Maistraatissa vihkiminen mautonta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MM
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos miulta kysytään (mitä ei välttämättä kannata edes tehdä!), niin ymmärrän maistraatissa vihkimisen paljon paremmin kuin kirkossa vihkimisen ja jos on pakko jotkut juhlat järkätä, niin mahdollisimman pienimuotoiset sellaiset. Miusta isot häät kaikenmaailman hörhelöineen on ihan naurettavaa sirkusta. Ja tää on vain miun mielipide, niin ettei sitten kannata kenenkään niitä palkokasveja sieraimiin vedellä... Järkätköön siis jokainen omanlaisensa hääjuhlat parhaaksi katsomallaan tavalla.

Mautonta tai ei. Meidät vihittiin alkuvuodesta ensin päivällä maistraatissa ja illalla pappi tuli kotiin meidät siunaamaan, kynttilän valossa. Sitten kosteat illanistujaiset musiikin merkeissä ja hauskaa oli.

Kaikki kehuivat, että kerrankin erilaiset häät, ei perinteistä kaavaa (jäykistelyä) vaan meidän näköiset rennot hässäkät B)

Minusta mauttomat ovat jenkkityyliset "mahtihäät", joissa morsian "prinsessapäivänään" on kuin myrkyn niellyt ja kaiken pitäisi sujua täsmälleen vuosia suunnitellun ohjelman mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mami:
mun mielestä maistraatti"häät" ei ole edes häät. Toivottavasti et pahastu, tää on vain yhden ihmisen mielipide, mutta oon sen verran vanhoillinen sitten kai, että mielestäni kirkkovihkiminen on se ainoa oikea tapa mennä naimisiin.

En myöskään ymmärrä vuositolkulla kestävää avoliittoa, jos puolisot rakastavat toisiaan ja haluavat viettää yhdessä koko loppuikänsä.

En tiedä mistä johtuu, mutta minusta ainakin tuntuu ettei tälläiset parit halua sitoutua ja eivät ole vakavissaan, jos eivät mene naimisiin.

Erittäin suuri osa maailman ihmisistä ei sitten ole oikeasti naimisissa ollenkaan :'(
Katsos kun aika pieni osa loppujen lopuksi edustaa sellaista uskontoa, jossa KIRKKOHÄÄT on edes vaihtoehto.
Meidät vihki tuomari, ravintolassa, ja reilu 6 v avioliiton jälkeen ollaan edelleen sitoutuneita, vakavissamme ja erittäin paljon naimisissa - enemmän, kuin moni suuret häät kirkkoine päivineen järjestänyt tuttavapari, joiden liitto oli karilla ennen toista hääpäivää :|
Ja helvetin hyvät bileetkin meillä muuten oli. Ilman ainoaakaan idioottimaista hääleikkiä :xmas:

Ei se minusta mitenkään mautonta ollut. :D
Siskon häät oli saman vuoden kesällä, ja niissä riitti järjestämistä. Meiän piti mennä aiemmin, mutta siirsin syksyyn, etät sisko sai pitää isot kirkkohäänsä ensin.

Mun mies ei kuulu kirkkoon ja väittää ettei usko Jumalaan. Joten lupaus avioliitosta Jumalan edessä olisi häneltä ollut tyhjä lupaus. Vähän niinku vannon kautta kiven ja kannon.
Yhteiskuntaan ja valtioon hän sentään uskoo.

mikä sitten on mautonta? Minusta vihkiminen on pariskunnan tapa siirtyä avioliittoon ja on yksin heistä kiinni miten sen haluavat tehdä. En ole sukulaisten vuoksi järjestettyjen isojen kirkkohäiden kannalla.

itse olisin hyvin voinut mennmä naimisiin maistaarissakin, mutta mies vaati kirkkohäitä. Varsinainen iso hääjuhla ei kuitenkaan tuntunut kummastakaan kotoisalta vaan lähinnä vieraalta ja väkinäiseltä. Lopulta sitten päädyttiin menemään naimisiin kuopuksen ristiäisten yhteydessä eikä olla kaduttu. oli ihan meidän näköinen ja kotoinen tilaisuus.

Ei oltu kerrottu koko vihkimisestä muille kuin kummitädilleni, sillä hän oli koko ikäni hokenut kuinka haluaa ehdottomasti olla mukana häissäni. Koska asuu eri maassa eikä olisi pelkkien ristiäisten takia tullut, piti paljastaa. Muuten ei siis puhuttu omille vanhemmillekaan, kutsuttiin vain ristiäisiin. Miehen äiti ja sisko tuli, omat vanhempani ja sisarukseni ei. Yksi sisko tuosta loukkaantui alkuun, mutta toisaalta oli itse sanonut ettei pääse millään tulemaan vaikka oli kummitytön ristiäisistä kysymys. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja meikkis:
Alkuperäinen kirjoittaja MM:
Elämäntilanne on sellainen nyt ettei kirkkohäitä voida pitää, joten ajattelin että onko se sitten typerää jos pitää myöhemmin kirkkohäät?

Kirkossa voi saada papin aamenen myös ihan ilmaiseksi...
Eli jos haluaa vihittävän kirkossa, mutta ei ole halua/varaa pitää varsinaisia häitä, voi kirkossa mennä vihille todistajain edessä.
Me teimme näin.
Emmekä ole vieläkään pitäneet mitään juhlia, koska kumpikaan ei tykkää olla juhlinnan kohde.

