Mä haluaisin olla oikea nainen, mutta se ei miehelleni käy:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itken verta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itken verta

Vieras
Olemme korkeakoulutettu pariskunta, yhdessä olleet 4 vuotta ja nyt olisi aika miettiä perheenlisäystä. Työskentelemme molemmat teknisillä, hyvin palkatuilla aloilla ja asumme omassa asunnossa.

Nyt on vain tullut harmittavia ongelmia yhteiseloon. Aiemmin olin sitä mieltä, että kun saamme vauvan, hoidamme häntä noin vuoden kotona ja laitamme sitten hoitoon. Olin ehdottoman varma itsenäisyydestäni ja omasta ajastani, halusin myös uran.

Nyt 27-vuotiaana kuitenkin olen tullut siihen tulokseen, että mun tarkoitus on jäädä lapsen kanssa kotiin mahdollisimman pitkäksi ajaksi, haluan olla kotiäiti. Mielestäni miehen tehtävä on olla mies ja elättää perhe, eikä hänen näin ollen tarvitsisi huolehtia kodinhoidosta ja lapsesta niin paljoa. Toivoisin perinteistä kuvioita, haluan olla nainen ja mieheni olevan perinteinen mies. Olen pehmentynyt paljon muutaman vuoden aikana ja tajunnut sukupuolten roolien merkityksen, niillähän tämä yhteiskunta toimii. Molemmat yhtä arvokkaita omissa tehtävissään ja naisen tehtävä on hoitaa vauvaa, miehen pitää huolta perheestä.

Miehelleni tämä ei kuitenkaan käy. Hän toivoisi minulta reippaampaa asennetta ja itsenäisyyttä, ei haluaisi myöskään ottaa kokonaan vastuuta perheen taloudellisesta toimeentulosta. En kuulemma ole enää sama nainen, johon hän rakastui, vaikka nytkin tietty rakastaa minua.

HÄn on ns. moderni mies, jonka mielestä työt jaetaan tasan ja molemmat käyvät töissä ja hoitavat kotia ja vauvaa. Häntä myös ahdistaa, kun en enää jaksa llähteä mihinkään ja nyhvään vain kotona, jota toivoisin myös häneltä. Ei minua kiinnosta, haluan pesän ja perheen. Jonkun, joka pitää huolta minusta ja tulevasta lapsesta, on mies. Kuulemma epäreilua ja liikaa paineita hänelle, jos lopettaisin työt ja jättäytyisin kotiäidiksi, hänkin haluaisi olla lapsen kanssa. Minusta se on vaan enemmänkin äidin juttu ja mies tuo leivän.

Toivoisin mieheltäni myös enemmän perhekeskeisyyttä, ei tosin ryyppää tms, mutta harrastaa aktiivisesti sälhyä (kolme krt/vko) ja minä taas haluaisin laitella kotia ja olla mieheni kanssa. Tämä ahdistaa häntä, kuulemma rajoitan häntä liikaa. Haluaa myös perheen, mutta toivoisi minulta reippautta ja sopeutumista nyky-yhteiskuntaan, töiden ja lapsen jakamista.

Tuntuu pahalta. Ei naista ole luotu paahtamaan töissä miehen kilpailijana, eikä miestä ole tarkoitettu kotiin hyysäämään vauvaa. Miksi mies ei voi ymmärtää tätä?!

Ehkä sinun pitää vaihtaa miehesi sellaiseen, jota tämän palstan mammoilla tuntuu pääosin olevan puolisoinaan... Epäilisin myös, että modernille, kotitöihin ja lapsen hoitoon osallistuvalle miehellesi löytyisi ottaja aika nopeasti! :)

Varmaan pääsette kompromissiin jos oikeasti haluatte jatkaa yhdessä. Pikkujuttuja voi helpostikin muuttaa, mies esim. käy sählyssä vain pari kertaa viikossa ja sinä lähdet x kertaa mutisematta miehen kanssa ulso sohvan sijaan.

