Mä vaan en osaa kirjoittaa työhakemusta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tässä en ole hyvä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tässä en ole hyvä

Vieras
Olen istunut tässä kohta pari tuntia ja miettinyt ja sanaakaan en ole saanut kirjoitettua alas. En vaan kerta kaikkiaan keksi mitään kirjoitettavaa.

Paha juttu! Etkö ole koskaan tehnyt työhakemusta? Siihen tulee nimittäin rutiini, kun paljon tekee (kokemusta on!).
Netistä löytyy valmiita pohjia, eikö niidenkään kanssa suju? Vai onko ongelmaa lauseenmuodostuksessa vai etkö keksi mitä kirjoittaisit vai mistä kiikastaa? Siis en epäile, ettekö osaisi suomea kirjoittaa, mutta joskus olen itsekin miettinyt pitkään jotain lausetta, että kuulostaisi hyvältä :)...

[QUOTE="Irmeli";28375378]Paha juttu! Etkö ole koskaan tehnyt työhakemusta? Siihen tulee nimittäin rutiini, kun paljon tekee (kokemusta on!).
Netistä löytyy valmiita pohjia, eikö niidenkään kanssa suju? Vai onko ongelmaa lauseenmuodostuksessa vai etkö keksi mitä kirjoittaisit vai mistä kiikastaa? Siis en epäile, ettekö osaisi suomea kirjoittaa, mutta joskus olen itsekin miettinyt pitkään jotain lausetta, että kuulostaisi hyvältä :)...[/QUOTE]

en mä niistä malli pohjista saa vedettyä mitään. mitä mun pitää sinne kertoa? ei mulla oo mitään taitoja tai osaamisia tai ylipäätänsä mitään millä mä voisin markkinoida itseäni.

yhden huonon hakemuksen olen kerran tehnyt.

[QUOTE="vieras";28375379]Etsi Googlella työhakemusmalli tai -pohja ja käytä sitä apuna. Netistä varmasti löytyy muitakin vinkkejä CV:n kirjoittamisesta ym.[/QUOTE]

Cv mulla on kasassa. se itse hakemus tuottaa ongelmaa.

Millaisia taitoja olet tarvinnut aiemmissa työpaikoissa tai harjoittelupaikoissa? Mitkä sinun ominaisuutesi olisivat sellaisia, joista olisi hyötyä hakemassasi työapikassa? Miksi haluat hakea juuri kyseistä työpaikkaa?

[QUOTE="vieras";28375446]Minkä ikäinen olet? Ei vähäinen kokemus välttämättä pahasta ole, varsinkin jos olet nuori.

Mitä osaat tehdä harjottelujen perusteella?[/QUOTE]

olen 25v. Valmistuin merkonomiksi 19-vuotiaana ja jäin heti sen jälkeen äitiyslomalle. Olin kotona eka lapsen kanssa 3v ja sitten tuli toinen lapsi joten siksi mulla ei paljon työkokemusta kertynyt.

Harjoittelussa vaateliikkeessä olen huolehtinut sen siisteydestä, asiakaspalvelu, kassa, kuormaa purettu ja laitettu tulleet tavarat hyllyyn yms.
Toimisto töissä vastannut puhelimeen, postitus, teksti asiakirjojen laatiminen, monistaminen, esitteiden suunnittelu.

Kerrot tarkemmin haastattelussa. Ootko käynyt paikan päällä työtodistusten ym kanssa? Käy ensin niin ennen kuin alat rustaam turhaan halemusta. Pitää olla rohkea.

Aloita hakemuksesi lauseella, joka herättää lukijan huomion. Lähipiirissäni työpaikan on tuonut hakemus, jossa ensimmäinen lause on selkeästi ollut vain "Uskon hyvin vahvasti olevani etsimänne henkilö." ja sitten perustelut tuolle. Ensimmäiseen kappaleeseen kirjataan myös ne asiat, joiden vuoksi ko. työpaikka kiinnostaa: "Olen kiinnostunut avoinna olevasta työpaikasta firmassanne, koska...".

Yleensä työhakemuksessa kannattaa vastata niihin odotuksiin, jota työnantaja on hakuilmoitukseen listannut. Eli jos siellä haetaan tehokasta myyntitykkiä, niin kerrot millä tavalla olet sellainen. Kokemuksestasi voit kirjoittaa hakemukseen jotenkin niin, että "Työharjoittelussani vaatekaupassa xx olen saanut laajasti kokemusta myyntityöstä ja siihen liittyvistä toiminnoista." Lisäksi voit esim. kertoa luonteestasi sellaisia seikkoja, joiden vuoksi olisit hyvä kyseiseen työpaikkaan. "Olen iloinen, ihmisläheinen ja reipas asiakaspalvelija" tms.

Viimeiseen kappaleeseen jotenkin niin, että toivot hakemuksen johtavan haastatteluun, jossa kerrot mielelläsi lisää itsestäsi.

Onnea matkaan, kirjoita nyt jotain edes ja muokkaa sitä myöhemmin lisää. Luetuta hakemuksesi myös jollakulla muulla kirjoitusvirheiden havaitsemisen vuoksi.

Sitten kannattaa varmaan keskittyä tuohon harjoittelun tuomaan kokemukseen, ja mainita toimistotyöstä vaan lyhyemmin. Ja jotain siitä, miksi nyt haet tuota paikkaa, esim. harjoittelun aikana huomasit että sovit hyvin myyjäksi ja viihdyt siinä työssä, tulit hyvin toimeen asiakkaiden kanssa tai mitä nyt voit siitä valehtelematta sanoa. Kotonaoloajastakin kannattaa ehkä mainita, koska työnantajalle on varmaan plussaa että sulla on "lapset tehtynä", etkä välttämättä ole heti jäämässä äitiyslomalle jos sut valitaan.

..kaikki tähän höpisemäni on sitten vankkaa mutu-tietoa :D

Yhteistyössä