Maalismamit 4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hena ja papunen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi kun kiva, kiitos Hena ja papunen & Mermaid!

Kiitos kysymästä, vointi on ollut viime aikoina ihan ok. Olen säästynyt kovalta pahoinvoinnilta, ainoastaan on ollut kova väsymys tuossa heinäkuussa ja silloin ei oikein ruoka maistunut. Nyt on jo parempi olo. Eka ultra on takana, tai itse asiassa 2 ultraa. Ekassa np-ultrassa todettiin, että meidän "muru" onkin tosi pieni muru. Piti olla 11+5 menossa ja ultran mukaan olikin vasta 8+5 (silloin muuten n.2,2 cm). No, eilen käytiin sitten uudestaan np-ultrassa ja nyt koko oli 5,44 cm ja vastasi rv 12+0 niinkuin pitikin. Kaikki oli hyvin ultrassa, niskapoimu oli 1,5 mm. Kävin myös verikokeessa, niitä tuloksia vielä odottelen (tai toivottavasi en saa soittoa, jos kaikki ok eivät soitakkaan).

Hieman taustatietoa, eli olen 31-vuotias esikoista odottava ja pohjoisessa asustelen.

Nyt aloittelen sitten teihin tutustelua!

T: Polkkis & muru 12+0 (pidän tuon ekan ultran päiviä voimassa..)

Vanillalle vielä:
Jos haet äitiyspäivärahaa edellisen 6 kk työtulojen perusteella (eli tulot olleet yli 20 % suuremmat kuin edellisessä verotuksessa) niin tarvitset työnantajan täyttämän Kelan lomakkeen Y17 Ilmoitus työnantajan maksamasta palkasta. Toimitetaan yhdessä äitiyspäivärahahakemuksen kanssa Kelaan. Nämä voi jättää, kun saat neuvolasta todistuksen raskauden kestosta joskus 4 kk jälkeen. Kannattaa myös selvittää maksaako työnantajasi normaalin palkan ekalta 3 kk äitiyslomalla, tämä on määrätty useimmissa työehtosopimuksissa.

Tänään olin ekaa kertaa neuvolassa, vähän sekavat fiilikset jäi. Neuvolantäti oli vähän hajamielinen ja "höpsähtäneen" oloinen. Yritti ottaa verinäytettä, mutta ei saanut sieltä mitään ulos, lopputuloksena sain lähetteen paikalliseen tk:n labraan. Täytynee huomenna käydä siellä sitten rei'itettävänä uudelleen. Yllärinä yleensä todella korkea hemoglobiinini oli tippunut alas, täytynee kiinnittää ruokavalioon vielä tarkemmin huomiota. np-ultraan odotan kutsua, kuulin vasta tänään että siitä joutuu maksamaan (tosin vain reilut 20 euroa, mikä on pientä verrattuna yksityiseen). Aina oppii..

Sydänääniä ei edes yritetty kuunnella, en halunnut epätietoisuutta jos ne eivät vielä näillä viikoilla kuuluisi. Seuraavan käynnin sain noin kuukauden päähän, silloin sitten koitetaan ääniä kuunnella.

Varhaisultra takana. Vaavi voi hyvin ja vastasi viikkoja. Oli 2 cm pitkä ja sydän sykki vimmatusti.. Lääkäri sanoi että sikiön pituusvaihtelut saman ikäisillä johtuu niiden asennosta kohdussa. Siksi samanikäiset voi olla pituudeltaan vähän eri mittaisia.

Kylläpä helpotti ja liikutti tuo ultrassa käynti. Nyt tästä uskaltaa ehkä jo kertoa muille.. =).

Polkkis tervetuloa joukkoon..

Vanilla ja Pikkunen 8+4

Hei!

Eka lääkärineuvola takana, kaikki ok. Sydän pompotti 158 kertaa minuuttissa, oli mukava kuulla se! Mieskin oli mukana ja taitaa tulla mukaan muillekin käynneille.

