maitohappobakteerit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kukkuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kukkuja

Vieras
Onko kenelläkään tietoa maitohappobakteerikapseleiden/-tablettien käytöstä raskauden aikana? Saako niitä syödä? Itse olen syönyt jo pitkään Bioteekin Pro-biootti Plus maitohappobakteereja, mutta nyt olen miettinyt niiden käyttöä mahdollisen raskauden aikana. Vai olisiko joku muu merkki parempi/turvallisempi? Esim. Rela tms. ?

Neuvolan täti kertoi, että niille oli just käynyt Rela-edustaja kertomassa maitohappobakterien hyötyvaikutuksista raskauden aikana. Selvästi oli mainos tehonnut ainakin neuvolan tätiin... Ohjeena oli. että jos äiti aloittaa kuukautta ennen lapsen syntymää kuurin, niin pitäis kuulemma olla riittävästi myös vauvan elimistössä vatsavaivojen varalta. (Itse en ollut kovin häikäistynyt tiedosta, koska laskettuun aikaan oli enää viikko, mutta ostin tuotetta kuitenkin...) Sitten suosittelivat tippoina vauvalle samaan aikaan kuin aloittaa D-vitamiinin. Kannattaa muuten vertailla tuotteiden säilyvyysaikoja, kun joku edullisempi tuote säilyi avattuna vain 2 viikkoa, toiset huomattavasti pidempään.

Voisiko joku ystävällinen vielä selventää niitä maitohappobakteerien hyötyjä? Olenko ymmärtänyt oikein, että jotenkin auttavat lasten allergioihin ja koliikkiin?

Maitohappobakteereja syödään lähinnä suoliston tasapainottamiseksi erilaisissa vatsavaivoissa. Usein olen syönyt niitä ulkomaanmatkoilla estämään haitallisia bakteereja, ilmeisesti ne voivat vaikuttaa sitten myös syntyvän lapsen suolistoon.

Niin, sen tiesinkin, että maitohappobakteeritabletteja on hyvä syödä. Mutta lähinnä olen miettinyt, että onko merkillä väliä.. Olisiko "turvallisempaa" syödä sellasia, joita saa ostettua vain apteekista vai uskaltaako syödä myös kauppojen (esim. Sokos) luontaistuoteosastolta ostettuja tabletteja.. Nimittäin näitä itseni käyttämiäni Pro biootti Plussia ei tietääkseni myydä kuin luontaistuotekaupoissa/-osastoilla (mutta ovat kyllä tosi hyviä "teholtaa"). Onko siis juuri noita ko. kapseleita esim. testattu mitenkään, että ovatko turvallisia raskauden aikana.. Kaikenlaista sitä miettiikin, kun suunnittelee/yrittää lapsia :)

Suomessa on meneillään tutkimus, jossa odottavat äidit syövät maitohappobakteereja kuukautta ennen lapsen syntymää. tutkitaan josko se ehkäisisi allergioita ja myönteisiä tuloksia on saatu, mutta tutkimus on vielä kesken ja siksi ei ole mitään suosituksia vielä yleisesti syödä maitohappobakteereita.

Lisäksi maitohappobakteerit suojaavat elimistön kaikkia limakalvoja. En tiedä ovatko syynä juuri maitohappobakteerit, mutta minulla ei alapään limakalvot kuivunneet koko raskausaikana, eivätkä synnytyksen jälkeenkään. Suosittelen!! Vauvan itkuisuuskin loppui kun aloin hänelle antamaan relatippoja päivittäin..

Alkuperäinen kirjoittaja Milla79:
Lisäksi maitohappobakteerit suojaavat elimistön kaikkia limakalvoja. En tiedä ovatko syynä juuri maitohappobakteerit, mutta minulla ei alapään limakalvot kuivunneet koko raskausaikana, eivätkä synnytyksen jälkeenkään. Suosittelen!! Vauvan itkuisuuskin loppui kun aloin hänelle antamaan relatippoja päivittäin..

Minkämerkkistä maitohappobakteerivalmistetta söit raskausaikana?

Mulla oli tossa joitakin kuukausia sitten lievä vatsatauti ja siitä lähtien on ylipäänsä käyttäny säännöllisesti Gefilus-tuotteita. Ja silloin vatsataudin aikana otin Valion Gefilus-tabletteja. Soitin silloin Teratologiseen ja kerroin asiani ja sanoivat siellä että Valion jutut turvallisia, mutta luontaistuotekaupan juttuja ei kannata syödä.

Minulle Teratologisesta kerrottiin, että sellasia maitohappobakteereja on turvallista syödä, jotka sisältävät ainoastaan niitä maitohappobakteereja, ei muita "aineita".

Jos haluatte lisätietoja tuosta tutkimuksesta, niin Erika Isolauri on tutkivan lääkärin nimi. Turun yliopistossa muistaakseni tutkitaan.

Itse söin koko raskauden ajan Gefilus-kapseleita ja loppuraskaudesta myös Lactosevenia. Niiden pitäisi ainakin ehkäistä atooppista ihottumaa ja kas, vauvallani on ollut syntymästä asti täysin virheetön iho. Limakalvojen kuivumiseen ei kyllä minulla vaikuttanut, vuosivat koko raskauden ajan.

Yhteistyössä