maitoallergiasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hepsis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hepsis

Vieras
eilen totesin että meidän pojalla pian 7kk on maitoallergia. Söi Bonan puuroa ja naamaa tuli suun kohdalta ja niistä kohdista mihin poika puuroa kädellään suustaan naamaansa veteli ihan punaiseksi ja pienille näpylöille. Aiemmin kokeiltiin Nutricia Muksun puuroa joka siis myös sisälsi maitoa mutta tästä ei mitään oireita tullut. Vaikuttaako maidon käsittelytapa jotenkin siihen allergisoiko? Tänä aamuna tein sitten vielä varmistavan testin eli sivelin tipan maitoa pojan poskelle jaa samat oireet tuli kuin puurosta aiemmin. Pojalla on kaulassa ollut jo ehkä syntymästä asti punainen senttixsentti läiskä mutta tähänasti olen syntymämerkiksi tms. luullut, nyt kuitenkin kuin maitoallergia selvisi päätin kokeilla ola täysin maidottomalla kuurilla muutaman päivän jos onkin imetyksen kautta allergisoineet käyttämäni maitotuotteet poikaa.Neuvolasta aion tästä sanoa kun kohta on seuraava aika niin jos testeihin päästäisiin. Olisi mukava kuulla muiden maitoallergiasta kärsivien vanhempien tarinoita ja vinkkejä esim. kuinka nopeasti meni ohi, miten päiväkodissa pärjätty, millä maitovalmisteet korvataan vuodenikäisen ruokavaliossa jne. olisin todella kiitollinen kaikesta avusta!

meillä maitoallergia todettiin suunnilleen tuossa iässä, tosin ei sen kummempia testejä tehty kun minä imetin eikä tarvittu erityiskorvikkeille reseptejä. Maidosta sai heti naaman hehkuvan punaiseksi sen pari kertaa kun erehdyttiin antamaan jotakin maitoasisältävää valmispuuroa. Meni ohi reilun vuoden iässä jolloin lopetin myös imetyksen.
Itse olin imetysajan maidottomalla dieetillä vaikka neuvolatäti sanoi että täydelliseen maidottomuuteen ei tarvitse välttämättä pyrkiä sillä elimistö käsittelee kuitenkin lehmänmaitoproteiinia eikä se välttämättä "kokonaisena" enää äidinmaidon kautta lapselle joudu.
Kuviteltiin todella että lehmänmaitoallergia meni ohi ja muutama vuosi elettiin tässä uskossa kunnes sitten n 5 v todettiin että kuiva iho ja ihottuma lähinnä ranteissa ja poskissa olikin maidon aiheuttamaa (lisäksi jotakin vatsakipua oli). Nyt on täysin maidottomalla dieetillä ja päiväkotiinkin saatiin maidottomat ruuat ja silloin totesin että eipä ollutkaan ainoa erityisruokavaliolla oleva vaan päiväkodissa olikin aikamoinen lista siitä mitä kukin saa tai ei saa syödä. Nyt olen todennut että jos sattuu saamaan vähänkään maitoa niin myös kyynär- ja polvitaipeet reagoi.
Pitkä tarina ja kaikenlaista. Jos haluat jutella enemmän niin laitapa yksityisviestiä.

meillä maitoallergia pojalla syntymästä asti ja tuli äidinmaidon kautta, olin maidottomalla dietillä. meillä myös tuo nokkosrokko tuli tuttelista ja kaikesta mikä liittyi maitoon. ja oli vatsavaivoja paljon ei nukkunut öitä eikä päiviä...juotiin 1v10kk astinutri-junioria ja siinä iässä tehtiin myös altistus joka osoitti allergian parantuneen. nyt poika yli4.v ja täysin terve!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.08.2005 klo 15:37 äiti 40plusplus kirjoitti:
Itse olin imetysajan maidottomalla dieetillä vaikka neuvolatäti sanoi että täydelliseen maidottomuuteen ei tarvitse välttämättä pyrkiä sillä elimistö käsittelee kuitenkin lehmänmaitoproteiinia eikä se välttämättä "kokonaisena" enää äidinmaidon kautta lapselle joudu.

