Mä olen miettinyt lapsille kuukausi rahaa..

NalleKarhuÄiti

Aktiivinen jäsen
10.04.2006
2 282
1
36
Siis, että olisi tietyt hommat mitä niiden täytyy tehdä ansaitakseen kuukausi rahan jolla saavat ostaa tai laittaa säästöön.
siis siinä olisi myös karkkirahat samassa.
esim. joku 15e Ja summa pienisi jos ei tee omaa osuutaan.

Tähän asti olen ollut sitä mieltä, että kotityöt kuuluu arkeen ja niistä ei makseta. Mutta olen miettinyt kuinka pilalle ne nyt menisivät jos saisivat työstään "palkan".
itsekkin saimme lapsena 50mk kuussa kun tehtiin kotitöitä.

Kokeilin jo sellaista systeemiä että kotitöitä tekemällä/ulkoilulla saa peli aikaa mutta ei se pitemmän päälle onnistunut kun lapset keräsi 2-3 tuntia peliaikaa joka on musta liikaa päivässä.

onko joku kokeillut kk-rahaa tai onko jollakin se käytössä. miten se on toiminut?

meillä on kk raha isoille likoille se on 20e kk joista 10e tilille ja 10e käteen.
vaatimuksena on että omat huoneet kunnossa ja pikkusiskojen kanssa leikitään välillä sekä kun minä olen töissä iltasin niin autetaan isäpuolta jos apua tarvii.

Musta kuukausi on lapselle hirveen pitkä aika odottaa, motivoitua ja säästää. Meillä on perinteinen viikkoraha. Summa on 4 e (pitää olla huone siisti) josta kaksi saa käyttää karkkiin. Perinteiset arjen askareet on huolehdittava (kuten vaatteet pyykkiin, astiat koneeseen, roskat roskin, omat tavarat pois yleissitä tiloista, roskapussi ulos jne) niistä ei saa viikkorahaa. Joskus jostian isommasta hommasta saa muutaman euron joka erikseen sovitaan.

Meillä pienehkö kuukausiraha koululaisella käytössä. Sitä ei makseta "palkkana" mistään työstä, vaan kotityöt kuuluvat meillä perheenjäsenen velvollisuuksiin. Karkkipäivän karkit ostetaan erikseen vanhempien pussista, kuukausirahaa voi säästää jotakin ylimääräistä vertan - jota ei muuten hankittaisi. Tai säästää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras79:
meillä on kk raha isoille likoille se on 20e kk joista 10e tilille ja 10e käteen.
vaatimuksena on että omat huoneet kunnossa ja pikkusiskojen kanssa leikitään välillä sekä kun minä olen töissä iltasin niin autetaan isäpuolta jos apua tarvii.

Minkä ikäisiä sun likat on

Meillä kuukausiraha käytössä. Se on vastikkeeton, kuten aikuisten maailmassa on esim toimeentulotukikin. Sillä pitää se kuukausi pärjätä ja jos tarvitsee enemmän, sitten pitää tehdä jotain sen eteen. Oman huoneen siivous kuuluu nyt muutenkin asioihin, joista jokainen meidän perheessä huolehtii itse. Muistakaan kotitöistä en erikseen maksa, ellei homma ole sellainen, että joutuisin palkkaamaan siihen ulkopuolista apua. Kuukausirahalla junnu maksaa harrastuksensa ja puhelinlaskunsa. Sekä tietty huvituksensa.

itse ovat saaneet valita, ottavatko karkkia lauantaisin, 2,5 euroa lauantaisin vai 15 euroa kuukaudessa. Aika iso lapsi saa olla, että hänelle kuukausiraha käy. Meillä kuukausirahaa ei sisälly mitään velvotteita, se on vain karkkeihin. Elokuva ym rahat voi pyytää erikseen. Ja jos tekee kotona jotain ektra-hommia, voi kysyä, maksetaanko siitä.

Yhteistyössä