DiuDiu kirjoitti että hemoglobiini oli laskenut, itselläni taas se ei ole koskaan ollut lähellekään niin korkea mitä oli ekalla neuvolakäynnillä, kun viikkoja oli neuvolan mukaan 9+5 ja ultran mukaan 10+1. Tänään sitä ei katsottu uudelleen, mutta seuraavalla neuvolakäynnillä kuukauden päästä se varmaan tarkistetaan koska se kuulemma yleensä alkuraskaudessa on korkea ja sitten laskee. Terveydenhoitaja ei tiennyt (ja lääkäriltä en kysynyt) miksi hemoglobiinini oli niin korkea, hän arveli, että elimistö on vähän kuivunut, että olisin juonut liian vähän tms. Itse arvelen lisäksi, että kai sekin vaikuttaa jos kahdet menkat jää pois... veri "paranee"... heh, en tiedä. Ja kai se sit laskee kun verimäärä lisääntyy (eli veri samalla "laimenee"??).

Sikiön koosta sen verran, että mulla se oli 46,6mm kun viikkoja oli 11+1 ja silti ultran mukaan viikkoja olisikin tuolloin ollut 11+4. Kallo oli 17,5 ja niskapoimu 0,9. Lapsivettä oli tuolloin normaalimäärä, lääkäri arvioi että noin 3 dl.

Päivittelen tietoni listaan pikapuoliin, laskettu aika siis 28.2. mutta sitkeästi aion maalismammoissa olla ;)

Viikot ainakin 13+0 (ja vasta 2 kaveria tietää...)

Hei! Täällä on kyllä aivan ihana lukea näitä ultra+neuvolakuulumisia. Onnea Vanillalle ultrakäynnistä ja Planktonille sydänäänten kuuntelusta. Hienoja, mieleenpainuvia kokemuksia molemmat! DiuDiu, just tuo on ikävää jos joku ei saa verinäytettä otettua. Itse en sitä sinällään pelkää verikoetta mutta tuollaista sorkkimista kyllä.

Mullakin oli muuten ekassa neuvolassa aika korkea hemoglobiini (oisko ollut n. 145) ja mielenkiinnolla odotan seuraavaa mittausta. Sen ekan kerran jälkeen ei olekkaan tsekattu, neuvolalääkärin yhteydessä neuvolatäti tsekkasi vain pissanäytteen. Kai oletus tosiaan on, että hemoglobiini laskee raskauden jatkuessa mutta toivottavasti ei liikaa.

Plankton, milloin olet ajatellut kertoa vauvauutisista muille? Me ollaan kerrottu vanhemmille ja sisaruksille, ja minä olen kertonut kolmelle kaverille (kaksi heistä on myös raskaana, laskettu aika samoihin aikoihin!). Töissä kertoilen, kunhan saan tuon veriseulan tulokset, haluan sen vielä odottaa kun se kerran tehtiin. Muutoin en varmaan sitten kerrokaan "asiasta tehden" vaan jos satun tuttuja tapaamaan ja eiköhän se puskaradio kans toimi ihan kiitettävästi ;).

T: Polkkis & muru rv 12+1

Hei, itse "jouduin" kertomaan töissä jo 3 vkoa sitten. Pomo yllätti minut käytävällä istuskelemassa, kun tietokoneen näytön tuijottaminen teki kauhean pahaa. Olin eka päivää loman jälkeen töissä ja pomo katsoi siihen malliin, että krapulassako olin töihin tullut :-) Minun luonteeseeni kuuluu se, että jos kerron jollekin töissä, kerron kaikille. En tykkää selän takana kuiskuttelusta, joten kaikki työkaverit, 9 kpl, tietävät sekä omat vanhemmat lapseni ja äitini. Muille kertominen odottaa NP-ultraa. Samaten luonteeseeni kuuluu se, että haluan kertoa ex-miehelleni ennenkuin muulle tuttavapiirille. Sen verran ajattelin olla lojaali, että hän kuulee asian minulta eikä muilta. Kerroin hänelle myös toukokuun keskenmenosta, koska tytöt sitä pyysivät. Väleissä pitää pysyä, yhteishuoltajuus.

Minna, ihan hyvähän se on iotse kertoa, ettei tosiaan joudu kuulemaan supinaa selän takana koko ajan..

G: Onko teillä neuvolakortti koko ajan käsilaukussa mukana?

Minä oon niin tyhmä etten tajunnut sitä edes sinne ultraan ottaa, ja lääkäri-täti vähän torui ja sanoi että se pitää oman hyvinvoinnin takia olla aina mukana joka paikassa.. Minä olin tyhmänä kuvitellut että vain neuvolareissuilla.. No aina sitä oppii uutta.

