Mä olen ihan lopussa. :'(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono ö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huono ö

Vieras
En tiedä mitä tääkin avautuminen auttaa, ehkä tapansa mukaan palsta haukkuu mut ihan lyttyyn, ja se saa mut heräämään todellisuuteen.

Mun koko elämä on ollut kamala. Siitä asti kun muistan, meitä lapsia on hakattu kotona faijauolen toimesta. Mun mutsi on ihan sen hullun tossun alla, ollut aina, eikä se koskaan oo puolustanut meitä. Faijapuoli pani sen paksuks kerran vuodessa, ja sen takia mulla on 10 sisarusta joista oon vanhin. Mä olen hoitanut kaikki mun veljet ja siskot lähes kokonaan, ekan kerran oon ollut pienestä vauvasta vastuussa 9 vuotiaana. Koulussa sentään pystyin käymään, mutta siellä mua kiusattiin koko peruskoulun ajan koska ihmiset luuli et me ollaan lestadiolaisia.

Kun olin 16v ja mun mutsi lähti synnyttämään mun nuorinta siskoa, mun faijapuoli yritti raiskata mut. Siis sillä aikaa kun mutsi oli laitoksella. Silloin mulle riitti ja lähdin turvakotiin. Olisin lähtenyt jo vuosia aiemmin, mutta koin olevani muista lapsista vastuussa. Kun mä lähdin, koko perhe kääntyi mua vastaan. Kukaan ei uskonut mitä faijapuoli oli yrittänyt, mutsi väittää edelleen että oon keksiny koko jutun päästäni, ja mun sisarukset syytti mua niiden hylkäämisestä.

Mut otettiin huostaan ja sekoilu alkoi. Hengailin somppupoikien kanssa, käytin huumeita, karkailin, varastin ja riehuin ympäri maata. Tein kaiken jotta joku olis huomannut mun tuskan. vuoden päästä muutin omaan asuntoon ja sekoilu vaan kiihtyi. Mut niillä vuosilla ei tässä asiassa oo merkitystä.

Nyt oon ollut 5v täysin kuivilla ja kunnolla. Oon seurustellut melkeen 4v maailman ihanimman miehen kanssa, ollaan kihloissa, meillä on ihana koti, kaksi suloista koiraa ja todella kiltti 6kk poika. Raskaus ja synnytys meni hyvin, rakastin lastani hänen syntymästään alkaen täysillä, ja asiat oli ihanasti.

Nyt kaikki onkin ihan päin honkia. Yht' äkkiä tajusin viikko sitten et oon ihan loppu. Oon ollut koko tän puol vuotta koko ajan lapsen kanssa. Hän on ollut muutamia tunteja isänsä kanssa keskenään ehkä 5 kertaa kun oon käynyt esim. hammaslääkärissä tms. Mulle se on ollut ihan fine, oon halunnut olla pojan kanssa kotona. Viime aikoina oon kuitenkin alkanut kaipaamaan jotain kaveria. Mulla on muutama tyttö kaverina, mutta nähdään aika harvoin. Mulla oli ennen paljon kavereita, mutta suurimmalla osalla ei oo lapsia, joten he ei vaan enää ole pitäneet yhteyttä.

Jälkeen päin ajateltuna oon kuukauden ollut tosi kamala kaikille. Huudan ja tappelen miehen kanssa joka asiasta, en jaksais omaa poikaani, koen hänet jotenkin rasittavana vaikka järjellä tiedän että hän on tosi helppo lapsi. Nukkuu yöt kokonaan, syö hyvin, ei allergioita, ei itke turhasta, päin vastoin, on aina hyvällä tuulella ja hymyilee. Mä oon pojan kanssa 24/7, huolehdin ja hoidan, syötän ja vaihdan kuiviin, leikin ja laulan jne. Teen kaikkeni jotta oisin täydellinen äiti, ja silti mulla on kaiken aikaa huono omatunto siitä etten tee tarpeeksi. Mä oon esim. tosi huono siivomaan, kämppä on koko ajan ku pommin jäljiltä ja ajattelen et mies ja lapsi kärsii siitä. Lisäks mulla on huono omatunto myös koirista, tuntuu ettei niiden kanssa tehdä muuta kuin pakolliset 3 lenkkiä päivän aikana.

