Mä olen ihan lopussa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja henkisestiloppu kipuihin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

henkisestiloppu kipuihin

Vieras
Mä oon ihan lopussa... Jatkuvat kivut hankaloittaa elämää todella paljon. Toisen polven kipuihin auttaa tulikuuma vesi ja sen jälkeen sen kääriminen viltin tai pyyhkeen sisään, mut toiseen ei auta mikään. Toisen polven kivut on tutkittu, siellä on rustovaurio ja osittainen acl-vamma, kivut todennäköisesti johtuu hoffan rasvajutusta, jota ei kuitenkaan voi poistaa sieltä sen rustovaurion takia. Ja toista polvee taas ei oo ees tutkittu viel, koska se on ollu kipee vasta vähän aikaa, mut ens viikolla on erikoislääkärille aika toisen polven kipujen takii...
Monen viikon ajan mä oon itkeny silmät päästä kun en jaksa tätä enää. Jos kävelen portaita, tulee kivut, jos pyöräilen tulee kivut... Voishan molempia välttää melkeinpä kokonaan, mut mieluummin pidemmän matkan ajaisin pyörällä kuin kävelisin. Esim kun saatan sukulaislapsen kouluun, ni talutan pyörän sen koululle ja ajan siitä kotiin. Ni tällee se sujuis nopeemmin, mut en tiiä onko se pyöräily kovin fiksua jos kivut siitä pahentuu. Tosin kipujen pahentumistahan ei tiiä ennenku kokeilee..? Keväällä lääkärit kehoitti olemaan pyöräilemättä, mut miks joka paikassa sanotaan että pyöräily on hyväks jne, jos se kuitenkin aiheuttaa kipuja koska polvet menee koukkuun ? Keväällä polvikivut oli vielä pahemmat kuin mitä nyt, vaikka sillon koski vain yhteen polveen, nykyään on jo parin kk ajan koskenu molempiin.

Kaikki lääkärit on tähän asti sanoneet että "en osaa auttaa/en tiedä mikä auttaa, mutta koita pärjätä/yritä jaksaa." Entä kun mä en kohta enää jaksa? Mä oon miettinyt itsemurhaakin tähän ratkaisuks, mutta en mä sitä voisi koskaan tehdä. En mä vois aiheuttaa läheisille+mun lemmikeille sitä...
Mitä se lääkäri ens viikolla sanoo jos mä sanon sille vaan etten enää jaksa ? Se on oman kertomansa mukaan tutkinut polvia/polvirustoja liki yhtä pitkään kuin mä oon elänyt, mut silti sanoo ettei osaa auttaa eikä tiedä mistä kivut johtuu. Traumakirurgi osas sanoo että kivut SAATTAA johtua tosta hoffan rasvajutusta ja sanoi että "JOSKUS saatat huomata että oot voinut olla ilman kipulääkkeitä." Kiva että joskus... Ja se lääkäri jonka luona oon pari kertaa käyny, sanoi, että kyllä ne kivut JOSKUS loppuu, mutta sitä ei kukaan tiedä että milloin.
Yöunet on ollu vielä ainakii tähän asti suht normaalin mittasia vaikka kipuja onkin. Kohta varmaan taas elän 4 tunnin yöunilla, ku siihenhän nää kivut aina johtaa..
Mä oon ihan lopussa näiden h*lvetillisten kipujen takia! Ja kun koskee molempiin polviin, ni vielä enemmän tuntuu siltä etten kohta enää jaksa yhtään!

Pitää taas mennä kastelee polvet tulikuumalla vedellä että ees toisen polven kivut rauhottuis, kiva olis nukkuakin taas.

