Mä oon jo kauemman aikaa miettinyt, että eikö etelässä osata ajaa autoa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joopasen joo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a p";22482907]Kiitos, olen ylpeä fiksuudestani. Aika jännä muuten, miten ihmiset yhtäkkiä unohtaa, miten juuri haukkui toista. :D Itsehän te eteläsuomalaiset haukutte meitä maalaisia junteiksi, maalaispelleiksi ja mitä vielä. Sitten alkaa itku ja marina kun vähän laittaa jotain missä te ehkä ette olekaan onnistuneet. Esim. tää appelsiinin kuoriminen. Ja ei, en toki usko ihan kaikkea. Mutta miksi en uskoisi moista, jos siinä oli vielä haastateltu koululaisia, ja he olivat selkeällä suomen kielellä sanoneet etteivät osaa kuoria appelsiinia. Miksi en uskoisi sitä? Uutista?[/QUOTE]

Vain juntti uskoo kaiken mitä lehdessä lukee, telkkarista näkee ja radiosta kuulee.

Miks ihmeessä pitää vääntää siitä, et missä päin Suomea osataan ajaa autoa ja missä ei. Voi v.. eiköhän niitä kolareita ja ojaanajoja tapahdu ihan kaikkialla. Viime helmikuussa mä ajoin mettään kun auto joutu huonon aurauksen takia sohjoliirtoon, samal kun mun piti väistää mutkan oikaissutta tukkirekkaa tiel jota ei todellakaan ole suunniteltu kahdelle autolle. Takavetosta autoa on todella vaikea oikaista silloin kun se on päättänyt lähteä johonkin tiettyyn suuntaan. Ja pari vuotta sitten olin kaverin kyydis ja ajattettiin nokkakolari edes ajavan auton kanssa kun tää teki äkkijarruksen ja väistäminen oli täys mahdottomuus.

Vika on siinä että keli ei vaikuta pääkaupunkiseudun ihmisiin eikä heidän aikatuluihin. Suunnitellaan töihinmenot ja kaikki muut aivan saman aikataulun mukaan kuin kesälläkin ja tietysti ajetaan ihan kuin olisi sula maa. Täällä pöndellä kun on maalasijärki vielä käytössä niin sitä ajattelee jo illalla että aamulla pitääkin lähteä vähän aikaisemmin kun on luvattu huonoa keliä. Täällä se ei tule suurena yllätyksenä päin vastoin kuin aika usein tuolla Etelä-Suomessa.

Mitä timppakaan mitään tietää töihin menemisestä kun makailee päivät pitkät työttömänä uuninpankolla ja jutustelee akkojen kanssa mammapalstalla.:D

[QUOTE="vieras";22482903]Me ollaan kaikki samoja suomalaisia ja ei tämmösiä ketjuja edes pitäis olla.[/QUOTE]
Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta toisaalta nämä avartavat näkemystä siihen, millä tavalla pääkaupungin ulkopuolelta olevat suhtautuvat meihin pääkaupunkiseudulla asuviin. Anonyyminä kun voi sanoa sen, mitä oikeasti ajattelee. Mulle ainakin on ollut melkoinen yllätys, miten negatiivinen suhtautuminen monella on. Vietin lapsuuteni kesät maalla ja mun mielestä siellä oli ihanaa ja ihania ihmisiä. Mutta ilmeisesti mulle ei kerrottu, mitä minusta todellisuudessa ajateltiin.

[QUOTE="a p";22482932]Kutsun sitä siksi, miksi tekin sitä kutsutte, :)[/QUOTE]

Kuka hemmetti tässä ketjussa on ktutsunut sinun asuinpaikkaasi peräperseeksi? Sinä taisit sanoa tässä ketjussa ensimmäiseksi myös sanan "juntti"...

