Mä en ymmärrä, mitä mä teen väärin, kun mua pidetään niin usein vihamielisenä tai ylimielisenä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puupala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puupala

Vieras
Siis totta kai voin olla tyhmä ja inhottava siinä missä joku toinenkin. Tarkoitan vaan esimerkiksi tällaisia tilanteita:

Olen töissä, ja käyttäydyn työyhteisössä ihan normaalisti. En ole kenellekään tyly, olen ihan ystävällinen, teen työni. Työkaveri soittaa muutaman kaljan jälkeen, ja tilittää puhelimessa että miksi minä inhoan häntä.

Vakuuttelen, etten inhoa, enkä ymmärrä mistä se mielikuva tulee. Työkaveri siinä pikkupöhnässään jatkaa samaa juttua, että tiedän kyllä että inhoat minua vaikka väität muuta.

Tämä on käynyt jo parin työkaverin kanssa ja lisäksi muutaman opiskelukaverin kanssa.

En ajattele heistä inhottavasti. Käyttäydyn ihan normaalisti, teen töitä ja opiskelen, olen ystävällinen, ihan hauskaakin seuraa vaikka tietyn etäisyyden pidän kaikkiin (en ruodi parisuhdetta esimerkiksi tms). Silti monelle tulee kuva, että minä suorastaan ylenkatson tai inhoan heitä.

Toinen on se, että monelle tulee kuva, että minulle ei kelpaa mikään. Se on itse asiassa aika kummallista, sillä minulla harvemmin on mistään mitään vaatimuksia, sellaisia joita asettaisin siis muille. Myönnän, että omien suoritusten suhteen olen perfektionismiin taipuvainen, mutten oleta muilta samaa ja olen muille paljon armollisempi kuin itselleni. Ja tätä kelpaamista, tätä oli myös ihmissuhteissa. Itkuisia miehiä, jotka tilittivät sitä etteivät kelpaa minulle (eivätkä siksi koskaan edes yrittäneet mitään). Minä taas ihmettelin, että mistä tämä juontaa, sillä minusta suurin osa heistä oli loistavia tyyppejä.

Monet ovat pitäneet minua myös ylpeänä ja kylmänä. Useimmiten kyse on ollut sellaisesta, etten ole "uskaltanut" vaikka tervehtiä, jos toinenkaan ei tervehdi minua, olen aika ujo loppujen lopuksi ja vähän epävarma itsestäni. Tämä asia on myös alkanut vaivata minua ihmissuhteissani, eli en uskalla tutustua ihmisiin sillä pelkään että minua pidetään taas inhottavana tai vihamielisenä, vaikken sitä ole.

Ilmaisenkohan minä jotenkin hassusti itseäni, vai mistä tässä on kyse? Kuitenkin useamman ihmisen kanssa on käynyt niin. Vastapuolena silti sekin, että moni taas on pitänyt hassuna tällaisia purkauksia, eli moni näkee minut myös ystävällisenä, rentona ja kivana ihmisenä. Samassa työyhteisössä olevat ja niin edelleen.

Tiedätkö, tässä voi olla taustalla ihan niinkin yksinkertainen asia, kuin tympeä perusilme. Siis perusilme sinulle, neutraali ilme, mutta joka näyttäytyykin ulkopuoliselle tympeänä. Mä katselen päivittäin paljon perusilmeitä. Joillakin on oikeasti sellainen ilma naamallaan, kuin mikään ei koskaan kelpaisi, mikään ei koskaan ole hyvin. Mutta sitten jos asiasta tuleekin puhe, kaikki onkin ihan hyvin, palaute on positiivista jne.