Mä oon ihan lopussa... Jatkuvat kivut hankaloittaa elämää todella paljon. Toisen polven kipuihin auttaa tulikuuma vesi ja sen jälkeen sen kääriminen viltin tai pyyhkeen sisään, mut toiseen ei auta mikään. Toisen polven kivut on tutkittu, siellä on rustovaurio ja osittainen acl-vamma, kivut todennäköisesti johtuu hoffan rasvajutusta, jota ei kuitenkaan voi poistaa sieltä sen rustovaurion takia. Ja toista polvee taas ei oo ees tutkittu viel, koska se on ollu kipee vasta vähän aikaa, mut ens viikolla on erikoislääkärille aika toisen polven kipujen takii...
Monen viikon ajan mä oon itkeny silmät päästä kun en jaksa tätä enää. Jos kävelen portaita, tulee kivut, jos pyöräilen tulee kivut... Voishan molempia välttää melkeinpä kokonaan, mut mieluummin pidemmän matkan ajaisin pyörällä kuin kävelisin. Esim kun saatan sukulaislapsen kouluun, ni talutan pyörän sen koululle ja ajan siitä kotiin. Ni tällee se sujuis nopeemmin, mut en tiiä onko se pyöräily kovin fiksua jos kivut siitä pahentuu. Tosin kipujen pahentumistahan ei tiiä ennenku kokeilee..? Keväällä lääkärit kehoitti olemaan pyöräilemättä, mut miks joka paikassa sanotaan että pyöräily on hyväks jne, jos se kuitenkin aiheuttaa kipuja koska polvet menee koukkuun ? Keväällä polvikivut oli vielä pahemmat kuin mitä nyt, vaikka sillon koski vain yhteen polveen, nykyään on jo parin kk ajan koskenu molempiin.

Kaikki lääkärit on tähän asti sanoneet että "en osaa auttaa/en tiedä mikä auttaa, mutta koita pärjätä/yritä jaksaa." Entä kun mä en kohta enää jaksa? Mä oon miettinyt itsemurhaakin tähän ratkaisuks, mutta en mä sitä voisi koskaan tehdä. En mä vois aiheuttaa läheisille+mun lemmikeille sitä...
Mitä se lääkäri ens viikolla sanoo jos mä sanon sille vaan etten enää jaksa ? Se on oman kertomansa mukaan tutkinut polvia/polvirustoja liki yhtä pitkään kuin mä oon elänyt, mut silti sanoo ettei osaa auttaa eikä tiedä mistä kivut johtuu. Traumakirurgi osas sanoo että kivut SAATTAA johtua tosta hoffan rasvajutusta ja sanoi että "JOSKUS saatat huomata että oot voinut olla ilman kipulääkkeitä." Kiva että joskus... Ja se lääkäri jonka luona oon pari kertaa käyny, sanoi, että kyllä ne kivut JOSKUS loppuu, mutta sitä ei kukaan tiedä että milloin.
Yöunet on ollu vielä ainakii tähän asti suht normaalin mittasia vaikka kipuja onkin. Kohta varmaan taas elän 4 tunnin yöunilla, ku siihenhän nää kivut aina johtaa..
Mä oon ihan lopussa näiden h*lvetillisten kipujen takia! Ja kun koskee molempiin polviin, ni vielä enemmän tuntuu siltä etten kohta enää jaksa yhtään!

Pitää taas mennä kastelee polvet tulikuumalla vedellä että ees toisen polven kivut rauhottuis, kiva olis nukkuakin taas.

Auttaisiko osteopatia? Mulla toimunut polvikipuihin. Voimia!

Oletko saanut polviin kortisonipistoksia? Auttavat monesti. Voit myös mennä eri lääkärille jos nykyisestä ei ole apua. Vaadi kunnollisia kipulääkkeitä. Arcoxia nimistä voisit kokeilla. Pyydä resepti siihen tai johionkin muuhun tehokkaaseen lääkkeeseen.

Oletko saanut polviin kortisonipistoksia? Auttavat monesti. Voit myös mennä eri lääkärille jos nykyisestä ei ole apua. Vaadi kunnollisia kipulääkkeitä. Arcoxia nimistä voisit kokeilla. Pyydä resepti siihen tai johionkin muuhun tehokkaaseen lääkkeeseen.

En oo saanut koskaan kortisonia polviin. Joskus ku polvesta poistettiin nestettä, ni tarkotuksena oli laittaa kortisonia, mut siihen tuli sit este koska polvesta tuli nesteen sijasta verta. Ja viime talvena joku lääkäri sano että jos sinne laittaa kortisonia, ni 10vuoden päästä on nivelrikko sen seurauksena. Joku lääkäri myös puhu jotain että polven vois puuduttaa kivuttomaks, mut en tiiä siitä sen enempää.

Arcoxiaa oon syönyt, ei apua. Mobicista on tosi vähän apua, itseasiassa mobic on ainoo lääke joka on tähän asti tehonnut edes jonkin verran oik.polven kipuihin, vasempaan taas ei. Mut miten se voi ees olla sillee että toiseen auttaa toiseen ei ? Opiaattipohjasiakin lääkkeitä kokeiltu, mut niitä en todellakaan enää edes kokeile, sellasta myrkkyä että oksat pois!

