maailma mol.fi:n mukaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nilkkuvinttikoira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="sasa";28300543]Vika on siinä, että siivouksesta saatavalla palkalla ei suomessa kummoistakaan elintasoa saa. Kukaan suorittavan työn työnantaja ei haluaisi maksaa mistään mitään.[/QUOTE]

Jep. Mies tehnnyt kaupanalalla kokopäivätyötä kolmessa eri vuorossa, 5pvä/vko ja myös viikonloppuja. 1300€ kilahti tilille tällä viikolla. Sillähän elää mainiosti Helsingissä...eiku...

[QUOTE="Vieras";28302557]Nimenomaan. Siksi olenkin siivooja ja humanisti. En voi odotella työttömänä "oman alan" töitä, kuten toiseen ketjuun kirjoitin.[/QUOTE]

Lasketko itsesi kuuluvaksi älymystöön? Olen miettinyt tätä, että kun kerran on selvä, että kaikkia koulutettavia ei voidakaan työllistää niihin omiin töihin, niin työelämän kannalta rajusta ylikoulutuksesta voisi kuitenkin olla yhteiskunnallista hyötyä. Eli kansalaisyhteiskunta vahvistuu, kun on paljon ihmisiä, joiden ei tarvitse työssään käyttää kaikkea älyllistä mielenkiintoaan, ja sitä jää myös käytettäväksi yhteisiin asioihin ja vapaaehtoiseen sivistystyöhön. Mutta sitten toisaalta, kuka jaksaa siivoustuntiensa päälle enää ajatella mitään? Jaksatko sinä? Kertoisitko meillekin, mitä tunnet? Onko sinulla paljon opintolainaa?

Ja mitä arvelet, vieläkö jaksat yrittää karata siivoushommista omalle alallesi? Ja kelpaatko sinne sitten vielä?

No älä nyt vielä naura. En sanonu luovuttavani, sanoin vain miltä alkaa tuntua. Ne on kumminkin kaksi eri asiaa, eikä ole tapana totella tuntemuksiani muuten kuin harkinnan jälkeen.

Haluaisin silti ymmärtää niitä tunteitani, ja kuulla, jos muilla on samansorttiset tunnelmat. Sekin olisi hauskaa kuulla, jos joku tunnustaa kirjoitelleensa niitä ilmoituksiakin. Tai että miltä se kuudeskymmenes hakemus tuntuu kirjoittaa?

En mä tiedä onko mulla sitten jotenkin normaalia parempi itsetunto, mutta eipä se herätä sen kummempia tunteita kun pikkusen tympäsee kun tulee vaan niitä 'valitettavasti hakumme ei kohdistunut tällä kertaa sinuun' viestejä. Mutta mä ymmärrän sen, että hakijoita on tässä taloustilanteessa tosi paljon ja mieluusti palkataan sellainen, jolla on enemmän kokemusta. Ei ne hylkäykset sen enempää mun elämää kohauta, sit vaan uutta hakemusta kehiin.

Alkuperäinen kirjoittaja en saa ikinä töitä;28301127:
Helvetti mä inhoan noita ku pitää perustella miks mut pitäis ottaa töihin. Mä en vaan osaa perustella, en osaa kun se ei riitä että olen ahkera työntekijä. Pitäis olla joku yli ihminen.
Mitä niihin pitäis kirjoittaa?

Mä inhoan sitä kun pitäs perustella miksi mä haluan juuri sen työn. Siihen hakemukseen kun ei oikein voi kirjoittaa että suoraan sanottuna ei mua kiinnosta paskan vertaa siivota jotain toimistoa, mutta haen nyt tätä työtä kun opiskelijalla ei muuhunkaan ole mahdollista päästä ja jollain pitäs vuokra maksaa :D

Ja ei, oikeasti kenenkään ei tarvitse olla yli-ihminen ja kukaan ei oikeasti sitä odota. Se mitä pitää kirjoittaa riippuu siitä minkälainen työ on. Jos kyse on esimerkiksi asiakaspalvelutyöstä niin kirjoitat, että olet palveluhenkinen ja tykkäät tehdä töitä ihmisten kanssa blah blah blah. Tai kirjotat, että olet tehnyt ennenkin rankkaa työtä ja siitä syystä tiedät selviäväsi myös kyseisestä työstä. Jos mahdollista niin kehu vähän yritystä. Minut kannattaisi valita, koska käytän itse tuotteitanne. Jne jne.

