Maksaisitteko, jos lapsenne saisi hyvää kouluruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kolmen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";26985570]Kouluruoka on ihan ookoo, enemmän proteiineja saisi olla. Olen syönyt opiskelijaruokailussa jossa kanakastikkeessa tai tosiaan etsiä kanapaloja. Pelkkää suurustetta koko soossi. Kasvava lapsi kuitenkin tarvitsee muutakin kuin hiilihydraatteja.

Mutta kasviksia, raasteita yms on kouluruokailussa hyvin tarjolla.[/QUOTE]
Tämä pitää paikkansa erityisesti sellaisissa kouluissa, joissa oppilaat saavat itse ottaa ruokansa. Ensimmäisinä menevät kauhovat kastikkeista ja keitoista kaikki lihapalat, loput saa pelkkää soossia tai lientä muutaman hassun peruna&porkkanapalan kanssa.

[QUOTE="Vieras";26985745]Kouluruoka on sellaista, miksi se valmistetaan. Hyvin tehty kouluruoka on hyvää ja pitää olla iloinen, että keittiön väki osaa asiansa. Itse asiassa ne joulumuistamiset voisi viedä heille eikä aina opelle.[/QUOTE]

Näin olen tehnytkin. En tosin joka vuosi. En yleensäkään vie joka vuosi mitään muistamisia.

Lapsemme kouluruoka ON hyvää, paljon luomua. En todella maksaisi, koska ei ole mitään syytä.
Periaatteessakaan en opettaisi lastani miksikään herkkuperseeksi, joka nyrpistäisi nenäänsä erilaisten aterioiden yhteydessä. Aikuisena lapset joutuvakin sitten istumaan vaikka minkälaisilla aterioilla. Olis aika loukkaavaa, jos kullannuppusi sanoisi:
"Hyi, en syö!" Moni diili menis takuulla myttyyn mokomalta nirsolta.
Syokää kotona hyvää ruokaa, mutta eläkää todellisessa maailmassa.

Kuntakohtaisia eroja on kouluuuan suhteen. Itse olen ollut kolmessa eri kunnassa töissä ja
kahdessa on ruoka todella hyvää, mitä lapsetkin syö ihan mielellään,mutta yhdessä ei niin hyvää,mutta syötävää kuitenkin.
En jotenkaan voi uskoa,että se ruoka nyt sellaista moskaa olisi,että sitä ei voisi syödä tai sitten on opetettu lapset ja aikuisetkin liian hyvälle.
Pelkästään lapsen puheiden takia ei kannata tehdä johtopäätöksiä ruuan hyvyyden suhteen.
Itse kannatan kyllä tuota välipala systeemiä ainakin alakouluikäisille kellä pitkä päivä ja ruokailu aikaisin.

• Tykkää
Reactions: Esterel
[QUOTE="Vieras";26985687]Lapset kertoi että päiväkodissa oli ollut tarjolla yksi banaani koko lapsiryhmälle. Se pilkottiin paloiksi. Täyttää armaankin ruokalistaan merkityn kohdan "tuorepala" kirjaimellisesti mutta mun mielestäei kuitenkaan sitä henkeä.

Voisin ihan hyvin ostaa tonne päiväkotiin kerran viikossa hedelmiä, jos oman lapsen ryhmä saisi ne syödä. Mutta kun se ei toimi niin.[/QUOTE]

Tämä.

Meidän päiväkodissa sama juttu, mustunutta banaania parin sentin pätkä jokaiselle, naminami. Miten olisi esim. kotimaiset juurespalat tilalle?? :O Tervettä järkeä saisi käyttää näissä.

[QUOTE="qAz";26985867]Ehdottomasti.

Maksuttomasta kouluruoasta pitäisi luopua, koska siihen ei satsata. Me vanhemmat ostaisimme lapsillemme parempaa.[/QUOTE]

ehkä te vanhemmat, mutta nuo vanhemmat taas ei.

[QUOTE="juu";26985817]Tämä.

Meidän päiväkodissa sama juttu, mustunutta banaania parin sentin pätkä jokaiselle, naminami. Miten olisi esim. kotimaiset juurespalat tilalle?? :O Tervettä järkeä saisi käyttää näissä.[/QUOTE]

kotimaiset juurespalat olisi aika paljon kalliimpi vaihtoehto, ihan jo siksikin että niiden juuresten eteen tehtävä työ maksaa, kun taas banaanin eteen ei mitään työtä tarvitse siellä keskuskeittiössä tehdä. Lisäksi juureksille ollaan enemmän allergisia kuin banaanille joten hyvin todennäköisesti pitäisi olla enemmän allergiavaihtoehtoja.

Aion maksaa lapseni ruokailun, kun hän menee kouluun. Peruskoulussa ruokaa ei tosin tarjota, mutta sen jälkeen kun menee iltapäivätarhaan, niin ruoka maksetaan hoitokulujen lisäksi. Sitten, kun lapseni menee 5. luokalle, niin toivon, että saan hänet ns. kokopäiväkouluun, josta päiväruoan voi ostaa. (Ei siis ole pakko, osalla lapsista on omat eväät mukana.)

[QUOTE="qAz";26985867]Ehdottomasti.