Oletko sinä minä? Tuo teksti olisi voinut olla minun kirjoittamani. En ole itsekään keksinyt siihen syytä. Mun kohdallani on varmaan kyseessä usean asian sopiva yhdistelmä. Mulla on mm. pysyvä "bitchface" (eli mun kasvot näyttävät melko tympääntyneiltä vaikka olisin ihan hyvällä tuulella / neutraali). :D Oon myös kauhean ujo, eli en välttämättä uskalla ottaa katsekontaktia keskustellessa tai aloittaa keskustelua esim. työpaikalla jne. Ja tosiaan mullekin on alkanut tulla tuo fiilis, että kuitenkin minua pidetään taas vihamielisenä jos tutustunkin johonkin.

Lisäksi mulla on melko kuiva ja sarkastinen huumorintajukin, jonka ihmiset tulkitsevat väärin, jos eivät tunne minua. Eivätkä he opi tuntemaan minua, kun olen niin ujo. Äh!

Tiedätkö, tässä voi olla taustalla ihan niinkin yksinkertainen asia, kuin tympeä perusilme. Siis perusilme sinulle, neutraali ilme, mutta joka näyttäytyykin ulkopuoliselle tympeänä. Mä katselen päivittäin paljon perusilmeitä. Joillakin on oikeasti sellainen ilma naamallaan, kuin mikään ei koskaan kelpaisi, mikään ei koskaan ole hyvin. Mutta sitten jos asiasta tuleekin puhe, kaikki onkin ihan hyvin, palaute on positiivista jne.

Töissä ja tällaisissa sosiaalisissa tilanteissa kyllä hymyilen paljon. Omissa oloissa olen usein mietteissäni, ja silloin ilmeeni on usein sellainen vähän vihaisen näköinen, johtuen kulmakarvoista (niiden tummuus, asento jne, kulmat kurtussa). Mutta siis kanssakäymisessä hymyilen paljon. Tuntuisi vähän hassulta, jos minua alettaisiin tulkita sen perusteella, miltä näytän vaikka kirjoittaessani koneella yksin... tuossa kylmyysoletuksessa sen kyllä ymmärrän, jos kuljeskelen jossain yksikseni niin saatan kyllä näyttää niin tuimalta, ettei kukaan uskalla tervehtiä. Luulisi kumminkin, että ihmiset pian oppivat sellaisen piirteen.

Oletko sinä minä? Tuo teksti olisi voinut olla minun kirjoittamani. En ole itsekään keksinyt siihen syytä. Mun kohdallani on varmaan kyseessä usean asian sopiva yhdistelmä. Mulla on mm. pysyvä "bitchface" (eli mun kasvot näyttävät melko tympääntyneiltä vaikka olisin ihan hyvällä tuulella / neutraali). :D Oon myös kauhean ujo, eli en välttämättä uskalla ottaa katsekontaktia keskustellessa tai aloittaa keskustelua esim. työpaikalla jne. Ja tosiaan mullekin on alkanut tulla tuo fiilis, että kuitenkin minua pidetään taas vihamielisenä jos tutustunkin johonkin.

Lisäksi mulla on melko kuiva ja sarkastinen huumorintajukin, jonka ihmiset tulkitsevat väärin, jos eivät tunne minua. Eivätkä he opi tuntemaan minua, kun olen niin ujo. Äh!

Minunkin on vaikea ottaa kontaktia muihin, mutta sitten kun se yhteys on avattu, niin voin ihan hyvin jutella ja olla sosiaalinen. Huumorintaju on varmaan minullakin myös hyvin kuiva ja sarkastinen.

Ehkä minä en osaa sillä tavalla tulkita omia ilmeitäni, minun mielestäni minun perusilmeeni ei ole tympeä. Paitsi silloin kun olen mietteliäs ja itsekseni, silloin näytän aika vihaiselta kyllä.

Toisaalta, nyt kun mietin, niin esim siskoni näyttää perusilmeessaan siltä, kuin hän syvästi paheksuisi jotain. Ei olla kyllä samannäköisiä, mutta ehkä en vaan huomaa sitä perusilmettä..

