Mä oon niiiiin lopen kyllästynyt lapseeni! Miksei se voi mennä nukkumaan ihan niinku muutkin lapset, kiltisti!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tosi huono äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tosi huono äiti

Vieras
Äsken yritin nukuttaa varmaan tunnin lasta, 1v3kk. Ei tullut yhtään mitään! |O En jaksa tätä enää, joka helvetin iltaista tappelua nukkumaan menosta. En vaan jaksa!!! Joka ilta joutuu käymään saman saatanan tappelun läpi, lähes tunnin nukuttamaan: painamaan lasta (voimalla) kiinni sänkyyn, jotta tämä malttaa olla paikallaan (jos päästän irti niin lapsi vaan nousee istumaan) kunnes (JOS!) toinen nukahtaa... se vie voimat (fyysisesti ja varsinkin henkisesti!) ihan kokonaan!!! Jos päästän irti ja jätän lapsen istumaan sänkyyn, lapsi ei nukahda koskaan. Jos lähden toiseen huoneeseen, lapsi alkaa itkeä suoraa huutoa kunnes palaan takaisin! Eikä lapsi aina nukahda vaikka olisin paikalla pitelemässä kiinni... joskus täytyy vaan antaa sen huutaa kunnes nukahtaa. Miksei se vaan voi nukkua? Toiset kertoo että lapsi nukahtaa kun vaan kantaa sänkyyn, yksin jää nukahtamaan tai ainakin helposti nukuttamalla ja meillä asuu tuollainen hiton vaikea lapsi! Miksi, miksi ja miksi... tää äiti on nyt ihan loppu! :( :( :( Sitten kaiken huippu... Äsken meni hermot totaalisesti ja löin lastani, annoin läpsyn poskelle. Jätin huutamaan yksin huoneeseensa ja lähdin alas etten tekisi enää mitään pahaa. Vittu mä oon paska!!!!!! :(

uskoisin että useimmat lapset kyllä taistelee nukahtamista vastaan, harvassa ne jotka itsestää nukahtavat ilman temppuiluja, että ihan normaali lapsi sulla on
hermoja se vaatii, mutta joskus se aika tulee kun nukkuisi enemmän kun tarpeeksi ;)

nimim. kolmen äiti

kuule, meillä on 6-vuotias eikä vieläkään mene nukkumaan "kunnolla". muut lapset menee ihan normaalisti. tämänki neiti 6 vee on muuten ihan normaali älykäs ja hauska tyttö, mutta nukkuminen ei onnistu millään. antaa vaan vähän temputa, ei kai se haittaa.

Meillä tuon ikäinen alkoi nukkua vieressä paremmin niin sitten nukuttiin niin. Vuosi eteenpäin ja nukkuu omassa sängyssä ilman temppuja kun lopetti päikkärit ja sänkyyn menee väsyneenä ja uni tulee hetkessä. Että kyllä se siitä kun nämä koittelukaudet on ohitettu.

lyhennä päikkärit. onko teil iltarutiinit aina samat. mä huomaan että jos oon ärtynyt ni lapsikaan ei saa rauhoituttua nukkumaan kunnolla. voisko sun mies hoitaa nukutuksen.

toi sänkyyn painaminen ei ole hyvä ja lyöminen on ihan väärin. mä saan lapsen makuulle ja paijaan mahasta tai käsivarresta tai jalanpohjasta ja se rentoutuu siihen. oletko neuvolasta saanu apua?

Sä olet saanu aikaan sen, että nukkumisesta on tullu valtataistelu, The Juttu.
Mene itse nukkumaan ja odota, että lapsi tulee viereen, jos lapsi lähtee vierestä pois, ole vaan sinnillä nukkuvinasi.
Mä taas olen ihan eri mieltä edellisen vastaajan kanssa; lapset todellakaan ei luonnostaan taistele unta vastaan, vaan vanhemmat opettaa lapselle sen hirveillä iltarumbilla, jotka on vanhempien, ei lapsen aikaansaannoksia. Luonnostaan lapsi nukkuu kun on väsynyt, missä vaan, mutta aikuisilla on uskomaton kyky sotkea lasten luonnolliset vaistot syömisen ja nukkumisen suhteen.

