Mä tarviin nyt apua tähän juttuun (kysymys siivouksesta )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NeitiNasu

Aktiivinen jäsen
01.04.2004
15 255
0
36
Meillä on periaatteessa sellainen tapa että viikko siivouksen teen mä, kerran viikossa. Mies tekisi toki enemmän avuksi, mutta se hoitaa vauvaa ja mä siivoan, niin se nykyään sujuu kaikista kätevimmin.
Mutta toi meidän 7 v. Mä tiedän että se on perusluonteeltaan vähän laiskanlainen, samalla tavalla mä olen itse ollut ja olen vieläkin (nykyään vaan siivoon ennemmin kerran viikossa jotain ja päivittäin vähän kuin jättiurakan kerran kuukaudessa, ajattelen siis omaa mukavuuttani tässäkin asiassa ). No niin, asiaan. Mä tässä taannoin odottelin jotain neljä päivää sitä, että neiti saa lelunsa kerättyä jotta mä pääsen siivoamaan sen huoneen. Mä menetin sitten malttini, ja ilmoitin että kerta lelujen keräys ei suju silloin kun on aika, saa siivota huoneensa imurointia myöden itse silloin kun parhaalta tuntuu, mutta mä oletan sen tapahtuvan kerran viikossa, niinkuin muunkin siivouksen täällä kotona. Eka viikko meni hyvin, nyt on toka. Neiti lähti mummille ja sanoi itse lähtiessään että siivoaa huoneensa kun tulee mummin luota: tuli eilen. Kehotin eilen jo keräämään lelunsa että pääsee sitt aamulla heti imuroimaan: ei kerännyt, ei mitään. Vaatteet mitkä purki repustaan purki hamsterin häkin päälle, kai kaksi eksyi kaappiin. Rakenteli ihan tyytyväisenä petejä nukeillensa ja barbeillensa ja ihaili aarrekokoelmaansa. Tänä aamuna jälleen muistutin asiasta: neiti oli huoneessa kolme varttia, ja kun mä menin viimeistä kertaa kysymään että miten edistyy, hän ilmoitti mulle että mä ensin leikin vähän, ja kohta mä sitt siivoon. Eilen illalla parkui mummille, kuinka ei ole hauskaa ett joutuu imuroimaan ja että mä olen epäreilu enkä anna sen vaan leikkiä.. No mummi kyll sanoi sille, että kyllä omista tavaroistaan pitäisi huolehtia sen verran, että kerran viikossa katsoisi jutut paikoilleen.

Mä en jaksa enää, ja mulla iskee kohta kohtuuttomuusvaihe päälle: tekisi mieli pakata kaikki sen kamat säkeissä tonne roskikseen ja jättää linnanmäkireissut tekemättä ja takavarikoida hamsteri.... Tiedättekö, käyn ihan ylikierroksilla just nyt tän asian kanssa.
Auttakaa nyt. Mitä mä teen tälle asialle?

Mulla on nelivuotias tytär, ja sanon yksinkertaisesti näin: "Neiti, nyt on aika kerätä lelut paikalleen. Mä odotan, ja jos ne lelut ei ole kopassa kun mä tulen tarkistamaan, et saa karkkia ja joudut häpeänurkkaan". Yleensä toimii. Jos mä joudun ne korjaamaan, rankaisen siitä tilanteen mukaan. Neiti saattaa kiukutella mutta kerää lelut. Olen lapseni ottanut heti mukaan siivoukseen, tyttö on ylpeä, kun saa auttaa :)

Minä tein aikoinaan molemmille tytöille niin kun oli tuo kausi ettei haluttu siivota huonetta, vaikka on sanottu että heti leikkit lopetettua viedään kaikki paikoilleen niin menin jätesäkkien kanssa huoneeseen ja käskin kerätä kaikki laittalla olleet lelut jätesäkkiin ja lahjoitin lelut hyväntekeväisyyteen. Sanoin että jos ei huone pysy siistinä niin joka kerta iskee sama homma eikä uusia leluja tipu.
Jostain kumman syystä meni kerta laakista jakeluun ja siivoavat huoneensa heti leikkien jälkeen ilman käskemistäkin,

No, tee se. Et pakkaat kampsuja ja kimpsuja vähemmäksi ja laittelet ne johonkin talteen. Älä roskiin kuitenkaan. Kummasti niille siivousinto iskee kun oikeesti ottaa ja tarttuu toimeen eikä vain uhkaile.

