MAALISMAMMAT 10

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *Supi*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei nillenalle!

Olen pakastanut sellaista kinkkupiirasta ja kuivakakkua (sitruunakakku suklaahunnulla).
Ne ovat pakkasesta otettuna melkein yhtä hyviä kuin ihan tuoreena.

Hei,
Kotosalla saan odotella vielä, lapsiveden määrä normalisoitunut ja kaikki ok! Synnytystapa-arviointi täälläkin vain, jos siihen on aihetta, ekassa sitä ei ollut. Paikat pehmenneet ja auki 2 cm, mikä kuulemma normaalia uusiosynnyttäjillä, mutta toivoisin kyllä että olisi merkkinä jo siitä, että syntyy pian! Pari päivää supistellut melko lailla, ei tätä mieluusti kovin montaa viikkoa enää jaksaisi...

Olette te kyllä tehokkaita, kun pakkasessa jo ristiäisherkut, meikä keskittynyt enemmän tuohon siivouspuoleen, mutta nyt täytyy rauhoittua. Onko kaikilla jo nimet valmiiksi mietittynä? Meillä lieviä erimielisyyksiä mieheni kanssa tytön nimestä (sukupuoli ei selvillä vieläkää lukuisista ultrauksista huolimatta), mutta eiköhän tuo tuosta... Jaksamista kaikille!

Iltoja kaikille.

Täällä vielä ollaan.Tänään oli ekaks neuvola jossa katottiin normaalit jutut, pissa ok, paino vähän laskenut ja verenpaine 127/77. Hemppaa ei mitattu, sano et otetaan sit ens viikolla.Noiden jälkeen menin makaamaan puoleksi tunniksi käyrään, pieniä supistuksia tuli käyrään, mut ei haitallisia.Sit käyrän jälkeen menin ultraan, se oli se synnytystapajuttu.Vauva on pää hyvinkin alhaalla, istukka oikeassa paikassa, lapsivettä normaalimäärä ja painoarvio noin 3,2 kg ja vastasi aivan viikkoja.Ei tutkinut kohdunsuun tilannetta, et en nyt sit tiiä onko supistelut aiheuttaneet sinne mitään muutosta.Sanoi et jos nyt rupeaa syntymään, ni ei enää jarruteta tulemista vaan saa syntyä jo viikkojen ja koon puolesta.
Nyt illalla sit oli viimeinen valmennuskerta ja siellä oli vuorossa imetysosio ja vauvan hoitoon liittyviä juttuja.Huomenna mennään sit tutustumaan synnytysosastoon kätilön opastuksella, et toimintaa riittää.
Nivusia on nyt ruvennut koskemaan kaikenlainen kyykkyyn meneminen ja taivuttelu ja tuota häpyluun seutua on ruvennut myöskin koskemaan, liekkö sit vauva jo niin alhaalla et painaa jo sen takia..Epäilen ettei tässä tarvii enää kovin kauaa aikaa ootella et saa nyytin jo syliin.Tyttökin jo kovasti oottaa et syntyis, et sen ei aina tarviis kyykistella laittamaan mun kenkiä kiinni ja nostelemaan tavaroita lattialta kun en itse sinne enää taivu.

Mukavaa odotusta kaikille

Heta rv 37+2

Oltiin jo pudottu toiselle sivulle... Huhuu!
Eilen olikin kiirettä taas, kun oli synnytystapa-arvio ja paljon muuta menoa.
Eli, vauva köllöttelee pää alaspäin, on tosi alhaalla (ensisynnyttäjäksi) ja kiinnittinyt lantioon (tai jotain). EI ole valtava, nyt arvio 2,4kg ja rv40 3,7kg, aika vauhdilla saa lopun painon kerätä :). Niin ja sydänkäyrä ok, liikkui paljon yms. Sormelle on kohdunsuu auki ja paikat pehmenneet jo jonkin verran. Nyt ei sitten muuta kun odotellaan, että joskus sitten syntyy.
Oltiin myös tutustumassa synnäriin, oli ihan kiva nähdä kyseinen paikka etukäteen. Kotimatkalla olikin sitten ekan kerran oikein kivuliaita supistuksia muutama, mies jo meinasi kääntyä takaisin :)
Ei mulla kyllä ole pakkasessa mitään herkkuja odottamassa, ajattelin todella tarjota vain jotain mehu ja kahvi kera keksin, niille jotka sitten tulevat vauvaa katsomaan. Tai sitten äitee saa leipoa ja tomittaa ne meille. On nimittäin innokas leipuri, toisin kun minä.
Ja Hilppa kyseli nimiä, molemmille löytyy, vaikka tiedetään kumpi tulee.
Nyt olis vuorossa koiran viihdytystä, on kai jotenkin vaistonnut tulevan ja ei oikein syö. Eilenkin lenkitettiin koiruutta vaikka kuinka paljon, ei silti oikein ruoka maistunut. Eikä kyllä iltalenkkikään, meni pihalla piiloon ;)

