Mä perun meidän joulun.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitos ja hyvästi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiitos ja hyvästi

Vieras
V*ttu mä en jaksa, en oikeesti.
Oon neljän lapsen yh, käyn töissä ja opiskelen. Ja tässä sivussa oon hommannut lahjat ja miettinyt ruokalistat jouluksi jne. Ylihuomenna alkaa vasta loma, kaikki jouluruuat on tekemättä vielä.
Ja tää kämppä on sekaisin kuin kaatopaikka. Mä en saa lapsia auttamaan mua missään enkä mitenkään. Ne ei tee mitään. Ei vaikka mä huudan, uhkailen, puhun nätisti, selitän, itken ja raivoan. Mitään ei tapahdu. Mua ottaa niin päähän, että mä en saa koskaan mitään apua niiltä, en ikinä. Isälleen kun menevät, niin kyllä autetaan ja tehdään kotitöitä ja muuta. Täällä ei saatana muuta kuin valitetaan ja vaaditaan ostamaan sitä ja tätä ja tuota.

Ne ei arvosta mua pätkääkään, tuskin edes rakastavat. Mä oon niille vaan joku raha-automaatti enkä yhtään mitään muuta.

Mua itkettää ja väsyttää. Mä en pysty tähän yksin, en todellakaan. Miten mä ehdin siivoomaan ja laittamaan kaikki ruuat ennen aattoa? En mitenkään. Eikä mua enää edes huvita. Olkoon sitten näin, ei tartte auttaa eikä tehdä mitään. En mäkään enää tee. En laita joulua, en osta ruokia, lahjatkin annan joillekin muille.

Ihan sama.

Ja tekis niin mieli lähteä kokonaan pois eikä palata enää ikinä takas. Ei nuo mua näköjään tartte yhtään mihinkään, ei mulla ole enää rahaakaan.

Tässä kiitos kaikesta mitä mä oon näitten vuosien aikana noitten eteen tehnyt.

Ja kaikki ovat jo kouluikäisiä, että eipä ole iästä kiinni.

Raskasta. Mutta jos olet ainut joka joulua tahtoo viettää niin vietä sitä yksin, käy vaikka hyväs ravintolas syömäs. Ei kannata ottaa stressiä yhdestä viikonlopusta. Miksi nähdä turhaa vaivaa, ota levon kannalta.

Istutat lapset pöydän ääreen, ja puhut vakavasti siitä että yhteistyöllä saadaan joulu, ja jokaisen pitää kantaa kortensa kekoon. Voitte vaikka arvonnalla arpoa työtehtävät, niin kellään ei ole nokan koputtamista

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Tulee mieleen joulunodotus 13v sitten, olin melkein samassa tilanteessa. hermostuin oikein kunnolla ja paiskasin oven kun lähdin jouloostoksille. Rahaa meni sekä jouluruokiin (kaikki valmiita) ja joululiinaan ja cd:n. kotiin tultuani mainostin, paljonko olin tuhlannut ja siitä lähtien olen viettänyt joulua niin paljon omannäköisesti kuin se vaan on mahdollista.

Sinä olet teidän perheen pää ja voit todellakin jättää joulun väliin jos haluat.

• Tykkää
Reactions: Kastanja
Ei hei pliis tätä marttyyripaskaa!

Oma äitini oli ihan samanlainen. Jokaisen joulun alla on kuultu että hän lähtee köyhien joulujuhlaan auttamaan ja meillä ei ole joulua.

Se joulu tulee vähemmälläkin siivoamisella ja puunaamisella. Siivoatte sen minkä jaksatte ja ehditte ja loppu saa olla.

Tärkeintä on yhdessäolo, ei se, että kotona on niin siistiä että lattioilta voisi syödä.

Älä siivoa, osta suurin osa jouluruoistakin valmiina, laatikot sun muut. Anna olla. Ole vähemmän ankara itsellesi. Ehkä lapsetkin sit tajuaa, et sun voimavarat ei vaan kerta kaikkiaan riitä kaikkeen.