Toisaalta en kyllä ymmärrä sitäkään, että miksi ihmeessä se vaivaa muita niin paljon, että pitää soitella "sä inhoat mua"-soittoja humalassa.

Qqw ja ap: teksti oli kuin itse kirjoittamaani. Mulla on myös ongelmana toi perusilme ja sarkastinen kuiva huumori! Mutta pari lasta saatuani olen yrittänyt opetella siitä pois ihan vaan niin että ns pidän yllä ystävällismielistä ilmettä vaikka olo olis neutraali: pieni hymy (ei mikään virne) ja kulmakarvoja ylös ihan piirun verran. Minusta toimii, tai sitten kaikki vaan pitävät mua nyt kylähulluna ;). Tosin ujo en enää ole vaan uusissa tilanteissa reippaasti moikkaamaan ja juttelemaan. Kaikki ollaan vaan ihmisiä eikä kukaan ole kuollut siihen että moikkaa toista joka ei vastaakaan tervehdykseen. Mikään pakkohan tämä ei ole, ei ketään tarvi muottiin pakottaa, mutta jos haluaa kokeilla.. Olen työssä jossa kohtaan paljon ihmisiä ja pitää olla luottamusta herättävä, siksi olen ryhtynyt tähän.

Olen kyllä huomannut että välillä tulee tila jota sanon sosiaaliseksi väsymykseksi, haluan olla yksin ja ihan keskenäni tympeäilmeinen..

Minäkin olen opetellut ujoudestani vähitellen pois ja esim. kahden kesken kyllä juttelen ja olen iloiselta ja sosiaaliselta vaikuttava, vaikka olisin uudenkin ihmisen kanssa. Jotenkin silti ryhmätilanteet ovat sellaisia, joita vielä vähän arastelen. Ja aina tuntuu, että vähän "taannun" mikäli sanon tai teen jotain väärää ja ujous palautuu sitten hetkeksi taas suojakuoreksi.

Pitäisi varmaan alkaa suorittaa jotain kasvojumppaa tai ystävällisen ilmeen harjoituksia peilin edessä, jotta näyttäisin helpommin lähestyttävältä. :D Tuntuu että tällä hetkellä minulla on vain kaksi ääripäätä, joko melko ilmeetön tai sitten hölmön ilmeikäs, näytän varmasti sarjakuvahahmolta esimerkiksi silloin kun innostun jostain. :D

Minulla tulee samanlainen sosiaalinen väsymys kuin sinulla Verkkari ja yleensä jaksamiseni on melko rajallinen. Osa ihmisistä saa virtaa siitä kun ne saavat olla sosiaalisia, mutta minun akkuni latautuvat silloin kun saan olla edes pienen hetken rauhassa ilman ylimääräisiä ihmiskontakteja (perhe ei tuota akkua kuluta, mutta kaverit, sukulaiset yms. kyllä). Ja kasvojahan siinä alkaa kiristää ja päätä särkee, jos pitää koko ajan keskittyä näyttämään ystävälliseltä. :P

Ootko ujo? Mulla oli, ainakin aikaisemmin, sellanen ongelma etten oikein osannut puhua muille ja jotten vaikuttaisi säälittävältä niin pidin sellasta viileätä roolia yllä. Ja moni taisi sen sitten ottaa silleen et he ei kelpaa mulle... Vaikkei todellakaan siitä ollut kyse. Tarkoitus oli näyttää siltä että mulle on ihan jees olla omissa oloissani mutta onnistuinkin vaan näyttämään kusipäältä.

Sama peli täällä, mutta sillä erotuksella ettei minua töissä jaksa kiinnostaa mitä muut minusta miettivät, ihan sama.
Jos vituttaa nii vituttaa enkä ala sitä peittelemään.
On onneksi sellainen työ että saa tehdä sen rauhassa eikä ole pakko olla sosiaalinen.
Hoidan hommani, saan siitä palkan ja en viihdy mutta en osaa muutakaan niin pakko olla.

