäänkin, ettei tarvi sitten omaa pärstääkään hävetä jos joku tupsahtaa kylään.

Miten teillä? Toimiiko teillä hommat? Rupesin niin ihmettelemään kun ystävälleni oli viikonloppuna tullut yllätysvieras ja hän siitä sitten minulle valitti.

meillä on lelut pitkin lattioita, tiskejä keittiössä ja minä hiukset harjaamatta kulahtaneissa kotihousuissa ja erätukun lämpökerraston fleecepaidassa tietokoneella. Mutta eipä nuo vieraat hermostuta (yllätys-sellaiset varsinkaan kun itsepä riskin ottavat) :)

piristystä tuovat, ja parhaassa tapauksessa myös pullaa
lisäksi saatan saada niille roskiksen matkaan kun lähtevät... ;)

Aika lailla samaa mieltä.

Meillä on aina sen verran siistiä, että yllätysvieraat kehtaa päästää sisään. Pakkasesta löytyy aina jotakin tarjottavaa, koska leivon usein ja aina sitä tulee pakastettua. Ja jos ei muuta, niin jätskiä tms. on aina. Meillä ei myöskään kuljeta vapaapäivänäkään sellaisissa ryysyissä, ettei niissä kehtaa ihmisiä kohdata. Okei, jos ollaan vaikka kipeinä, silloin voidaan olla pyjamassa, mutta siinäkin voi avata oven ja sanoa yllätysvieraille, että nyt ei sovi tulla tai saatte taudin.

Oletan, että jos joku soittaa yllättäen ovikelloa, hän ei oletakaan, että kyläpaikka on 10+ -kunnossa, vaan ihan tavallinen riittää. En myöskään usko, että hän olettaa saavansa tarjottavaksi sen seitsemää sorttia. (Meidän yllätysvierailla on ollut itsellään usein mukana jotakin suuhunpantavaa.) Eikä hän varmaankaan oleta sitäkään, että isäntäväki on ykkösissään vaan tavallisissa kotivaatteissa. Tämän takia mä en ymmärrä myöskään hermoilua ja stressaamista.

Mutta monilla on tarve kiillottaa kulissit kuntoon ennen kuin kohtaa ketään. Silloin ymmärrän, jos yllärivieraat aiheuttavat ahdistusta ja ärtymystä.

Et sitten ajatellut että muut ihmiset käyvät töissä?
Töiden jälkeen sitä saattaa olla niin väsynyt ja/tai kiukkuinen että haluaa ennenkaikkea rauhoittua kotonaan ja siivota sittenkun jaksaa.
Voi olla lasten menoja,harrastuksia,omia menoja jne. töiden päälle niin paljon että siivootaan milloin missäkin välissä kun kerkeää.
Ei ole aikaa alkaa leipomaan ta viihdyttämään vieraita ihan extempore arkisin.

Meille voi tulla parin tunnin varoitusajalla mutta en yhtään tykkää että rykätään ilmoittamatta oven taakse, mä saatan pomppia kotona alusvaatteisillani ja toisekseen haluan siivota ja laittaa tarjottavaa. Aivan sama vaikkei sotkut ja tiskivuori häiritsisi vierasta, mua häiritsee jos joku tulee ilmoittamatta eikä mulla oo tilaisuutta siivota niitä pois näkyviltä.

Yhteistyössä