Mahtavaa. Lapsi ei osaa tehdä läksyjään tai oikeammin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
minun pitäisi kertoa vastaukset suoraan. Viimesen kyssään sanoin et nyt saa itse sen tehdä niin alkoi itku. Soitti äidilleni ja äitini valitti kun en auta lastani läksyissä.

Nyt se yritti taas soittaa en jaksa enää puhua sen kanssa kun mun mielestä tämä asia ei sille juurikaan kuulu!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minun pitäisi kertoa vastaukset suoraan. Viimesen kyssään sanoin et nyt saa itse sen tehdä niin alkoi itku. Soitti äidilleni ja äitini valitti kun en auta lastani läksyissä.

Nyt se yritti taas soittaa en jaksa enää puhua sen kanssa kun mun mielestä tämä asia ei sille juurikaan kuulu!

Kyllä läksyissä voi auttaa kertomatta vastauksia. Kysy tukea läksyjen tekmisen kotiohjaukseen opettajalta, jos olet hukassa niitten kanssa.

Ensinnäkin, tehdäänkö teillä tähän aikaan vasta läksyjä. Ihmekö tuo että haluaa vastaukset suoraan kun ei enää jaksa keskittyä. Toisekseen, jos oot lähtenyt sille linjalle että olet vastauksia suoraan antanut niin tottahan lapsi koittaa ne sinulta lypsää.

Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
Se on oppinut, että sä kerrot sille aina vastaukset läksyihin, joten katso tarkkaan peiliä niin näet ongelman aiheuttajan siinä.

Enpä ole kertonut. Tuo lapsi on oikeestaan aika terävä tyttö, mutta mitäs jätti läksyt näin myöhään. Yleensä aina tekee heti koulun jälkeen.

Ihan joskus harvoin olen sanonut vastauksen, yleensä matikkaan kun en jaksa sitä jankkausta.

Nyt oli äikkää ja sanon suoraan että tosi vammaisia läksyjä, noista mitään opi. Eikä mun mielestä siellä mitään suoria vastauksia ollut, sanoin että jotain sinne päin.

Ei mua kiinnosta noi koulujutut, oon jo kouluni käynyt. Yritin jo selittää pari ensimmäistä kysymystä, mutta halus vaan päästä liian helpolla. Ajattelua se vaan vaatii.

Minkä ikäinen?

Oma poikani oli vuosi sitten kolmannella luokalla ja jostain syystä kaipasi ihan päivittäin läsnäoloa ja vahvistusta ja tukea kotitehtävien tekemisessä. Halusi tehdä kaiken varmasti oikein ja otti siitä kovat paineet.

Syksyllä, kun nelosluokka alkoi, ei missään nimessä enää halunnut minun puuttuvan läksyjentekoon vaan halusi tehdä itse!

Auta ja tue, kyllä se ohi menee. Nää on näitä lasten "kausia." :D Välillä pitää kai tarkistaa, onko äidin rakas, jota äiti varmasti elämässä auttaa?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Se on oppinut, että sä kerrot sille aina vastaukset läksyihin, joten katso tarkkaan peiliä niin näet ongelman aiheuttajan siinä.

Enpä ole kertonut. Tuo lapsi on oikeestaan aika terävä tyttö, mutta mitäs jätti läksyt näin myöhään. Yleensä aina tekee heti koulun jälkeen.

Ihan joskus harvoin olen sanonut vastauksen, yleensä matikkaan kun en jaksa sitä jankkausta.

Nyt oli äikkää ja sanon suoraan että tosi vammaisia läksyjä, noista mitään opi. Eikä mun mielestä siellä mitään suoria vastauksia ollut, sanoin että jotain sinne päin.

Ei mua kiinnosta noi koulujutut, oon jo kouluni käynyt. Yritin jo selittää pari ensimmäistä kysymystä, mutta halus vaan päästä liian helpolla. Ajattelua se vaan vaatii.

Jep. Jatkossa toimit niin, että et anna periksi jankuttajalle. Ikinä.

Pare alkaa kiinnostaan koulujutut, jos lapses koulussa on...
Ja siitäkin voi ihan kysyä, että onko läksyt tehtynä...

Miksi lapsella pitäisi olla asennetta läksyjänsä kohtaan jos lapsen äitikin ajattelee että eipä mua kiinnosta, mä olen jo kouluni käynyt, miksi mun pitäisi auttaa..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minkä ikäinen?