Eli olen sitä miltä näytänkin...

[QUOTE="sondersson";26466583]Ootko ujo? Mulla oli, ainakin aikaisemmin, sellanen ongelma etten oikein osannut puhua muille ja jotten vaikuttaisi säälittävältä niin pidin sellasta viileätä roolia yllä. Ja moni taisi sen sitten ottaa silleen et he ei kelpaa mulle... Vaikkei todellakaan siitä ollut kyse. Tarkoitus oli näyttää siltä että mulle on ihan jees olla omissa oloissani mutta onnistuinkin vaan näyttämään kusipäältä.[/QUOTE]

Ujo kyllä, mutta moni ei sitä usko sillä esimerkiksi sosiaalisissa tilanteissa, siis sellaisissa yleisissä... vaikka nyt sitten asiakaspalvelutehtävissä olen sellainen reipas ja ulospäinsuuntautunut. Mutta ihan pelkkä roolihan se on oikeasti.

Sama peli täällä, mutta sillä erotuksella ettei minua töissä jaksa kiinnostaa mitä muut minusta miettivät, ihan sama.
Jos vituttaa nii vituttaa enkä ala sitä peittelemään.
On onneksi sellainen työ että saa tehdä sen rauhassa eikä ole pakko olla sosiaalinen.
Hoidan hommani, saan siitä palkan ja en viihdy mutta en osaa muutakaan niin pakko olla.

Eli olen sitä miltä näytänkin...

No kun ei ne vituta mua, siis työkaverit :D

Vai olisiko se osasyy... kun siis jos joku ihminen toimii tavalla, joka on loukkaava, niin en minä jaksa siitä provosoitua. Olen vaan välittämättä.

:) Kuulosta tutulta teidän kokemuksenne. Täälläkin siis eräs "ylpeä" ja "ylimielinen". Mä olen aina saanut kuulla olevani leuhka, ylpeä, viileä ja että mua ei uskalla lähestyä. :O
Oikeasti mä olen utelias, huumorintajuinen ja ystävällinen ja otan mielelläni kontaktia vieraisiin.

Mä olen miettinyt asiaa ja päätynyt omalla kohdallani seuraavanlaiseen selitykseen.

Kaikki johtuu ilmeestä, kuten täällä on mainittukin. Mä näytän hyvin itsevarmalta (vaikka epäröisinkin), mun kasvot on sellaiset klassiset ja hymyilen paljon, joka varmaan otetaan jotenkin ylimielisenä ilmeilynä. Itsevarmuushan on monelle sama kuin ylimielisyys. Olen aika pitkä, joten monet joutuvat katsomaan hieman ylöspäin ja mä alaspäin. Otan suoran katsekontaktin, se ilmeisesti häiritsee monia.
Mua katsotaan paljon ja herätän huomiota aina tullessani tilaan. Kun puhun, huone hiljenee ja mun mielipide otetaan hyvin vakavasti. :D

Ai että on kivaa olla minä! :D

En tiedä miten saisin ympärilleni rennon ilmapiirin. Sitten on niitä ihmisiä jotka tulee suoraan lähelle. Ne ei pelkää ja yleensä ovat itse niitä hyvin itsevarmoja.

Ja ihan oikeasti. MÄ OLEN HELPOSTI LÄHESTYTTÄVÄ LUONTEELTANI. :D

[QUOTE="prinsessa";26466785]. Kun puhun, huone hiljenee ja mun mielipide otetaan hyvin vakavasti. :D [/QUOTE]

Nyt kun mainitsit, niin sama juttu. Oli itse asiassa hyvin hassu tilanne eräässä seminaarissa, kuulin useammalta osallistujalta jälkikäteen että kaikkien muiden esitysten kohdalla oli koko ajan taustahälinää, osassa jopa häiriöksi asti, mutta minun esitykseni kohdalla koko sali oli aivan hiljaa.

Yhteistyössä