MAALISMAMMAT 10

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *Supi*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

*Supi*

Vieras
Aloitampa uuden ketjun, kun tuo vanha kävi pitkäksi. Toivottavasti lista on viimeisin.

26.2 Hilppa 30v. toinen lapsi, Keski-Suomi
28.2 Plankton 33v. esikoinen , TAYS
1.3 Susannaaaa 29v. esikoinen, Kouvola; KOKS
2.3 Riitukka 40v. toinen lapsi, Vantaa; Jorvi
3.3 Elli73 33v. toinen lapsi, NKL
5.3 Nappianni 22v. esikoinen
5.3 Supi 27v. esikoinen, Seinäjoen keskussairaala
5.3 Heta 34v. toinen lapsi, Kmo/Oys
7.3 Tuutikki81 25v. esikoinen
10.3 Nillenalle 29v. esikoinen, Espoo; Jorvi
11.3 Np 23v. esikoinen
11.3 Minni 28v. toinen lapsi
12.3 Mie 32v. esikoinen
12.3 Iines 27v. esikoinen, TYKS
13.3 Kipsunäippä 24v. toinen lapsi
14.3 Moppi 29v. esikoinen
20.3 Cloud 20v. esikoinen
20.3 DiuDiu 27v. esikoinen, Kätilöopisto
31.3 Vanilla 21v. esikoinen, TAYS

Heippa taas kaikille!

Eilen olin jorvissa, mittasivat paastosokeri arvon, neuvolasta lähettivät kun tuo sf- mitta menee käyrien yläpuolella. Sitten katsottiin ultralla ja tytteli ihan vastaa viikkoja kokonsa puolesta mutta on PERÄTILASSA! Kyllä vähän hirvityttää!!!!
Ensi perjantaina menen sinne uudestaan ja yrittävät kääntää!!!
Nyt vain mennään päivä kerrallaan ja sieltä neuvoivat ettei saisi turhaan stressata, mutta minkäs teet kun kokoajan ajatukset pörrää masuasukissa. Neuvolassa on koko ajan merkattu korttiin raivotarjonta, mutta pää onkin ollut peppu.

Meillekin hankittiin nyt isompi auto, siitä saa etuturvatyynyn kytkettyä pois päältä, joten saan kaukalon vauvelille siihen ja esikoinen matkustaa omassa turvaistuimessaan takapenkillä.

Joko olette pakanneet kassin valmiiksi jos tulee lähtö laitokselle?
Mulla se nököttää valmiina eteisen nurkassa.

Mukavia odotusaikoja kaikille.
Riitukka 36+0

26.2 Hilppa 30v. toinen lapsi, Keski-Suomi
28.2 Plankton 33v. esikoinen , TAYS
1.3 Susannaaaa 29v. esikoinen, Kouvola; KOKS
2.3 Riitukka 40v. toinen lapsi, Vantaa; Jorvi
3.3 Elli73 33v. toinen lapsi, NKL
5.3 Nappianni 22v. esikoinen
5.3 Supi 27v. esikoinen, Seinäjoen keskussairaala
5.3 Heta 34v. toinen lapsi, Kmo/Oys
7.3 Tuutikki81 25v. esikoinen
10.3 Nillenalle 29v. esikoinen, Espoo; Jorvi
11.3 Np 23v. esikoinen
11.3 Minni 28v. toinen lapsi
12.3 Mie 32v. esikoinen
12.3 Iines 27v. esikoinen, TYKS
13.3 Kipsunäippä 24v. toinen lapsi
14.3 Moppi 29v. esikoinen
16.3.Mermaid 27 v., esikoinen, Kätilöopisto
20.3 Cloud 20v. esikoinen
20.3 DiuDiu 27v. esikoinen, Kätilöopisto
31.3 Vanilla 21v. esikoinen, TAYS

Heippa kaikille! Täällä mermaid tekee paluuta maalismammojen listalle piiitkän hiljaiselon jälkeen :) Tässä vähän kuulumisia..