:-(
Tänään taas ollut vaikea päivä. Vatsa meni eilen aivan sekaisin, illalla nousi jo vähän kuumettakin (mulla nousee kuume tosi herkästi). Tänä aamuna ei meinannut mikään pysyä sisällä ja nytkin kiertää mahassa siihen malliin että taitaa kohta tulla ulos.
Huh.. Onneksi nyt kaikki tietää mun tilasta täällä töissä niin saan ainakin myötätuntoa ja ymmärrystä osakseni. Jos olo ei huomiseen parane niin pidän vapaapäivän.
Taidan kuitenkin soittaa myös neuvolaan, jäi tuo lämmönnousu vähän vaivaamaan (tiedän, että alkuraskaudesta lämpö nousee, mutta ei sentään noin paljoa!).
Jaksamisia kaikille!

Hena rv 9+1

Käväisin aamulla tk:ssa antamassa sen verinäytteen, sujui vähän mallikkaammin tuolla labrassa ammattilaisten käsissä. Neuvolantäti ei osannut kokeilla suonta niinkuin labrassa aina tekevät, tökki sitä neulaa vain tuommoiseen pienempään suoneen joka minulla näkyy toisessa käsivarressa. Eli väärästä kohtaa yritti, ei ihmekään ettei sieltä mitään tullut. Laboratoriossa täti vaan pyöritteli päätään noille jäljille käsivarressani..

Tänään tuli sitten Kättäriltä kutsu kumpaankin ultraan, np-ultra on syyskuun puolivälissä ja rakenneultra sitten marraskuun alussa. Iso tietopaketti tuli myös synnyttämään tulemisesta ja Kättärin eri osastoista. Huh, en ole toistaiseksi vielä osannut ajatella koko synnytystä kun suhteellisen alussa kuitenkin vielä ollaan. Olinkin ihan hoomoilasena kun neuvolaan ilmoittautuessa kysyttiin missä haluan synnyttää, heitin sitten hätäpäissäni tuon Kättärin kun olen itsekin aikoinaan siellä syntynyt.

Heips,
DiuDiu, multakin kysyttiin että missä haluan synnyttää. Olin ensin aivan ihmeissäni, koska oletin automaattisesti meneväni Kättärille. No Kättäriin minäkin päädyin. Ties vaikka samoihin aikoihin siellä oltaisiin! Mulla tänään rv 9+1.
Kuulin, että täytyy aika ajoissa varata paikka Haikaranpesään (Kättärillä) jos sinne haluaa. Neuvolan täti arveli, että viikkoon 19 mennessä. Itse nimittäin suunittelen juuri Haikaranpesää. Olen kuullut siitä paljon hyviä kommentteja, perhehuone olisi tosi kiva.
Ei auttanut mun kun käydä ostamassa karkkia, ja johan olo helpotti. Ensin meinasin että ei, yäk. Mutta sitten ajatus vaahtokarkeista tuntui hyvältä. Ja hyvältä vaikuttaa edelleen.

Heips Hena, hih ties vaikka Kättärillä nähdään siis. :D Noissa Kättärin papereissa sanotaan että Haikaranpesään ilmoittaudutaan rakenneultran jälkeen, eli vk 18-20 ja sinne on siis vaatimuksena että on terve ja raskaus etenee normaalisti ilman mitään erityistarpeita. Itse en ole vielä päättänyt haluanko Haikaranpesään vai tavalliselle synnytysosastolle, täytyy miehenkin kanssa asiasta jutella kunhan raskaus etenee pitemmälle.

Heippa, uskaltaudun vihdoin mukaan ketjuun... Vaikka vieläkin hieman epäilyttää ettei vaan kävisi sitten ikävästi, ja joutuisikin täältä pois.

Meillä (mä 23-v ja mies 26-v) meni nimittäin tämän nyytin alulle saamiseen peräti 2,5 vuotta ja useampia eri lääkkeitä/lääkärissä käyntejä. Siksi kai sitä on vielä varovaisempi kuin ehkä "normaalit odottajat"..