Nimin. myös kolmen äiti

Voi et ole. Ihan normaalia, että tuollaiseen menee hermot. Eikä se ole lainkaan harvinaista että lapsi tekee noin tai esim. nousee seisomaan pinniksessä. Voisitko ajatella, että tekisit jotain samassa huoneessa kiinnittämättä lapseen huomiota, kunnes hän nukahtaa, vaikka lukisit lehteä? Näin olisi lapsella turvallinen olo. Ensin tietysti iltarituaalit, ehkä jokin pieni laulu.

Kaikilla joskus menee hermo. Tuo on ohimenevä vaihe, mutta jokailtaisena se tietenkin vetää hermot ihan äärimmilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja --------:
ÄLÄ LYÖ!!Paljonko annat lapsen nukkua päiväunia?Monelta heräätte?

Lapsi nukkuu päiväunia 1.5-2.5 tuntia, herätään 9-10 aikaan ja nukkumaan yöunille menee noin 22. En vie omasta mielestä liian aikaisin koska lapsi vaikuttaa väsyneeltä (mm. hieroo silmiä ja korvia sekä makoilee sohvalla haukotellen).

Aamulla herätkää aina samaan aikaan. Päiväunia max. 2 tuntia. Päivällä paljon tekemistä, ulkoilua jne. Illalla kunnon kylpy. Joka päivä samat rutiinit. Näillä konsteilla meidän muksu nukahtaa illalla tosi nopsaan.

Ei se ihan niinkään mene, et KAIKKIEN toisten lapset nukahtavat helposti. Pystyn jakamaan tuon sun tuskasi, kuulostaa ihan samalta kuin meidän esikoisen kanssa. Teimme vieläpä tuon saman virheen, että pidimme lapsesta väkisin kiinni jotta hän pysyisi paikallaan ja nukahtaisi. Ei muuten kannata, kammoaa vieläkin jollain tavalla tiukkaa kosketusta. Lapsesi on vielä pieni, joten iltasadun lukeminen ei välttämättä rauhoita, mutta oletko kokeillut esim. laulaa tai hyräillä hänelle? Silittää ehkä samalla kevyesti selästä? Onhan teillä joka ilta samat, rauhalliset iltarutiinit? Oletko kokeillut ulkoilua iltaisin ennen iltapalaa? Se monesti väsyttää lapsen ja nukahtaminen on helpompaa. Olette joutuneet kierteeseen jossa lapsi huomaa kireytesi nukkumaan menon yhteydessä ja ottaa tästä puolestaan kaiken irti. Voisiko miehesi nukuttaa, onnistuisiko silloin paremmin? Nukutustapaa täytyy muuttaa, tuo jokailtainen tappelu ei johda mihinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mene itse nukkumaan ja odota, että lapsi tulee viereen, jos lapsi lähtee vierestä pois, ole vaan sinnillä nukkuvinasi.
Mä taas olen ihan eri mieltä edellisen vastaajan kanssa; lapset todellakaan ei luonnostaan taistele unta vastaan, vaan vanhemmat opettaa lapselle sen hirveillä iltarumbilla, jotka on vanhempien, ei lapsen aikaansaannoksia. Luonnostaan lapsi nukkuu kun on väsynyt, missä vaan, mutta aikuisilla on uskomaton kyky sotkea lasten luonnolliset vaistot syömisen ja nukkumisen suhteen.

Nimin. myös kolmen äiti

Meillä on esikoisella nukahtaminen ollut aina vaikeaa, ihan vauvasta asti. Alkuun nukahti vain armottaman vatkaamisen ansioista koska oli mahavaivainen, 4kk ikäisenä on luksusta kun nukahti tissille. Jossain vaiheessa ei tissi riittänyt ja siliteltiin. Nyt 2½v:llä on hankalaa nukahtaa, ei osaa olla paikallaan niin kauaa että nukahtaisi vaikka kuinka väsynyt on. Pidän paikallaan sängyssä jotta rauhoittuu ja lopulta nukahtaa.

