Maistraatissa vihkiminen mautonta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MM
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Turbulenssi:
Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Avoliitto on niitä varten, jotka haluavat pitää takaoven auki. Yksi mies teki sillä tavalla, että talo oli hänen nimissään ja lainan maksoi avovaimo kun hän itse kulutti rahojaan yhteiseen elämiseen. Kun talo oli maksettu, hän näytti avovaimolle ovea ja otti nuoremman ja nätimmän. Eipä olisi onnistunut avioliitossa niin helposti.

Ei se onnistu myöskään avoliitossa jos elatuksen hoitanut osapuoli osoittaa oikeudessa maksaneensa perheen elämisen. Tällöin asia ei ole niin yksin kertainen, että mies saa automaattisesti maksamansa talon. :kieh:

Tässä kuviossa elatuksen hoitanut osapuoli olikin talon omistanut mies. Nainen maksoi lainoja. Kyllähän toisen lainoja maksaa saa, se on tosi kilttiä, mutta korvausta siitä ei jälkikäteen saa, ellei jonkinlaista sopimusta ole mustaa valkoisella. Avioliitto on juuri sellainen sopimus. Se jakaa varallisuuden, ellei avioehtoa ole.

Ahaa, sori luin hieman hätäisesti :ashamed:
Mutta kyllä siitä saa jos asian riittauttaa ja kykenee oikeudessa todistamaan maksaneensa kyseistä lainaa. Näistäkin on tapauksia.

Ei yhtään tyhmää! Jokainen tekee niinkuin itselle parhaaksi sopii! Jos se ei jollukulle kelpaa niin olkoon tulematta ja pitäköön suunsa kiinni!

Me ollaan menossa loppukesällä hääjuhlaan jossa pari on menny maistraatissa naimisiin aiemmin, ja ollaan oltu kerran aiemminkin sellaisessa. Ihan samanlainen juhla kuin vihkiminenkin, pappi vaan puhuu vähän erilailla =)

Se oli luottamusta, Scarlett-, väärin osoitettua tässä tapauksessa. Pidän miehen temppua äärimmäisen törkeänä enkä itse koskaan sortuisi moiseen.

Mä en voisi koskaan noin sokeasti luottaa kehenkään, talo molempien nimiin tai sitten ei tule tupaa ainakaan yhdessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Tässä on kaksi asiaa jota mä en ymmärrä. Ensiksikin se että jos molemmat kuuluu kirkkoon mennään silti naimisiin maistraatissa, vaikka kirkollisestikkin voisi vihkiä "hiljaisesti".
Toinen asia on se että ihmiset jotka eivät kuulu kirkkoon haluavat kirkkohäät. Mun mielestä tosi pinnallista touhua. Jos pitää olla komeat puitteet niin kai niitä löytyy muualtakin.

Eihän kirkkohäitä voi saada ellei kuulu kirkkoon.
Ja jos parin toinen puoli kuitenkin kuuluu ja HÄN haluaa kirkollisen siunauksen liitolle, mutta toinen ei sen takia halua kirkkoon liittyä, niin minusta ainakin on ihan normaalia, että mennään naimisiin maistraatissa ja sen jälkeen käydään hakemassa papin siunaus.
Avioliitossa on kuitenkin kaksi osapuolta jotka voi olla aika erilaisia keskenään.

Alkuperäinen kirjoittaja vili43:
En mä siitä käyttäisi sanaa mauton, eikä koskaan saisi sanoa ei koskaan, mut mä en maistraatissa naimisiin mäns.
Joko kunnon karkelot tai ei karkeloita ollenkaan :D .

Mutta eihän se kirkko niitä karkeloita tuo, vaan se vihkimisen jälkeinen juhla on ihan erillinen, ei kirkkoon liittyvä! Maistraatin jälkeen moni pitää ihan samanlaisen juhlan kuin kirkonkin jälkeen. Esim. me :) :heart:

Menimme siis maistraatissa naimisiin, koska minä en ole koskaan kuulunut kirkkoon ja mies erosi kun täytti 18. Eli emme ole millään muotoa kristillisiä. Järjestimme suvulle ja ystäville kunnon juhlat kuitenkin, kivaa oli =)

Alkuperäinen kirjoittaja MM:
Onko teidän mielestä maitraatissa naimisiin meneminen mautonta?

Entä mitä jos viettää kirkkohäät joskus myöhemmin eli järjestää kunnon juhlat tulevaisuudessa?

Onko tyhmää?

Mun mielestä kirkkohäät on mauttomia :whistle:

Kunnon juhliinkaan ei mielestäni tarvita kirkkoa lainkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
Se oli luottamusta, Scarlett-, väärin osoitettua tässä tapauksessa. Pidän miehen temppua äärimmäisen törkeänä enkä itse koskaan sortuisi moiseen.