Kaikki on mennyt hienosti, nyt viikkoja 34+1. Töitä jäljellä 4 päivää, ensi perjantaina olen virallisesti mammalomalainen! Yhden viikon olen jo tehnyt töitä pääosin kotoa etäyhteyden kautta, sen verran on tämä raskaus jo käynyt voimille. Onneksi kohta pääsee keskittymään täysipainoisesti omaan ja vauvan vointiin :)

Äitiyslomalle on jäänyt paljon puuhaa: mm. kaikki vaatteet pitää pestä ja laittaa paikoilleen. Ihan kiitettävästi olen kolunnut kauppojen vauva-rekkejä ja ostanut söpöjä vaatteita. Sänky on koottu, turvakaukalo saadaan ihan kohta käytettynä tutulta ja vaunut on myös hommattu: Teutonian spirit s 3-mallia ja tummansinisenä. Ajattelin, että niillä pääsee kätevästi sukkuloimaan kaduilla kun aika lailla keskustassa asutaan. Kylpyammeista, onko kenelläkään tietoa, mistä voisi ostaa sellaisen ihan tavallisen vauva-ammeen? Vauvakaupoissahan niitä on, mutta ei periaatteesta huvita maksaa 30€ siitä...

Viime päivinä on (käsittääkseni) alkanut supistella jonkin verran, ainakin on sellainen olo kuin kuukautiset olisi alkamassa. Mahaa on myös vihlonut eri lailla kuin aikaisemmin ja tuolla alakerrassa on paikat aika hellänä...Ehkä tämä kroppa on siis aloittanut valmistautumisen vauvan syntymään! Vauva on tosi aktiivinen, ei ole tarvinnut liikkeitä laskeskella. Viihtyi pitkään perätilassa ja siitä olin jo vähän huolissani, mutta pari viikkoa sitten onnistui kääntymään muutaman päivän hirmuisen myllerryksen jälkeen. Nyt monottelee kiitettävästi ylävatsan alueelle. Vielä olen jaksanut käydä kävelyllä päivittäin, tänään taitaa kyllä jäädä väliin kun heti aamulla alkoi vihloa tuolla alhaalla :-/

Diudiu, meillä onkin lasketut ajat aika lähekkäin, saa nähdä ollaanko samoihin aikoihin tosi toimissa :)

Hyviä vointeja kaikille, nyt taidan käydä täällä useammin kun saa nuo työkuviot mallilleen ja pääsee rauhoittumaan!

-Mermaid-

p.s Perhana, joku oli vienyt nimimerkkini ja joudui kirjautumaan uudelleen -olipas hankalaa :D-

Ensimmäinen äitiyslomapäivä! On varsin helpottunut ja rentoutunut olo, kun vihdoin alkoi kauan odotettu loma. Tosin muutama työasioihin liittyvä juttu pitäisi vielä parin viikon sisällä hoitaa.

Tämä on tosin ollut aika hankala aamu.. Kello 10 alkoi supistukset, jotka tulivat heti säännöllisesti 3 min välein ja olivat varsin kipeitä, mutta lyhyitä. Sellaisia ihan synnytyssupistuksia. Reilun tunnin päästä alkoivat vähän epäsäännöllistyä ja nyt niitä tulee vaihtelevasti 3- 15 min välein, mutta ovat edelleen yhtä lyhyitä ja kipeitä. Olenkin arponut koko aamun lähtisikö käymään äitipolilla vai ei. Vähän pelottaa, jos kohdunsuu on lähtenyt kunnolla aukeamaan ja sairaalaan päästessä on liian myöhäistä pysäyttää synnytystä. Toisaalta taas en millään haluaisi lähteä sairaalaan ja uskon vahvasti, että nämä supistukset kyllä lakkaavat pian... Päätän koko ajan odottaa vielä vähän aikaa ja katsoa sitten. No, katsotaan nyt loppuvatko ne.

minni rv 34+6

Mermaid, voihan tuo olla että osastolla ollaan samaan aikaan. :o) Ootko muuten jo varaillut tutustumiskäyntiä, vai ootteko Haikaranpesään menossa? Mun pitäis varmaan pikkuhiljaa soitella tutustumisaikaa, että päästäis ihmettelemään mihin ollaan menossa ja mistä sinne mennään jne. :D

Diudiu, En ole veilä varannut, ollaan menossa ihan tavalliselle osastolle. Pitäisi varmaan kohta varata, neuvolan valmennuksetkin alkavat meillä vasta 14.2. Olikos se niin, että kerran viikossa on tutustumiskierros? Oletko itse jo ollut valmennuksissa? Tutut on kertoneet, että eipä niistä ihan älyttömästi hyötyä ole ollut...