Molempien vanhemmat tietää, kerrottiin viime viikonloppuna ja niiden lisäksi 1 mun kaveri. Muille ei ole kiirettä kertoa.

Erityisesti DiuDiun keskusteluja olen seuraillut, meillä kun on täsmälleen samat viikot/päivät menossa :o) Ja suunnilleen samoilla suunnillakin taidetaan asua, sillä minäkin joudun/saan valita tuon synnytyspaikan. Tosin toistaiseksi ainakin valitsin Naistenklinikan. Haikaranpesä luonnollisesti kiinnostais, koska mies haluaisi päästä mahdollisimman varhain mukaan tähän kaikkeen jne. Mutta kallistuin kuitenkin Naikkariin terveydellisistä syistä, eli siellä vauva pääsee tosi nopeesti teholle, jos tarttee, ja selviävät muutenkin paremmin jos tulee pahoja ongelmia itse synnytyksessä tai nyt raskausaikana jommalle kummalle meistä. Minulle neuvolan täti sanoi, et mikäli haluaa Haikaraan niin pitäisi tietää se jo tuohon ekaan ultraan mennessä, nimenomaan sen vuoksi et kun siellä on niitä tutustumis ym käyntejä sitten jo aika aikaisessa vaiheessa.

Jännä muuten, DiuDiu, et sait molempien ultrien ajat kerralla... Minulle tuli vain tähän ensimmäiseen aika. Eikä myöskään tullut mitään tietopaketteja tmv. Eli ilmeisesti se Naikkarin ja Kättärin ero toiminnassa alkaa näkyä jo tästä eteenpäin...

Olen välttynyt pahoinvoinnilta ja oksentelulta aika hyvin. Pari yökkäystä on vain koko aikana ollut. Ja muutenkaan ei ole ollut juuri minkäälaista oiretta. Tuo pistääkin miettimään et onkohan kaikki sittenkään ok, et jos vaikka istukka ei toimikaan jne. Odottelemallahan se vaan selviää...

Minut irtisanottiin töistä juuri ennen plussaustani. Opinnot on vielä kesken ja niitä sitten seuraavaksi voinnin mukaan. Kotona siis olen ilman mitään sen pakollisempia menoja tai velvoitteita (vielä toistaiseksi), joten näin ollen voisin ottaa joltakin teistä sitä pahoinvointia myös itselleni, vaikka vain väliaikaisestikin :o)

Ekassa ultrassa käytiin 7+jotain viikoilla ja silloin kuultiin myös sydänäänet. Tuon jälkeen on ollut yksi neuvola. Ensi viikolla olisikin neuvolalääkäri. Seuraava etappi lienee sitten se julkisen ultra tuolla syyskuun puoli välissä. Täytyy vain heittää nöyrä toive, että kaikki menisi hyvin taas sinne asti.

Kiva päästä nyt myös tänne keskusteluihin mukaan :o) Paljon kysyttävää kun on mielessä käynyt ja tulee varmasti vielä käymään. Voidaanpa sitten tukea/neuvoa toisiamme. Kiva porukka täällä näyttääkin olevan, siksi taidan uskaltaa mukaan minäkin :o)

26.2. Hilppa 30 v., toinen lapsi, Keski-Suomi
28.2. Martsu 23-v, toinen lapsi
1.3. Mirella 28-v, ensimmäinen; Vaasa
1.3. Plankton 33v., ensimmäinen
1.3. Suvi 30-v, ensimmäinen
2.3. Enna 25-v, ensimmäinen
2.3. Riitukka 40-v, toinen lapsi; Vantaa. Jorvi
2-3.3. Susannaaaa 29-v, ensimmäinen, :: Kouvola
3.3. Elli73 33-v, toinen lapsi
5.3. Nappianni 22-v, ensimmäinen
5.3. Supi 27-v, ensimmäinen
5.3.heta 34-v, toinen
7.3. Catty, toinen lapsi
7.3 Tuutikki81, ensimmäinen lapsi
7.-9.3. Kate 31-v, kolmas lapsi
8.3. Aada 26v, toinen lapsi, TAYS
10.3. Al 22-v, ensimmäinen
10.3. Himohiiri 31-v, toinen lapsi
10.3. Nillenalle 29-v, ensimmäinen , Espoo
10.3 Pooh 31-v, toinen lapsi, Rauma
11.3 Minni 28-v., toinen lapsi
12.3. Mie 32-v. ensimmäinen
13.3. Np 23-v, ensimmäinen
13.3 Kipsunäippä,24,toinen lapsi
13-15.3. ines
15.3. Lentiäinen 31-v, toinen lapsi
16.3. Hanna 29-v, ensimmäinen
16.3 Mermaid 26 v, ensimmäinen, kätilöopisto
20.3 Cloud 19, ensimmäinen
20.3. Myy, 25, toinen lapsi, OYS
21.3. DiuDiu, 27, ensimmäinen
21.3 Miuku, 23, ensimmäinen, NKL Hki
24.3. Karpalo 34-v, kolmas lapsi,Tays
27.3 Mariella, 24, ensimmäinen, Vaasa
28.3. *Hena*, 26, ensimmäinen, pk-seutu
28.3. Marou, 29, ensimmäinen
31.3 Maria, 22,toinen
31.3 Vanilla, 21, ensimmäinen