Tässä on ajatusta, mutta en ole ollenkaan varma, että minun optimaalinen urani on yrityksissä tehtävää työtä. Toisaalta julkinen puoli tuntuu olevan aika jäykkä, eikä sielläkään taida olla valtavasti minulle sopivia hommia, kun kaikki on järjestetty kaavan mukaan. Näyttötutkintopuolikaan ei oikein taida toimia, eikä sujuva loikkiminen ammatista toiseen ole lainkaan niin helppoa kuin on toivottu.

Tietääkö joku, onko näistä asioista kirjoitettu jotain fiksua? Kai työmarkkinoita on tutkittu paljonkin? Mistä tuo 80 prosentin lukema on peräisin?

Kiva kun on tullut kommentteja ja keskustelua!

80% on peräisin työnhakuvalmennus-kurssilta (Katja Noponen Oy), jonka kävin työkkärin painostuksesta. Oli kyllä hyvä kurssi! Siellä kuulin paljon muitakin tilastoja, mutten muista enää. Myös se kuinka paljon työpaikoista on näitä ns. piilotyöpaikkoja, oli todella suuri. Sanon nyt 70%, mutta en muista siis tarkkaan. Eli paikat, jotka eivät koskaan ole julkisesti auki.

Kunnathan esimerkiksi joutuvat laittamaan kaikki paikat julkiseen hakuun, mutta yksityisen sektorin yrityksillä niin ei ole. Ja monesti työpaikkailmoitukset ovat myös yrityksen mainos. Suuret firmat saattaa laittaa koko sivun "mainoksen", joka samalla on työpaikkailmoitus. Seuratkaapa vaan tätä!

[QUOTE="aijaa";28303598]Vastaako ne muka kaikkiin hakemuksiin? Mulle ei oo ikään vastattu mitään...[/QUOTE]

Olen hakenut satoja paikkoja ja vastauksen olen saanut ehkä 10% paikoista.

Nyt juuri sain kaksi kertaa samasta paikasta. :)

Yleensä ne vastauksetkin tulee joku puoli vuotta myöhemmin. :)

itselläni ei ole kauhean paljoa työkokemusta, vain omaishoidosta. Todella vaikeata mainostaa kuinka on ulospäin suuntautunut ja kaikkea loistavaa, ei vielä oikein tunnu siltä. Oikeastaan moni työ kiinnostaisi, hakemuksia vain todella vaikea kirjoittaa.

itselläni ei ole kauhean paljoa työkokemusta, vain omaishoidosta. Todella vaikeata mainostaa kuinka on ulospäin suuntautunut ja kaikkea loistavaa, ei vielä oikein tunnu siltä. Oikeastaan moni työ kiinnostaisi, hakemuksia vain todella vaikea kirjoittaa.

Mä luulen että tuo on nimenomaan monelle suomalaiselle tuskallista puuhaa. Mitä jos leikit kirjoittavasi sitä hakemusta jonkun toisen puolesta, ja kuvailet hienot piirteesi ikään kuin ulkopuolelta. Varmaan olet aika sitkeä, luotettava ja urhoollinen ainakin, etkä voi olla kovin hauras luonne kun olet selviytynyt kunnialla?

Mä muuten tunnistan tuon ihan saman. Kun on työskennellyt vuosia kotoa käsin, ei enää muistakaan, miltä tuntui olla se ihminen, joka aiemmin oli. Sitten kun lähtee takaisin suureen maailmaan, muutamassa päivässä jopa saattaa olla siellä taas. Silti välimatka tuntuu ylittämättömältä, vaikka tietäisikin että loikka onnistuu, kunhan sen pääsee tekemään.