[QUOTE="vieras";25275710]Istutat lapset pöydän ääreen, ja puhut vakavasti siitä että yhteistyöllä saadaan joulu, ja jokaisen pitää kantaa kortensa kekoon. Voitte vaikka arvonnalla arpoa työtehtävät, niin kellään ei ole nokan koputtamista[/QUOTE]

No näin mä oon tehnyt. Arvottu ei olla, mutta muuten. Ei mitään vaikutusta. Ei pienintäkään. Ne lupaa ja lupaa, mitään ei tapahdu. Ja sitten kun kotona ollessani patistan koko porukan siivoamaan, ne vaan huutaa ja tappelee keskenään ja istuu "en siivoo kun ei toikaan siivoo". Siis aargh!!

Mua ihan tosissaan itkettää tää koko paska. Miten noista on tullut noin ilkeitä ja kamalia lapsia? Ja eniten surettaa se, että tosiaan kaikkialla muualla ollessaan auttavat, mutta mä en näköjään sitä apua saa missään.

Jätä tää ketju koneelle auki, jos teillä on yhteinen kone, jos vaikka joku teineistä kävis lukemassa :)
Voimia ja osta kaupasta valmiina ja siivoa sen minkä jaksat.

Kun täällä on ihan oikeasti pakko siivota. Oiskin kyse vaan jostain pölyjen pyyhkimisestä ja lattioiden moppaamisesta, mutta ei. Noitten vaatteita on siellä sun täällä. Astioita joka paikassa. Roskat ne on tiputelleet lattioille jne. Ja kaiken kukkuraksi ne kutsuivat tänne jouluksi mun äitini, joka ei mitään muuta teekkään kuin kauhistelee sotkua ja siivottomuutta ja kiroaa nähdessään tän kaiken. Että hyvää joulua vaan.

No, vaatteet pyykkiin ja kaappeihin ja astiat keittiöön ja pesuun.

Sitten sanot lapsille että nyt siivotaan mummin takia tai jos ei siivota, perutaan mummin tulo.

Ja sitten se kanssa perutaan. Enemmän sinun itsesi kuin lasten siivoamattomuuden takia.

Meilläkin on ollu näitä. Vaikka mieskin on olemassa niin sillä on näin joulun alla tolkuttoman pitkiä päiviä. Hyvä jos nukkumassa käy.
Muistan yhden jouluaaton kun mies tuli iltapäivältä kolmelta töistä. Talo oli imuroimatta ja joulukoristeet vaatekomerossa ja minä vain itkin.
Mut pelasti mies. Päästi nukkumaan ja laitto lasten kans koristeet ym.

Mutta tuo on niin normaalia meillä et vaan tapellaan ja huudetaan kun pitäis jotain tehdä. Ja se kait se eniten ottaa päähän kun tietää et ei ees kovin kauaa mene jos oikeasti alkavat tekemään. Välillä saan sit lahjottua yhden tai kaks hommiin ja loput passitan ulos tai kaverille pois jaloista.

Mutta oikeasti riittää jos saat vaikka sen keittiön ja olohuoneen siedettävään kuntoon. Ruoat sieltä kaupasta niin paljon kuin mahdollista jne.

Sä puhut alentavasti ja kylmästi, kuin koirista,lapsistsi. Uskon että kyse on tilanteesta "niin metsä vastaa kuin sinne huutaa". Onko lasten isä heille sinua lämpimämpi/ empaattisempi?

[QUOTE="Hmm";25275836]Sä puhut alentavasti ja kylmästi, kuin koirista,lapsistsi. Uskon että kyse on tilanteesta "niin metsä vastaa kuin sinne huutaa". Onko lasten isä heille sinua lämpimämpi/ empaattisempi?[/QUOTE]