(Toivottavasti tuli viimeisin/oikea lista...)
Mulla muuten uä:n mukaan nyt tosin "vasta" 9+6, ja sen mukaan la ois 23.3, mut ei kuulema vaihdeta noin pienellä heitolla. Mites DiuDiulla? Mitenkähän suuren ton heiton pitää olla et se vaihdetaan neuvolakortteihin jne?

Heippa Miuku ja tervetuloa joukkoon!

Mulla vaavi vastasi 8+1 ultrassa viikkoja 7+5 eli sama parin päivän heitto kuin sinullakin, mutta laskettua aikaa ei vielä ole siirrelty. Täytyy katsella sitten ekan kunnallisen ultran jälkeen. Minulle neuvolantäti eilen sanoi että saisin toiseen ultraan ajan sitten samalla kun käyn ekassa ultrassa, mutta näköjään tänään tulleessa kutsussa oli molemmat ajat jo valmiiksi buukattuna. Varmaan nämä riippuu synnäristä, ja tälle neuvolantädille oli tuttuja vaan Jorvin käytännöt.

Kävin muuten aikaisemmin tänään Jorvissa synnyttäneiden osastolla katsomassa siskoni eilen syntynyttä tytärtä, kovin oli pieni paketti ja nukkui rauhallisesti koko 1,5 tuntisen vierailuni ajan. :o)

Minulla ei tosiaan ollut hajuakaan siitä mitä eroa noilla eri synnäreillä on, heitin vain hätäpäissäni tuon Kättärin kun olen siellä itsekin syntynyt. Mutta eiköhän sitä jokaisessa sairaalassa saada muksu pihalle. :D

Mermaidin kokoluokassa olen minäkin; tänään kävin ultrassa ja 2,10 cm oli asukin koko. Lääkäri laski sen perusteella viikot 8+5. LA siis 31.3.

ps. veljeni soitti juuri ja kutsui itseään enoksi. Söpöä!!! :)

26.2. Hilppa 30 v., toinen lapsi, Keski-Suomi
28.2. Martsu 23-v, toinen lapsi
28.2. Plankton 33v., ensimmäinen
1.3. Mirella 28-v, ensimmäinen; Vaasa
1.3. Suvi 30-v, ensimmäinen
2.3. Enna 25-v, ensimmäinen
2.3. Riitukka 40-v, toinen lapsi; Vantaa. Jorvi
2-3.3. Susannaaaa 29-v, ensimmäinen, :: Kouvola
3.3. Elli73 33-v, toinen lapsi
5.3. Nappianni 22-v, ensimmäinen
5.3. Supi 27-v, ensimmäinen
5.3.heta 34-v, toinen
7.3. Catty, toinen lapsi
7.3 Tuutikki81, ensimmäinen lapsi
7.-9.3. Kate 31-v, kolmas lapsi
8.3. Aada 26v, toinen lapsi, TAYS
10.3. Al 22-v, ensimmäinen
10.3. Himohiiri 31-v, toinen lapsi
10.3. Nillenalle 29-v, ensimmäinen , Espoo
10.3 Pooh 31-v, toinen lapsi, Rauma
11.3 Minni 28-v., toinen lapsi
12.3. Mie 32-v. ensimmäinen
13.3. Np 23-v, ensimmäinen
13.3 Kipsunäippä,24,toinen lapsi
13-15.3. ines
15.3. Lentiäinen 31-v, toinen lapsi
16.3. Hanna 29-v, ensimmäinen
16.3 Mermaid 26 v, ensimmäinen, kätilöopisto
20.3 Cloud 19, ensimmäinen
20.3. Myy, 25, toinen lapsi, OYS
21.3. DiuDiu, 27, ensimmäinen
21.3 Miuku, 23, ensimmäinen, NKL Hki
24.3. Karpalo 34-v, kolmas lapsi,Tays
27.3 Mariella, 24, ensimmäinen, Vaasa
28.3. *Hena*, 26, ensimmäinen, pk-seutu
28.3. Marou, 29, ensimmäinen
31.3 Maria, 22,toinen
31.3 Vanilla, 21, ensimmäinen