Iines 36+4

Ja kotona. Eilen NKL:lla sydän löi taas ihan normaalisti eli on sitten EHKÄ palautunut ennalleen. Nyt synnytyspaikka siirtyi takaisin KOKSiin jos ei muutosta sykkeessä tapahdu. Maanantaina sitten taas käyrään tuonne Kotkan suuntaan. Hyvin on kyllä palannu rahaa bensaan ja polimaksuihin.... :/. No pääasia että asukki näyttäisi olevan ookoo (tai eihän sitä toki tiedä varmuudelta ennenkuin se on ulkona).

Mä en kanssa oikeen jaksa ajatella vielä mitään ristiäisiä. Nimeäkään ei oo päätetty vielä. Tottakai oon listannu kivoja nimiä ylös mutta vaikeeta sitä on etukäteen päättää jos vaikka asukki "näyttääkin enemmän Liisalta kuin Maijalta" tullessaan ulos :). Sitten joutuu miettimään uudelleen ;-). Ja ristiäispaikasta/kummeistakaan ei oo vielä mitään lukkoon lyötyä. Sitä paitsi ei meidän pakastimeen edes mahdu paljoa ylimääräistä ruokaa tällä hetkellä :D.

Vkoja 38+1

p.s Ja pidetäänhän tämä meitin ketju elossa - oltiin jo pudottu toiselle sivulle ;-)

Perjantaita!

Kiva kuulla että Susannaaalla ja vauvalla kaikki toistaiseksi taas ok. Toivottavasti saat synnyttää siellä KOKSissa, niin ei tule niin kauhean pitkä matka sairaalaan sitten h-hetkellä.

Iineksellä näyttää asiat sujuvan myös mallikkaasti . Vaikuttaa siltä, ettei ainakaan odotus veny 2 viikkoa yli lasketun ajan. Ainakaan toivottavasti! Enhän minä näistä mitään tiedä..

Tän aamun neuvolakuulumisia:
sf 32, eli pikkasen yläkäyrällä mennään mutta kuitenkin ihan normaaleissa mitoissa.
Lääkärikäynti on mulla parin viikon päästä, 1.3.07.
Hemppa oli laskenut 120,
samoin verenpaineet 114/80 eli molemmat arvot ihan ok.
Paino oli parissa viikossa laskenut 200g, mutta sekään ei haittaa. Nyt kokonaispainoa kertynyt koko raskauden aikana yhteensä 200g. LÄhtöpainoa oli kuitenkin vähän ylimääräistä joten se ei haittaa.
Rt
Liikkeet ++
Syke +
Pissa puhdas.

Aika kovaa se sijainen (oma neuvolantäti oli vähän myöhässä, niin oli sijainen) mun mahaa tunnusteli ja sydänääniäkin kuunteli. Kun tulin neuvolasta niin valkovuoto oli rusehtavaa. Vähän alko jänskättää, että onko tuo rusehtava vuoto jo nyt ihan normaalia. Oliko se kenties osa limatulppaa...? Onko muilla ollut näillä viikoilla sellaista? Hmn...
Tosin eilen pesin uunin ihan perusteellisesti ja imuroin, pyykkäsin ym. siivosin. Sen jälkeen oli selkä niin kipeä, että särki.. Voiskohan se johtua siitä?

Maanantaina synnytysvalmennus.

