Maailman huonoin äiti. En tiedä mitä tekisin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitinäkolmelle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äitinäkolmelle

Vieras
Olen kotona vauvan ja pienen taaperoikäisen kanssa. Esikoinen on jo koululainen. Olen pitänyt itseänä rauhallisena ja johdonmukaisena vanhempana. Esikoiselle oli tällainen helppo ollakin, oli rauhallinen ja "helppo" lapsi.

Keskimmäisen syntyessä koko vauva-aika oli valvomista, allergioiden kanssa taistelua ja kaikenlisäksi lapsi oli/on todella temperamenttinen,oli jo vauvaiästä saatikka nyt uhman alkaessa. Sitten tuli jopa suunnitellusti tämä kolmas lapsi. Ihana tapaus. Mutta toki olen väsynyt, todella väsynyt. Valvomisista yms.

Mutta kurkkua kuristaa ja itkettää. Tuntuu etten osaa enää olla äiti! Kaikki ystäväni ovat ihan eri elämäntilanteessa ja läheiset ystäväni muuttaneet myös töiden ja opiskelujen perässä eri paikkakunnille. Isovanhemmat asuvat kaukana. Tuntuu että elämässäni ei ole enää mitään muuta kuin äitiys, ruoanlaitto, siivoaminen... Se nakertaa itsetuntoa. Taapero ja vauva todella pitävät kiireisenä. Hiki virtaa päivästä toiseen ja kun keskiyöllä vauvan nukahdettua pääsen sänkyyn kaatumaan, nukahdan samantien. Mies tekee pitkää päivää töissä joten olen lasten kanssa paljon yksin. Ja se yksinäisyys kasvattaa pahaa oloa, minulla ei ole yhtään ystävää jolle voisin soittaa ja kysyä mennäänkö kahville.

Nyt viime kuukauden aikana tuntuu, että on alkanut tulla "mitta täyteen", niin sanotusti. En jaksa enää kun keskimmäinen raivoaa uhmasta kymmeniä kertoja päivässä, saatan huutaa takaisin (kuin lapsi). Jos lapsi tekee kiellettyä, saatan huutaa lopeta!!!! sen sijaan että menisin ottamaan lapsen rauhallisesti pois kielletystä tekemisestä ja kieltäisin napakasti.

Jos esikoinen "mokaa" siis jotain niin naurettavaa kuin maitolasi kaatuu tjn jokin tavara hukassa niin huudan hänellekin. Ihan kuin teininä omille vanhemmilleni huusin!Tänään huutamisen lisäksi haukuin tyhmäksi. Siinä jälkeenpäin pyysin anteeksi käytöstäni ja menin itseeni. Jos vanhempi haukkuu lasta tyhmäksi, miten sen saa enää korjattua. Miten saa enää välit ehjiksi, mietin.

En usko että esikoinen enää pystyy tukeutumaan minuun missään, kun olen hänelle vain huutanut, haukkunut ja suutun pienemmästäkin. En tiedä pitäisikö minun muuttaa pois, ehkä miehellä ja lapsilla olisi parempi ilman tällaista äitiä, joka vain lyttää lastensa elämää eikä jaksa olla turvallinen, lempeä vanhempi.

mitä itse tekisitte... Kaikken ironisinta on, että välineet esim toimia uhmaikäisen kanssa ja lasten kanssa on, jopa työn puolesta, mutta tuntuu että tällä hetkellä ei voimat riitä.

olen syvästi pettynyt itseeni ja kykyyni olla vanhempi

Kaikki on välillä tyhmiä, ihan jokainen vanhempi. Uskallan väittää että olet keskimääräistä fiksumpi ja lämpimämpi kun pyydät anteeksi lapselta ylilyöntejä.

Sun kyvyssä vanhemmuuteen ei ole vikaa. Oot vain väsynyt. :hug:

Missä päin asut? Ystäviä voi löytää tätäkin kautta.

Itsellä vähän samanlainen elämä, kaverit ovat täältä päin kaikonneet ja elämät ovat niin erilaisia että nytkin harvoin soitellessa sitä vain lähinnä tajuaa kuinka on kaikottu toisistamme. Ystävissä ois voimaa, mutta kuinka näin "vanhana" enää uusia hankitaan? En osaa en hankkia sellaisia.

Yksin olen myös sitten paljon ja koen että omaa mieltä painaa paljon tämä yksinäisyys. Itse kyllä jaksan lasten kanssa, mutta kyllä sitä välillä iltaväsyissä kun lapset jo nukkuu niin kyynel vierähtää kun ei oikeasti ole enää ketään kelle soittaa =( .

Tämä yksinäisyys tosin ei kokonaan johdu kotiäitiydestä, elämäntilanteiden muuttuessa sitä vain jäi yksin tänne. Kotiäitiys näin muuten on varmasti elämäni parasta aikaa, olisi vaan kiva jos olisi aikuisia ihmisiä kenen kanssa jakaa se.

Kuulostaa ihan normaalilta, siis mun mielestä, kyllä tuohon arkeen aika monet väsyy. Varsinkin, jos ei ole sitä miestä edes iltaisin osallistumassa tai muuten aikuista seuraa.