Päivitin tietoni eli siirsin lasketun ajan siihen mitä neuvolassa saatiin, ultran mukaan se olis pari päivää aikaisemmin...

Polkkis kyseli koska aiotaan kertoa muille ... Pari jumppakaveria tietää, kun muut verukkeet loppuivat alituiseen kyselyyn siitä miksen käy enää missään kunnon jumpissa vaan kaikissa lässyn lässyn jutuissa ja harvoin niissäkin ... Vanhemmille on pitänyt kertoa jo pari viiikkoa, mutta en ole saanut aikaiseks, jospa tänään tai sunnuntaina rohkaistuisi (sekoavat onnesta, ei ennestään lapsen lapsia)... Ja tänään menen tyttökavereiden bileisiin (kaikki myös työkavereitani) ja luultavasti asia tulee siellä puheeksi (ainahan siellä jankataan samat mies/lapsi -kuviot kun kaikki on 30-40v.)... eli siellä selvinnee muutamalle ... Muuten olen jotenkin niin "paniikissa" tulevista verikokeista ja rakenneultrista, että tekisi mieli kertoa kaikille vasta vaikka viikolla 20 (olettaen että kaikki ok)!! Toivottavasti meillä kaikilla kuitenkin kaikki menee ok. Ei tässä nyt raskausaikaa pitäisi pelkäämiseen ja murehtimiseen tuhrata!

Aika moni meidän listalta ei ole käynyt kirjoittelemassa piiitkäään aikaan, toivottavasti heillä on kuitenkin kaikki ok. Saisivat joskus "ilmoittautua"...

Seuraava neuvola siis vasta kuukauden päästä ... ja se veriseula parin viikon päästä... Nyt kuitenkin aika menee vauhdilla kun on töissä tohinaa ... Oksensin taas eilen, mutta muuten oireet on vähäiset, mitään ei vuoda, mihinkään ei satu, rinnat välillä arat (ei siis kokoaikaa) ja aamulla ei ollut turvotustakaan vaan olin taas melko laiha!

Viikot ainakin 13+2

Moi!
Ajattelin kysäistä onko muille ilmaantunut rv 12 jälkeen päänsärkyä?
Mulla meinaan jomottelee ohimoita, mut ei onneksi joka päivä ja troppia en viitsisi sen takia syödä.Olo on muuten aivan hyvä, pahaa oloahan mulla ei ole ollut ollenkaan.Jotkut hajut vain laittavat yökkimään.

Mulla oli päänsärkyä joinakin päivinä, mutta en muista tarkkaan että milloin. Taisi hyvinkin olla tossa viikoilla 11-13. Ei siis monena päivänä, enkä ottanut mitään lääkettä, mutta oli kuitenkin. Normaalisti mulla ei koskaan särje päätä. Ei siihen auttanut kuin makoilu vaan ja nukkuminen, jos sai vaan unta. Sillä voipi olla jotain tekoa ton verimäärän ja verenkierron kanssa, en tiedä.

Itselläni on hajuaisti kyllä herkistynyt, mutta vieläkään ei ole himoa mihinkään ja toisaalta mikään ei yökötäkään! Hampaiden pesua aamuisin ei kuitenkaan voi edes ajatella, iltaisinkin pitää varovasti harjailla, että ala oksettaan.

Viikot kas kummaa edelleen ainakin 13+2