Maailman huonoin äiti ilmoittautuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paha äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Paha äiti

Vieras
Olin viime yön ja aamupäivän töissä, olin siis iltapäivästä aika väsynyt. Poika meni ulos vaunuihin nukkumaan ja itse menin makuuhuoneeseen päikkäreille, laitoin kellon soittamaan viideltä, jolloin arvioin pojan olevan hereillä.

Yhtäkkiä herään, kun mies tulee kysymään missä poika on. Mies lähti harrastuksiinsa kun oltiin nukkumassa... Hän toisteli monta kertaa missä poika on ja olin ihan unen tokkurassa ja kyselin että miten niin.
Kello oli puoli kakstoista illalla!
Juoksin puolialasti parvekkeelle, pojan vaunun kuomu oli alhaalla ja sade-ja ötökkäsuojat siinä päällä. Poika ei liikkunut yhtään ja olin jo varma että on tukehtunut. Siinä kun riuhdoin häntä hädissäni pois niin olikin vain unessa, alkoi räpytellä silmiään ihmeissään...

Tärisin aivan hulluna ja nytkin alkaa tärisyttää kun vaan muistelen. Poika oli kuitenkin iloinen ja touhukas, ei mitenkään traumatisoituneen oloinen, mutta mitä siellä syvällä sisimmässä sitten kytee...

Tuntuu kauhealta kun vaan ajattelenkin että se on voinut monta tuntia ihmetellä että miks kukaan ei hae pois :( Naapurit olis kyllä tullut soittamaan kelloa jos se siellä olis itkenyt, asutaan rivitalossa, mutta meillä on kuitenkin parveke, ihan selvennykseks kerron...
Toiseks ajattelen että jos joku sairas ihminen ois kuullut sen vaikka vaan höpöttelevän siellä ja tullut viemään! Näitä mun mieli kelaa...

Onneks oli lämpöasteita vielä myöhään illallakin, ja oli pojalla lämpösesti päällä, mutta itsesyytökset on niiin rajut, en tiedä mitä tekis.

Mieskään ei puhu mulle...

Tästä opin ainakin sen että en enää ikinä nuku samaan aikaan pojan kanssa jos mies ei ole paikalla... Ellei sitten koko lasta vielä multa pois, en ihmettele vaikka mies senkin tekis...

ehkä syy ei ollut sinun! olosuhteita voisi pikemminkin syyttää: pienen vauvan äiti vuorotöissä, jonkun muun olisi pitänyt hoitaa vauva yövuorosi jälkeen koska sehän on selvää että olet väsynyt ja tarvit unta. miksi miehesi lähti harrastuksiin vaik tiesi että sun pitää saada levätä?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tästä opin ainakin sen että en enää ikinä nuku samaan aikaan pojan kanssa jos mies ei ole paikalla... Ellei sitten koko lasta vielä multa pois, en ihmettele vaikka mies senkin tekis...

Tästä eteenpäin nukut sen lapsen kanssa vain niin että lapsi on SISÄLLÄ, jolloin todennköisemmin heräät kun lapsi herää. Herätyskello on helppo väsyneenä unissaan vain räpätä kiinni, lapsi ei hiljene...

Hei, väsymys tekee temppujaan.

Meilläkin oli vastaavia tilanteita kun kaksosemme olivat vauvoja. Olin laittanut toisen lapsen vaunuihin parvekkeelle aamulla klo 6 nukkumaan, kun en muuten sitä saanut enää unille. Itse menin sohvalle makaamaan ja nukahdin. Parvekkeella oli itkuhälytin, mutta unohdin laittaa sen päälle. Poika oli kanssa vaunuissa vähän turhan monta tuntia ja meilläkin oli tuo kuomu mennyt alas ja hyttysverkko oli lapsen päällä...

Kyllä oli sellaiset morkkikset!

Eli on näitä sattunut muillekin.

No itseasiassa olin tullut jo puolitapäivin kotiin, olisin voinut mennä heti nukkumaan, mutta halusin olla pojan kanssa hetken aikaa... Eli oma vika. Mies on hoitovapaalla eli hoitaa kyllä lasta ja minä tiedän tasan tarkkaan hänen harrastusaikansa eli senkin perusteella olisin voinut mennä aiemmin nukkumaan. Eikä se nyt niin pieni ole se vauvakaan, 1v 8kk, mutta ei sillä nyt ole väliä...
Syyn otan täysin omille niskoilleni.

No itseasiassa olin tullut jo puolitapäivin kotiin, olisin voinut mennä heti nukkumaan, mutta halusin olla pojan kanssa hetken aikaa... Eli oma vika. Mies on hoitovapaalla eli hoitaa kyllä lasta ja minä tiedän tasan tarkkaan hänen harrastusaikansa eli senkin perusteella olisin voinut mennä aiemmin nukkumaan. Eikä se nyt niin pieni ole se vauvakaan, 1v 8kk, mutta ei sillä nyt ole väliä...
Syyn otan täysin omille niskoilleni.