Mermaid, tavalliselle osastolle mekin suunnataan. :o) Tutustumiskierroksia oli mun mielestä joka arkipäivä, ajat vaihteli jotenkin.. Olikohan niin että yhtenä päivänä oli vähän myöhemmin iltapäivällä, kun muina päivinä se on alkuiltapäivästä. Aikoja sai varata n. 6 viikkoa ennen laskettua, eli me voitais kai sinne jo soitella. Numero oli siinä lappusessa, mikä tuli ultrakutsun mukana.

Meillä alkoi neuvolan valmennukset tällä viikolla, ensimmäinen kerta oli ihan mukava, mutta ei siellä varsinaisesti uutta tietoa tullut, kun olen niin hyvin "itseopiskellut". :D Mutta kiva oli silti tavata muita odottajia samalta alueelta. Vielä on kaksi valmennuskertaa jäljellä.

Mermaid kyseli ammeesta, ainakin Vapaa Valinnassa on tavallisia Orthexin ammeita ja maksoivat jotai 11-16 euroa, en muista. Itse ostan varmaan jonkun sellaisen ja sitten siihen sen tuen vauvalle (Lastentarvike 25e, ks. http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=171&toimittajaid=18
), mutta ensin pitänee varmistaa käykö tuo tuki siihen ammeeseen. Tässä on muotoiltu amme http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=417&toimittajaid=18
En taida tuota kuitenkaan hankkia, kun noi muotoilut on sitten turhaan tiellä myöhemmin. Ja en taida sitä Tummy Tubeakaan ostaa, mutta ajattelin alkuun ainakin kokeilla ihan tavallistakin ämpäriä ;) jos kerran vauva tykkää olla "polvet suussa".

Mulla oli tossa pari päivää sitten harjoitussupistuksia ekan kerran kauan ja tiheään, mutta ei siis kipuja ollenkaan, niin ilmeisesti voin olla ihan huoleti. Ensi viikolla on lääkärikäynti jossa selviää onko alapäässä tapahtunut "kehitystä".

Viikot 36+4

Heippa!
Tänään olisi sitten se ensimmäinen virallinen äitiyslomapäivä! Ja siviiilisäätykin tuli sopivasti vaihdettua viikonloppuna rouvaksi.
Riitukan vauva olikin sitten yllättänyt perätilalla, täällä vähän samaa ollut, ei täyttä varmuutta miten on, viiimeksi neuvolasta sanoivat, että joko raivotarjonta ja tosi alhaalla tai sitten täydellinen perätila. Onneksi on vielä ultra.
Kukahan mahtaa Maaliskuisista synnyttää ensimäisenä? Ihan jännää lukea, että alkaa olla jo merkkejä ilmassa. Itsellä ei kyllä satunnaisia tuntemuksia lukuuunottamatta mitään, mutta onhan tässä toki aikaakin vielä.
Ja Mermaidille tervetuloa takaisin!

Iines 35tasan

Hei,
Taitaa osa maalisvauvoista syntyä tämän kuun puolella, täällä yksi jolla se voi olla piankin edessä. Käytiin aamulla äitiyspolilla ja selvisi, että lapsivettä yli normaalin. Ensi viikolla uusi aika ja päätetään mahdollisesta käynnistyksestä. Höh ja höh, sanon minä. Edellinen käynnistettiin ja oli niin teknistä touhua, että vähän luonnollisempi startti nyt kiitos. Ja melkoista rytinää kun kalvot puhkotaan ja tipalla vauhditetaan... No, saapi nähdä, ja pääasia että tenava saadaan hengissä ulos. Alkaa kyllä jo jännittää, ei laskettuun aikaankaan enää montaa viikkoa ja lääkäri totesi, että nyt saa syntyä sillä katsotaan jo täysiaikaiseksi! Hui, hui...