Nykyinen lääkäri, jolle siis se ens viikon aikakin oletettavasti on, on lähes ainoo sellanen lääkäri joka on ottanut ne kivut tosissaan, vaikkei osaakaan auttaa, mut ei ole myöskään vähätellyt kipuja, kuten yleensä yleislääkärit tekee. Mut yks lääkäri sano että yleislääkärit osais paremmin miettiä sitä kipujuttua eri kantilta kuin fysiatri...

Viimeisimmällä kerralla tk:ssa se lääkäri sano että kysyy joltain toiselta lääkäriltä että saako se määrätä jotain muuta lääkettä, sit se oli kirjottanut tietoihin että vois kokeilla venlafaksia. (Mä en oo löytäny kyllä sen tuoteselosteesta mitään sellasta että sitä käytettäis edes kipuihin kun on masennuslääke. Ja masennuslääkkeethän alussa -saattaa- pahentaa itsetuhoisia ajatuksia.) Joskus kokeilin triptyliä, joka kyllä vei kivut, mut toi myös itsetuhoisia ajatuksia kivana pikku sivuvaikutuksena...

Luin ms-taudista oireita, ni ei ne täsmää näihin kipuihin... Tosin tossa videossa noi puhu siitä että saunan jälkeen kivut pahentuneet jaloissa. Sitä samaa mulla oli koko viime kevät, mut ei enää sen jälkeen ollenkaan. Jospa ens viikolla sais vastauksia, mut vähän epäilyttää että se on siellä taas sitä samaa " en osaa sanoa, mut koita pärjätä. "

Itken taas silmät päästäni tälläkin hetkellä KOSKA EN JAKSA tätä! Mä oon niin totaalisen loppu ja väsynyt tähän..

Oletko lääkevastainen? Tietty pitää yrittää löytää jos olis jokin parantava konsti mutta jos ei ole tai prosessi vaiheessa niin avoimesti vaan suhtaudut lääkkeisiin, testaat ja koitat saada parhaiten toimivat lääkkeet./lääkeyhdistelmät. Joku määrä sivuoiretta pitää ehkä hyväksyä että pääsee eroon kivusta.

Milloin kivut ovat alkaneet? Oliko siihen joku laukaiseva tekijä? Söitkö silloin jotain lääkkeitä, jotka olisvat voineet aiheuttaa polvien kipeytymisen.

Kivut on oikeessa polvessa alkaneet alunperin erään tapahtuman seurauksena, jossa polveen tuli vääntövamma. Väkivaltatilanne melkein 7-vuotta sitten...

Mutta vasemman polven kipujen syitä ruvetaan ens viikon lääkärikäynnillä vasta selvittelemään. Mitään vammaa siihen ei ole tullut, enkä oo mihinkään sitä satuttanut. Yhtäkkiä vaan kesällä rupes vas.polvi kipuilemaan.

Oletko lääkevastainen? Tietty pitää yrittää löytää jos olis jokin parantava konsti mutta jos ei ole tai prosessi vaiheessa niin avoimesti vaan suhtaudut lääkkeisiin, testaat ja koitat saada parhaiten toimivat lääkkeet./lääkeyhdistelmät. Joku määrä sivuoiretta pitää ehkä hyväksyä että pääsee eroon kivusta.

En ole lääkevastainen, kaikkia lääkäreiden ehdottamia lääkkeitä olen kokeillut, mut mobic on ainoo josta on ollut apua. Tradolan retardia ja panacodiakin oon kokeillut, mut niitä en enää söis vaikka lääkäri pakottais. Hirveetä skeidaa, ja lääkäri epäilikin että oon yliherkkä opiaattipohjaisille lääkkeille. Ja toinen lääkäri sano panacodista että "älä syö sitä, en halua susta nistiä."

Viimeisimmillä kerroilla lääkärit on sanoneet ettei osaa sanoa mistä kivut johtuu/mikä niihin auttaa. Tk-lääkäri määräs keväällä arcoxiaa, mut se oli sama kuin karkkia olis syönyt, kuten aiemminkin ks.lääkkeen kanssa. Ja tietoihin se kirjas että venlafaksia vois kokeilla, mut en oo nyt tk:ssa käynyt, ni sitä ei oo ees määrätty.