Mutta missä itkuhälytin oli?
Olen niin neuroottinen, että sitä vempainta ilman en pärjäisi. Pelkään aina että joku kissa tai rotta hyppää vaunuun:) Ja huom, et ole paha äiti. Kaikkea sattuu, jos ei koskaan mitään satu, sitä saisi ihmetellä.

Alkuperäinen kirjoittaja hmh:

Tästä eteenpäin nukut sen lapsen kanssa vain niin että lapsi on SISÄLLÄ, jolloin todennköisemmin heräät kun lapsi herää. Herätyskello on helppo väsyneenä unissaan vain räpätä kiinni, lapsi ei hiljene...

Joo, tää on totta, mutta lasta ei oikein sisällä saa nukkumaan, vaikka tarvitsiskin unta. Ulkona nukkuu paremmin ja on sitten yleensä paremmalla päälläkin kuin sisäunilta herätessään...

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Olen niin neuroottinen, että sitä vempainta ilman en pärjäisi. Pelkään aina että joku kissa tai rotta hyppää vaunuun:) Ja huom, et ole paha äiti. Kaikkea sattuu, jos ei koskaan mitään satu, sitä saisi ihmetellä.

On meillä toki sellanenkin, mutta sitä ei ole aikoihin käytetty, se ei oo musta kovin luotettava laite. Siis juuri kyseinen laite, muilla on varmasti paremmat vehkeet kun meillä =)

Poika tuntuu tuolla vielä huoneessaan höpöttelevän, mutta mitenköhän ton miehen kanssa, se ei varmaan ikinä anna anteeks, vaikkei mitään tapahtunutkaan...

Alkuperäinen kirjoittaja no...:
ehkä syy ei ollut sinun! olosuhteita voisi pikemminkin syyttää: pienen vauvan äiti vuorotöissä, jonkun muun olisi pitänyt hoitaa vauva yövuorosi jälkeen koska sehän on selvää että olet väsynyt ja tarvit unta. miksi miehesi lähti harrastuksiin vaik tiesi että sun pitää saada levätä?

Näin juuri meinasin minäkin sanoa. Sun oli pakko saada nukkua. Miehesi olisi pitänyt hoitaa vauvaa sillä aikaa. Tai sitten olisit voinut ottaa vauvan sisälle nukkumaan samaan huoneeseen missä itsekin nukuit. Tätä en sanonut syyllistääkseni. Onneksi kaikki meni hyvin kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja :):

On meillä toki sellanenkin, mutta sitä ei ole aikoihin käytetty, se ei oo musta kovin luotettava laite. Siis juuri kyseinen laite, muilla on varmasti paremmat vehkeet kun meillä =)

Poika tuntuu tuolla vielä huoneessaan höpöttelevän, mutta mitenköhän ton miehen kanssa, se ei varmaan ikinä anna anteeks, vaikkei mitään tapahtunutkaan...

Luulisi, että miehesi kuitenkin ymmärtää, pakkohan sen on. Ymmärrän sua kyllä kun itsekin teen vuorotyötä ja pakko on saada joskus nukkuakin.

Tää on ihan dorka kysymys, mutta voisinko mä soittaa vaikka neuvolaan ja puhua tästä, ahdistaa nimittäin ihan hullun lailla?! Meillä on tosi ok neuvolatäti ja kun tolle miehelle nyt ei auta varman hetkeen puhua asiasta, tai ainakaan se ei mun ahdistusta helpota...

Tää on ihan dorka kysymys, mutta voisinko mä soittaa vaikka neuvolaan ja puhua tästä, ahdistaa nimittäin ihan hullun lailla?! Meillä on tosi ok neuvolatäti ja kun tolle miehelle nyt ei auta varman hetkeen puhua asiasta, tai ainakaan se ei mun ahdistusta helpota...

Soita ihmeessä, jos koet, että on neuvolan täti sellainen ihminen, jolle on hyvä puhua. Onko teillä tukiverkostoa, sukulaisia tms? Jos tulee tilanne, että olisi saatava nukkua eikä miestä mailla halmeilla, kelle voisi soittaa ja pyytää olemaan vauvan kanssa.

Joo, mun äiti ja sisko on käytettävissä, joskus oonkin mennyt pojan kanssa töitten jälkeen mun vanhemmille ja nukkunut siellä, siis jos miehellä ollut menoa...
Nyt vaan oletin että pienet unet riittäis että jaksaa iltaan asti. Eipä riittäneet kun en muista kuulleeni edes herätystä... Puhelimen olen kyllä nähtävästi nostanut viereeni mutta oon ollut ihan umpiunessa siinäkin vaiheessa.

Mutta... pitää varmaan sille tädille soittaa, on tähän asti ottanut kaikki meidän jutut todella asiallisesti... Pakko vaan saada puhua jollekin ilman että syyllistetään...

Voi ei :'( Kaikkea sattuu väsyneenä. Pääasia on, että lapsi on kunnossa :heart:
Toivottavasti myös miehesi ymmärtää pian, että "virheitä" sattuu. Ja saat keskusteluapua. Jos et muuten niin pyydä numero ja soita minulle =)

Ps Minun poitsu ja dooris kyllä nukkuivat vielä 2 vuotiaana vaunuissa =)

Yhteistyössä