Onnittelut Iinekselle! + Onnea muillekin viimeisiin viikkoihin!

Moi kaikille.
Ootteko huomanneet ,että ku käytte saunassa ja pesulla, ni että alkaisi sitten yöllä tulemaan supistuksia? Mä epäilen tätä juttua itselläni syyksi noihin suppareihin, kun viime viikolla ne alkoivat torstai yönä, keskiviikkona oltiin saunottu ja samoin nyt tuntui sunnuntai aamuna, ku lauantaina saunottiin.
Mulla on huomenna neuvola, täytyy kysyä tota seikkaa siellä.

Täällä pohjoisessa on -25 pakkasta, et ei tee mieli paljon nokkaa ulos laittaa.

Heta rv tasan 36

Saunomisesta; en ole huomannut yhteyttä supistuksiin. Mulla tuli kivuttomia harjoitussupistuksia oikein urakalla perjantai-illasta alkaen ja niitä oli myös lauantaina yöllä + aamusta ja niitä on ollut nyt koko ajan sen jälkeen aika paljon. Saunoin lauantai- ja sunnuntai-iltana, mutta nää siis alkoivat jo perjantai-iltana. Itse huomaan kyllä sen, että pitää juoda riittävästi eli jalat kyllä kramppailee ellei saunoessa juo vettä/mehua riittävästi.

En tiedä päästäänkö täällä synnyttämään tämän kuun puolella ... Mitään tietoa eli ole vauvan koosta, lapsiveden määrästä eikä mistään muustakaan. Keskiviikkona on viimeinen neuvolalääkäri ja siellä vissiin selviää onko alapäässä tapahtunut vielä mitään ... Mullekin sanottiin jo neuvolassa, että jos nyt koska vaan alkaa syntyä niin saa syntyä ... täällä viissiin annetaan syntyä koska vaan viikon 34 (tai 36?) jälkeen.

Viikot 36+5

Päiviä.

Tilanne täällä ennallaan. Vielä kun minä pysyisin koossa - kyllä sitä tulee ajatelleeksi kaikenlaista vaikka luonteeltani olenkin hyvin rauhallinen, optimisti ja murehdin kun on vasta kun on murehdittavaa. Kävin kukkakaupassa ostamassa kukkaruukkuja ja pongasin samalla hyllyssä kauniin enkelin. Oli ihan pakko ostaa se yöpöydälle meit suojelemaan :).

Hei... tyhmä kysymys mutta voiko tuota ammetukea käyttää ihan aikuisten ammeessa? Mä nimittäin hokasin tässä yksi pvä että tarvitaanko me ollenkaan vauvan omaa ammetta kun meillä on "aikuisten amme"? Siihen pelkkä tuki? Ihanaa jos ei tarvittaisi - tätä tavaraa kun on jo kaikki nurkat täynnä :).

Vkoja 36+5

Hei kaikille!
Saunomisesta, minä saan aika helposti supistuksia saunomisesta. Mutta ne kyllä tulevat heti saunomisen jälkeen.

Tänään oli viimeinen lääkäri. Kohdunsuu oli pehmeä ja hyvin alhaalla, lauantain supistukset ilmeisesti aiheuttivat jonkin verran muutoksia. Vauvakin oli pää alaspäin ja hyvin alhaalla sekin. Kuulemma kaikki ihan valmiina synnytykseen, mutta saa nyt nähdä milloin päättää syntyä. Lääkäri kehotti pakkaamaan laukkua valmiiksi, jos lähtö tulee piankin. Aika rauhallisesti kannattaisi kuulemma ottaa ettei ihan vielä syntyisi. Samalla käynnillä ultrattiin, mikä rauhoitti kummasti taas mieltä. Kaikki oli hyvin ja voin unohtaa pelkoni kaulan ympärille kiertyneestä napanuorasta sun muusta. Oli ihanaa nähdä taas pikkuinen! Lääkäri näki sukupuolenkin ihan selvästi, mutta en halunnut sitä kuitenkaan tietää. Käynnin jälkeen se vain on pyörinyt jatkuvasti mielessä.

