Mä olen vihdoinkin vapaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No en mä usko että kukaan mitätön paska on vaikka perinnöttä jäiskin. Ilmeisesti perintö jää siskon pojalle et yritys jatkuis hänen nimissään. Saako siskosi muut lapset sitten perintöä?
No ei tietenkään ole mitätön poaska, jos ei perintöä saa =) Mulle ja junnulle on ihan täysin yhdentekevää, mitä suku meistä ajattelee. Mutta likalle on aina ollut ihan hirveän tärkeää osoittaa, että hän on samanlaien ihminen kuin muutkin. Ja koska vammansa takia EI ole, on pakko nk. ylittää itsensä.

Kyllä mä sen ymmärrän, että firman pitää jatkua. Mutsi joskus vuosia sitten vannotti mua, että koskaan enkä ikinä saa luopua osuudestani firmassa. Nyt sitten tilanne se, että systeri oli ilmoittanut laittavansa koko firman myyntiin, jos siihen "ulkopuolisia" eli minä tai mun lapset tulisi osakkaaksi.

Tottakai me voidaan vaatia lakiosaamme, muttta kyse ei nyt olekaan siitä. Kyse on siitä, millä tavalla vanhempani lapsenlapsiaan arvostavat. Vaikkei sitten saisi latin latia.

Ei voi sanoa muuta kuin että sydäntä särki tyttösi puolesta lukea tilanteesta. Miten isovanhemmat voivat kiistää lapsenlapsen ihmisarvon? Mutta toisaalta nostan kyllä hattua kovasti sinulle ja lapsillesi, etenkin sinnikkäälle tytöllesi! Mitä mieltä siskosi on tilanteesta?

Voi miten satutti lukea tuota tekstiä :( Itse kävisin sanomassa viimeiset sanat, kertoisin kuinka halveksin heidän pinnallisuuttaan ja kuinka heidän omahyväisyytensä tulee vielä osumaan omaan nilkkaansa. Lähtisin selkä suorana enkä taakseni vilkaisisikaan. Itse ehkä kertoisin tytölle, että hän on onnistunut niin hyvin elämässään, ettei mummu ja pappa ole koskaan siihen itse yltäneet eivätkä sen takia kykene ymmärtämään miten hieno tyttö hän on. On kunnioitettavampaa pärjätä omillaan, kuin muiden rahoilla ja että hän saa vielä huomata sen itse.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
No ei tietenkään ole mitätön poaska, jos ei perintöä saa =) Mulle ja junnulle on ihan täysin yhdentekevää, mitä suku meistä ajattelee. Mutta likalle on aina ollut ihan hirveän tärkeää osoittaa, että hän on samanlaien ihminen kuin muutkin. Ja koska vammansa takia EI ole, on pakko nk. ylittää itsensä.

Kyllä mä sen ymmärrän, että firman pitää jatkua. Mutsi joskus vuosia sitten vannotti mua, että koskaan enkä ikinä saa luopua osuudestani firmassa. Nyt sitten tilanne se, että systeri oli ilmoittanut laittavansa koko firman myyntiin, jos siihen "ulkopuolisia" eli minä tai mun lapset tulisi osakkaaksi.

Tottakai me voidaan vaatia lakiosaamme, muttta kyse ei nyt olekaan siitä. Kyse on siitä, millä tavalla vanhempani lapsenlapsiaan arvostavat. Vaikkei sitten saisi latin latia.

Periaatteessa siskosi toiset lapset? on sitten samassa asemassa omiesi kanssa.

Sori, siskosi kuulostaa hieman rahan ahneelta :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja KaksiKertaaPienempi:
Voi miten satutti lukea tuota tekstiä :( Itse kävisin sanomassa viimeiset sanat, kertoisin kuinka halveksin heidän pinnallisuuttaan ja kuinka heidän omahyväisyytensä tulee vielä osumaan omaan nilkkaansa. Lähtisin selkä suorana enkä taakseni vilkaisisikaan. Itse ehkä kertoisin tytölle, että hän on onnistunut niin hyvin elämässään, ettei mummu ja pappa ole koskaan siihen itse yltäneet eivätkä sen takia kykene ymmärtämään miten hieno tyttö hän on. On kunnioitettavampaa pärjätä omillaan, kuin muiden rahoilla ja että hän saa vielä huomata sen itse.