Hyvää viikonloppua!

Vanilla33+6

Hei,

Eilen oli lääkärineuvola ja kaikki vaikutti olevan ok. Vauveli oikeassa asennossa ja ihan hyvän kokoinen mun lantioon nähden. Mitään tarkkaa painoarviota ei annettu, kun se on niin hankalaa käsikopelolla. Mutta ei kuitenkaan ollut liian pieni tai iso :)
Ei ollut mitään merkkejä et syntyis ees pian. Kohdun suu oli kiinni ja täyspitkä :( No ei auta, kun odotella.

Aloitin äsken pesemään ikkunoita ja sainkin keittiön kaksi ikkunaa pestyä ja sitten iski laiskuus...huomenna on miehen kanssa siivouspäivä joten ajattelin lykätä ton homman sille :) :) :) Vähänkö olen ilkeä!

Supi 37+4

Vanilla tehtiinkö sulle sisätutkimus? Nimittäin mulle tehtiin vko sitten ja sen jälkeen vuosin 3 pvää ruskeaa vuotoa ja se on kuulemma ihan normaalia!

Moikka!

Minulla myös eilen neuvolalääkäri ja ultrattiin painoarvio. Oli aika lailla 3 kg ja lääkärin käppyröiden mukaan keskikäyrällä. tiedä häntä sitten, minusta kuulosti jo aika isolta! No, ultrasi myös lantion seudun ja siihen liittyen kommentoi, että "kyllä täältä isompikin vauva hyvin mahtuisi maailmaan". Verenpaine oli koholla 140/80, mutta se johtunee funssasta, johon heräsin klo 3 toissayönä. siitä lähtien on ollut älytön päänsärky ja todella tukkoinen olo -huoh, eipä tähän väliin enää olisi tällaista toivonut :-/ No, pieni epäilys on, että tämä on seurausta työstressin purkautumisesta, toivotaan että menee pian ohi. Eilen niistin koko päivän ja illalla nukkumaan mennessä alkoikin supistella, päättelin että voisi johtua juurikin voimakkaasta niistelystä. oli tosin sen verran heppoisia tuntemuksia, että niiden keskelle nukahdin. Ekalla pissareissullakin vielä sama tilanne, mahaa väänsi oikein kunnolla ja oli ihan kivikova. siitä se sitten laskettui loppuyön aikana. Lääkärissä kohdunkaula lähtötilanteessa, eli 3cm ja täysin kiinni, siispä puhdasta harjoittelua on vielä nämä tuntemukset.

Minullakin neuvolan täti kokeilee mahaa ja vauvaa ihan reiluin ottein, yleensä on alakerta ihan hellänä koko loppupäivän. Uskoisin, että Vanilla tuo pieni vuoto johtuu siitä?

ai niin, painoa olikin tullut +1 kg viikossa, uskoisin että on pitkälle turvotusta, kun sormien niveliäkin on niin paljon särkenyt viime aikoina, ei mene enää kihla- eikä vihkisormukset sormeen ei sitten millään. Ottaa kiinni jo niveleen. Toivottavasti nämä nakit tästä koitoksesta toipuvat ennalleen :)

Viikonloppuja kaikille, otetaan rauhassa ja hemmotellen!

-Mermaid 36+0-

Täälläkin turvottelee ... sormukset eivät ole menneet moneen viikkoon ja nyt alkaa nilkoissakin olla aika paljon turvotusta... viimeksi keskiviikkona neuvolassa oli myös ekan kerran proteiinia virtsassa ja kun vielä on ollut hiukan päänsärkyä ja verenpaineet oli koholla, niin menen uudelleen neuvolaan jo maanantaina. Ja sitten perjantaina siihen synnytyttapa-arvioon opiskelijoiden koplailtavaksi.

Mullakin neuvolan täti kokeilee kovakouraisesti vauvan asentoa, etenkin tuolta ihan alhaalta, se käsien kokeilu sattuikin välillä, mutta en ole silti vuotanut tippaakaan koko raskauden aikana, oli tehty sisätuskimuksia tai ei. Uskoisin silti että siitä se voi kyllä johtua. Sitä en tiedä, etteikö sitä voisi hellemmin kokeilla että miten päin se pikkukaveri siellä on.