[QUOTE="vieras";22482946]Miks ihmeessä pitää vääntää siitä, et missä päin Suomea osataan ajaa autoa ja missä ei. Voi v.. eiköhän niitä kolareita ja ojaanajoja tapahdu ihan kaikkialla. Viime helmikuussa mä ajoin mettään kun auto joutu huonon aurauksen takia sohjoliirtoon, samal kun mun piti väistää mutkan oikaissutta tukkirekkaa tiel jota ei todellakaan ole suunniteltu kahdelle autolle. Takavetosta autoa on todella vaikea oikaista silloin kun se on päättänyt lähteä johonkin tiettyyn suuntaan. Ja pari vuotta sitten olin kaverin kyydis ja ajattettiin nokkakolari edes ajavan auton kanssa kun tää teki äkkijarruksen ja väistäminen oli täys mahdottomuus.[/QUOTE]

No sulla oli varmaan sitten ekassa onnettomuudessa liian suuri tilannenopeus. Toki varmasti tien kunnollakin oli osuutta asiaan. Ja autolla.

Toisessa taas oli kyse peräänajosta, jonka vuoksi se sattui koska oli liian lyhyt turvaväli.

Ei tarvitse olla matemaattisesti kovinkaan lahjakas, kun voi päätellä, että koska täällä on enemmän autoja samanaikaisesti liikenteessä, niin tietty sattuu enemmän kolareita. Liukkaalla kelillä kun lähtee auto lapasesta aamuruuhkassa, niin siinä onkin muutama muu auto mukana, toisin kuin jossain muualla missä saat ajella ihan yksinäs maantiellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22482957:
Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta toisaalta nämä avartavat näkemystä siihen, millä tavalla pääkaupungin ulkopuolelta olevat suhtautuvat meihin pääkaupunkiseudulla asuviin. Anonyyminä kun voi sanoa sen, mitä oikeasti ajattelee. Mulle ainakin on ollut melkoinen yllätys, miten negatiivinen suhtautuminen monella on. Vietin lapsuuteni kesät maalla ja mun mielestä siellä oli ihanaa ja ihania ihmisiä. Mutta ilmeisesti mulle ei kerrottu, mitä minusta todellisuudessa ajateltiin.

Sanokaapa, eteläsuomalaiset, miksi te unohdatte sen, että te jatkuvasti haukutte meitä pohjosessa asuvia, ja maalaisia junteiksi? Eikö sillä ole sitten mitään väliä?

Niinpä. Aina väitetään, että helsinkiläiset on ylpeitä ja haukkuu muita maalaistolloiks, mut kyllä nää tälläset aloitukset yleensä koskee helsinkiläisten avuttomuutta milloin missäkin.

Ei tarvitse olla matemaattisesti kovinkaan lahjakas, kun voi päätellä, että koska täällä on enemmän autoja samanaikaisesti liikenteessä, niin tietty sattuu enemmän kolareita. Liukkaalla kelillä kun lähtee auto lapasesta aamuruuhkassa, niin siinä onkin muutama muu auto mukana, toisin kuin jossain muualla missä saat ajella ihan yksinäs maantiellä.

Mutta on se kaupunkikin isompi. Eikö muualla ole kaupunkeja, kuin helsinki?

No sulla oli varmaan sitten ekassa onnettomuudessa liian suuri tilannenopeus. Toki varmasti tien kunnollakin oli osuutta asiaan. Ja autolla.

Toisessa taas oli kyse peräänajosta, jonka vuoksi se sattui koska oli liian lyhyt turvaväli.

No ajoin vajaata kahdeksaakymppiä koska tuol mettätiel ei pysty edes ajamaan nopeampaan :) Mut miksi täytyy selitellä miksi mikäkin onnettomuus tapahtui koska pointti oli, et onnettomuuksia tapahtuu ihan kaikkialla. Ja varmaan jokainen on ollut mukana jossain onnettomuudessa tai jonkun läheinen on ollut onnettomuudessa.