Juuri näin :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei voi sanoa muuta kuin että sydäntä särki tyttösi puolesta lukea tilanteesta. Miten isovanhemmat voivat kiistää lapsenlapsen ihmisarvon? Mutta toisaalta nostan kyllä hattua kovasti sinulle ja lapsillesi, etenkin sinnikkäälle tytöllesi! Mitä mieltä siskosi on tilanteesta?
Muakin surettaa vain ja ainoastaan likan takia. Jos mummi ja ukki tekisi 10 000 euron lahjoituksen Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen kissajaostokselle likan nimissä, likka antais ilomielin niiden satojen tuhansien mennä serkulleen.

Systerin mielestä homma on ok. ja niin se kyllä minunkin mielestäni on, koska jokainen saa tehdä omaisuudelleen ihan mitä lystää. Kyse ei olekaan siitä varsinaisesta perittävästä omaisuudesta vaan sen jakotavan symbolisesta arvosta.

Olipas tosi törkeä temppu vanhemmiltasi!

Mä olen lukenut täältä kirjoituksiasi tytöstäsi aiemmin ja en voi muuta kuin toivoa että osaisin kasvattaa poikani (myös vammainen,eri tavalla tosin) yhtä pärjääväksi ja fiksuksi kuin sinun tyttösi on.

Mä en kyllä hoitaisi tuollaisia vanhempia,hoitakoon se siskonpoika tai laitos...
-hyi minua miten ilkeästi ajattelenkaan... :ashamed:

Jos minä olisin sinä, sanoisin sanottavani vanhemmilleni. Että et ole kiinnostunut rahasta vaan tavasta, miten sitä ollaan jakamassa....juuri niin sanoisin, kun täällä olet kirjottanut. Voisivat vanhempasi "herätä"....voi olla nimittäin, että se tyttäresi vamma on vaikea asia vanhemmille.

Alkuperäinen kirjoittaja KaksiKertaaPienempi:

herätti samoja ajatuksia :(

Todella raivostuttavaa :/ Eihän niillä rahoilla mitään väliä tässä ole mutta tapa se on tuokin näyttää ihmiselle miten vähän väliä hänellä taas onkaan :( Siun tyttö on selvästi älykäs mutta miä ymmärrän tuon harmin oikein hyvin. Siä et oo vielä kertonut niinkö? Kyllähän se tyttöön varmasti sattuu ja kovasti mutta se selviää siitä. Ja ymmärtää vielä joskus jos ei nyt heti että jotkut ihmiset eivät vaan anna sitä rakkautta ja hyväksyntää vaikka kääntyisit mille mutkalle. Eiköhän tyttös ymmärrä sen jo kyllä nytkin ja tiedä olevansa aika hieno ihminen =) Se on muuten kamala luonteenpiirre ihan terveelläkin ihmisellä tuo miellyttämisenhalu. Miä omistan sen ja luopuisin siitä millon vaan, se ei aiheuta kun hankaluuksia :|

Ovatko he suoraan sanoneet olettavansa että sinä hoidat heidät vanhana? Jos näin, minä suoraan keskustelisin heidän kanssaan, ja sanoisin, että koska ovat toimineet näin, on turha odottaa sinulta mitään, koska koet että lapsiasi ja perhettäsi on niin kaltoin kohdeltu. Että mitään et tule enää heidän eteensä tekemään. Muistelen että he ovat joskus nuorena, lähes lapsena heittäneet sinut pihalle ja vasta myöhemmin alkaneet olla tekemisissä kanssasi. Jo siitä moni olisi "hylännyt" vanhempansa.

Raha saa ihmisen aika ikäväksi olennoksi.

Mä kyllä sinuna kertoisin tämän kaiken mitä täällä kerroit, vanhemmillesi. Tietävät jo etukäteen myös mihin varautua. Jos sen jälkeen eivät halua yhteyksiä muuten pitää, niin et ole menettänyt mitään merkittävää. Eikä likkakaan loppupeleissä vaikka pettymys omiin isovanhempiin nyt varmasti kirveleekin.

Niin tuttua täällä asustaa lauma varmaan ö-luokan kansalaisia sukuni silmissä. Mutta ei se haittaa minua ollenkaan lapsieni puolesta olen surullinen ja pahoillani.
Sydäntäni kylmää kun 8 v tytär kysyy että ;äiti eihän suat tule samanlaista isona kuin Mummi. En meinaan haluaisi että minun lapset eivät sinusta tykkäis" :'(
Jopa siis lapseni sen tietävät että heillä ei ole arvoa äitini silmissä.

