Esikoisella oli tuollaista nukahtaminen siinä 1,5 v:n tienoilla kun oppi kiipeämään pois pinnasängystä ja siirtyi tavalliseen sänkyyn. Siihen saakka nukahti ihan suht nätisti (nukkuminen oli sitten asia ihan erikseen, mutta iltanukutus sujui helposti) mutta kun huomasi pääsevänsä sängystä itse pois niin nukutuksesta tuli yhtä sirkusta. Siihen meni illasta 2-3 tuntia. Alkuun mä vaan kiltisti kuskasin takaisin sänkyyn joka kerta kun muksu tuli sieltä pois, mitään puhumatta yms. antamatta virikkeitä, mutta kun siihen meni muutamana iltana se 2-3 tuntia niin alkoi vähän kyllästyttää. Kokeilin montaakin tapaa, vieressä olemista (tyttö vaan riehui niin kauan kuin olin huoneessa, kun oli tottunut nukahtamaan itsekseen), viereen nukuttamista (ei tullut mitään, hyppi vaan sängyssä) yms... lopulta meillä se toimiva keino oli se, että jätin tytön sänkyyn nukahtamaan tuttujen iltarutiinien jälkeen, enkä päästänyt pois huoneesta. :ashamed: Seisoin siis makkarin oven takana ja pidin siitä kiinni niin että tyttö ei päässyt huoneesta pois. Raivarihan siitä seurasi, silloin menin huoneeseen, nostin tytön sänkyyn ja lähdin pois kun oli rauhoittunut. Muutama ilta siinä meni, sitten tyttö tajusi että vaikka pääsen sängystä pois niin en makuuhuoneesta joten oikeastaan ihan sama vaikka alkaisinkin nukkumaan. Sen jälkeen nukutus sujui kuin ennenkin.
En tiedä onko tästä mitään apua, mutta toivon että antaa edes toivoa että teillekin se oikea konsti vielä löytyy että homma alkaa sujua. Tiedän kokemuksesta miten hermoja riipivää on yrittää nukuttaa yliväsynyttä riehuvaa taaperoa monta tuntia illassa, mutta totuus on se että lapsi huomaa jos sun hermot palaa ja riehaantuu entisestään. Joten yritä pysyä tyynenä tai ainakin esittää coolia lapsen edessä, silloinhan siitä hommasta vasta hauskaa tulee jos sillä saa äidin reagoimaan. Kiroa vaikka hiljaa mielessäsi mutta älä näytä lapselle että tästä narusta vetämällä äiti kiljaisee.
On varmaan aika kokeilla jotain uutta nukutuskonstia kun nykyinen ei tunnu tehoavan, voi olla että joudut kokeilemaan vielä montaakin tapaa, mutta kyllä se toimiva konsti ennenpitkää sieltä löytyy... voimia iltahulinoihin! :hug: