MÄ vihaan KIVAkoulu juttua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äpå
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vai että oikein vihaat. Just. Lapsesi bestis on se ongelma kun sanoo aina ei yhdelle. Miksi ei voi joskus olla kolmestaan? Mutta älä opeta lastasi vihaamaan kaikkea, jos ei jostakin asiasta niin tykkäiskään.

[QUOTE="vieras";25092464]Niin tietysti. Mutta leikkiminen on eri asia, kun töitten tekeminen! Koulumaailmassa töitten tekemistä vastaa ryhmätyöt ja muut. Nyt ei ollut niistä kyse.[/QUOTE]
Koulun välitunteja vastaa töissä kahvi- ja muut tauot. Myös niillä pitää tulla työkaverien kanssa toimeen ja lasketaan työpaikkakiusaamiseksi, jos työntekijä eristetään tauoilla. Kuvittele että kukaan ei keskustele kanssasi kahvitauoilla ja ruokatauoilla sinun ei anneta istua samaan pöytään.

Työpaikoilla puhe voi lakata astuessasi kahvihuoneeseen tai jopa väki voi kaikota tullessasi paikalle. Miten tämä vaikuttaa tähän eristettyyn aikuiseen? Entä jos tämä eristetty on loukkaava ja kiroilee paljon? Onko silloin tuo toiminta oikeutettua ja paras tapa toimia? Mielestäni ei.

Samoin ap:n tapauksessa, eristäminen ei ole ratkaisu. Aivan kuten tässä ketjussa on sanottu, eristäminen aiheuttaa häiriökäyttäytymistä. Ap:n tapauksessa eristetty voi aivan hyvin olla kiusaaja joka kiusasi jopa ennen ulkopuolelle jättämistä. Silti eristäminen ei ole oikein, vaikka se olisi ainakin lyhyellä tähtäimellä ap:n lapsen kannalta parempi.

Opettaja noudattaa oikein periaatetta että ulkopuolelle ei saa sulkea ketään. Sen sijaan ap:n lapsen suojaamisen suhteen hän ei noudata kiva-koulu periaatteita. On eri asia että ikätoverit eristävät lapsen ja ottavat oikeuden omiin käsiin kuin että opettaja sen tekisi. Opettajalla olisi oikeus eristää lapsi jos hän kiusaa muita mutta myös velvollisuus opettaa lapsi leikkimään muiden kanssa ottaen nämä huomioon.

Kiva-koulu ei toimi jos sen jättää puolitiehen eikä siihen uhrata resursseja. Ymmärrän ap:n tunteita, hänen lapsensa asia ei ole olla sankari tässä joka pelastaa toisia, vaan se on koko koulun tehtävä vanhempineen. Minusta vaikuttaa että opettaja on antanut lapsille liikaa vastuuta tässä asiassa. Väkivalta on pahinta, sen jälkeen eristäminen. Ap, onko koulussanne koulupsykologia ja onko hän ollut mukana selvittämässä asiaa?

Yhden tutun lapsi ollut samantapaisessa tilanteessa kuin ap:n tytär. Lapsen oli pakko leikkiä toisen lapsen kanssa jonka kanssa se vaan ei yksinkertaisesti tullut toimeen. On totta että kaikkien kanssa pitää tulla toimeen, mutta syvempää kaveruutta/ystävyyttä ei voi pakottaa kenenkään välille.

Ajatus vähän karkasi. Tuossa lopussa ideana nyt oli se, että jos mun lapsi jätettäisiin yksin, kysyisin mun lapselta onko sen oma käytös sellaista, että sen kanssa halutaan leikkiä. Jos taas sitä kiusattais aktiivisesti, nälvittäisi, haukuttaisi, opettaisin lapsen puolustautumaan. Jos lasta kiusaa ja jättää ulkopuolelle vain joku tai jotkut muutamat, voin sanoa lapselle, että ei kannata olla tekemisissä, antaa niiden olla, etsi toiset kaverit. Jos taas kaikki kiusaa aina ja kaikkialla, lähtisin selvittämään mitä "vikaa" lapsessani on.

Siinä sinun lapsessasi ei tarvitse olla yhtään mitään vikaa, ikävä kyllä se vain menee niin.

Minä olen kertonut tuossa aikaisemmin lapsestani, jolla oli ekalla ja tokalla luokalla paljon kavereita, meillä yökyläiltiin ja lapsi oli aina menossa. Sitten luokalta jäi yksi poika pois, vakavan kiusaamisen vuoksi, häntä ei ollut kiusannut pelkästään oman luokan, vaan myös isommat oppilaat. Se luokan kiusaaja tarvitsi uuden uhrin, löysi sen omasta pojastani, joka ei sattunut harrastamaan jalkapalloa tai jääkiekkoa kuten luokan muut pojat. Ensin kiusaaminen oli nimittelyä, tökkimistä, lyömistä jne. Ja kun tuohon puututtiin, rupesikin kiusaaja kavereineen eirstämään lapseni, vähitellen siinä oli koko luokka mukana. Eristämistä on tosi vaikea huomata, ja kesti pitkään ennen kuin selvisi mistä oli kyse. Lapsikin vastasi kyseilyihini kiusataanko sinua - ei. Siihen eristämiseen liittyy pahan puhuminen selän takana, supattelu ja ilkkuminen, kukaan ei puhu mitään sinulle, ei huoli leikkeihin, et saa syödä edes ruokaasi samassa pöydässä kenenkään kanssa.

Poikani voi todella huonosti.

Mistähän mahtaa johtua, että sama poika eri oppilaiden joukossa on suosittu, hänellä on jälleen kavereita eikä mitään ongelmaa kaverisuhteissa ole!

Ja kerroppa miten neuvot puolustautumaan nimittelyltä ja nälvimiseltä, fyysiseltä väkivallalta. Kerro mistä se lapsi löytää välitunneille uudet kaverit? Kerro miten se lapsi toimii tilanteessa, jossa muut eivät edes puhu hänelle, ei saa istua samaan ruokapöytään.

Niin, sinä et oikeasti tiedä, kun et ole siinä tilanteessa ollut. Miten puolustaudutaan 10 lapsen nimittelyltä ja nälvimiseltä, entä 20 lapsen? Mitä teet kun sinua lyö useampi kuin useampi lapsi? Entä mitä teet, kun sen pahimman kiusaajan vanhemmat sanovat ettei heidän Nico-Petterinsä tee yhtään mitään? Entä mitä teet, kun he sanovat että sinun lastasi saa kiusata kun se ei pelaa jääkiekkoa? Mitä tekee opettaja tuossa tilanteessa?

^Mun ekaluokkalaiselle kävi tässä jokin aika niin että joku rinnakkaisluokkalainen poika sai älynväläyksen että kukaan ei saa leikkiä meidän muksun kanssa. Rinnakkaisluokkalainen poika oli käynyt muita lapsia läpi ja ohjeistanut niitä että Jukan kanssa ei sitten kukaan leiki. Sen "missio" meni pieleen siinä että lapsen luokkakaverit oli fiksuja eikä lähteneet pojan juttuun mukaan. Ne oli sanoneet sille että kyllä me vaan leikitään Jukan kanssa ja homma oli siltä osin selvä. Mitään järkevää syytä mun muksu tälle leikeistä pois sulkemisyritykselle osannut kertoa, joten kai se vaan sitten oli jonkinlaista vallan kokeilua tältä rinnakkaisluokkalaiselta pojalta.

Viimeksi muokattu:
Onhan toi nyt oikeesti aika perseestä, että kivakoulun takia yksi lapsi toimii sinä sosiaalisena olkapäänä joka kantaa toisten murheet. Ei se mun mielestä tarkoita, että myös vapaa-ajalla kaikki ovat ja leikkivät yhdessä, vaan sitä että KOULUSSA ei jätetä ketään leikkien ulkopuolelle.

Kyllähän ihmisellä, myös lapsella on oikeus valita kaverinsa kenen kanssa viettää vapaa-aikaa. Koulussa on eri säännöt. Ei sellaista kaveria jonka kanssa ei tule toimeen ole pakkko pyytää kotiin leikkimään.

Ajatus vähän karkasi. Tuossa lopussa ideana nyt oli se, että jos mun lapsi jätettäisiin yksin, kysyisin mun lapselta onko sen oma käytös sellaista, että sen kanssa halutaan leikkiä. Jos taas sitä kiusattais aktiivisesti, nälvittäisi, haukuttaisi, opettaisin lapsen puolustautumaan. Jos lasta kiusaa ja jättää ulkopuolelle vain joku tai jotkut muutamat, voin sanoa lapselle, että ei kannata olla tekemisissä, antaa niiden olla, etsi toiset kaverit. Jos taas kaikki kiusaa aina ja kaikkialla, lähtisin selvittämään mitä "vikaa" lapsessani on.

Minun lapsellani on kasvoissa synnynnänen epämuodostuma. Pitäisikö se sinun mielestäsi korjata leikkauksella ainoastaan kosmeettisista syistä jo lapsena, jotta muut lapset eivät lasta kiusaa?

Leikkaus on iso, vaatii nukutuksen ja lääkäri jota on konsultoitu asiasta suosittele että jos leikkaus tehdään se tehdään vasta isommalle lapselle.

tapaaminen on ollut. Oma ope sairaana eikä paikalla.
Ulkpuoliselle tulee avustaja ja siirretään pienluokkaan. Ja tämä ihan tuli selväksi kun keskustelussa oli molempien vanhemmat ja ihan naamatusten puhuttiin asioista.
Ja ongelma on ollut koulun tiedossa mutta sen verran pieni kyläpaha että ei ole haluttu puuttua asiaan.

Ulkopuolista lasta nyt hyyssätään ja hoidetaan mutta nämä lapset jotka olleet jälkkärissä turhaan saivat vain syvät pahoittelut.
Kivaa. oikun kivaa. Mutta tärkeää että lapsi saa apua kun nämä toiset eivät osanneet terapioida eikä auttaa tätä ulkopuolista.

Moi!Oon ollu tosa kivakeskustellussa jo 2kertaa, koska 7lk:n alussa olin yhen nörtin kaveri mikä sit alko käyttämää väkivaltaa mua kohtaa (saanu vaikutusta animesta!)potki ja löi sitte kun se huomas et mua alko masentaa ihan vitusti....niin se SYRJÄYTYI meijän porukasta, ketään meidän porukasta ei tykänny täst ihmisest ko se puhu koko aja jotai iha vierast kielt vaik se onki suomalaine.Sitte puolevuode pääst asiaa pututtii siks koska meidän luokanvalvoja oli kivatiimille ilmottanu että me ei olla enää hänen kavereita, kerroin sitte asian miksei me oltu enää hänen kavereita ja nyt opettajat vain ovat sanoneet että hän kuuluu juuri meidän porukkaan koska me olemme hänen luokalla ja meidän luokal on muitaki tyttöjä!Mun mielestä opettajilla ei oo tollasta oikeutta että ne päättä ketkä sun kaveriporukkaa kuuluu jos sitä sin ei haluta!Tiiän et kaikkien pitäis tul toimee kaikkien kans, mut se ei enää vaa onnistu mun kohdalta!Ainii tää tyttö on semne syrjitty vaik sil onki muutamii kaverei.

Yhteistyössä