Iinekselle onnittelut siviilisäädyn vaihdosta!

minni rv 35+2

MOi!

Iinekselle ensinnäkin onnittelut rouvuudesta! :)

Hui, j'nnä lukea että oman kuun ketjulaisilla alkaa jo olla supistuksia. Mulla niitä ei vielä ole, tai ainakan ei usein eikä varsinkaan kipeitä!

Ammeesta sen verran, että ikeassa on meiän mielestä kiva amme olisko jotain 8-9 euroa. Viimeksi kun mentiin sinne, se oli loppunu, mutta toivotaan et ens kerralla saatais sellanen.

Täällä sairasloma on tehnyt tehtävänsä! Nukun hyvät yöunet ja herään vaan pari kertaa ja saan heti unesta kiinni uudelleen. Toivottavasti tätä jatkuisi vielä hetken. Jalka- ja selkäsäryt on kanssa jäänyt kokonaan, kun saan olla kotona. Tosin, ei mitään hyvää ilman huonoa.. nyt on alkanut huono olo muistutella itsestään aina aamuisin. Vähän jännittää paheneeko se vai meneekö ihan "näin helpolla" koko loppu ajan. Siskollani oli kanssa pahoinvointia lopussa ja hän päätyi sitten sairaalaan tiputukseen. Toivottavasti mulla jää tää tälle asteelle.

Saunon monta kertaa viikossa (4) ja vielä en ole huomannut että se aiheuttaisi supistuksia. Ehkä jossain vaiheessa sitten. Vettä tosin pitää juoda paljon enemmän kuin ennen.

Nyt ois lääkäri varmistanu lantion synnytyskelpoiseksi, alkoi kyllä ihan tosissaan jännittää..! Viikot vain vilisee ja maaliskuu lähestyy :) Harjotussupparit alkoivat n. viikko sitten. En oo huomannu ainakaan mitään yhteyttä saunan kanssa niillä mutta muuten vain mietein, että eikö sitä sanota, että sauna edesauttaa tapahtumien alkua..? Vai mitenkä se nyt meni... Onko teille muuten tehty arviota syntymäpainosta? Meille arvioitiin jotain 3400 g paikkeille, saa nähdä!Voi kun sais pikkusen jo vierelle :) Onko kaikki jo pakkailleet sairaalakassin? Ite oon jo aloitellu, mutta en saa laitettua sitä loppuun, jotenkin vain aina jää..

Niin ja onnittelut Iinekselle!

Kaikille hyviä viimeisiä odotusviikkoja!

Np 35+2

Susannaaaa: En tiedä voiko tuota ammetukea käyttää isossa ammeessa, ehkä ei. Tässä on tuki joka on isoon ammeeseen, mutta tässä ei paljon makoilla: http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=688&toimittajaid=18
En tiedä onko muunkinlaisia tukia olemassa, luultavasti on.

Lääkärineuvola takana ... ei ole juuri mitään tuolla alapäässä tapahtunut, että ei olla siis vielä hetkeen synnyttämään menossa ;)

Viikot 37+0

Susannaaaa: Kyllä siellä sivuilla lukeekin että tuo nalletuki käy isoonkin ammeeseen, en vain tiedä miten se siellä pohjalla pysyy "pystyssä", tässä teksti "Erinomainen tuki pienen vauvan kylvettämiseen. Soveltuu vauvan ammeen lisäksi myös isoon ammeeseen. Pitää lapsen tukevasti paikoillaan, jolloin kylvettäjän ei tarvitse kannatella häntä, vaan molemmat voivat rentoutua nauttimaan yhteisestä hetkestä. Valmistettu kestävästä muovista. Tuessa iloinen nallekuvio." ja tässä kuva: http://www.lastentarvike.fi/images/Tuotekuvat/Large/OK_Baddy_kylvetys.jpg