Ja eipä mistään lääkkeistä oo sivuvaikutuksia tulleet, paitsi noista opiaattipohjasista...

Kivut on oikeessa polvessa alkaneet alunperin erään tapahtuman seurauksena, jossa polveen tuli vääntövamma. Väkivaltatilanne melkein 7-vuotta sitten...

Mutta vasemman polven kipujen syitä ruvetaan ens viikon lääkärikäynnillä vasta selvittelemään. Mitään vammaa siihen ei ole tullut, enkä oo mihinkään sitä satuttanut. Yhtäkkiä vaan kesällä rupes vas.polvi kipuilemaan.
Toisen polvem ongelmat ja siitä johtuva epätasapaino on voinut vaikuttaa toiseen polveen.

Onko fysioterapeutti karsonut liikkumista?

Kaikki on mahdollista, joten älä luovu toivosta. Yksi kaverini ei pystynyt kävelemään polvikipujen vuoksi kuin aivan lyhyitä matkoja. Sinnikkäällä lihaskuntoutuksella hän sai itsensä kuntoon ja nykyisin hän pystyy juoksemaan pitkiäkin matkoja. Sinullekin voisi olla fysioterapeutista aoua, kunhan saat ensin pahimmat kivut pois.

Toisen polvem ongelmat ja siitä johtuva epätasapaino on voinut vaikuttaa toiseen polveen.

Onko fysioterapeutti karsonut liikkumista?

Kaikki on mahdollista, joten älä luovu toivosta. Yksi kaverini ei pystynyt kävelemään polvikipujen vuoksi kuin aivan lyhyitä matkoja. Sinnikkäällä lihaskuntoutuksella hän sai itsensä kuntoon ja nykyisin hän pystyy juoksemaan pitkiäkin matkoja. Sinullekin voisi olla fysioterapeutista aoua, kunhan saat ensin pahimmat kivut pois.

Tuota minäkii veikkaan että ku eka toinen jalka on ollut vuosia kipee ja ainakii sentin, ellei enempikin lyhyempi kuin toinen ja liikevajausta ym, ni jos se olis aiheuttanu vas.polven kivut. Tai se että oon pitkään istunut risti-istunnassa, tosin oon yrittäny nyt parhaani mukaan välttää sitä asentoo. Ja mun läheiset on alusta asti sanoneet että mä kävelen jotenkii oudosti, no yksikään lääkäri ei oo sanonut että kävelisin epänormaalisti. Mut kyllähän sitä pakostikii seisoo enempi ei-kipeellä jalalla kuin sillä kipeellä jalalla. No ainakaa enää en varo oik.jalkaa ku koskee ihan kiitettävästi molempiin lähes kokoajan.

Fysioterapiassa kävin v.2013-14, sen jälkeen en oo käynyt. Joka ikinen fysioterapeutti joka on kokeillut oikeeta polvee on heti ekaks sanonu että joo nivelkierukka siellä on hajalla. Aika jännä, nimittäin se oli täysin ehjä kun tähystyksessä sitä kattovat v.2013, vaikka sitä ne lääkäritkin joskus ihan alkujaan epäili ja sen takia alunperin tähystivät.

Kyllä mä tiiän että nyt on taas kivuliasvaihe ja oikeessa polvessa ainakii kivut hellittää taas joskus, mut eipä se nyt auta, ku epätoivo näiden kipujen takia kasvaa suureks... :cry::cry: Tosin ne kivut saattaa hyvällä tuurilla rauhoittua ihan sillä, etten enää aja pyörällä, enkä kävele portaita, jotka on se pahin kipujen aiheuttaja molemmissa jaloissa.

Mä tiedän tunteesi kun lääkäri ei usko ja vähättelee. Mulla selkä ja jalkakipuja ollut vuosia ja itse joudun vaatia lisätutkimuksia ja kipulääkkeitä. Tuntunut aina ettei mun kipuja oteta tosissaan vaikka dg olemassa.
Eikä edes mikään lääke auta!

Luin ms-taudista oireita, ni ei ne täsmää näihin kipuihin... Tosin tossa videossa noi puhu siitä että saunan jälkeen kivut pahentuneet jaloissa. Sitä samaa mulla oli koko viime kevät, mut ei enää sen jälkeen ollenkaan. Jospa ens viikolla sais vastauksia, mut vähän epäilyttää että se on siellä taas sitä samaa " en osaa sanoa, mut koita pärjätä. "

Itken taas silmät päästäni tälläkin hetkellä KOSKA EN JAKSA tätä! Mä oon niin totaalisen loppu ja väsynyt tähän..

