Mä tapasin mun elämäni rakkauden Afrikassa Onko kukaan muu muuttanut ulkomaille rakkauden perässä?...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rakastunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mulla on vaan lukio ja kielten opettajan alin oppimäärä takana, opetan siis ala-asteella vain englannin ja venäjän kieliä. Pahoillani jos kirjoitustasoni ei vastaa sitä mitä ihmiset opettajalta odottaa =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mulla on vaan lukio ja kielten opettajan alin oppimäärä takana, opetan siis ala-asteella vain englannin ja venäjän kieliä. Pahoillani jos kirjoitustasoni ei vastaa sitä mitä ihmiset opettajalta odottaa =)

Kerrotko vielä, mikä on kielten opettajan alin oppimäärä?

Tarkoittaa sitä etten oo suorittanu valmiiks kandin papereita tai kasvatustieteen tutkintoa vaan käyny vaan ne tarvittavat kurssit yliopistossa mitä vaaditaan et voin opettaa noi tunnit ala-asteella... Mut en nyt haluu kauheesti eritellä näitä asioita ettei kukaan tunnista..

Eihän sinun tarvitse kaikkea vain "myydä ja jättää" täällä Suomessa. Asunto vuokralle jne, jotta paikka palata tai muuten vain tulla Suomeen käymään/takaisin.

Enemmän tosiaan sinun kannattaisi miettiä, sopeudutko asumaan siellä? Olen asunut Afrikassa ja aikomus on palatakin joku päivä, mutta sen opin viime kerralla,että tiedä,miten pystyn siellä asumaan ja se vaatii enemmän kuin 50?/kk tuloja, mikä on todellisuus toisessa kotimaassamme. Eli minulla ainoastaan raha (sen puute) estää Afrikkaan muuton. Sydämeni kuuluu sinne ja olen siellä muuten paljon onnelisempi kuin koskaan Suomessa, koska täällä elämä on liian helppoa, kaipaan enemmän haastetta ja tarkoitusta elämälle, sitä en Suomesta ole koskaan löytänyt.

Tarkoittaa sitä etten oo suorittanu valmiiks kandin papereita tai kasvatustieteen tutkintoa vaan käyny vaan ne tarvittavat kurssit yliopistossa mitä vaaditaan et voin opettaa noi tunnit ala-asteella... Mut en nyt haluu kauheesti eritellä näitä asioita ettei kukaan tunnista..

Olet saanut opettajan viran noilla opinnoilla? Anteeksi uteliaisuuteni, mutta missä päin ja milloin tuollainen on onnistunut?

Ja varsinaiseen aiheeseen: jos kerrot, mihin maahan olet menossa, saatan tietää ehkä ihmisiä, joilta saisi vähän kannustavampia kertomuksia kuin tuo "Valkoinen masai" -kirja. Ei siis ole pakko kertoa tietenkään.

niin kyllä mulla on säästöjä jonkin verran ja miehellä on talo jne et se toimeentulo on kyllä tolla kokoonpanolla hoidettu Eri asia on sit jos meidän yhteiselo ei sujukaan niin sitten on tultava takaisin suomeen ja hankittava uudelleen töitä... Ja sitä mä just vähän jännitän et jos ajattelenkin tätä niin ruusunpunaisesti ja sit palaan tänne tyhjän päälle.. Mulla ei vaan oo kauheen hyvin selvillä et miten hoitaa kaikkia vuokra asioita ulkomailta käsin et siinä mielessä olis helpompi myydä asunto...

Muistakaa nyt sitten kaikki jotka alatte perustamaan perhettä ulkomaalaisen kanssa, että lapsiasiat ei ole aina niin yksinkertaisia. Varsinkaan sitten jos tulee ero. Jos teistä vähänkään tuntuu siltä, että ero tulis, niin teidän ja lasten täytyy olla SUOMESSA, kun laitatte eron vireille. Muuten ette tule saamaan lapsienne huoltajuutta. Tästähän on tuhansia esimerkkejä, eikä suomeen tarvita enää yhtään näitä lapsikaappaus juttuja lisää.

Vain ja ainoastaan suomen maaperällä teillä on sellaisia oikeuksia lapsiinne, joita teidän oikeuskäsityksessä ajattelette. Jokainen maa antaa lapsen omanmaansa kansalaiselle. Joten on turhaa kuvitella, että saisitte jossain ugandassa oman lapsenne huoltajuuden..

keniaan. Mä en haluu kertoa enempää mun työstäni täällä suomessa ku se ei liity mitenkään aiheeseen mutta en siis oo luokanopettaja vaan kielten. Mulla on kokemusta venäjän kieleen liittyen enemmänkin joten osaan sitä taatusti paremmin kuin monet opettajat joten ehkä silläkin on jotain merkitystä työllistymiseen mutta itse opettajan tutkinnot on jääny minimiin yliopistossa. ja kyllä on paljon opettajia joilla ei ole kandin papereita!!!

niin kyllä mulla on säästöjä jonkin verran ja miehellä on talo jne et se toimeentulo on kyllä tolla kokoonpanolla hoidettu Eri asia on sit jos meidän yhteiselo ei sujukaan niin sitten on tultava takaisin suomeen ja hankittava uudelleen töitä... Ja sitä mä just vähän jännitän et jos ajattelenkin tätä niin ruusunpunaisesti ja sit palaan tänne tyhjän päälle.. Mulla ei vaan oo kauheen hyvin selvillä et miten hoitaa kaikkia vuokra asioita ulkomailta käsin et siinä mielessä olis helpompi myydä asunto...