[QUOTE="a p";22482978]Sanokaapa, eteläsuomalaiset, miksi te unohdatte sen, että te jatkuvasti haukutte meitä pohjosessa asuvia, ja maalaisia junteiksi? Eikö sillä ole sitten mitään väliä?[/QUOTE]
Mä en ole koskaan kuullut yhdenkään pääkaupunkiseudulta kotoisin olevan ystäväni, tuttavani tai sukulaiseni haukkuvan ketään juntiksi. Enkä tee sitä itsekään. En edes silloin, kun muualta kotoisin olevat katsovat oikeudekseen haukkua minua.

[QUOTE="a p";22482988]Lueppas tarkemmin. Peräperseeksi en ole sanonut. Juntiksi alkoi haukkumaan mm. hra majuri.[/QUOTE]

Siis peräperseeksi ei ole muut sanonut. Minä itse sanoin niin, koska tiedän että aika moni niin ajattelee. Viitaten moneen muuhun ketjuun.

Peesailen tässä Keittiönoitaa. Mulle kävi hassusti. Asuin lapsuuteeni ja nuoruuteni pienehköllä paikkakunnalla. Työttömyyttä sun muita ongelmia paljon. Jotenkin kuului asiaan mollata pk-seudulla asuvia mm. ylimielisiksi (en tiedä miksi) ja olin päättänyt, että ei koskaan sinne. Nyt olemme asuneet täällä yli kolme vuotta, löydetty hyvät työpaikat ja huomattu, että eipä tämä kummempaa olekaan, viihdytään kun on mahdollisuuksia :D.

[QUOTE="a p";22482978]Sanokaapa, eteläsuomalaiset, miksi te unohdatte sen, että te jatkuvasti haukutte meitä pohjosessa asuvia, ja maalaisia junteiksi? Eikö sillä ole sitten mitään väliä?[/QUOTE]

Hei haloo pahvi!! Itsehän sä tän ketjun aloitit!!

[QUOTE="a p";22482626]On joo toki enemmän liikennettä, mutta on siellä sitten enemmän sitä tilaakin! Siis on paljon isompia ne kaupungit, kuin esim. kokkola jne. Ja ei se siitä ole kiinni ettei pohjoisen ulosajoista uutisoida jne. Mieheni on palokunnassa, ja tasan tarkkaan tietää, montako liikenneonnettomuutta on nyt lähiaikoina ollut.[/QUOTE]

Lähiaikoina? Mitä väliä sillä on montako kolaria pohjosessa on ollut lähiaikoina. Suomi on pitkä maa ja sielä pohjosessa keli on lähiaikoina ollut ihan eri kuin eteläsuomessa. Muistan kyllä syksyllä kun oli "vittuilumielessä" tehty aloitus, kun pohjoiseen tuli ensilumi ja monta kolarisumaa;)

Niinpä. Aina väitetään, että helsinkiläiset on ylpeitä ja haukkuu muita maalaistolloiks, mut kyllä nää tälläset aloitukset yleensä koskee helsinkiläisten avuttomuutta milloin missäkin.

Niinpä. En ole kenenkään täällä pk-seudulla asuvan kuullut mollaavan muualla asuvia, en koskaan, en varsinkaan miksikään junteiksi tai maalaistolloiksi. Mutta ihmeellisesti tämän ketjun aloittajakin tällaista nyt väittää...liekkö joku tullut sitten ihan päin naamaa juntiksi haukkumaan helsingin matkalla.

Mun mielestä taas anonyymien juttuja ei voi juuri koskaan ottaa todesta. Monet haluaa tahallisesti provosoida. Itse täytyy sanoa, että kuulin tuosta junttiajattelusta ja kaupunkilaiserottelusta vasta lukioikäisenä. Ite en ole koskaan tehnyt mitään erottelua. En edes tiennyt et helsinkiläisetkin erotellaan maalaisiin ja alkuperäisiin. Minusta on todella ikävää ajatella, et ihmiset luulee, että kaikki maalaiset ajattelis kaupunkilaisista negatiivisesti. Mun mielestä tai omasta kokemuksesta mitään erottelua ei tapahdu.

Yhteistyössä