Et sinä voi miehesi puolesta päättää, että sinulla on jotenkin oikeus enemmän olla lapsenne kanssa kuin hänellä! Yritähän nyt vähän asettua hänen asemaansa, mitä jos miehesi olisikin sitä mieltä että haluaa olla ihanan vauvanne kanssa enemmän ja vaatisi sinua menemään töihin? Töissäkäynti kuitenkin tarkoittaa sille työssäkäyvälle osapuolelle sitä, että lasten kanssa ehtii olla tosi vähän. Etenkin, jos toinen tahtoo olla pitkään kotona jolloin ei saa enää rahaa mistään vaan toisen on tehtävä kahden edestä töitä. Mieskin voi todella rakastaa lapsiaan ihan siinä missä nainen. Ja varmaan suurin osa ihmisistä, miehetkin, rakastaa lapsiaan enemmän kuin työtään. Et voi minkään kivikautisen sukupuolirooliasetelman perusteella sanella että miehesi tehtävä on tuoda leipä, sinä saat ns. kuoria kermat kakusta vaan sillä perusteella, että olet nainen.

Ja jos olet noin paljon muuttanut mieltäsi, niin kyllähän se pitää paikkansa, ettet ole enää sama nainen kuin silloin kun aloitte olla yhdessä. Ei nainen, joka antaa miehellekin oikeuden täysipainoiseen isyyteen eikä pidä tätä vaan lompakkona tai äidin pikku apurina ja tukijana, ole ainakaan yhtään vähempää nainen kuin kotiäiti joka omii lapset itselleen.

Minusta tuntuu, että sinusta on tullut mammari, joka pelkää palata takaisin työelämään. Olet tästä vanhan aikaisesta roolituksesta hakenut nyt sitten itsellesi sitä turva-apua ja syyn, mikset joutuisi takaisin duuniin... Säälittävää pitää miestä perheen päänä ja ainoana elättäjänä! Se ei ole OIKEA NAINEN joka moiseen alistuu! :mad:

Voihan aina mennä töihin, jos ei taloudellisesti kannattavaa kotona? Mielestäni on ok jäädä kotiäidiksi ja mies käy töissä. Jos taloudellisesti mahdotonta niin sitten äiti voi mennä töihin. Jos miehesi pelkää, että olet kotona tosiaan tuon 3-vuotta tai pidempään ja missään tilanteessa et mene töihin?
Itse menin esikoisesta töihin reilun vuoden päästä ja nyt kun olen taas raskaana niin jään kotiäidiksi olosuhteidenkin pakosta. Työt loppui juuri, enkä hae uutta työtä vaan haen vapaata siihen asti kun mahd. eli minimi sen 3-vuotta. Ehkä jään täysin kotiäidiksi jos mahdollista tai siis teen jotain kotiäitiyden sivussa esim. nettikauppaa tms. riippuen missä asumme. Oma äitini oli aikoinaan kotiäiti, joksi en ajatellut ikinä ryhtyväni.

Aika tekaistulta vaikuttaa teksti... Joku setä tai täti siellä nyt yrittää saada keskustelua aikaan. Jos ap on tosissaan, pyydän anteeksi ja kehotan häntä kuuntelemaan miehen mielipidettä -tässä tarinassa se on järjen ääni.

Alkuperäinen kirjoittaja yksi äiti;22324074:
Voihan aina mennä töihin, jos ei taloudellisesti kannattavaa kotona? Mielestäni on ok jäädä kotiäidiksi ja mies käy töissä. Jos taloudellisesti mahdotonta niin sitten äiti voi mennä töihin. Jos miehesi pelkää, että olet kotona tosiaan tuon 3-vuotta tai pidempään ja missään tilanteessa et mene töihin?
Itse menin esikoisesta töihin reilun vuoden päästä ja nyt kun olen taas raskaana niin jään kotiäidiksi olosuhteidenkin pakosta. Työt loppui juuri, enkä hae uutta työtä vaan haen vapaata siihen asti kun mahd. eli minimi sen 3-vuotta. Ehkä jään täysin kotiäidiksi jos mahdollista tai siis teen jotain kotiäitiyden sivussa esim. nettikauppaa tms. riippuen missä asumme. Oma äitini oli aikoinaan kotiäiti, joksi en ajatellut ikinä ryhtyväni.