Mulla on noussut paino nyt alusta 14kg ja nousu tässä lopussa on ollut huimaa, viimeksi 1,7kg/viikko ... osa siitä siis turvotusta... sf-mitta oli 34cm ja vyötärön ympärystä olen itse mittaillut, nyt aamulla n. 104cm (ennen raskautta 80cm), että mielenkiintoinen muodonmuutos!

Oltiin tosiaan tiputtu jo toiselle sivulle ja tiputaan ehkä nytkin vaikka ahkerasti kirjoitellaan ... satutaan vaan kaikki ahkeroimaan aina samoihin aikoihin ;)

Onnellista odotusta - sitä ei paljon meillä enää ole edessä!

Viikot 38+2

Sain eilen varattua sen tutustumiskäynnin Kättärille, ja ollaan menossa torstaina 1.3. Oli tosiaan ens viikko jo ihan täynnä, ja seuraavallakin oli aikoja niukalti. Mutta ehtiihän tuota..

Eilen kaaduin portaissa, onneksi lähinnä pyllähdin ja selkä kolisi rappujen reunoihin. Säikähdin kyllä pahasti, mutta onni on etten etupuolelle mätkähtänyt. Vauva on liikkunut ihan normaalisti kuitenkin.

Juu, onpa se totta, että nimeä voi pohdiskella etukäteen, mutta tulokas saattaa ollakin ihan "eri näköinen"... Mukava vain miettiä vaihtoehtoja!

Aamulla herästin 6.30 aika kivuliaisiin supistuksiin, niitä jatkui 1,5h, mutta sitten rauhoittui. Toivon todellakin, ettei tätä ainakaan viikko tolkulla jatku, aika levoton olo.. Ja uni senkun vähenee, viime yönä taittelin harsovaipat valmiiksi!

Älkää kaatuilko, vointeja!

Heh. Joo olo muuttuu tosi omituiseksi loppua kohden. Mä olin eilen aamulla jo aivan varma että tänään tulee lähtö - olin niin kipeän ja tukkuisen oloinen aamusta, joka paikkaa kolotti ja tasaisin väliajoin supisti (mutta harvoin). Sitten vauva ei liikkunut paljoa yhtään (jostain muistan lukeneeni että jollakulla liikkeet olisivat kadonneet juuri ennen h-hetkeä). Mutta sitten yht äkkiä kaikki oireet lähes hävisivät! Ja nyt tänä aamulla on taas niin virkeä olo kuin olla ja voi :D. Eniten tässä ehkä rassaa tää odottaminen - vkon ajan oon jo odottanu että jokos ja odottaminen senkun jatkuu :). Vihjeeksi loppukuun ihmisille että keksikää jotain tekemistä joka päiväksi :).

Vkoja 38+3

Hei.

On tää elämä tosiaankin mennyt ihan odottamiseksi. Viime päiviin asti on ollut olo, että jee kiva kun on tämmönen maha. Nyt on sitten olo, että syntyis jo että tätä raskautta on kateltu ihan tarpeeksi pitkään. Viime yönä tuli muutaman kerran kipeä suppari tosi harvakseltaan (tais olla tunteja välissä :)) Ruokahalukin tossa katosi pariksi päiväksi ja ajattelin että enteiliskö ehkä lähtöä. Ei enteillyt; jatkuva nälkä tuli takaisin :)

Eikä tää kotona oleilu kauheasti innosta. Jotain tekemistä pitää aina keksiä, ettei tylsisty. Oli pieni kademieli, kun mies tuossa lähti töihin. Miehellä varmaan toisin päin, ett saispa jäädä kotiin. Aikas yksinäistähän täällä kotona kun kaikki kaverit on töissä ja päivät tuntuu pitkiltä. Mutta tälle päivälle onneksi olen keksinyt hiukan ohjelmaa: leipomista ja sitten käyn kangaskaupassa ostamassa äitiyspakkauslaatikkoon jonkun reunakankaan. Onneksi on kaikkea pientä puuhaa jäljellä.