Meillä oli ihan sama. just tossa 1,5v-2v. Olin viel raskaana ja nukutin joka ilta lapsen, joskus meni jopa 2h. Hirvee huuto ja mekkala,pidin väkisin paikalla, mikään muu ei auttanut. Välillä huudettiin molemmat. joskus nostin sängystä ylös että älä sitten nuku, joskus vein partsille rauhottumaan kun huusi hysteerisenä. Ymmärrän just ton tunteen kun ei vaan enää jaksa. Mun ois tehnyt mieli vaan lähtee ja jättää lapsi huutamaan. Positiivista on ett nyt on 3,5v ja menee nukkuminen on jo paljon helpompaa. tosin tänään taas nukutin 1,5h... ja meni hermot. Ja meillä on rutiinit aina samat, ei nuku päikkäreitä...

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Nimin. myös kolmen äiti

Pakkohan se lapsen on nukkumaan mennä jos a) kello on ihan hirveästi, b) että ehtii kunnon yöunet nukkua ja c) on väsyneen oloinen!

En mä mahdu lapsen pinnasänkyyn sen viereen ja mun sänkyyn taas lapsi ei jää (jos sen nostan siihen) vaan lähtee omille teilleen huitelemaan eli ts. menee leikkimään ja välillä nu(o)kkuu siellä... valvoisi varmaan niin pitkään että nukahtaa leikin keskelle!

Mene heti lääkäriin! Sulla on vikaa hermoissa. Lasta EI paineta sänkyyn, saati sitten lyödä. Hoida ittes kuntoon ensin ja sitten on mahdollista saada lapsikin nukkumaan rauhallisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Apponen:
Voi et ole. Ihan normaalia, että tuollaiseen menee hermot. Eikä se ole lainkaan harvinaista että lapsi tekee noin tai esim. nousee seisomaan pinniksessä. Voisitko ajatella, että tekisit jotain samassa huoneessa kiinnittämättä lapseen huomiota, kunnes hän nukahtaa, vaikka lukisit lehteä? Näin olisi lapsella turvallinen olo. Ensin tietysti iltarituaalit, ehkä jokin pieni laulu.

Kaikilla joskus menee hermo. Tuo on ohimenevä vaihe, mutta jokailtaisena se tietenkin vetää hermot ihan äärimmilleen.

Jos teen jotain muuta, esim. luen lehteä niin lapsi kurkkii laidan yli, pomppii sängyssä ja hekottelee eikä nukkumisesta ole tietoakaan!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja --------:
ÄLÄ LYÖ!!Paljonko annat lapsen nukkua päiväunia?Monelta heräätte?

Lapsi nukkuu päiväunia 1.5-2.5 tuntia, herätään 9-10 aikaan ja nukkumaan yöunille menee noin 22. En vie omasta mielestä liian aikaisin koska lapsi vaikuttaa väsyneeltä (mm. hieroo silmiä ja korvia sekä makoilee sohvalla haukotellen).

Elä ainakaan 2,5 h anna nukkua.Maksimissaan 1,5 h.Kokeilehan,jos se vaikka auttais.Laitatko lapsen omaan sänkyyn nukkumaan?Onko hän kenties aiemmin nukkunut vieressäsi tms.?Jos mahdollinen nukkumapaikkamuutos aiheuttaa kiukkuilun?Entäs jos otat lapsen viereesi ja siinä luet kirjan ja silittelet häntä.Nostat sitten omaan sänkyyn nukkumaan.Parempi tuokin kuin se että menetät hermot ja lapsi huutaa.Tsemiä!

Alkuperäinen kirjoittaja persikkatassu:
Aamulla herätkää aina samaan aikaan. Päiväunia max. 2 tuntia. Päivällä paljon tekemistä, ulkoilua jne. Illalla kunnon kylpy. Joka päivä samat rutiinit. Näillä konsteilla meidän muksu nukahtaa illalla tosi nopsaan.

Herätään aamulla yleensä samoihin aikoihin, 9-10. Päivällä lapsi touhuaa vaikka mitä, ulkoilua ja sisäleikkejä. Joka ilta ei käydä kylvyssä, ehkä kerran viikossa koska muuten lapsen iho kärsii! Muuten on ihan samat rutiinit joka päivä ja ilta.

Pakkohan se lapsen on nukkumaan mennä jos a) kello on ihan hirveästi, b) että ehtii kunnon yöunet nukkua ja c) on väsyneen oloinen!