Hah.
Mä olen todella raivoissani. Mä olen puhunut yhdessä siivoamisesta jo ainakin viikon, täysin tuloksetta. Mua ahdistaa, mua masentaa, mua väsyttää, mua itkettää. Mä koen olevani täysin turha ja pelkkää ilmaa noille, kukaan ei kuuntele mua eikä kukaan tottele mua. Mun takki on tyhjä.
Mä oon kaikkeni noitten eteen aina tehnyt. Vähistä rahoistani koettanut aina järjestää niin, että saavat elää ja olla yltäkylläisyydessä. Oon kuunnellut, tukenut, lohduttanut, rakastanut. Mä oon antanut kaikkeni noiden eteen, luopunut jopa hittovieköön omasta henkilökohtaisesta elämästäni noitten takia. Mulla ei ole ollut minkäänlaista rakkauselämää 8 vuoteen, sen jälkeen kun erosin isästään. Ja ihan vain siksi, että lapsilla on asiat paremmin ettei tartte nähdä "äidin poikaystäviä" tai tutustua "uuteen isäpuoleen" tai mitään muutakaan.

Ja sitten sä tuut sieltä jostain ja sanot, että "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan".

Oikeasti. Jotain rajaa.

Tässä tarinassa metsä ei todellakaan vastaa niin. Jos vastais, mä oisin saanut siivousapua ja kaikki ois ok.

Alkuperäinen kirjoittaja kiitos ja hyvästi;25275866:
Hah.
Mä olen todella raivoissani. Mä olen puhunut yhdessä siivoamisesta jo ainakin viikon, täysin tuloksetta. Mua ahdistaa, mua masentaa, mua väsyttää, mua itkettää. Mä koen olevani täysin turha ja pelkkää ilmaa noille, kukaan ei kuuntele mua eikä kukaan tottele mua. Mun takki on tyhjä.
Mä oon kaikkeni noitten eteen aina tehnyt. Vähistä rahoistani koettanut aina järjestää niin, että saavat elää ja olla yltäkylläisyydessä. Oon kuunnellut, tukenut, lohduttanut, rakastanut. Mä oon antanut kaikkeni noiden eteen, luopunut jopa hittovieköön omasta henkilökohtaisesta elämästäni noitten takia. Mulla ei ole ollut minkäänlaista rakkauselämää 8 vuoteen, sen jälkeen kun erosin isästään. Ja ihan vain siksi, että lapsilla on asiat paremmin ettei tartte nähdä "äidin poikaystäviä" tai tutustua "uuteen isäpuoleen" tai mitään muutakaan.

Ja sitten sä tuut sieltä jostain ja sanot, että "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan".

Oikeasti. Jotain rajaa.

Tässä tarinassa metsä ei todellakaan vastaa niin. Jos vastais, mä oisin saanut siivousapua ja kaikki ois ok.

Oletko miettinyt että jos lapsesi ovat väsyneitä marttyyriäitiin.
Tsemppiä.

Ei ne ole ilkeitä ja kamalia lapsia, vaan lapsia, jotka eivät osaa ottaa tilannetta haltuun jos sinä et sitä kerran tee. Ei pidä koskaan uhata asialla, jota ei ole valmis toteuttamaan.

Muuten uhkailet, kiristät, ja harrastat perhekokouksia joissa ei tosiasiassa ole puheenjohtajaa vaan vihamielinen häirikkö, joka joko vihaa lapsiaan tai ruikuttaa heiltä jotain, mitä heillä ei ole antaa. Tottakai lapset riehuvat ja tappelevat keskenään, koska tilanne ahdistaa heitä.

Joko vietätte senkokoisen joulun minkä päätät jaksaa viedä läpi, tai sitten tosiaan perut koko jutun. Jompi kumpi, ei sitä että keräät moraaliset irtopisteet uhkailemalla lapsia ja kerjäämällä sitten liittolaisia puolellesi täällä. Myönnä omat puutteesi ja yritä korjata ne.

• Tykkää
Reactions: Halikatti
Kuuleppas nyt. Otat joulun ihan vaan rauhallisesti. Jos kakarat ei siivoo, niin älä siivoo sinäkään. Tulee nopeesti siistiä kun ottaa pari jätesäkkiä ja tunkee KAIKEN lattialla olevan niihin. Sitten pikanen imurointi, valot sammuksiin ja kynttilät palamaan. Vippaat jätesäkit jonnekin mahdollisimman piiloon ja jos joku kakaroista kyselee tavaroidensa perään, niin käske hakea sieltä.