Oon yrittänyt viikon verran pyytää apua ja kertoa etten jaksa enää, mutta tuntuu ettei kukaan ota mua vakavasti. Kolmisen viikkoa sitten mä jouduin hakemaan mun mutsilta koiran pois kun ne rääkkäs sitä (on siis meidän koiran pentu), ja sen jälkeen oon saanu kuulla joka päivä mikä kusipää oon ku riistin lapsilta niiden lemmikin. Viime perjantaina yritin tehdä edes jonkinlaista sovintoa mun mutsin kanssa aiheesta, mutta siitäkin meni maku kun heti seuraavana päivänä mutsi alkoi pummimaan multa rahaa.

Mun mutsi on silläkin tavalla ihan sekasin, että se lainaa meiltä omillaan asuvilta lapsilta vuorotellen rahaa, eikä koskaan maksa takas. Me ei kuitenkaan kehdata olla antamatta, kun mutsi aina vetoo siihen ettei lapsille oo ruokaa. Lähiaikoina mulle on selvinny että se lainaa kerran viikossa meiltä jokaiselta rahaa, se tekee 6 päivää viikossa. Mutsilla on kyllä omiakin tuloja, mutta me ei tiedetä mihin se kaikki rahansa tuhlaa. Viimekuussakin lainasin hänelle yht. 150e, ottaen huomioon että ite saan sen 600e/kk. :(

Musta jotenkin tuntuu et oon ihan p*ska ihminen. Eilen kaikki meni ihan yli, oli mun miehen syntymäpäivä, mutta hän oli hirveän pahalla tuulella kotiin tultuaan. Olin siivonnut koko kämpän, mutta lahjaan e ollut varaa, joten ajattelin, että oisin lahjoittanut pitkän selkähieronnan. Mönkään meni, niin kuin koko päivä. Me ei olla koskaan tapeltu niin pahasti, molemmat huusi ja raivosi, mies oli koko ajan lähdössä menemään ja mä estin. Lopulta tilanne kärjistyi niin pahasti, että mies uhkasi hypätä parvekkeeltä ( :o ) ja mä huusin että senkus hyppäät. Mies oikeesti kiipes jo kaiteelle ja juoksin repimään häntä alas. Kun sain hänet takaisin sisään, kiskaisin vihaisena oven niin lujaa kiinni että sen lasi hajosi palasiksi lattialle. Lapsi säikähti kamalast ja mä sain kaiken päälle vielä paniikkikohtauksen (niitä ei oo tullu yli 2 vuoteen). Lopulta kun rauhotuttiin, istuttiin kolmeen asti juttelemassa tästä tilanteesta.

Mikä mua vaivaa? Onko mulla vaan vielä enemmän kusta päässä kuin mutsilla. Mitä mä nyt teen? Miten saan tän uupumuksen pois. Vai oonko vaan kiittämätön hullu?

SÄ olet uupunut. Moni jolla on omassa lapsuudessaan huonoja kokemuksia, tekee kaikkensa ja vielä vähän päälle jotta oma lapsi ja perhe olisi kaikkea muuta kuin se lapsuudenkoti. Sillä ikään kuin yritetään parantaa omaa lapsuutta. Sellaisessa helposti uupuu.

Olisi varmaan hyvä, jos voisit jutella jonkun kanssa. Kysy vaikka neuvolapsykologilta aikaa.

Lyhyesti sanottuna sinua vaivaa liian rankka elämä. Ei mikään ihme, jos ole tuossa kunnossa, kaiken tuon jälkeen.
Sinuna yrittäisin saada jotain apua, siis että pääsisit keskustelemaan jonkun kanssa tilanteestasi ja ongelmistasi. Myöskään miehesi ei kuulosta kovin tasapainoiselta ihmieltä, eli myös hänen tulisi jutella jonkun ammattiauttajan kanssa.