Onneksi meillä ei ole rikas suku veli ja sisko saavat kaiken kun äidistäni aika jättää. Ainoastaan olen pyytännyt isoisäni senkin ja piianpeilin jotka hän on itse tehnyt. Rakastin isoisääni niin kovasti lapsena.

Voi sitten siskoni ja veljeni tapella kaikesta muusta. Niin monesti olen joutunnut seuraamaan läheltä kuinka perinnön jako riitauttaa sisarrukset totaalisesti toisiaan vastaan vaikka sitä omaisuutta ei niin kamalasti olisikaan.

Ymmärrän pointtisi. Eriarvoisuus tuossa on se, mikä mieltä vetää surulliseksi, ei se maallinen mammona.

No, jospa se siskonpoika sitten palkkaa isovanhemmille kotiin ympärivuorokautiset hoitajat, ettei tarvitse laitospaikkoja varailla.

Ikävää luettavaa :hug: . Sinä taidat sitten olla vapaa koko suvustasi, siskosi varmaan mielellään hoitaa vanhempasi kun he eivät itse enää pärjää.

Minä ainakin jättäisin hoivaamiset jos lapseni eivät kelpaisi isovanhemmille, ja minun oletettaisiin kuitenkin nöyrtyvän heille piiaksi. Eikös muuten tämä mainitsemasi serkku ollut se ylihemmoteltu tapaus? Ja eikö hänellä ole siskokin?

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Eikös muuten tämä mainitsemasi serkku ollut se ylihemmoteltu tapaus? Ja eikö hänellä ole siskokin?

Minäkin näin muistelin. Muistelin myös, että on laittanut jo yhden perinnö siliäksi. Voi olla, että muistan väärinkin....

Kyllähän testamenttiasia heijastuu välttämättä käytökseesi ja silloin on varmaan syytä kertoa lapsille "omituisen käytöksesi" syy.

Tosi kurja juttu.

Tietyssä mielessä on hyvä, että firma säilyy suvussa, mutta kaikki nuoret eivät oikeasti ole innostuneita yrityksen pyörittämisestä. Suojatyöpaikkana se on näppärä, kun vanhempi sukupolvi vielä hoitaa kaikki käytännön asiat, mutta kun vastuu jysähtää omille harteille, työmäärä on tuhoton. Siskonpoikasi osakaan ei minusta ole hääppöinen tässä mielessä. (juu, tiedän, että pääpointti on käytännön erireiluus, kunhan vaan kirjoitan asian vierestä )

Kerro tytöllesi, kerro myös, että maailmaan mahtuu ahdasmielisiä ja suvaitsemattomia ihmisiä jotka ei näe ihmisessä muuta kuin pinnan ja sen mitä ihminen omistaa. Sen perusteella ihmiselle annetaan arvosana, rikkaita ja kauniita arvostetaan, erilaiset ihmiset on pohjasakkaa. Mä en ymmärrä miten joku ihminen voi pitää itseään niin ylivertaisena muihin ihmisiin nähden, kuka määrittelee sen, mikä on arvojärjestys täällä.? Tietysti raha antaa myös valtaa ja sehän se on millä luullaan asioita voivan ostaa, todellisuudessa sillä saa vain materiaa. Mä oon itse köyhä, samoin perhe ja mun vanhemmat. Oon oikeesti onnellinen siitä, ettei perintöasioista pysty koskaan tulemaan riitaa. Liika raha tuhoaa ihmisen. Hienoa, että susta keittis on kasvanut tuommoinen ihminen joka arvostaa muuta kuin mammonaa tässä maassa, ehkä sulla on enemmän ollut vastoinkäymisiä kuin vanhemmillasi, elämä opettaa ja sit sitä huomaa mikä on oikeesti tärkeetä. Mulle elämässä on tärkeetä, että on hyvä olla, on onnellinen, on rakastava perhe... niitä ei saa rahalla. Onneks.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Tietyssä mielessä on hyvä, että firma säilyy suvussa

Mutta Keittis ja hänen lapsensahan ovat sukulaisia ja kuuluvat sukuun. Mutta hänen siskonsahan aikoi laittaa firman myyntiin, jos firmaan tulee ulkopuolisia (tarkoittaen sukuun kuuluvia Keittistä lapsineen). Surullista :(

Yhteistyössä