Olen myös katsellut uutta työtä mol:lin kautta, ja oudolta vaikuttaa, juuri ap:n mainitsemista syistä. Kuitenkin ne ihmiset, joita paikkoihin valitaan, ovat juuri meitä: tavallisia ihmisiä. Uskon, että parempi tapa päästä töihin on tuntea ihmisiä henkilökohtaisesti ja jotenkin sitä kautta saada homma. Pienillä paikkakunnilla se on mahdollista, kaupungeissa ei. Onnea ap:lle työnhakuun, kaikki rekrytoijat eivät voi olla muovisia puppugeneraattoreita!

Kertokaahan?

Keski-ikäiseksi olen selvinnyt todella vähäisellä työnhaulla eläissäni. Nyt kuitenkin pitäisi alkaa varmistella pötyä pöytään jatkossakin, kun yritys on hiipunut.

Olen nyt sitten alkanut tavata mollia sillä silmällä, ja hyvä tavaton että ahdistaa. Muutaman hakemuksen olen nyt laittanut, haastatteluja pyöreä nolla. Nuorempana olisin tästäkin mennyt kipsiin, mutta nyt jo osaan suhtautua tyynesti.

Mutta siihen en millään löydä tyyneydelle sijaa, kun vaikuttaa että ammattielämä on sulkeutunut täysin. Pitäisi olla justiin täsmälleen tietty koulutus, että pääsee töihin. Saatetaan jopa kirjoittaa, että tämä tai tuo tai soveltuva tutkinto, mutta sellaista soveltuvaa ei sitten lopultakaan ole vaan se todella on tämä tai tuo. Oikeastiko tämä on näin, vai pyydetäänkö niissä ilmoituksissa enemmän kuin todellisuudessa sitten saadaan? Esimerkiksi sosiaalityöntekijöistä pitäisi olla kauhea pula ja puolet suunnilleen epäpäteviä, mutta kun katsoo niitä ilmoituksia, niin niiden perusteella niihin hommiin ei epäpäteviä voitaisi ottaa edes. Ja toisaalta kouluttautuminen sellaiseksi näyttää olevan äärimmäisen vaikeaa. Mikä tässä yhtälössä nyt on pielessä?

Seuraava ongelma on sitten, että monestakaan ilmoituksesta ei saa minkäänlaista käsitystä, mitä se työ oikein on. Selitetään miten loistava pulju, miten upeat arvot ja ilmasto, ja mitä ihmeen sähköjänistä tosiaan tarvitaankaan. Saatetaan vienosti jopa mainita jotain ilta- ja viikonlopputöistä, muttei mitään niiden osuudesta ja toisaalta käsketään laittaa palkkatoive muttei edes luvata ehtiä vastata kyselyihin. Milläs sen toiveesi silloin mitoitat, tai edes tiedät kannattaako hakea?

Ja ennen kaikkea, miten voi kirjoittaa asiallisen hakemuksen, jos ilmoitus on noin asiaton? Eikö se nyt ole sitten ihan tyylirikko? Itse taas olen sellainen puppudetektori, etten itse ikinä haluaisi ottaa töihin ihmistä, joka kirjoittaa lässynläätä hakemukseen. Eli onko nyt sitten myös niin, että sitä paskempi työpaikka ja sitä typerämpää porukkaa, mitä fiinimpi ilmoitus?

Olenko mä nyt ihan yksin tässä lähtöviivalla sitten maailman tappiin asti? Eläkeikään on kuitenkin pari vuosikymmentä vielä. Pitääkö vain tyytyä siihen, että on jämäpala ja alkaa kirjoittaa maanantaikappaleen muistelmia?

ja Rovaniemellä inkin on viakeaa sada täitä muuen kuin suhteilla. JSoksus sanotan jopa että ole tylikoulutuatunut tai että ei haluta palkata kun saa ilmaisi aharjoitelijoita. Miksi palkkattaisiisn, mutta jos harjoittelijalksi halaut tulla niin tervetuloa vaan

kannattaa tosiaan sitä omaishoitotyn tärkeyttä siinä halkemuksessa mainostaa. HArrastuksetkin kananttaa ekrtoa, vaika tuntuis kuinka vähäpätöiseltä, mitä jos se työhönottaja tykkääkin just samoista asiaista kuin sinä .

Yhteistyössä