Mustakin kuulostaa siltä, että olet uupunut ja tarttisit hieman enemmän omaa aikaa. Itse olen huomannut itsessäni samoja piirteutä, jos olen pojan kanssa pitkään kaksin (mies rekkamis ja päivät on mitä on) siis useamman päivän putkeen, ilman että saa kunnolla hengähtää. Pystyisikö miehesi olemaan muutaman tunnin lapsen kanssa, jotta itse pääsisit vaikka ihan kävelylenkille taikka kahville kaverisi kanssa. Saisit hieman irtiottoa arjesta ja näin hieman hermojen lepuutusta.

Sä reagoit ihan normaalisti epänormaaliin tilanteeseen, jossa lapsuutesi elit.
(ja sille tiedoksi, joka ilmoittaa että tän on pakko olla trolli: tämä ei ole ollenkaan harvinainen tarina)
Varmemmaksi vakuudeksi siitä, että kohdallasi kaiki on juuri niinkui olla pitää, voit vaikka katsastaa tämän listan:
”Pyykkilista” (Aikuisen lapsen 14 ominaispiirrettä)
1. Meistä tuli eristäytyneitä sekä ihmisiä ja auktoriteettihahmoja pelkääviä.
2. Meistä tuli hyväksynnänhakijoita ja kadotimme siinä ohessa identiteettimme.
3. Pelkäämme vihaisia ihmisiä ja kaikkea henkilökohtaista arvostelua.
4. Meistä tulee alkoholisteja ja/tai menemme alkoholistien kanssa naimisiin tai löydämme jonkun muun pakonomaisesti käyttäytyvän persoonallisuuden, kuten työnarkomaanin, täyttääksemme sairaat hylkäystarpeemme.
5. Elämme elämäämme uhrin näkökulmasta, ja tuo heikkous vetää meitä puoleensa rakkaus- ja ystävyyssuhteissamme.
6. Meillä on ylikehittynyt vastuuntunto, ja meidän on helpompi huolehtia muista kuin itsestämme; näin meidän ei tarvitse katsoa liian läheltä omia virheitämme, jne.
7. Saamme syyllisyydentunteita, kun nousemme puolustamaan itseämme sen sijaan, että antaisimme periksi muille.
8. Tulimme riippuvaisiksi kiihtymyksestä.
9. Sekoitamme rakkauden ja säälin, ja meillä on taipumus ”rakastaa” ihmisiä, joita voimme ”sääliä” ja ”pelastaa”.
10. Olemme tukahduttaneet traumaattisen lapsuutemme tunteet ja olemme menettäneet kykymme tuntea tai ilmaista tunteitamme, koska se sattuu niin paljon (kieltäminen).
11. Tuomitsemme itsemme ankarasti, ja meillä on hyvin alhainen omanarvontunne.
12. Olemme riippuvaisia persoonallisuuksia, jotka kammoavat hylkäämistä, ja teemme mitä tahansa jatkaaksemme suhdetta, ettei meidän tarvitsisi kokea tuskallisia hylkäämisen tunteita, joita saimme eläessämme sairaiden ihmisten kanssa, jotka eivät koskaan olleet emotionaalisesti läsnä meitä varten.
13. Alkoholismi on perhesairaus; meistä tuli para-alkoholisteja (myötäriippuvaisia)* ja omaksuimme tuohon sairauteen kuuluvia piirteitä, vaikkemme edes juoneet.
14. Para-alkoholistit ovat ennemminkin reagoijia kuin toimijoita
Toipumisen ja oman olosi selvittämisen, tunteiden haltuun oton, voit aloittaa vaikka lukemalla Martti Paloheimon kirja Suomalaien lapsuuden haavat, kuinka sinua kohdeltiin?
jostain syytä paras apu a tuki tuntuu olevan vertaistuki, keskustelu muiden samaa kokeneiden kanssa. heitä löytyy esim. avoimista AA-ryhmistä ja al-anonista tai netistä Päihdelinkistä Päihdelinkki ja el anonista: el-anon : Suomenkielinen Al-Anon -virtuaaliryhm
Kun huomaa, että onkin "ihan normaali" oman taustansa kassa, alkaa olla helpompi kohdata sitä ja kun on pystynyt kohtaamaan sen, siitä voikin päästää kokonaan irti ja irrottautua omaan elämäänsä, saa jättää kaiken paskan taakseen ja voi hyvksyä että se mitä on tapahtunut, on tapahtunut, mutta niitä tekoja joiden uhriksi on joutunut, ei tarvitse edes yrittää hyväksyä. Anteeksiantaminen ei ole tekojen hyväksymistä, vaan tapatuneen hyväksymistä, irti päästämistä ja sen ymmärtämistä, että sairas et ole sinä, vaan lapsuudenkotisi ja se heijastuu elämääsi tänäänki.

Lyhyesti sanottuna sinua vaivaa liian rankka elämä. Ei mikään ihme, jos ole tuossa kunnossa, kaiken tuon jälkeen.
Sinuna yrittäisin saada jotain apua, siis että pääsisit keskustelemaan jonkun kanssa tilanteestasi ja ongelmistasi. Myöskään miehesi ei kuulosta kovin tasapainoiselta ihmieltä, eli myös hänen tulisi jutella jonkun ammattiauttajan kanssa.

Mies nimenomaan on tasapainoisin ihminen jonka tunnen, mä olen vaan huudolla ja kettuilulla ajanut sen tohon. Kävin aikoinaan monta vuotta terapiassa, ja uulin et oon jo käsitellyt kaikki asiat, mutta näköjään vauva on nostanut asiat uudestaan pintaan. :(

[QUOTE="a.p";22524428]Mies nimenomaan on tasapainoisin ihminen jonka tunnen, mä olen vaan huudolla ja kettuilulla ajanut sen tohon. Kävin aikoinaan monta vuotta terapiassa, ja uulin et oon jo käsitellyt kaikki asiat, mutta näköjään vauva on nostanut asiat uudestaan pintaan. :([/QUOTE]

Topisaalta totuus on, että kun on elänyt lapsuutensa epänormaalissa ympäristöstä, oma käsitys siitä mikä on normaali ja tasapainoinen saattaa hiukan horjahdella. Sen olen saanut oppia kantapään kautta monestikin, kun ensin lähdin rakentamaan sitä normaalia ja tasapainoista perhettä alkoholisti miehen kanssa 16 vuotiaana (mun maailmassa mies joka käytti runsaasti alkoholia oli normaali) ja sitten se vasta kovillä löikin, kun mies raitistui ja piti koko perheen ruveta opettelemaan normaalia ja tasapainoista elämää.

[QUOTE="a.p";22524428]Mies nimenomaan on tasapainoisin ihminen jonka tunnen, mä olen vaan huudolla ja kettuilulla ajanut sen tohon. Kävin aikoinaan monta vuotta terapiassa, ja uulin et oon jo käsitellyt kaikki asiat, mutta näköjään vauva on nostanut asiat uudestaan pintaan. :([/QUOTE]

Älä nyt syytä itseäsi tuollaisesta! Oikeasti, ei normaalia, täyspäistä ja tasapainoista ihmistä kuule kukaan toinen ihminen voi ajaa siihen tilanteeseen, että uhkaa hypätä parvekkeelta alas. Sinun vääristyneet kokemukset ihmisisuhteista ja siitä, miten ihmiset käyttäytyvät ovat luoneet väärän mielikuvan ja odotukset siitä, miten täysipainoiset ihmiset käyttäytyvät. Ja ilmeisesti huono itsetuntosi saa sinut syyttämään itseäsi sellaisesta, mihin et ole edes syyllinen.

Oikeasti hommaa jostain ammattiapua, ja pyri keskustelemaan tilanteestasi jonkun ulkopuolisen kanssa.