Voikaahan paksusti :)

Nillenalle 37+2

Heippa!
Samanlaisia tuntemuksia täällä, kotona olo tuntuu välillä tosi raskaalta, mutta toisaalta kun lähtee kaupungille niin nopeasti se väsymys siellä iskee. No, olen yrittänyt keksiä joka päivälle jonkin menon tai tekemisen etten vallan jää makaamaan.
Ja tosiaan, maha alkaa tuntua jo aika hankalalta, varsinkin eilen siivotessa tuntui olevan jatkuvasti edessä :)
Nyt on taas välillä närästänytkin, se on kyllä ihan huippu kurjaa. Mutta vauva voi hyvin (pääasia), melloo ja potkii ihan kiitettävästi. Alapäässä tuntuu vaan todella ikäviä vihlaisuja kun vauva touhuaa, johtunee siitä että pää on jo niin alhaalla.
Tulipas kiva valitusviesti, laitetaan huonosti nukutun yön piikkiin!
Niin ja onko kellään kokemusta ns. all-in-one kestovaipoista? Kun ajattelin että pitäiskös vielä muutama sellainen hommata, muuten ajattelin kokeilla kuorivaippoja erilaisilla imuilla.
Eipä muuta, voikaa hyvin

Iines 37 tasan

Heips!

Täällä odotellaan malttamattomana et synnytys käynnistyisi. Nyt alkaa jo olla kärsimätön olo. Toki tiedän että ei mee enää kun max 4 viikkoa et vauveli on täällä... mut silti. Aika kun kuluu niin hitaasti. Edelleenkään ei mitään merkkejä että tapahtuisi jotain :(

No taidan mennä päikkäreille jos olo olisi vähän pirteämpi ja positiivisempi kun herään :)

Supi 38

Heippa!
Minulla aika ei ole käynyt vielä yhtään pitkäksi! Päivät menevät hetkessä nauttiessa vapaa-ajasta. Tosin tuo esikoinenkin vaikuttaa asiaan. Olen käynyt pitkästä aikaa rauhassa shoppailemassa ja istuskelemassa kahvilassa, ommellut, neulonut, ulkoillut, lukenut, kaikkea mitä ei oikein töissäollessa ehtinyt.

Minäkin olen kovasti alkanut toivomaan, että vauva syntyisi jo. Vähän liikaakin tulee odoteltua ja kuulosteltua, jos jotain tapahtuisi. Viiltävät kivut alapäässä ovat tosin lisääntyneet kovasti vauvan kiinnityttyä ja supistukset ovat välillä todella napakoita. Viime aikoina on myös alkanut tulla yhä runsaampaa ja limaisempaa valkovuotoa, yök. Ilman pikkuhousunsuojia ei oikein pärjää. Välillä on ihan limaklönttejäkin (anteeksi yksityiskohtainen kuvaus...), mikä ilmeisesti on pieniä osia limatulpasta? Eli kai siellä kohdunsuulla edistystä koko ajan tapahtuu. Ainakin kipuja kestää paremmin ajatellessa, että ne tuovat synnytystä lähemmäksi.

Nauttikaa ihanista vapaapäivistä!

minni rv 37+1

Heipä Hei kaikille maalismammoille :)