Hei vaan
Isoja ja iloisia uutisia: meille syntyi la-aamuna pieni tyttö 2,3kg 46cm (rv36+2)!! Säännölliset supistelut alkoivat klo: 07:10 ja tyttö syntyi JO klo: 08:53 ambulanssiin (!) K75-rautakaupan liittymäpysäkille!!!
Itse pääsin eilen kotiutumaan NKL:lta, mutta tyttö jäi valvontaosastolle opettelemaan syömistä (ei jaksa vielä syödä maitomääräänsä ja on siksi nenähamahaletkussa). Tyttö voi onneksi hyvin joskin valitettavasti lisätutkittavaa on ilmaantunut; onneksi ei kuulemma ainakaan toistaiseksi mitään "vakavaa".
Oli kyllä tosi syöksysynnytys, mm. Mediheli lennätti kotimme lähelle kopterin joka toi ambulanssiin lääkärin! Ja vielä kiistellään, pitäisikö julkisin varoin tukea Medihelin toimintaa.. itselläni on ainakin siitä melkoisen vahva mielipide. ;)
Voin vaikka myöhemmin kirjoitella lisää, päivät ovat menneet nyt sen verran pää pyörällä, että ei oikein tiedä mitä ajatella tai mitä ja miten kirjoittaa.
Hyvää loppuraskautta ja kuulumisiin!
elli73

Hurjat onnittelut Ellille! Aika hurjaa menoa olikin, onneksi kaikki meni parhain päin. Ja ihan hyvän kokoinen tyttö syntyi viikoista huolimatta, toivottavasti pääsette pian koko perhe kotiin!

Hei!

Ellille ja perheelle onnittelut!!! Olipa nopeaa toimintaa. Hyvä että voitte hyvin :) Nyt on siis eka maalisvauva syntynyt :)

Iineksellekin onnittelut rouvautumisesta!

Kävin neuvolassa ja kaikki oli niin kuin pitikin. Lääkäri tutki ja sanoi vauvan oleva jo aika hyvin laskeutunut muttei ehkä vielä kiinnittynyt. Kohdunkaula pikkasen lyhentynyt, mutta kiinni. Arveli että saattaa syntyä hiukan etuajassa - mutta sen näkee sitten. Sf-mitta oli pompsahtanut yläkäyrälle, huih! Lääkäri lohdutteli että johtuu todennäköisesti siitä että vauva on asettunut keskelle vatsaa. Mutta lääkärin mukaan pitäis mahtua syntymään lantion puolesta.

Ammeesta, meillä on Ikean amme kun se oli niin edullinen ja musta on hyvä että siinä on semmoinen kumi pohjassa liukuesteenä (kummalalkin puolella pohjaa). Ikeasta muutenkin olemme tehneet hankintoja. Monet pinnikset on niin isoja, että pienempi Ikean pinnis sopi meidän makkariin paremmin.

Sairaalakassia en ole vielä pakannut, vaikka mielessä on. mitä olette pakanneet/ ajatelleet pakata? Vauvaa varten olen laittanut turvakaukaloon valmiiksi jo kotiutumisvaatteet. Miehen on helppo sitten tulla hakemaan. Pitäiskö olla varavaatekerta jos vauva puklaa tms? Asumme kyllä noin 10 minuutin ajomatkan päässä sairaalasta. Oletteko hankkineet valmiiksi rintapumppua, - kumeja ja maidonkerääjää vai hankitteko ne tarpeeseen? Minä täällä pähkäilen että ostaako vaiko eikö.

Tällaista täällä.

Nillenalle 35+5

Päiviä. Lähettivät minut huomisaamuksi NKL:lle Hkiin. Haluavat varmistaa, että kaikki ok. Ilmeisesti epäsäännöllisyys on lisääntynyt mutta muuten edelleen kaikki ok (esim. painoarvio 3200g). Nyt kyllä hieman huolestuttaa - vielä kun ei tiedä missä sitä synnyttää ja koska. Ei kannata liikaa pohtia synnytystä - eihän nämä mene yhtään niinkuin on ajatellut. Minun ja Ellin esimerkit sen kertonevat :).

Vkoja 37

Yhteistyössä