Topisaalta totuus on, että kun on elänyt lapsuutensa epänormaalissa ympäristöstä, oma käsitys siitä mikä on normaali ja tasapainoinen saattaa hiukan horjahdella. Sen olen saanut oppia kantapään kautta monestikin, kun ensin lähdin rakentamaan sitä normaalia ja tasapainoista perhettä alkoholisti miehen kanssa 16 vuotiaana (mun maailmassa mies joka käytti runsaasti alkoholia oli normaali) ja sitten se vasta kovillä löikin, kun mies raitistui ja piti koko perheen ruveta opettelemaan normaalia ja tasapainoista elämää.

Tiedän kyllä, mutta ihan oikeasti mun mies on ihan normaali. Hän ei oikeasti ole itsetuhoinen tai muutenkaan hullu, vaan mitä kiltein ja kunnollisin ihminen. Jaksaa aina kuunnella ja ymmärtää mua, auttaa todella paljon vauvan kanssa, ei juo ollenkaan, on normaalista perheestä, hänellä on paljon kavereita, hyvä työ, paljon teitoa ja mielipiteitä asioista jne. Mulla on exä jolla oli tosi paha alkoholiongelma höystettynä muutamalla persoonallisuushäiriöllä, joten tunnistan kyllä ongelmaisenkin ihmisen.

Olet kyllä viisas, Lisamarie!
Mutta jos lapsia pahoinpidellään kotona jatkuvasti, niin miten ei niitä ole huostaan otettu.

Sekä tämä eläinrääkkäys myös.

että sellaista.

Alkuperäinen kirjoittaja keittiöpsykkologi;22524527:
Älä nyt syytä itseäsi tuollaisesta! Oikeasti, ei normaalia, täyspäistä ja tasapainoista ihmistä kuule kukaan toinen ihminen voi ajaa siihen tilanteeseen, että uhkaa hypätä parvekkeelta alas. Sinun vääristyneet kokemukset ihmisisuhteista ja siitä, miten ihmiset käyttäytyvät ovat luoneet väärän mielikuvan ja odotukset siitä, miten täysipainoiset ihmiset käyttäytyvät. Ja ilmeisesti huono itsetuntosi saa sinut syyttämään itseäsi sellaisesta, mihin et ole edes syyllinen.

Oikeasti hommaa jostain ammattiapua, ja pyri keskustelemaan tilanteestasi jonkun ulkopuolisen kanssa.

Ihan oikeasti mä eilen ajoin mieheni siihen. Ei hän oikeasti olisi hypännyt, sanoi vaan ettei kestänyt enää sitä huutoa ja päätti koittaa josko sillä viimein hiljenisin. Kyllä se on mun syy jos toisella on huono päivä jo valmiiksi ja mä alan huutamaan ja haukkumaan heti kun hän pääsee kotiin, ja vielä ihan ilman sytä. Mä tunnen mun mieheni, ja osaan myös myöntää ajaneeni hänet eilen siihen pisteseen että teki noin.

Toivon että löydät itsellesi apua. Esim. Terveyskeskuksen mielenterveystoimistossa voi käydä juttelemassa. Yrittäkää asettua miehenne kanssa samalle puolelle, ei toisianne vastaan.
Oiskohan sun hyvä hetkeks "unohtaa" äitisi ja sisarustesikin murheet ja keskityttävä itseesi, käytävä läpi sitä mitä oot kokenut ja miltä se on SINUSTA tuntunut. Hae vain rohkeásti apua! Paljon voimia sinulle ja perheellesi!

Olet kyllä viisas, Lisamarie!
Mutta jos lapsia pahoinpidellään kotona jatkuvasti, niin miten ei niitä ole huostaan otettu.

Sekä tämä eläinrääkkäys myös.

että sellaista.