Tämä ihan vaan sen takia, että ÄLÄ anna lastes hyppiä sun silmille. Valitettavasti liian moni vanhemmista antaa ja sen kyllä huomaa.

• Tykkää
[QUOTE="Hmm";25275904]Oletko miettinyt että jos lapsesi ovat väsyneitä marttyyriäitiin.
Tsemppiä.[/QUOTE]

No niin varmaan sitten.
On varmaan parasta laittaa nuo isälleen asumaan, säästyvät raukat paskalta äidiltä ja loppuelämän traumoilta.

Tajuaako kukaan, miltä tuntuu, kun teet kaikkesi ja mikään ei riitä?!! Silti sä vaan oot huono ja paska ja epäonnistunut ja vaikka mitä.

Mun tekis niin mieli luovuttaa ihan kokonaan. Ei mua kukaan tartte, ei edes mun omat lapset.

Ja joojoo, katkeraa marttyyrilöpinää, mutta just niin paskalta musta nyt tuntuu.

Syytä on katsoa peiliin, jos kerran isällään siivoavat ja osaavat käyttäytyä. Sinä asetat ne rajat, miten sinua kohdellaan. Jos annat kohdella itseäsi kynnysmattona, niin sitä tulet saamaan. Miksi annat lapsille rahaa, jos kerran he eivät edes tee mitään sen eteen? Laita nyt ainakin rahahanat ensimmäisenä kiinni. Karsi myös muita etuja (pelaaminen, TV, puhelin, kaverit). Niitä voi ansaita takaisin osallistumalla perheen yhteisiin vastuisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja kiitos ja hyvästi;25275932:
No niin varmaan sitten.
On varmaan parasta laittaa nuo isälleen asumaan, säästyvät raukat paskalta äidiltä ja loppuelämän traumoilta.

Tajuaako kukaan, miltä tuntuu, kun teet kaikkesi ja mikään ei riitä?!! Silti sä vaan oot huono ja paska ja epäonnistunut ja vaikka mitä.

Mun tekis niin mieli luovuttaa ihan kokonaan. Ei mua kukaan tartte, ei edes mun omat lapset.

Ja joojoo, katkeraa marttyyrilöpinää, mutta just niin paskalta musta nyt tuntuu.
Herranen aika sentään. LUE TÄMÄ TEKSTISI UUDESTAAN!

Onko tuo ensimmäinen kappale ihan terveen ihmisen kirjoittamaa? Tai itse asiassa mikään viestissäsi?

Miten niin mikään ei riitä? Sinä yrität nyt totaalisesti yli ja lapsesi eivät halua stressata ja siivota ja riidellä siivouksesta. Käytökselläsi et saa heitä yrittämään parasta, vaan olemaan yrittämättä yhtään mitään.

Lapsillesi riittää oikein hyvin joulu sotkuisessa kodissa. Sinulle se ei riitä ja erityisesti sinulle ei riitä oma voimattomuutesi. Sinä vain kätevästi käännät sen lastesi syyksi, että he eivät rakasta sinua tarpeeksi.

Voi helvetti sun kanssasi.

Alkuperäinen kirjoittaja kiitos ja hyvästi;25275932:
No niin varmaan sitten.

Voi kuule, kyllä ne lapset sen vielä ymmärtävät että olet kaikkesi tehnyt heidän parhaakseen. Se ei ehkä nyt lohduta mutta sekin aika on edessä. Ja teitä tuntematta voisin väittää että tuo "huono,paska,epäonnistunut äiti" on vaan sun oma ajatus tällä hetkellä ei lapsillasi ole lainkaan sama käsitys sinusta.

Jos itse haluat joulua järjestää niin älä ota paniikkia, teet/teette vähemmän. Valmisruoat kaupasta, siivouksenkin voi teidän vähän suunnilleen vaan ja siinä se. Toki joku opetus tuollaisesta olisi lapsille hyvä antaa. Meeppä sohvalle pitkäkses ja leiki kuuroa puoli päivää vaikka. Ehkä ne vaatteet alkais eksyä kaappiin ja astiat koneeseen.

Kaikesta huolimatta rauhallista joulua ja paljon jaksamista:)

• Tykkää

Yhteistyössä