Joo, hermot menee täälläkin väsyneenä. Ollaan esikoisen kanssa molemmat aika temperamenttisia.
Onko tuo oman ajan saaminen nyt ihan poissuljettu juttu? Siis se, että vaikka yhtenä iltana viikossa merkattaisiin ihan kalenteriin, että lähdet kävelylle/lenkille/uimaan/kahvilaan istumaan pariksi tunniksi, ja mies hoitaisi lapsen? Mulla viimeiset puoli vuotta on ollut aika syvältä ja poikittain, kun olen jotenkin hassusti ajatellut, etten voisi vauvan takia ottaa omaa aikaa. Mutta nyt rupean käymään kerran viikossa uimassa ja piste. Ennen vauvan syntymääkin se toimi hyvin niin, että siinä räpiköidessä tuli samalla mietittyä lapsen kanssa vastaan tulleita tilanteita rauhallisemmin mielin, ja usein tuli ratkaisujakin mieleen.
Saisitko lanseerattua lapsesi kanssa jonkun rauhoittumaan menemisen kulttuurin, kun tilanne meinaa lähteä käsistä? Siis niin, että "jäähyä" ei käytettäisi varsinaisesti rangaistuksena, vaan jos lapsella palaa liikaa kiinni, hänet ohjataan vaikkapa toiseen huoneeseen ovi auki vetämään henkeä. Ja lapsellekin voisi sanoa, että minä menen nyt hetkeksi rauhoittumaan. Sain hyvän vinkin, että kun tuntee ärtymyksen nousevan, on noin 30 sekuntia aikaa toimia toisin. Siis kun huomaa, että NYT pinna alkaa kiristyä, voisi vaikka poistua tilanteesta tai koettaa löytää jonkun mukavan ajatuksen.
Jaksamista! Sinkkonen muuten on sanonut mun mielestäni aika hyvin, että uhmaikäinen lapsi kaivaa ikään kuin vanhemmasta esiin samanikäisen lapsen. Eli ne uhmakiukut nousee pintaan kun toinen hänkrää. Se on ihan tavallista ja ymmärrettävää, mutta kun sen tiedostaa, siihen voi ehkä suhtautua toisin.