maito valuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lehmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lehmä

Vieras
Missähän vaiheessa maidon tuotanto tasaantuu niin, että paita ei ole jatkuvasti märkänä? Pumppailu ei auta, kun rinnat täyttyvät saman tien ja enempää vauva ei jaksa syödä. Ärsyttää, kun yöllä on lakanat, petarit ja vaatteet litimärkiä, kun maitoa valuu kokoa ajan ja vaikka laittaisi rintsikoihin mitä suojia. Kaikista hurjinta on kun vauva alkaa itkemään. Silloin maito suorastaan suihkuaa ulos.
Niin, vauva on kolme viikkoa vanha...

Sehän riippuu ihan miten sitä maitoa riittää. Mulla on riittäny tosi hyvin, ekat 3kk oli aina maitoa joka paikassa vaikka oli suojia. Nyt puoli vuotta vauvan syntymästä ja maitoa riittää edelleen niin että joskus on lakana märkä, mutta ei enää niin kuin alussa kuitenkaan. Tsemppiä, kyl se siitä sitten jossain vaiheesa. :)

Jos mahdollista, niin vältä lypsämistä, se nimittäin saattaa lisätä maidontuotantoa entisestään. Jos lypsät, niin lypsä vain juuri ja juuri sen verran, että paine helpottaa. Laita vaikka kahdet liivinsuojat päällekkäin yhtäaikaa ja vaihda usein. Jossakin vaiheessa se kysyntä-tarjonta tasaantuu tai tilanne ainakin helpottaa.

Mä kans sanoisin että vältä lypsämistä (lisää vain maidon tuloa) ja koeta kestää - loppuu aikanaan. Mulla tilanne rauhoittui n. 3 kk:n kohdalla. Yllättäen huomasin että pärjään kokonaan ilman rintasuojuksia vaikka alussa niitä piti vaihtaa vähän väliä : )

Sänkyä voit suojata froteemuovilla lakanan alla niin ei tartte pyykkäillä petareita. Voi olla hiukan hiostava mutta musta ainakin on se kivempi kuin yrittää pestä ja kuivata parisängyn petaria...

Hei älä huoli. Tiedän, että on kurja olla aina märkänä. Luultavasti kuitenkin piakkoin helpottaa. MInulla helpotti parin kuukauden kuluttua, mutta ongelma loppui vasta, kun vaavi oli 8kk ja lopetin imetyksen. Paljon tuli, mutta vauva oli varmasti onnnellinen. Hän ei siis kärsinyt paineesta :)

Vauvani on nyt 2kk vanha, eikä aamuisin enää ole miss-märkäpaita oloa. Se loppuu ajallaan. Maidon tulemiseenhan liittyy kysynnän laki. Eli mitä enemmän vauva syö, sitä enemmän sitä myös alkaa tulemaan (ja jos vielä pumppaat niin se edistää maidon tuotantoa) -näin luonto huolehtii että pikkuisellasi on hänen tarpeillensa sopivan verran aina maitoa, eikö olekkin hienoa? :)
Minulta tulee kyllä edelleen maitoa todella hyvin. Vauva syö monta kertaa päivässä ja monta kertaa päivässä saan myös vaihtaa rintasuojuksetkin. Yleensä vauvan imettyä rintaa hetken jää rintoihini paine, jolloin maitoa lentää pitkin poikin.. vauvanikin meni alussa aina hämilleen kun yhtäkkiä maitoa tulee paineella pitkin hänen naamaansa :D Mutta onneksi senkin paineen saa poistettua painamalla vähän aikaa rintaa. Elämä on. ;) Mielummin näin, kun että joutuisi maksamaan äidinmaidonkorvikkeista..
JA ONNEA VAUVASTA! :)

Yhteistyössä