Maksuttomasta kouluruoasta pitäisi luopua, koska siihen ei satsata. Me vanhemmat ostaisimme lapsillemme parempaa.[/QUOTE]

Ketkä te? Tässäkin keskustelussa aika moni vastustaa maksullista kouluruokailua..

Aion maksaa lapseni ruokailun, kun hän menee kouluun. Peruskoulussa ruokaa ei tosin tarjota, mutta sen jälkeen kun menee iltapäivätarhaan, niin ruoka maksetaan hoitokulujen lisäksi. Sitten, kun lapseni menee 5. luokalle, niin toivon, että saan hänet ns. kokopäiväkouluun, josta päiväruoan voi ostaa. (Ei siis ole pakko, osalla lapsista on omat eväät mukana.)

Minkälaista ruokaa sielläpäin on tarjolla? Koulussa siis...:whistle:

Niin harvassa maassa on ruokailu edes ilmaista kuten siellä Saksassakaan ei ole. Kun katselee vaikka brittien kouluruokailua ei voi kun kiittää meidän koululaisten (peruskoulu) ruokailua joka sentäs ei maksa mitään.

meillä lapset tykkää kouluruuasta. tyttö meni nyt eskariin koulun yhteyteen ja joka päivä muistaa mainostaa mitä ruokaa oli ja että oli hyvää. Ehkä ne onkin ne aikuiset jotka siitä ruuasta ei muka tykkää. Itse en ole kouluissa nyt syönyt niin en edes tiedä miltä maistuu vaikka lehdestä listaa aina seuraankin. Luotan lapsiini kun sanovat, että on hyvää. Eli en maksaisi, kun se muutenkin kelpaa.

Oletteko te ihmiset nykyään aivan päästänne vialla? Eikö se nyt herranjumala ole hieno asia, että kaikki lapset/nuoret saavat ilmaisen aterian koulussa? Että jokin on edes ilmaista tässä elämässä?? Jos kouluruoka tulisi maksulliseksi, niin palattaisiin takaisin parinsadan vuoden takaiseen tilanteeseen, jolloin kiertokouluissa lapsilla piti olla omat eväät. Kaikilla ei sitten ole varaa.

Liikalihavuus alkaa suomessakin olla yhä kasvava ongelma, mitä te haluatte niille lapsillenne ruoaksi? Kermaa ja voita? Kouluissa on mielestäni pieni budjetti huomioon ottaen ihan tasanpainoinen ateria tarjolla, on salaattia joka päivä, on ihan perusruokaa pääruokana, toki niistä suurin osa tulee eineksinä mutta kuoleeko siihen kukaan?? On leipää, on rasvaton maito, vesi, usein myös jälkiruoka.
MITÄ TE HALUATTE?

Laittakaa niille kullannupuillenne omat eväät jos ei tavallinen ateria kelpaa. Monelle köyhälle opiskelijalle se koulun tarjoama ateria on se ainut järkevä ruoka päivässä! Itse muistan liiankin selvästi nämä ajat kun elin pelkällä koulun tarjoamalla ruoalla!

Kouluruoka on todella hyvää verrattuna siihen mitä monessa kodissa on tarjolla.

Tämä pitää paikkansa kun lukee tätäkin palstaa. Lisäksi moni kuvittelee, että sen koulun tarjoaman ruoan pitäisi täyttää kaikki lapsen vuorokauden aikana tarvitsema energia ja vitamiinatarve. Monelle tulee varmaan yllätyksenä mutta kouluruoka on vain OSA siitä mitä lapsi päivittäin tarvitsee.

• Tykkää
Reactions: Meteli Seis
Juuri tuossa eilen mietin samaa. Kyllä.

Kun olin itse kouluiässä, ruoka oli koulussa hyvin yksinkertaista, mutta pääosin se valmistettiin koulussa ja kotimaisista raaka-aineista. On järjetöntä, että joskus esim. perunaa tuodaan ulkomailta vain siksi, että se on halvempaa.

Tämä pitää paikkansa kun lukee tätäkin palstaa. Lisäksi moni kuvittelee, että sen koulun tarjoaman ruoan pitäisi täyttää kaikki lapsen vuorokauden aikana tarvitsema energia ja vitamiinatarve. Monelle tulee varmaan yllätyksenä mutta kouluruoka on vain OSA siitä mitä lapsi päivittäin tarvitsee.
Näinpä. Tosin tähän kommentoin sen verran historiaa, että kun hieman yli 10 vuotta sitten esikoinen ryhtyi kasvissyöjäksi, täällä peruskoulun tarjoama kasvisruoka oli lähes täysin proteiinitonta. Ravitsemuksellisesti se vastasi ehkä välipalaa. Nykyisin näkyy olevan myös kasvisruuissa proteiineja erilaisten palkokasvien muodossa ja se on mielestäni erittäin hyvä parannus.

Sitten tietysti on oma lukunsa ne lapset, joille koulussa tarjottu lounas tosiaankin ON päivän ainoa kutakuinkin terveellinen ateria. Heille soisin vieläkin paremman aterian.

Tämäkin on varmasti totta. Itse perustan mielipiteeni ihan lukemaani ja siihen, mitä oma pikkuinen koululainen (ja päiväkotilainen) kertoo. Pääosin ovat tykänneet, ja saankin olla tyytyväinen, etteivät ole kovin nirsoja, vaan maistavat reippaasti kaikkea.

Yhteistyössä