Joillekin se lehmänmaito tulee imetyksenkin kautta läpi. Kannattaa itse olla tarkkana näissä asioissa. =)

meillä ehkä myös maitoalergia. 2.viikkoa sitten annoin kevyt maitoa tietenkin vierottamalla nyt kesän aikana. mut nyt on ripuli ollut sen kaks viikkoa. neuvola käski antamaan hyla- maitoa. meidänkin tytöllä on ihottuman tapasta ehkä. tyttö 3.8.04 syntyny.

meillä kaikilla kolmella lapsella todettu ihan vauvana maitoallergia. heti kun antoi korvikemaitoa, tuli sekä suolisto- että iho-oireita. imetyksen ajan välttelin maitoa ja yleisesti allergisoivia ruoka-aineita. silti aina silloin tällöin oli epämääräisiä näppyjä ja vääntelyitä.

Kun aloitin antamaan kiinteitä, lopetin imetyksen. minusta oli helpompaa seurata mahdollisia oireita kun en enää imetyksellä sotkenut soppaa. ruoka-allergioita oli muitakin, esim. tytölle ei käynyt kotimaisista viljoista kuin kaura ja lihana syötiin hirveä ja peuraa. kaikki ruoka-aineet alkoivat kuitenkin sopia jo puolentoista vuoden jälkeen, joten suht nopeasti kuitenkin. nuorin nyt 6kk, syö tällä hetkellä almiron peptiä, perunaa ja maissia. seuraavaksi kokeilen varmaan riisin ja sitte joku liha pitäis löytää. tosi hitaasti tässä kuitenkin edetään, sen olen parhaaksi kokenut. vauva kasvaa ihan hyvin ja on tyytyväinen, vaikka olisikin vain pari sopivaa ruoka-ainetta. kiirettä ei ole ja pahempi se on jos koko ajan oireilee. tärkeintä että pikku masu tulee täyteen. tsemppiä ja jaksamista! :flower:

Meillä todettiin pojalla maitoallergia 4kk ikäisenä kun oli syönyt jonkin aikaa korviketta ja perunaa, nahka meni kauttaaltaan punaiseksi ja parin päivän päästä maha sekaisin, saatiin peptidi tuttelia ja jätettiin peruna pois ja pikku hiljaa iho rupesi paranemaan. Poika on nyt 8kk ja syö riisiä, maissia, poroa, kanaa, parsakaalia ja muutama marjakin käy, kotimaiset viljat ei käy joten syömme hirssiä ja tattaria, välillä uudesta ruoasta menee iho huonoksi ja maha sekaisin, mutta näillä eväillä on pärjätty.

Meidän 1v. tytölä on todettu maitoallergia reilu kuukausi sitten. Vielä imetän häntä ja olen itsekin maidottomalla ruokavaliolla. Pikkuhiljaa ruvetaan siirtymään soijatutteliin jota pitäisi käyttää kahteen ikävuoteen asti. Ruuat valmistan niin että korvaan tavallisen maidon riisi-tai kauramaidolla ja kerman esim. kaurakermalla ja kokoperhe syö sitten näitä samoja ruokia niin pääsee helpommalla. Välipalaksi hän syö Yosaa tai soijajogurttia tms. nykyään löytyy tosi hyvin korvaavia tuotteita.

kysymys teille muut maitoallergikkojen äidit. Mitä olette juuston korvikkeeksi löytäneet vai onko mitään? Oikea fetahan pitäisi olla vuohenjuustoa mutta ei sitä meidän lähikaupasta ainakaan löydä vaan se on sitä "suomalaista" fetaa jossa saa olla lehmänmaitoa.
Juustosta tuli mieleen että noita juustoruokiakin voi soveltaen tehdä muutenkin eli meidän maidottomalle olen nyt tehnyt omaa lasagnea laittamalla juustokastikkeen sijaan riisimaidosta tehtyä valkokastiketta ja hyvin on maistunut. Mutta minusta on sen verran erilaiselle maistunut että muulle perheelle olen tehnyt tavallaista lasagnea vaikka muuten periaatteessa kaikki syö samaa ruokaa eli kaurakermaan tehtyjä kiusauksia, riisimaitoon keitettyä riisi- ja mannapuuroa yms. Ja lättyjä juuri tein riisimaitoon ja ihan hyviä ovat!

Yhteistyössä