Oma poikani oli vuosi sitten kolmannella luokalla ja jostain syystä kaipasi ihan päivittäin läsnäoloa ja vahvistusta ja tukea kotitehtävien tekemisessä. Halusi tehdä kaiken varmasti oikein ja otti siitä kovat paineet.

Syksyllä, kun nelosluokka alkoi, ei missään nimessä enää halunnut minun puuttuvan läksyjentekoon vaan halusi tehdä itse!

Auta ja tue, kyllä se ohi menee. Nää on näitä lasten "kausia." :D Välillä pitää kai tarkistaa, onko äidin rakas, jota äiti varmasti elämässä auttaa?

Ärsytti kun oli tuossa muuta hommaa, siivoamista ja iltapalan laittoa. Tietää kyllä että pitäisi läksyt tehdä heti koulun jälkeen, ja yleensä on tehnytkin. Iltasin menee aina näin jos jättää. 9-vuotias on ja tuossa päivällä halailtiin ja tehtiin yhtä juttua yhdessä, maattiin vierekkäin sohvalla ja kaikkea yhteistä. Jos olisin tiennyt että läksyt tekemättä niin.. mutta en tiennyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:

Jep. Jatkossa toimit niin, että et anna periksi jankuttajalle. Ikinä.

Ja varsinkaan matikassa! Siinä pitäis auttaa lasta löytmään ratkaisu itse. Auttaa löytämään oikea tapa laskea.

Siis herranen aika! Sullahan se tässä ongelma on... Ensinnäkin toi asenne ei auta lastasi yhtään. Toiseksi et taida osata neuvoa lasta?

Alkuperäinen kirjoittaja jap:
mitäs jätti läksyt näin myöhään. Yleensä aina tekee heti koulun jälkeen.
Sinä kysyt viimeistään kello kuusi, ovatko läksyt valmiit. Elleivät ole, ne on silloin tehtävä

Parempi olisi, jos tekisi läksyt koulusta tultuaan, kunhan on hetken huilannut. Ulos ei ole asiaa, ellei läksyjä ole tehty ja vasta läksyjen jälkeen ulos.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:

Siis herranen aika! Sullahan se tässä ongelma on... Ensinnäkin toi asenne ei auta lastasi yhtään. Toiseksi et taida osata neuvoa lasta?

Kyllä mä osaan neuvoa, olin aika hyvä koulussa. Mutta mulla oli muuta tekemistä ja iteki väsynyt. Ja autoinhan mä parissa ekassa kysymyksessä.

Mistähän se voisi opettaja tietää, ettei lapsi osaa ja tarvitsee tukea jos vanhemmat tekevät ja auttavat kovasti läksyissä? Jos läksyt on aina oikein kun vanhemmat korjaavat ne, niin lapsi ei saa opettajalta lisäopetusta, kun opettaja luulee että hän osaa.

Alkuperäinen kirjoittaja jap:
mitäs jätti läksyt näin myöhään. Yleensä aina tekee heti koulun jälkeen.
Sinä kysyt viimeistään kello kuusi, ovatko läksyt valmiit. Elleivät ole, ne on silloin tehtävä

Parempi olisi, jos tekisi läksyt koulusta tultuaan, kunhan on hetken huilannut. Ulos ei ole asiaa, ellei läksyjä ole tehty ja vasta läksyjen jälkeen ulos.

Tekee heti koulun jälkeen. Nyt oli tehnyt vaan osan läksyistä. En tiedä miksi, nyt se jo nukkuu. Tää ehkä kolmas kerta kun jäi läksyt iltaan, ettei kovin yleistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Nyt oli äikkää ja sanon suoraan että tosi vammaisia läksyjä, noista mitään opi.

Millä koulutuksella olet kykenevä tämän arvioimaan - vai kokemuksellako sanot? Jos lapsesi ei niitä tehtäviä kuitenkaan osaa, voitko olla varma, että tekemällä ei voisi oppia jotakin?

No herranjumala, ne läksyt oli nyt vaan ihan persiistä. Ei ihme että lapsikin niihin turhautuu. Just noihin samasiin läksyihin, aina. Pitäs jotenkin osata lukea rivien välistä, ja ei mun mielestä noin pienille lapsille sovi. Kylhän aikuinen osaa, mut ei pieni lapsi.

Yhteistyössä