En mä mahdu lapsen pinnasänkyyn sen viereen ja mun sänkyyn taas lapsi ei jää (jos sen nostan siihen) vaan lähtee omille teilleen huitelemaan eli ts. menee leikkimään ja välillä nu(o)kkuu siellä... valvoisi varmaan niin pitkään että nukahtaa leikin keskelle!

Ei se kauaa jaksa huidella, kun sinnillä vaan olet nukkuvinasi. Hyvin pian se kyllästyy ja kömpii takaisin viereen. Voi se koittaa tökkiä ja itkeä, mjutta sitten vaan voi rauhallisesti harvaksiltaan todeta että nyt pitää nukkua. Ja jos nukahtaa muualle, niin sitten vaan nukahtaa, sen voi nostaa sänkyyn.

Minä tein niin takiaisen kanssa, jonka nukuttamiseen meni hyvinkin tunti, että otin viereen parisängylle. Teeskentelin itse nukkuvaa (ja usein itse nukahdinkin) ja toinen nukahti ihan heti. Paljon helpompaa kuin tuo omaan sänkyyn kouluttaminen. Itse toki tavallaan, mutta itse valitsin sen keinon joka tuntui luontevimmalta ja helpoimmalta molemmille. Vieläkin nukutan näin, ja lapsi on yli 3 v. Mutta nykyään kömmin lapsen viereen hänen sänkyynsä. Siihen menee maksimissaan vartti, ja se on kun lapsi alkaa supisemisen. Yleensä nukahtaa minuuteissa. Tiedän kyllä miten se saa raivon partaalle kun lapsi ei nukahda, ja itse kaipaisi kipeästi vähän omaa aikaa illalla. Kokeile nukuttaa kainalossasi, sitten siirrät omaan sänkyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja Apponen:

Jos teen jotain muuta, esim. luen lehteä niin lapsi kurkkii laidan yli, pomppii sängyssä ja hekottelee eikä nukkumisesta ole tietoakaan!

Oletko kokeillut että et reagoi lapsen touhuiluuun ja kurkkimiseen? Lapsi on huomannut, että tällä tavalla toimimalla hän saa kiinnitettyä sinun huomiosi ja äiti lähtee mukaan samaan kivaan 'leikkiin'! Jätä noi temput kokonaan huomiotta, toteat rauhallisesti että nyt nukutaan. Tätä joutuu toistamaan ilta illan jälkeen, mutta eiköhän sunkin lapsesi anna periksi ja lopeta nuo temppuilut kun huomaa ettei niille saa enää vastakaikua.

Meillä on myös 1,5v nukutettava lapsi, jonka jostain syystä todella vaikea nukahtaa. Mä en koskaan pidä lasta väkisin aloillaan, koska sehän vaan ahdistaa lasta ja pistää kiemurtelemaan kahta kauheammin. Siitä voi jäädä jotain traumojakin, joten en suosittele.

Meillä on pinnis meidän vanhempien sängyssä kiinni ja siitä otettu yksi laita pois, joten lapsi nukkuu meidän vieressä, mutta kuitenkin hänellä on selkeästi se oma nukkumatilansa. Nukkumaan kun mennään, hänet laitetaan omaan sänkyynsä ja minä jään siihen viereen köllöttelemään. Aikansa siinä pyörii, potkii, nousee istumaan, touhuaa, käy välillä halimassa jne., mutta sitten jossain vaiheessa simahtaa. Eli annan ihan rauhassa väsyttää itsensä ja otan itse vieressä rennosti. Sen verran katson, ettei lähde mihinkään seikkailemaan sängystään.

Onhan teillä selkeät iltarutiinit? Eihän lapsi saa iltaisin katsoa telkkaria tai videoita? Ne saattavat häiritä yöunta, joten suosittelen pitämään telkun kiinni lapsen nukkumaanmenoon asti. Entä eihän lapsen sängyssä ole liikaa leluja tai muita virikkeitä? Yksi unilelu riittää, muut kannattaa ottaa pois, ettei nekin houkuttele jatkamaan leikkejä.

Monet aikuisetkin ovat huonoja nukahtamaan, joten ei kannata lapselle suuttua siitä, ettei tämä saa unenpäästä kiinni.

Yhteistyössä