Mä en voisi koskaan noin sokeasti luottaa kehenkään, talo molempien nimiin tai sitten ei tule tupaa ainakaan yhdessä.

Tästäkin kommentistasi paistaa juuri tuo sitoutumattomuus :O
Sitähän se avioliitto on, puolisot luottavat toisiinsa niin paljon että uskovat rakkauden kestävän huonoinakin päivinä. Avoliitossa on se takaovi aina auki, ajatellaan että helppo lähteä jos niikseen tulee. Avioliitossa ajatellaan että kaikesta selvitään, ja selvitetään kaikki niin sitä takaovea ei silloin tartte jättää auki. Toki vaatii molemman puolison sitoutumisen täysillä liittoon, yksin se ei onnistu.

Alkuperäinen kirjoittaja JeAnKa:
Mie ainakin olen sitä mieltä että jos maitraatissa niin ei mitään juhlia.

Jaa miks?
Meillä ainakin oli ja ollaanpahan menossa reilun viikon päästä yksinn juhliin joissa parisuhde on virallistettu maistraatissa ja oota kyl et ihan kunnon pippalot on tulossa mitä kaverin juttuja on kuunellu järjestelyistä :p

Alkuperäinen kirjoittaja just:

Tästäkin kommentistasi paistaa juuri tuo sitoutumattomuus :O
Sitähän se avioliitto on, puolisot luottavat toisiinsa niin paljon että uskovat rakkauden kestävän huonoinakin päivinä. Avoliitossa on se takaovi aina auki, ajatellaan että helppo lähteä jos niikseen tulee. Avioliitossa ajatellaan että kaikesta selvitään, ja selvitetään kaikki niin sitä takaovea ei silloin tartte jättää auki. Toki vaatii molemman puolison sitoutumisen täysillä liittoon, yksin se ei onnistu.

Jos kumpikin maksaa taloa, niin miksi se pitäisi laittaa vain toisen nimiin? Minkälainen ihminen vaatii, että talo vain hänen nimiinsä? Se on omituista mun mielestä, ei se että vaatii taloa kummankin nimiin.

Mä osaan kyllä sitoutua ilman avioliittoa, usko tai älä. Ei siihen sitoutumiseen edelleenkään tarvita jotain paperin palaa. Avoliitossa ei todellakaan ole takaovi auki koko ajan jos siinä suhteessa ollaan ihan tosissaan. Ja avioliitto ei edelleenkään ole mikään tae onnesta ja sitoutumisesta :whistle:

Mä olen kuulkaa ihan eri mieltä tuosta avioliitosta/avoliitosta taloudellisessa mielessä; avioliittohan tavallaan on se takaporti, mennään naimissin niin eron sattuessa ei tarvi tapella keskenään vaan on selvät lakipykälät miten toimia! Mutta naimisiin meno on kyllä silti enemmän tunteen kuin järjen ratkaisu, vaikka pidänkin sitä talydelliselta kannalta huomattavasti enemmän "takaportti auki" ratkaisuna kuin avoliittoa!

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mä olen kuulkaa ihan eri mieltä tuosta avioliitosta/avoliitosta taloudellisessa mielessä; avioliittohan tavallaan on se takaporti, mennään naimissin niin eron sattuessa ei tarvi tapella keskenään vaan on selvät lakipykälät miten toimia! Mutta naimisiin meno on kyllä silti enemmän tunteen kuin järjen ratkaisu, vaikka pidänkin sitä talydelliselta kannalta huomattavasti enemmän "takaportti auki" ratkaisuna kuin avoliittoa!

Kyllä mä pidän avolittoa enemmän "takaportti auki" -liittona sen takia, että siitä voi lähteä vain sulkemalla oven perässään ja kantamalla omat kamat autoon. Avioerossa pitää kuitenkin laittaa avioero vireille (paperisotaa, byrokratiaa), on omaisuuden arvottamiset ja jakamiset, asianajajat jne.

Mä en oikein ymmärrä tuota sun ajatustasi "takaportti auki" talouteen liittyen. Avioliitolla kyllä helpotetaan monia taloudellisia ja juridisia kiemuroita, koska avioliittolailla on niistä kontässä säädetty. Ikään kuin allekirjoitetaan monta juridista sopimusta yhdellä kertaa.

Mutta mikä "takaportti" siinä on auki, kun kerran sitoutuu monin eri tavoin juridisesti toiseen? On se omaisuudenjako esim. silti virallisempi ja kiemuraisempi (just paperisota ym) juttu kuin avoliitossa. Ei se, että siitä on säädetty laissa, tee siitä välttämättä sen simppelimpää. Riitaisa ero ja omaisuudenjako voi olla kummassakin tapauksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja anu-82:
Avoliitossa ei saa leskeneläkettä jos puoliso kuolee, avioliitossa saa.