Lisään vielä tähän luettuani edellisen vastauksen. Minulla on itselläni pääomatuloja(sekä miehelläni omistaan), joten mieheni ei elätä minua ja lapsia yksin. Työpaikoillani olen saanut olla työpaikkakiusattu(ulkoisten ominaisuuksien vuoksi), joten suhtaudun töihin menoonkin kauhulla.

[QUOTE="vieras";22324070]Et sinä voi miehesi puolesta päättää, että sinulla on jotenkin oikeus enemmän olla lapsenne kanssa kuin hänellä! Yritähän nyt vähän asettua hänen asemaansa, mitä jos miehesi olisikin sitä mieltä että haluaa olla ihanan vauvanne kanssa enemmän ja vaatisi sinua menemään töihin? Töissäkäynti kuitenkin tarkoittaa sille työssäkäyvälle osapuolelle sitä, että lasten kanssa ehtii olla tosi vähän. Etenkin, jos toinen tahtoo olla pitkään kotona jolloin ei saa enää rahaa mistään vaan toisen on tehtävä kahden edestä töitä. Mieskin voi todella rakastaa lapsiaan ihan siinä missä nainen. Ja varmaan suurin osa ihmisistä, miehetkin, rakastaa lapsiaan enemmän kuin työtään. Et voi minkään kivikautisen sukupuolirooliasetelman perusteella sanella että miehesi tehtävä on tuoda leipä, sinä saat ns. kuoria kermat kakusta vaan sillä perusteella, että olet nainen.

Ja jos olet noin paljon muuttanut mieltäsi, niin kyllähän se pitää paikkansa, ettet ole enää sama nainen kuin silloin kun aloitte olla yhdessä. Ei nainen, joka antaa miehellekin oikeuden täysipainoiseen isyyteen eikä pidä tätä vaan lompakkona tai äidin pikku apurina ja tukijana, ole ainakaan yhtään vähempää nainen kuin kotiäiti joka omii lapset itselleen.[/QUOTE]

Peesaan joka sanaa! :flower:

Mielestäni on ok jäädä kotiäidiksi ja mies käy töissä. Jos taloudellisesti mahdotonta niin sitten äiti voi mennä töihin. Jos miehesi pelkää, että olet kotona tosiaan tuon 3-vuotta tai pidempään ja missään tilanteessa et mene töihin?
I

On ok, jos on miehen mielestä ok! Mutta ei tuo ole niitä asioita, mitkä nainen voi yksin päättää. Vai olisko sulle ok, että miehesi sanoisi sulle, että mä jään nyt kotiin, menepäs akka siitä töihin tienaamaan leipää että saan olla lasten kanssa kotona.

Minä puolestani kuvittelin, että olen kotona vain vuoden ja sitten ehdottomasti palaan työelämään. Mutta kun näin, kuinka pieni lapseni oli silloin, kun piti pistää päivähoitopaikka hakuun, oli itsestään selvää, että halusin olla kotona pitempään.

Mieheni, joka oli alkuun samoilla linjoilla siitä, että vuoden olen kotona, oli - jos mahdollista - vieläkin kovemmin sitä mieltä, ettei lasta voi lattaa yksi vuotiaana päiväkotiin. Eli niin se mieli muuttuu, kun elää arkea lapsen kanssa.

Turha sinun on surra asiaa nyt. Voihan hyvin olla niinkin, ettet viihdykään kotiäitinä.

[QUOTE="vieras";22324108]On ok, jos on miehen mielestä ok! Mutta ei tuo ole niitä asioita, mitkä nainen voi yksin päättää. Vai olisko sulle ok, että miehesi sanoisi sulle, että mä jään nyt kotiin, menepäs akka siitä töihin tienaamaan leipää että saan olla lasten kanssa kotona.[/QUOTE]

Olisi ok, jos olisi työpaikka jossa saisi olla rauhassa. Olen työpaikkakiusattu ulkoisten ominaisuuksieni vuoksi.