Asutteko jossain syrjässä vai onko mahdollisuuksia käydä esim. perhekerhoissa tai leikkipuistoissa, joista vois löytyä juttuseuraa?

Itse en kestä kotiäitiyttä kovin hyvin, kaipaan ehdottomasti juttuseuraa aikuisista ihmisistä. Ja lapsetkin pysyy paremmin pois pahanteosta, jos niillä on kavereita joiden kanssa touhuta.

Ei lapset onneksi mene siitä rikki, jos joskus huutaa, jos ei se nyt ihan päivittäistä ole ja pitkään jatkuvaa :) Varmasti lähes jokaiselta vanhemmalta menee joskus hermo.

Kiitos vastauksista! kyyneleet tulivat kun niitä luin...

Varmasti tämä väsymys vaikuttaa, ja helpottaa, kun lapset kasvavat.

Olen etelä-suomesta päin..

Niin, mistä niitä ystäviä näin aikuisiällä sais, sitä pohdin minäkin. Kun on ystävä, jaksaa varmasti paremmin pyörittää myös perheen arkea.

itsekin huudan ja ärähtelen lapsille, joskus raivostun (todella harvoin näin) ihan silmittömästi. Pyydän anteeksi jälkeen päin. Juttelemme asioista lasten kanssa. Yritän selittää, miksi suutuin ja että yritän vastedes toimia paremmin. Kun olen paremmalla päällä, yritän kovasti osoittaa rakkauttani, halaan lapsiani, suukottelen, teemme hetken jotain mukavaa. Minusta tärkeintä on se, että jokaisella lapsellasi on myös hyviä hetkiä äidin kanssa, niin niitä vaikeitakin hetkiä on helpompi kestää. Jos oikein väsyt, yritä saada ulkopuolista apua edes hetkeksi, neuvolasta tai maksat vaikka itse hoitajalle. Se on panostamisen arvoista, oma aika hetkeksi.

Olisiko paikkakunnallanne taaperolle kerhoa "pikkukoulua", jossa hän voisi käydä touhuamassa muiden lasten kanssa pari tuntia viikossa ja itse saisit vähän lepoa, kun olisi vain vauva hoidettavana?

Hei, anna nyt vähän armoa itsellesi. Kaikilla meillä on niitä huonoja päiviä, viikkoja, kuukausia ja pidempiäkin aikoja. Eteenpäin on vaan tarvottava, ja yleensä siihen matkaan mahtuu niin hyviä kuin huonojakin aikoja. Kukaan ei ole täydellinen, eikä tarvitsekaan olla. Ota nyt vaikka kesällä rennompi ote kotitöihin - siivoaminen kesähelteellä ei voi kuulua pikkulapsiperheen prioriteetteihin, eineksillä elää mainiosti vaikka koko kesän. Ulkoilkaa, ottakaa lounasevääksi pihalle puun alle varjoon leivät ja pillimehut.

Mä olin kotona 8 vuotta kolmen lapsen kanssa, eivät käyneet kuin kaupungin kerhossa 2x/vko ja noihin vuosiin mahtui esikoisen syöpähoidotkin. Välillä (no okei, usein) mentiin todellakin siitä missä aita on matalin, tärkeämpää oli se että lapsilla on kaikki hyvin kuin että mitä syödään ja kiiltääkö ovenkahvat. Välillä väsytti enemmän kuin laki sallii, en ajanut pahimpaan aikaan autoakaan kun en voinut taata pysyväni hereillä. Rankkaa oli, mutta aina se huominen tuli. Nyt on jo PALJON helpompaa kun kuopus on 4v, vaikka vieläkin hiillyn liian usein, kiljun muksuille ja tulee morkkis.

Tsemppiä, kyllä sä selviit!

• Tykkää
Reactions: Cassyput
[QUOTE="Äitikolmelle";28654909]Kiitos vastauksista! kyyneleet tulivat kun niitä luin...

Varmasti tämä väsymys vaikuttaa, ja helpottaa, kun lapset kasvavat.

Olen etelä-suomesta päin..

Niin, mistä niitä ystäviä näin aikuisiällä sais, sitä pohdin minäkin. Kun on ystävä, jaksaa varmasti paremmin pyörittää myös perheen arkea.[/QUOTE]

Etelä-Suomi on aika iso käsite... Itse asun Hämeenlinnan lähellä ja äitiystäviä olen löytänyt lapsille järjestyn päivätoiminnan kautta. Esim yhteen hyvään ystävään törmäsin, kun aikanaan kuskasin esikoista seurakunnan päiväkerhoon. MLL:n järjestämässä perhekahvilassa olen myös ystävystynyt monen äidin kanssa.

Tsemppi!

http://www.lapsellekaveri.fi/fi/ tätä kautta löysin kaverin tutustuin MLL; perhekahvilaan yms. mua piristää jo kaupoille meno miehen kanssa :D järjestä ukkos kans nii et saat yhdenvapaapäivän tarviit sitä.

Suomi24 sivustolla on paikkakunnat niminen osio - etsi omasi sieltä ja laita sinne ilmoitus jos vaikka löytäisit kahvi/lenkki/juttu seuraa sitä kautta, tsemppiä kesään!

Yhteistyössä