No ei tuon takia kannata mennä naimisiin, kyllä naimisiin menoon pitää olla muu syy kuin raha.

No mulla ainakin tuo on ollut osasyynä, ja kaikki muut lakiin perustuvat etuudet joita saa JOS sattuu toiselle käymään hullusti.
Yhdessä nyt vois asua muutenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja anu-82:
Avoliitossa ei saa leskeneläkettä jos puoliso kuolee, avioliitossa saa.

No ei tuon takia kannata mennä naimisiin, kyllä naimisiin menoon pitää olla muu syy kuin raha.

Niin. Sen takiahan sitä naimisiin mennään, mutta sanoinpahan noin turhana esimerkkinä sen yhden iin erosta.

Jos ajattelee asiaa niin,että haluaa turvata sen puoliskonsa elon,jos itselle kävisi huonosti.Varsinkin tilanteessa jossa lapsia on erimäärä,voi se lesken oikeus asua omassa kodissaan tulla vielä korvaamattomaksi yms.

Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Kyllä mä pidän avolittoa enemmän "takaportti auki" -liittona sen takia, että siitä voi lähteä vain sulkemalla oven perässään ja kantamalla omat kamat autoon. Avioerossa pitää kuitenkin laittaa avioero vireille (paperisotaa, byrokratiaa), on omaisuuden arvottamiset ja jakamiset, asianajajat jne.

Mä en oikein ymmärrä tuota sun ajatustasi "takaportti auki" talouteen liittyen. Avioliitolla kyllä helpotetaan monia taloudellisia ja juridisia kiemuroita, koska avioliittolailla on niistä kontässä säädetty. Ikään kuin allekirjoitetaan monta juridista sopimusta yhdellä kertaa.

Mutta mikä "takaportti" siinä on auki, kun kerran sitoutuu monin eri tavoin juridisesti toiseen? On se omaisuudenjako esim. silti virallisempi ja kiemuraisempi (just paperisota ym) juttu kuin avoliitossa. Ei se, että siitä on säädetty laissa, tee siitä välttämättä sen simppelimpää. Riitaisa ero ja omaisuudenjako voi olla kummassakin tapauksessa.

Tuo on kyllä ihan totta! Enempi jutun pointti onkin se, että ei se avoero sen helpompi ole kun avioero henkisesti ja juridisesti avioero on helpompi. Eikä siinä byrokratiaakan paljon ole; tulostat netistä paperin, ellekirjotat ja lähetät. Jos ei ole riitaa, saat samaan paperiin jo puolisonkin alekirjoituksen, eli ½vuoden päästä vaan käytte allekirjoittamasa paperit ja ero astuu voimaan, se siitä.
Eli mä en tajua sitä miten avoliitto muka olis joku takaportti, juridisesti avioero on elpompi ja henkisesti kumpikin on yhtä rankka.

Alkuperäinen kirjoittaja mami:
mun mielestä maistraatti"häät" ei ole edes häät. Toivottavasti et pahastu, tää on vain yhden ihmisen mielipide, mutta oon sen verran vanhoillinen sitten kai, että mielestäni kirkkovihkiminen on se ainoa oikea tapa mennä naimisiin.

En myöskään ymmärrä vuositolkulla kestävää avoliittoa, jos puolisot rakastavat toisiaan ja haluavat viettää yhdessä koko loppuikänsä.

En tiedä mistä johtuu, mutta minusta ainakin tuntuu ettei tälläiset parit halua sitoutua ja eivät ole vakavissaan, jos eivät mene naimisiin.

juu..näin se on pakko olla. :laugh: :laugh: :headwall:

me menimme viime viikon keskiviikkona naimisiin maistraatissa. sen jälkeen oli pienet juhlat meillä kotona. lähimmäiset sukulaiset ja kaverit oli kutsuttu. oikeet häät ne olivat..ihan sama mitä muut ovat mieltä.

tärkeintä on että häät on semmoset mitä vihkipari ite haluu..eikä semmoset mitä vanhempien tai muiden vieradien mielestä pitäis olla. :kieh: eräs ihminen oli kyllä sitä mieltä ettei meiän häät olleet kunnon häät. omasta mielestäni oli kyllä. :heart:

ekan kerran kun menin naimisiin oli kirkkohäät ja isot juhlat. ei kiitos enää vaikka niitä häitä tuliskin tänkin jälkeen. :kieh: :o

Yhteistyössä