Se olisi taloudellisesti ihan mahdollista, toki joutuisimme kiristämään jonkin verran ja mies joutuisi luopumaan harrastuksistaan ja pidentämään hieman päiväänsä (tekee nyt 6 tuntista) muissakin kuluissa nipistämistä tulisi. Mut hän haluaisi minunkin tekevän töitä eikä tahdo, että kaikki rahat menevät välttämättömyyksiin ja harrastuksille ja mukavuuksille ei jää rahaa.

Minua se ei haittaisi, koska en kaipaa esim. harrastuksia. Kai hän sitten kokee kädestä suuhun elämisen jotenkin vastenmielisenä. Itselleni se kävisi, kunhan toimeen tulee. Minusta mies on se,joka tuo leivän taloon.

Voi olla miehesi mieli muuttuu jos/kun vauvan saatte. Voi olla että hän toivoo että jäisitkin kotiin. Mutta myös miehet muuttuvat kun heistä tulee isiä. Aiemmin urakeskeiset miehet saattavat haluta jopa itse jäädä kotiin hoitamaan lasta. Tuo miehesi oma aika ei kuulosta kyllä paljolta, jos kerran tosissaan kolme kertaa viikossa käy sählyä pelaamassa, lisäksi se on terveellistä liikuntaa. Älä ihmeessä kiellä häntä käymästä siellä. Lapsen myötä hän varmasti joutuu sählykertojaan vähentämään, joten anna hänen nyt vielä nauttia "vapaudestaan". Toki riippuu vauvastakin että miten vauva-arki sujuu ja kuinka kummallekin jää sitä omaa aikaa esim. onko allergioita, mahdollisesti koliikki, kuinka nukkuu yöt yms. Yhteistä aikaahan teille ei vauvan synnyttyä tule olemaan kuin satunnaisesti. Jos miehesi vaatii sinua ehdottomasti takaisin työelämään vanhempainvapaan loputtua niin tehkää kompromissi ja teetkin vain 30 tuntista työviikkoa. Suosittelen myös että miehesi pitää sen isäkuukauden joka nykyisellään on 6viikon mittainen.

Lisäisin vielä omaan kirjoitukseeni, että oli tulevaa äitiyslomaa silmällä pitäen laittanut rahaa säästöön niin, että pystyin koko kotonaoloaikani maksamaan puolet asuntovelastamme. Eli mies ei joutunut täysin elättämään, vaikka tietysti maksoi suurimman osan laskuista.

Aika tekaistulta vaikuttaa teksti... Joku setä tai täti siellä nyt yrittää saada keskustelua aikaan. Jos ap on tosissaan, pyydän anteeksi ja kehotan häntä kuuntelemaan miehen mielipidettä -tässä tarinassa se on järjen ääni.

Samaa mieltä, kuulostaa keksityltä. Ensinnäkin ap on muka teknisellä (eli todennäköisesti miehisellä) alalla ja silti hän olisi tuollainen perinteinen "nainen". Ei kuulosta uskottavalta...

Minusta sinä kyllä rajoitat miehen menemisiä aika paljon, jos sinusta 3 kertaa viikossa urheiluharrastuksessa on liikaa, kun teillä ei edes vielä ole lasta.

Kannattaa varmaan huolella miettiä lastenhankintaa, jos näkemyksenne tulevasta ovat noin kaukana toisista. Itse ymmärrän hyvin että miestäsi vähän harmittaa, kun olet noinkin paljon muuttunut muutamassa vuodessa.

Sinä et voi päättää miehen puolesta, mutta hän ei myöskään voi päättää sinun puolesta. Mä olin 3 vuotta kotona, hyvin pärjättiin ja meillä vaan tavis duunareiden palkat, oma talo.

Yhteistyössä