Ei olla huostaanotettu koska mun faijapuoli on niin taitava manipuloimaan ihmisiä. Meillä kylä kävi vuosien aikana monta kertaa sossut, mutta ne aina totes että kaikki on hyvin, ja kun ovi meni perässä kiinni niin me lapset saatiin turpaan "vasikoimisen" takia. :( En tiedä mikä sun viestin pointti oli, et usko mun juttua?

erota toisistaan tämän hetkinen väsymys ja menneisyyden haamut. Jos olet uupunut, elä pelkää hakea apua ystäviltä, perheneuvolasta, seurakunnan diakonilta. Pyydä miestäsi katsomaan lasta ja aloita oma harrastus. Itse tarvitsen jonkun"lepohetken" lähes päivittäin, jotta jaksan hyväntuulisena. Ensimmäisten lasten kanssa olin 24/7 hampaat irvessä kuukausikaupalla ja sanon, ettei siitä hyötynyt kukaan..Menneisyydestä voisit käydä terapiassa, jotta saat käsiteltyä vaikeat asiat vaivaamasta. Lapsen syntymä monesti nostaa asioita pintaan..Ja puhukaa miehesi kanssa, se helpottaa. Olette yhdessä tiimi, ette toistenne vihollisia..

erota toisistaan tämän hetkinen väsymys ja menneisyyden haamut. Jos olet uupunut, elä pelkää hakea apua ystäviltä, perheneuvolasta, seurakunnan diakonilta. Pyydä miestäsi katsomaan lasta ja aloita oma harrastus. Itse tarvitsen jonkun"lepohetken" lähes päivittäin, jotta jaksan hyväntuulisena. Ensimmäisten lasten kanssa olin 24/7 hampaat irvessä kuukausikaupalla ja sanon, ettei siitä hyötynyt kukaan..Menneisyydestä voisit käydä terapiassa, jotta saat käsiteltyä vaikeat asiat vaivaamasta. Lapsen syntymä monesti nostaa asioita pintaan..Ja puhukaa miehesi kanssa, se helpottaa. Olette yhdessä tiimi, ette toistenne vihollisia..

Kiitos tästä, puhut ihan totta. :'(

[QUOTE="a.p";22524731]Ei olla huostaanotettu koska mun faijapuoli on niin taitava manipuloimaan ihmisiä. Meillä kylä kävi vuosien aikana monta kertaa sossut, mutta ne aina totes että kaikki on hyvin, ja kun ovi meni perässä kiinni niin me lapset saatiin turpaan "vasikoimisen" takia. :( En tiedä mikä sun viestin pointti oli, et usko mun juttua?[/QUOTE]

jos vanhin menee turvakotiin 16 vuotiaana.
Ja sossut on käyneet monta kertaa paikalla.
ja sen jälkeen lapsia hakataan.
aika monta lasta. Montako koululaista, ja koulussakaan ei ole mitään huomattu.

varmaan tarkoitus on kuitenkin, että pienimmät otetaan huostaan.
pahoinpitelyhän ei ole normaalia, eikä sallittua.

[QUOTE="a.p";22524750]Kiitos vielä erikseen LisaMarielle, mä todella tajusin noista tunnusmerkeistä etten ole ihan hullu. :)[/QUOTE]

Unohdin vielä linkin, mistä tuon listan olen kopioinut:
AAL - Alkoholistien aikuiset lapset
Muo ainakin auttaa nuo kaikenlaiset listat, joista voi löytää omia piirteitään, että tunnistaa mikä ei ole normaalia. On helpomi etsiä itsessään sitä, mikä on epänormaalia ja mitä pitää karsia, kun koittaa olla normaali. Eihän mitään keskiverto normaalia edes ole, ei voida tehdä listaa "näin elät normaalisti" mutta on olemassa jotain selkeästi epänormaaleja piirteitä, jotka voi oppia tunnistamaan ja joista voi alkaa opetella eroon.

Sä tarvitset ammattiapua, käydäksesi tuon menneisyyden läpi. Muuten on hankala jatkaa. On todella normaalia olla tuossa vaiheessa loppu, epänormaalia olisi elellä niinkuin mitään ei olis millonkaan ollut vinossa. Nyt apua hakemaan ennenkuin tilanne pahenee. Itsesi, lapsesi ja miehesi vuoksi.

Yhteistyössä