Maksaako työnantaja ekat 3 kk palkkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nipsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nipsu

Vieras
Miten tämä menee? Sain ekana äitiyslomanani täyttä palkkaa ensimmäiset 3 kk. Äitiys- ja vanhempainloman jälkeen olen ollut hoitovapaalla.
Nyt odotan toista ja toinen äitiysloma alkaa 2 vuotta siitä ekasta äippälomasta.
- Kysymys kuuluu, että maksaako työnantaja myös tämän toisen äippäloman ekat 3 kk palkkaa?

On ehkä liittokohtaista, mutta miten muilla on mennyt ja mikä liitto?

Meillä on TESissä semmoinen sääntö, että piti olla töissä 6kk ennen äitiysvapaan alkamista, niin silloin saa taas sen ekat 3kk palkkaa.
--> tarkista oikea vastaus palkkatoimistostasi

Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Siis et ollut välissä töissä? Muistaakseni sitä palkkaa ei saa, jos jää suoraan hoitovapaalta uudelleen äippälomalle.

Ei munkaan mielestä saa. Pitää olla joku tietty aika töissä, yleensä just 6 kk ennen uuden ä-loman alkua.

No tessissä lukee tyyliin, että "jos työsuhde on kestänyt yhtäjaksoisesti 5 kuukauden ajan ennen synnytystä, niin ta maksaa äitiysloman alusta sen 3 kuun palkan". Enhän mä tässä välissä töissä ole käynyt, mutta kyllä työsuhde on ollut koko ajan voimassa, kun olen kerran vakituinen.
Soitin liittoon, eikä se päivystävä osannut heti sanoa vastausta, mutta ottaa selvää ja soittaa. Olisi vain mukava ollut kuulla kokemuksia tosielämästä...

Kiitos vastauksista... niin.. aika tulkinnanvarainen tuo lause "jos työsuhde on kestänyt yhtäjaksoisesti 5 kuukauden ajan ennen synnytystä". Työsuhdehan mulla on ollut jo vuodesta 2002.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No tessissä lukee tyyliin, että "jos työsuhde on kestänyt yhtäjaksoisesti 5 kuukauden ajan ennen synnytystä, niin ta maksaa äitiysloman alusta sen 3 kuun palkan". Enhän mä tässä välissä töissä ole käynyt, mutta kyllä työsuhde on ollut koko ajan voimassa, kun olen kerran vakituinen.
Soitin liittoon, eikä se päivystävä osannut heti sanoa vastausta, mutta ottaa selvää ja soittaa. Olisi vain mukava ollut kuulla kokemuksia tosielämästä...

ei vältämättä kuitenkaan rinnastettaa tota hoitovapaata töissä oloon. Meillä esim. on muuten todella hyvä työterveyshuolto, mutta sitä ei tietenkään voi käyttää hoitovapaan aikana. Ja eihän lomatkaan kerry hoitovapaalta, niin kun normaalisti töissä ollessa.

Tes sanoi tarkasti ottaen näin:
"Työnantaja maksaa naispuoliselle työntekijälle lakimääräisen äitiysvapaan yhteydessä palkan kolmelta kuukaudelta. Edellytyksenä on, että työsuhde on yhdenjaksoisesti jatkunut vähintään viisi kuukautta ennen synnytystä."

- Miten te tulkitsisitte tuon?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos vastauksista... niin.. aika tulkinnanvarainen tuo lause "jos työsuhde on kestänyt yhtäjaksoisesti 5 kuukauden ajan ennen synnytystä". Työsuhdehan mulla on ollut jo vuodesta 2002.

Tuo varmaankin tarkoittaa sitä, että jos ja kun jää ensimmäistä kertaa äitiyslomalle niin siihen palkan maksuun vaaditaan tuo 5 kk työsuhde ennen äitiysloman alkua.

Soitappa palkanlaskijalle, sillehän sun pitää kuitenkin ilmoittaa äitiyslomasta ja toimittaa raskaustodistus.

Palkaton hoitovapaa ei käsittääkseni ole työssä oloa, eli vaikka on vakipaikka, niin palkaton hoitovapaa ei oikeuta siihen 2-3 kk:n palkkaan, jos jää samaan syssyyn uudestaan äitiyslomalle.

Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Ei maksa jos et ole ollut välissä töissä. Siis ennen seuraavan äitiysloman alkua.

Ok. No toivotaan silti parasta :) Päivystävä tyyppi sanoi, että on olemassa ennakkotapauksia tästä ja puhui jostain EY-jutuista, jotka vaikuttaa nykyään tähänkin asiaan. Eli jos löytyy liitosta mustaa valkoisella, että jollekin on tänä TES-kautena maksettu, niin kuulemma mäkin saan.

mun kokemukseni asiasta on tämä:
kun menin kyseiseen puljuun töihin ja jäin äitiyslomalle niin maksoivat 3kk ajalta palkan. jäin hoitovapaalle jolla tulin uudelleen raskaaksi,keskeytin hoitovapaan ja se muuttui äitiyslomaksi.
meillä oli lappu työpaikan ilm.taululla että uusi äitiysloma on syy keskeyttää hoitovapaa,mutta silloin EI makseta 3kk ajalta palkkaa. jos oisin ollut välissä sen 5-6kk töissä olisi se mulle maksettu.
se,että oot ollu vuosia kirjoilla tuolla ei meinaa mitään tässä asiassa.
sovittua hoitovapaata ei edes voi kesken keskeyttää,uusi raskaus (äitiysvapaa) on ainoo syy millä sen voi keskeyttää.
tässäkin asiassa kannattaa soittaa palkanlaskijalle joka tietää nää asiat.

meillä lukee näin:
Työnantaja maksaa äitiysajalta keskituntiansion mukaista palkkaa 56 päivän pituisen kalenteriajanjakson työpäiviltä. Edellytys äitiysajanpalkkaan on, että työsuhde on ennen synnytystä kestänyt vähintään 6 kk ja henkilö on ollut ennen äitiysloman alkua työssä tai työhön rinnastettavalla vapaalla. (Metalliteollisuuden TES 20§ mom.3.)

Alkuperäinen kirjoittaja metalli:
meillä lukee näin:
Työnantaja maksaa äitiysajalta keskituntiansion mukaista palkkaa 56 päivän pituisen kalenteriajanjakson työpäiviltä. Edellytys äitiysajanpalkkaan on, että työsuhde on ennen synnytystä kestänyt vähintään 6 kk ja henkilö on ollut ennen äitiysloman alkua työssä tai työhön rinnastettavalla vapaalla. (Metalliteollisuuden TES 20§ mom.3.)

juuri näin! ja työhän rinnastettava vapaa ei ole hoitovapaa,mutta äitiysloma/vanhempainvapaa on.
lisäksi sairauslomat tiettyyn pisteeseen asti.

Alkuperäinen kirjoittaja bellezza:
muista silti ilmoittaa työnantajalle että hoitovapaa vaihtuu äitiyslomaksi. hoitovapaalta ei kerry lomia,kun taas äitiyslomalta sitä kertyy.

Joo. Ilman muuta. Kiitos muistutuksesta!
Kysehän tässä on "vain" 10% osuudesta mun palkasta kuussa, koska Kelahan maksaa sen 90 % palkasta sen 3 kk. Mutta kaikki pennoset on tässä vaiheessa tervetulleita hoitovapaalla "tienaavalle" :D Ihan kivaa, kun "palkka" nyt vähän nousee ja lomaakin kertyy taas.

Yhteistyössä