Korstisonia voi laittaa kolmen kuukauden välein. Itselleni on laitettu 2ml PITKÄVAIKUTTEISTA Lederspania - auttaa minun reumakipuihin.

Kivun perussyy täytyy kyllä selvittä ensin. Voisitko pyytää kipukynnystä nostattavaa lääkettä, esim. Triptyl?

Korstisonia voi laittaa kolmen kuukauden välein. Itselleni on laitettu 2ml PITKÄVAIKUTTEISTA Lederspania - auttaa minun reumakipuihin.

Kivun perussyy täytyy kyllä selvittä ensin. Voisitko pyytää kipukynnystä nostattavaa lääkettä, esim. Triptyl?

Kivun syy ei oo koskaan selvinnyt. Keväällä fysiatri sanoi että se ei yksinkertaisesti tiedä miksi polvessa on kipuja, kuten ei myöskään sitä että miks oik.polvi ei mee koukkuun kunnolla tmv. Viimeisin lääkäri taas sano että kivun syy on ehkä joku hoffan rasvajuttu, mut sille ei taas voi tehdä mitään.

Triptyliä söin joskus, mutta masennuslääke ku on, ni aiheutti itsetuhoisia ajatuksia. Ja tän hetkisessä tilanteessa en todellakaan uskaltais sellasta ees syyä, itsetuhoisia ajatuksia on muutenkii todella usein, ni sit vielä joku lääke joka niitä lisää... :eek: Ja viimesin tk-lääkäri kirjotti tekstiinsä että seuraavaks vois kokeilla venlafaksia kipuihin. (Vajaa vuos sitten sitä ehdotettiin ahdistukseen, mut toinen lääkäri sano että ei ehdottomasti sitä lääkettä.)

Tää on ensimmäinen yö pitkään aikaan ku kivut on niin kovat että turha ees yrittää mennä nukkumaan kun se menee kuitenkin sängyssä pyörimiseks. Tulikuumavesi auttaa oikeen polven kipuihin, mut tasan sen aikaa ku se jalka on siinä vesihanan alla. Vasempaan jalkaan ei mitään vaikutusta.

Onkohan se vasen jalka oikeesti voinut kipeytyä toisen jalan kipuilun seurauksena? :unsure: Kun onhan toi toinen polvi ollut jo vuosia kipee.. Siihenkin toivottavasti saa ens vkolla vastauksen...

Mä oon tällä viikolla joka ikinen päivä itkeny sitä etten jaksa näitä kipuja. :cry::cry::cry: Tai no varmaan jo kuukauden ajan lähes joka päivä itkeny tän takia. Ei se ens viikkonen lääkäri kuitenkaan osaa mitään sanoa... No se ei tosin myöskään vähättele kipuja, niinku jotkut lääkärit tuppaa tekemään...

Valitettava tosiasia on että ahditus ja masennus sekö krooniset kivut tulee usein käsi kädessä. Kipu pahentaa masennusta ja masennus puolestaan oahentaa kipua. Sinun kohdallasi kipu on varmasti alunpitäen ollut jonkun kudosvaurion seurausta kuten kipu yleensäkin mutta kipu on vaan jäänyt päälle vaikka vaurio on sieltä polvesta jo parantunut.
Ton tyyppisessä kivussa liikunta usein auttaa(vaikka aluksi pahentaisi sitä ei kannata säikähtää). On tärkeää että saat muut hermoradat toimimaan niin ne nyt yliaktiiviset kipuhermoradat pikkuhiljaa vaimenevat. Silittely ja hieronta auttaa samalla mekanismilla.

Masennusta kannattaa ilmanmuuta hoitaa ja venlaflaksiini on hyvä siitä ettäsillä on vaikutusta myös selkäytimen kipua hillitseviin ratoihin(eli se ns nostaa kipukynnystä
Kuten tripttlkin)
Itsetuhoiset ajatuksetkannattaa reippaasti ottaa esiin lääkärin vastaanotolla niin pääset psykiatrin arvioon ja masennuksen hoito voidaan toteuttaa turvallisesti.

Kipupsykologi voisi olla yksi hyvä osoite mutta julkisella kiitä varsin huonosti saaatavissa.