Mitenkäs se nyt sillä lailla et kaikilla tuntuu olevan tekemisen puutetta ja kiire synnyttämään? Itsellä ollu tässä aikalailla lomaa koko raskausaika, eikä oo vielä iskenyt tekemisen puute. Joka ilta (un supistuksia tulee), mietin et apua jos se syntyy jo, kun ei oo vielä edes laukkua pakattu itelle eikä vauvalle. Oikeastaan kaikki muut jo valmiina. Oon kyllä suunnitellu et leipoisin viel jotain tässä kun kerkeen mutta se ei nyt aivan välttämätöntä oo. Tänään kävin sitten vihdoin ostamassa imetysliivit :) Kyllä ne tuntui hassulta nensikertalaisesta kun ei oikein oo tottunut tuollaisiin aivan ohuisiin ja "vähemmän kauniisiin" liiveihin :) Mutta kyllähän sitä vauvan hyvinvoinnin vuoksi tekee mitä vain...:)
Neuvolakin oli tänään taas ja kaikki oli todella hyvin. Ilahduin kovasti kun pitkästä aikaa mitattiin hb ja se oli noussut viimeisestä mittauksesta lähes 30 pykälää. Aivan ihme homma :) Oon tuntenutkin oloni jotenkin vireämmäksi kuin jokin aika sitten. Epäilen että tähän hyvään hb:hen on sellainen salainen resepti kuin päivittäinen rautalääke annos yhdistettynä tyrnimehuun :) OOn nimittäin juonut noin kolmen vkon ajan joka aamu ison lasillisen tyrnimehua (vettä johon muutama rkl aitoa puristettua tyrnimehua). Ja tähän hullutukseen lähin mieheni ansiosta joka eräs pvä toi kauppareissulta mukanaan tyrnimehupullon ja sanoi et kokeillaan onko tällä vaikutusta vireyteen (ollaan/oltiin niin kovia nukkumaan :) Elikkäs kokeilkaapa muutkin mammat tätä konstia :)
Supisteluja tosiaan on ollut todella paljon viimeisten päivien aikana tai eniten ilta/yö aikaan ja epäilen että vauva pyrkii ulos melko pian. Mieheni vain on tämän ja seuraavat kolme viikkoa etelässä "kursseilla/koulussa" joten toivotaan että se tulisi joku vkonloppu jotta isä pääsisi alusta asti mukaan synnytykseen. Meinaa vaan olla hiukan ikävä rakasta. Ja nyt sitä kaipaisi juuri vierelleen mutta täytyy nyt tyytyä mummolan huolenpitoon :)
Tuli vielä mieleen, että mitä tarvikkeita ootte ostaneet vauvalle? Tarkoitan tällä tällaisia pienempiä ostoksia kuten tutteja, tuttipulloja, rasvoja, talkkia jne...Itse kävin ostamassa kaikki perus tuotteet ja kauhistuin kassalla kun hintaa tuli lähes 50e. Mutta mielellään sitä pikkunyytille ostaakin kaikkea :) Tässäpäs tuli taas selitettyä kaikenlaista :) Yritetään pitää juttua yllä, mukava aina lukea kuulumisia.
Virkeitä loppuviikkoja mammat! Ps: Se pikku rakas on sylissämme nopeammin ku uskommekaan; aika rientää <3

Cloud, huomenna vkoja tasan 36

Täälläkin on taas neuvolassa käyty ja kaikki ok. Vauva myllertää mahassa tosi paljon ja sillä tuntuu siellä kyllä olevan tilaa ... perjantain synnytystapa-arvio ja opiskelijoiden koplaus vähän mietityttää, eniten jännitän kuitenkin siellä tehtävää ultraa koska en ole nähnyt vauvaa sitten raskausviikon 20 ... Toivottavasti sillä on edelleen kaksi kättä ja kaksi jalkaa ja sitä rataa ...

Tänään neuvolassa kun puhuin siihen malliin, että ensi viikolla syntyisi, niin täti toppuutteli että dead line on vasta 14.3. eli kaksi viikkoa yli ... no, toivon silti syntymistä ensi viikolla ... en haluais odotella "yliajalla" ja tämän viikon voisin vielä lepäillä...

En minäkään ole vielä vauvan kassia pakannut, mutta omat tarvikkeet olen kerännyt pöydälle kasaan ja lapun päälle, että muistan ottaa kännykkälaturin, kameran ja sen laturin... Vauvan vaatteet saa mies tuoda perässä, mutta pitänee niistä ainakin joku lista kirjoittaa mitä ottaa mukaan ettei suotta kaikkia kuskaa ;)

Cloud kyseli mitä on vauvalle ostettu, siis noita pientarvikkeita... Olen ostanut vasta sinkkivoidetta, D-vitamiinitippoja (joita neuvolan täti tuo kyllä kotikäynnillä), pumpulia, suihkutettavaa öljyä, vanupuikkoja, vauvan kosteuspyyhkeitä... en kai muuta ja äitiyspakkauksessahan oli hoitovoide, kynsisakset ja hiusharja. Mietin vaan, että pitääköhän ostaa noita voiteita ym. toinen satsi hoitolaukkuun??