Nämä nyt ovat just niitä asioita joita sinun pitäisi selvittää ennen kuin suunnittelet mitään muuta! Minäkin tulin takaisin Suomeen täysin tyhjän päälle ja lapsien kera,mutta jo puoli vuotta myöhemmin, oli koti, opiskelin, olin töissä, lapset hoidossa jne. Joten helpompaa se on, kun varmistaa asiat jo etukäteen kaiken varalta!

Olet ollut jo kyseisssä paikassa, joten mietipä kokemaasi siltä kannalta, miten arkielämäsi todella sujuisi siellä. Mitä haluat, mitä mies haluaa jne. Oletko myös selvillä maan laista, miten siellä ulkomaalaiset saavat asua jne?

Mut sitä en tiedä miten noi asiat nykyään sitten menee et onko tommosta alin oppimäärä termiäkään enää olemassa =)

Ei ole enää olemassa. Eikä ollut silloinkaan, kun minä yliopistoa kävin. Olen pari vuotta vanhempi kuin sinä, siksi kiinnostaa.

kaikesta huolimatta suoritin tarvittavat kurssit että mulla on oikeus opettaa ala asteella! En kuitenkaan opiskellu luokanopettajaksi. Kurssit oli kasvatustieteiden kursseja, mutta suoritin niitä minimimäärän eli en ole jatkanut loppuun asti noita kasvatustieteen opintoja. Ja työsopimuksessa lukee kielten opettaja, mutta siinä taidat olla EHKÄ oikeessa kun en löydä itsekään mitään alin oppimäärä termiä mistään. Mutta se ei oikeesti liity tähän mun asiaani paljoakaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Pengon tässä just laatikkoa ja etsin todistusaineistoa etten oo keksinyt itse tota alin oppimäärä termiä!!!

Anteeksi epäilykseni. Olen vain kuvitellut opettajaystävieni kautta tietäväni nämä kuviot, enkä ole koskaan kuullut tuota "alin oppimäärä"- termiä. Enkä myöskään tunne ketään, joka olisi viran saanut ilman papereita. Jos olisit sanonut olevasi vaikka tuntiopettaja, olisin hyväksynyt kirkkain silmin koulutuksesi.

Palataan takaisin aiheeseen. Keniasta en tunne ketään. Mutta se "Valkoinen masai" on sikäli mielenkiintoinen kirja, että siinä kuvataan ihan hauskasti paikallista elämää. Kunhan pitää mielessään, että teillä on lievästi paremmat lähtökohdat suhteellenne. Miehesi kaikesta päätellen osaa esim. lukea, kirjoittaa ja käyttää housuja :)

yhtenä päivänä hän kyllä käytti hametta tai pikemminkin mekkoa =) Mutta joo oli vissii ihan normaali asuste... Ja osaa kyllä kirjoittaa ja lukea ja puhuakin, harmi kyllä ettei suomea! Olis vaan ollu niin paljon helpompi kun on tän 30vuotta odottanu sitä oikeaa että se olis löytyny vaikka naapurista tai vaikka paikallisesta pizzeriasta. mut just ku mä teen elämäni irtioton ja uskallan lähteä johonki ennestään tuntemattomaan niin eikös se löydy just sieltä. Mut tää tunne on niin outo etten mä pystyis enää täälläkään yksin olemaan vaan loppuelämääni ajattelen millaista elämä vois olla jossain muualla..

yhtenä päivänä hän kyllä käytti hametta tai pikemminkin mekkoa =) Mutta joo oli vissii ihan normaali asuste... Ja osaa kyllä kirjoittaa ja lukea ja puhuakin, harmi kyllä ettei suomea! Olis vaan ollu niin paljon helpompi kun on tän 30vuotta odottanu sitä oikeaa että se olis löytyny vaikka naapurista tai vaikka paikallisesta pizzeriasta. mut just ku mä teen elämäni irtioton ja uskallan lähteä johonki ennestään tuntemattomaan niin eikös se löydy just sieltä. Mut tää tunne on niin outo etten mä pystyis enää täälläkään yksin olemaan vaan loppuelämääni ajattelen millaista elämä vois olla jossain muualla..

Järjestä asiasi kuntoon niin,että voit lähteä vaikkapa 6kk:ksi, jos juttu sujuu,sitten mietitte taas eteenpäin.

Käyttää minunkin mieheni joskus hametta, vaikka ihan suomalainen onkin =) Joten älkäämme antako sen miestä pahentaa.

Isot ratkaisut kannattaa aina tehdä tunteella, on minun mottoni. Olisihan se mukavaa, että se rakas löytyisi lähipizzeriasta, mutta pääasia että löytyy.

Ulkoministeriö luokittelee Kenian sen verran vaaralliseksi paikaksi, että suosittelee matkustavaisten pitävän yhteyttä viranomaisiin. Mutta sen sinä siellä olleena varmasti tiesitkin. Onnea matkaan!

Sain just mailin että hän on tulossa tänne toukokuussa!!! Käyn ihan ylikierroksilla nyt! Nyt ei kyllä tuu enää palstailusta mitään.... Lähden kävelemään huonetta ympäri! Heipparallaa ja kiitos kommenteista!!! Jaiks jaiks jaiks.. voiko tää olla tottakaan!!!!! jos tää onkin unta... tää ei saa olla unta! IHANAA!!! Niin siirappista mutta ihanaa!!!

Yhteistyössä