Alkuperäinen kirjoittaja tyttö Tenonvarrelta:
mie en ees jaksanu lukee koko ketjua, mut piti tulla kommentoimaan
mietin vaan et jos se lapsi peruskoulun jälkeen muuttaaki toiselle paikkakunnalle (kuten meillä päin hyvinkin moni tekee), niin mitens meinasitte valvoa niitä menemisiä ja olemisia.. vai onko joka viikonloppu tultava kotiin et mamma voi vahtia ettei oo liian myöhään ulkona?
Mä olin viikot poissa peruskoulun jälkeen, 2 ja puoli vuotta, koulussa, jossa pari kertaa viikossa muut oppilaat veti kännnit. Asuimme siis siellä asuntolassa. Mä en koskaan ottanut alkoholia, vaikkakin kerran maistoin kulauksen, tietääkseni, minkä makuista se on. Muhun luotettiin täysin, koska äiti ja isä tunsi mut ja tiesi, millainen olen. Mä myös kunnioitin tosi paljon heidän mielipiteitä ja näkemyksiä ja halusin olla sellainen, miksi mut oli opetettu.
Eihän kukaan voi mennä toisen päänsisään, mutta jos vanhemmilla on auktoriteettiä ja lapsi kunnioittaa ja kuuntelee vanhempaa, niin se on iso ja merkitsevä juttu. Mutta auktoriteetistä ei ole apua, jos vanhempi ajattelee, että lapsi juo joka tapauksessa, eikä edes odota muuta. Totta kai se lapsi silloin juo.