Jännät viikot siis menossa koko porukalla ...

Viikot 38+5

Heippa!

Kylläpäs alkoi päivä ihanasti: oli todella vaikea yö, heräilin n. kerran tunnissa vessaan, janoon ja tukkoiseen oloon. Klo 7 päätin sitten nousta aamupalalle, kun on jotenkin alkaneet ahdistaa nuo yöt sängyssä pyöriskelyineen, ei meinaa nukkumisesta tulla mitään. No, olo oli niin surkea, että menin takaisin nukkumaan kun mies lähti töihin. klo 10 soi sitten ovikello ja sisään marssi kaksi huoltomiestä korjaamaan meidän vessanpönttöä. Avasin heille oven tukka pystyssä, nilkkoihin asti ulottuva yöpaita päällä ja sen päällä ihan kamala pitkä raitapaita. Olin varmasti maailman kaunein mamma :D Vetäydyin siitä sitten takavasemmalle miettimään, miksi huoltomiehet tulevat aina silloin, kun vähiten haluaisi nähdä ketään???

Eilinen päivä meni puuhatessa kaikenlaista. nautin siitä, että flunssa on ohi ja olo terve. Kävin ostamassa vauvansänkyyn patjan ja muovitettua froteeta ja lisäksi kaikenlaista pientä tarviketta: kosteuspyyhkeitä, pari rintakumia, kankaiset liivinsuojat ja laitoin koriin loppujen lopuksi myös maidonkerääjän, kun se ei maltaita maksanut. Eli onpahan valmiina jos sellaista tarvitsee. Illalla väänsin pakkaseen 60 pullaa, että riittää ainakin alkuun :D

Olen nyt jäänyt koukkuun lukemiseen, kun työviikkoina en jaksanut juuri kirjoja kotona avata. Nyt on mennyt jo useampi paksu romaani ihan lukemisen ilosta!

Välillä olen miettinyt, että mitenköhän ne viimeiset viikot jaksaa etenkin jos nämä yöt jatkuu tällaisina, mutta omasta mielestänikin hyvä keino on keksiä jotain kivaa tekemistä joka päivälle. Itse olen innostunut syömään ulkona kavereiden kanssa, koska siihen ei varmaan ole ihan heti mahkuja vauvan syntymän jälkeen. tänäänkin olen taas menossa...

Onko teillä ollut pelkoja siitä, että kaikki ei menekään hyvin? Itse olen viime päivinä pariin kertaan ahdistunut ajatuksesta, että jotakin kamalaa tapahtuu ja ei saadakaan vauvaa kotiin. Kaikki on kuitenkin jo valmiina kotona ihan viimeisen päälle ja siksi se tuntuisikin niin kamalalta ajatukselta. kai tämä on normaalia kun synnytys alkaa lähestyä, mutta saa aina hetkeksi mielen tosi huolestuneeksi :-/

Sitten käytännön kysymys: paljonko vaippoja olette ostaneet/aiotte ostaa valmiiksi? Itse kun en yhtään osaa arvioida sitä tarvetta...Ja saako siellä synnärillä talon puolesta vaipat?

Lokoisaa oloa kaikille!

-Mermaid 36+4-

Mermaid: "Onko teillä ollut pelkoja siitä, että kaikki ei menekään hyvin? "
On, ikävä kyllä. Se on hirveää, mutta tulee mieleen aina mennen tullen. Uskon sen kuitenkin olevan normaalia enkä ole ottanut sitä puheeki neuvolassakaan.

Mermaid:"Sitten käytännön kysymys: paljonko vaippoja olette ostaneet/aiotte ostaa valmiiksi? "
En ole ostanut vielä yhtään ;) Mulla on ne äitiyspakkauksen vaipat tuplana (sain toiset kaverilta), mutta kai niitä aika paljon menee. Mies saa hakea kaupasta sitten. En tiedä, mutta luulen kyllä että sairaalassa saa kaikki talon puolesta, pakkohan se on.