Mekään emme pidä keskipisteenä olemisesta ja halusimme kuitenkin kirkollisen vihkimisen. Niinpä päätimme lähteä matkalle ja menimme naimisiin Lontoon merimieskirkossa. Matkasta tuli kaikkien toiveidemme täyttymys. Pappi oli loistava ja oli nähnyt vaivaa meidän takiamme, vihkitilaisuus kesti n. 20 minuuttia, vaikka siellä oli meidän lisäksemme vain ne kaksi todistajaa (meille tuntemattomia). Se oli ehdottomasti yksi elämäni ihanimmista päivistä, sain rakastavan puolison ja mielestäni romanttiset häät. Lähdimme vihkimisen jälkeen suoraan häämatkalle. Kun palasimme kotiin, pidimme lähimmille sukulaisille pienimuotoiset juhlat, jotta he tapaisivat toisensa (olimme melko tuore pari).
Joten kyllä niitä vaihtoehtoja riittää. Kannattaa vain miettiä, mitä itse todella haluaa eikä pohtia, mitä muut ajattelevat.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Nannanapa:
Elämäntilanne on sellainen nyt ettei kirkkohäitä voida pitää, joten ajattelin että onko se sitten typerää jos pitää myöhemmin kirkkohäät?

Ei se oo typerää, ihan normaalia nykyaikana. Naimisiin nyt vaan maistraatissa ja sit kirkollinen vihkiminen plus pippalot sitten myöhemmin :)

Miksi sitten naimisiin nyt miksi ei sitten myöhemmin kun pystyy kirkkohäätkin pitämään????
Mun mielestä on typerää mennä ensin naimisiin maistraatissa ja sit parin vuoden kuluttua pitää "kunnon" kirkkohäät, vois sitten odottaa rauhassa sen pari vuotta. .

Vaikka siksi, ettei lapset synny avioliiton ulkopuolella.

A) vihkiminen kirkossa ja isot juhlat
B) vihkiminen maistraatissa ja isot juhlat
C) vihkiminen kirkossa parin läsnäolijan kesken
D) vihkiminen maistaatissa parin läsnäolijan kesken

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
A) vihkiminen kirkossa ja isot juhlat
B) vihkiminen maistraatissa ja isot juhlat
C) vihkiminen kirkossa parin läsnäolijan kesken
D) vihkiminen maistaatissa parin läsnäolijan kesken

Ilmeisesti koko naimisiin meneminen on ihan mautonta :D

Mekään emme halunneet järjestää häitä, mutta minä halusin naimisiin kirkossa. Menimme naimisiin kirkossa, niin että paikalla oli vain pappi ja tuttavapariskunta todistamassa.

Eikö oliskin kätevää ja nykyaikaista ku vois vaan tekstarilla ilmoittaa väestörekisterikeskukseen? Tutuillekki vois laittaa tekstarilla ilmoituksen, että ollaan nyt päätetty olla yhes aina. Eikä sit tarttis hankkia niitä sormuksia tai muitakaan härveleitä. Kenenkään ei kannattais sit ees onnitella ku se avioituminen olis jokatapauksessa niin hölmöä ja mautonta.

Miksi ihmeessä naimisiin menoon täytyy liittää kirkko?
sehän on kahden toisiaan rakastavan ihmisen juhla.. miksi siihen pitää liittää pappi joka kymmenen minuuttia saarnaa jeesuksesta ja jumalasta, laulaa parit virret ja sitten puhuu viisi minuuttia rakkaudesta?

Minä ainakin haluan mielummin jonkun muun puhumaan joka puhuu sen 15 minuuttia pelkästään kauniita asioita.. :)

Miksi jeesustelu yms täytyy liittää esimerkiksi häihin, eihän se liity mitenkään naimisiinmenoon? :O sehän on vain kahden lupaus toisilleen..

Meidän häät tulee olemaan "tavalliset" häät, joissa papin tilalla puhuu joku muu, joka puhuu VAIN ja AINOASTAAN rakkaudesta ja toivottaa meille onnea, eikä saarnaa asioista jotka ei naimisiin menoon kuulu. :)

Eli siis.. maistraatissa vihkiminen ei ole ollenkaan mautonta, voihan siellä vihkiä ja jos haluaa juhlat niin nehän voi pitää, joko isot, pienet, perinteiset, oman näköiset, kotona, isossa juhlasalissa.. ihan millaiset vain ja missä vain!
Ja jos haluaa sanoa tahdon ihmisten edessä, niin voihan puheenpitämiseen pyytää melkein ketä vain ja senkin voi pitää missä vain! Ja vaikka kuinka hienoin puittein!

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Ei se oo typerää, ihan normaalia nykyaikana. Naimisiin nyt vaan maistraatissa ja sit kirkollinen vihkiminen plus pippalot sitten myöhemmin :)

Miksi sitten naimisiin nyt miksi ei sitten myöhemmin kun pystyy kirkkohäätkin pitämään????
Mun mielestä on typerää mennä ensin naimisiin maistraatissa ja sit parin vuoden kuluttua pitää "kunnon" kirkkohäät, vois sitten odottaa rauhassa sen pari vuotta. .

Vaikka siksi, ettei lapset synny avioliiton ulkopuolella.

ja mä en taas ymmärrä mitä kamalaa tässä on...

ennenmuinoinvanhaa toi oli kamala asia..

no en mäkään sitä ymmärrä et eka maistraatissa ja sit parin vuoden päästä pippalot.. Miksei venaa sinne parin vuoden päähän ja tekee kaikki samalla. Kun jos kerran haluaa ne pippalotkin siihen sitten.

no mut ei se olekkaan mun asia edes yrittää ymmärtää. kaikki tavallaan :D

Yhteistyössä