Mutta noin periaatteessa...7v on aika pieni ottamaan kokonaisvaltaisen vastuun huoneensa siivoamisesta. Voisko aatella, et ensin opettas selkäytimestä tulemaan sen lelujen raivauksen sun muun, ja kun se sujuu niin sit liittää siihen sitä imurointia ja muuta. Meillä kans laiskanlainen kohta 7v talossa...vaan siivoaa kun tarpeeks hermostun :) En silti halua liikaa vastuuta sille siirtää, kun mun mielestä oikeesti tuon ikäsen kuulus saada olla vielä lapsi. Tietenki vastuun määrää kasvatetaan koko ajan, mut pitäkööt nyt kesälomaa ja katellaan syksyllä uudelleen...jos koulunkäynniltä jaksaa :)

En antaisi vaihtoehtoa. Silloin kun siivoat itsekkin muuta kotia, niin lapsi saisi siivota omansa. Voi olla, että tulee kauhea huuto, mutta eipä tarvitse viikkoa miettiä tekemätöntä työtä...

kuullostaa ihan meidän 8veeltä |O lahjonta ja uhkailu on kokeiltu, jätkä on huutanut huoneessaan tunnin kun sanoin että ennen ei muuta tehdä kun on siivottu, no siivos se sen jälkeen.. sama toistui taas, ei siivottu vaikka kuinka pyysi. otin silloin muovipussin ja aloin "siivoamaan", tulipa kiire. muisti hetken että paree itse siivota kuin antaa äidin päästä vauhtiin kunnes taas alkoi lipsumaan mutta nykyään auttaa jos annan vaihtoehdot: joko siivoaa itse tänään, ajalla ei väliä, tai minä teen suursiivouksen

Mä en myöskään ole ollut mikään siivousintoilija lapsena (enkä vieläkään B) ).

Mutta meidän äiti ei antanu armoa. Kerran viikkoon (joka perjantai :kieh: ) oli siivouspäivä ja silloin siivottiin. Kaikki yhtä aikaa. Äiti siivos muun talon ja minä oman huoneeni, sisko omansa. Mulla ei alkuun ollu muuta vastuualuetta, mutta se huone mun oli siivottava ennen ei päässy leikkimään eikä tekemään muuta. ...kyllä mä aika pian opin, että se vaan on siivottava. :xmas:

Myöhemmin sit piti pistää vielä enemmän vauhtia siihen siivoamiseen, koska sain vastuulleni myös kodinhoitohuoneen (sisko vessan, mulla oli parempi diili :laugh: ). Mut joo. Äiti kyllä siivos koko muun talon siinä aikana, kun minä sen yhden pienen huoneeni. :D

Meillä lapset joutuu siivoomaan joka ilta ennen nukkumaan menoa leikkinsä pois, ja aamulla voivat sitten aloittaa alusta.
Imuroivat kyllä pyytäessä.
On meilläkin toisinaan lapset vängännyt vastaan siivoomisen suhteen,
silloin kylmän rauhallisesti olen hakenut jätesäkin ja alkanut tunkea lattialla lojuvia leluja sinne ja vienyt säkin vaatehuoneeseen jäähylle...

Johan alkaa lelut menemään paikoilleen pyytäessä kun ne rakkaimmat lelut on jäähyllä ja säkin saa takaisin kun huone pysyy siistinä niinkuin on sovittu :)

Lapset on 5 ja 6..

Vaikee antaa neuvoja, mutta joku ovela houkutin vois toimii? En vaan keksi just mikä se olis.
Kyllä lapsia voi lahjoa välillä, mikäs siinä jos se toimii niin...

Mä oon alkujaan tehny poikien kaa niin,
että oon sanonut et nyt siivotaan äkkiä yhdessä kaikki pois. Aluksi mä siivosin enempi mukana, sit vaan vähensin sitä koko ajan :D
Meillä korjataan lelut joka ilta,
paitsi jos joku leikki on kesken ja sitä jatketaan seuraavana aamuna.

Nykyään kehoitus tepsii hyvin esikoiseen, mutta kuopus on vähän kinkkisempi.
Silloin käytän yhä tätä " yhdessä" siivoomisjutskaa.

meillä lapset (minä itsekin lapsena aikoinaan) siivoaa huoneen joka ilta ennen nukkumaan menoa. aikaa on tunti tai puoli tuntia. jos lelut eivät ole hävinneet kun tulee iltarutiinien aika niin jätesäkki kouraan ja loput tavarat lattioilta sinne. jätesäkki varastoon ja pysyy siellä useamman viikon.
paljon helpompi minunkin aloittaa imurointi aamupalan jälkeen kun ei tarvitse ensin niitä leluja siivota.
lapset 4v ja 2v

Meillä samanikäinen tyttö, ei kans "viitsi" tehdä asioita heti. Mutta toisaalta imuroi sit mielellään välillä apuna muitakin huoneita. Mä tai mies vastataan imuroinnista, tyttö periaatteessa oman huonnensa siivouksesta. Jos menee mahdottomaksi, niin sit mä siivoan apuna.
Meillä on rojun määrää vähennetty, kaikelle on paikka jne, joten se siivoaminen ei ole ihan niin iso homma.
Mun äiti teki ton jätesäkki tempun kerran, antoi sit ne säkit mulle ja sanoi et jos ei ole tietyn ajan (en muista mikä aika, joku pari päivää kai) päästä tavarat nätisti paikoillaaan niin roskiin menee. Aloin minä sit siivota sen jälkeen ihan reippasti!:)

Yhteistyössä