Onko teillä muilla sellaisia harjoitussupistuksia / oikeita supistuksia että mahan muotokin menee ihan oudoksi? Mulla käy välillä niin, että mahaan tulee isot "patit" ja "kuopat" ihan vauan mukaan silloin kun maha menee ihan kovaksi ja vauva parka siellä koittaa liikkua, muttei oikein pysty. Kun se laukeaa (voi kestää aika kauankin), niin sitten on taas tilaa myllätä. Onkohan toi merkki jostain, että olis lapsivettä liian vähän tms.? Unohdin kysyä eilen neuvolassa, tosin lapsivedestä kysyin ja tädin mielestä sitä on ihan ok noin käsikopelolla (vaikka ei kai sitä käsikopelolla voi tuntea?). No, perjantaina menen sinne sairaalaan, toivottavasti toi olis normaalia tai ei ainakaan ehtis aiheuttaa mitään ennen perjantaita.

Viikot 38+6

Heippa taas!
Vähän reippaammin mielin kuin eilen...
Plankton: joskus maha menee "suipoksi" kun supistaa tai jännittää vatsalihaksia. Ei kuitenkaan kovin suipoksi ole mennyt, mutta olen kyllä kuullut että joillain menee. Mutta luulisin, että ihan normaalia.
Tänään oli sitten minullakin neuvola (kolme viikkoa edellisestä), ja siellä menikin huimat 15min. Mutta kaikki hyvin ja JO ensi viikolla minullakin seuraava aika.
Vaipat saa sairaalassa talon puolesta, meille ainakin sanottiin että vauva ei tarvii sairaalassa mitään kuin vanhempansa ja vasta lähtövaatteet+kaukalon tms lähtiessä. Kaikki muu tulee talon puolesta. Sama koskee äitiä, periaatteessa kaikki saa talon puolesta, mutta mukavampi varmaan jos omat hygieniatuotteet.
En ole paljoa voiteita yms ostellut, kun eihän niitä kauheasti tarvitse. Ja jos tarvitsee niitä saa kaupasta. Samansuuntaisia pikku-ostoksia olen tehnyt kuin Mermaid.
Nyt taidan mennä päikkäreille,

Iines 37+1

En ole ollu kovin innokas kirjottelija,teidän kuulumisia siltikin käynyt seurailemassa tasasin väliajoin. Ajattelin nyt kumminkin raapustaa itsekkin muutaman rivin.
On kyllä tosi ihanaa että näin moni on päässyt loppumetreille saakka,ilman pahempia kommelluksia. Ja nyt tosiaan alkaa olla jo jännät paikat jokaisella. Mä en enää millään malttais odottaa synnytystä,joka ilta nukkumaan mennessä ajattelen että josko tänä yönä heräisin supistuksiin-mutta kököt-mitään ei näy eikä kuulu! Mulla on niin positiiviset fiilikset esikoisen syntymästä(liekö aika tehnyt tehtävänsä) että odotan taas innolla synnytystä. Mun mielestä synnyksestä pelotellaan liikaa äitejä,itse en todellakaan kokenut sitä elämäni pahimpana(kipu) kokemuksena. Tosin en joutunutkaan raatamaan kymmeniä tunteja,poika tuli maailmaan 4h ja oli pieni 2515g. Ehkä sillä osuutta asiaan? Mutta siis itse en ainakaan osaa pelätä. Tottakai sitä välillä käy mielessä että mitä jos kaikki ei menekkään niinkuin pitäisi,ja ajatus siitä että jonkun pieleen mennessä keisarin leikkaus olisi välttämätön hirvityttää aivan kamalasti. Mutta eipä sitä auta kuin toivoa ja luottaa siihen että kaikki menee hyvin.
Noista vaipoista: mä sain pienen paketin pamppersseja tutulta,enkä meinaakkaan enempää ostaa ennen vauvan kotiutumista,ja mikä hyvä äippärin mukana kun tuli niin montaa merkkiä ehtii katsastaa josko joku tuottaa iho-ongelmia,osaa sitten ostaa sen mukaan. Esikoiselle ei käynyt kuin pamppers kaikki muut merkit sai aikaan heti punotusta ja näppylää.
Mutta minä toivottelen kaikille mitä mukavinta loppu odotusta ja isosti tsemppistä.

rv 37+0

Yhteistyössä