Maksaisitteko, jos lapsenne saisi hyvää kouluruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kolmen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
on kertonut että kouluruoka on hyvää ja sitä saa lisää niin paljon kuin haluaa. Leipää saa ottaa jos e tykkää ruuasta mitä tarjolla. Kertoilee miten on maistanut uusia juttuja..Olen ollut töissä hetken suurkeittiöllä peruskoulussa ja me tehtiin joka aamu jopa kahta eri salaattia. Harvoin oli eineksiä kokonaisuudessaan ruokana, vaan sekoitus tuoretta ja puolivalmista ja pakasteita. Salaatit kuitenkin aina tuoreena!

Ratkaisin asian laittamalla lapseni yksityiskouluun, jossa on erinomainen ruoka. Ja välipala ja aamuapala ja iltapala. On nimittäin sisäoppilaitos. Syynä tähän oli kotikuntani jatkauva säästäminen peruskoulusta ja ruoasta. Halusin lapselle parempaa. Maksaa noin 1000 euroa vuodessa+ matkat.

Olisin valmis sijoittamaan verovaroja koluluruokailuun nykyistä enemmän, mutta en maksamaan ruuasta erikseen. En näe mitään perustetta sille että kouluruoka olisi lapsille eriarvoista, toiset saisi rahalla laadukkampaa ruokaa toiset vähmemmän laadukasta tai ei esim. kouluruokaa ollenkaan.

Mä en niinkään murehtisi sitä että miltä se ruoka maistuu, kunhan ei mitään järkyttävän hirveää ole. Mutta voisin maksaa siitä että ruoka olisi terveellisempää.

Eli

Ei pelkkää hiilarimössöä, makaronilaatikkoa josta lihanpalaa saa etsiä tai kastiketta joka plumpsahtaa kauhasta kun on niin paljon suurustetta, mutta ei lihaa.

Salaattia, josta lapset pitävät, ei kolme kertaa viikossa kaaliraastetta ja kerran viikossa keittopäivä, jolloin ei ole salaattia. Esim. vihersalaattia tai porkkanaraastetta.

Kotimaista ruokaa, ei thaimaasta tuotua broileria tai ruotsalaista maitoa

Ei järkyttävää määrää lisäaineita ja kaikkea muuta epämääräistä. Esim. kumilta maistuva valmis sitruunakiisselijauhe. Kuinka vaikeaa olisi tehdä sitruunakiisseli suurustamalla mehu perunajuholla?

Ja tätä syön itsekin päivittäin, joten todellakin tiedän mistä puhuin.

Itselläni on noussut myös paino koko sen ajan kun olen tätä ruokaa syönyt ja pidempien lomien yms. aikana paino aina tasaantuu.
Että voisko sitä lasten painoasiaa murehtia myös siltä kannalta, että onko se koulun hiilarimössö rsvattoman maidon kera hyvä ruokavalio kasvavalle lapselle?

Olen huomannut, että kouluruoan taso riippuu pitkälti tekijöistä. Meillä koulussa oli ihan hyvät ruoat, mutta naapurikoulussa mautonta kuraa, sillä keittäjien pomo rikkoi sääntöjä ja lantraili kaikkia ruokia järkyttävän paljon eikä osannut edes maustaa niitä syötäviksi. Kermaankin laittoi vettä 1 osa kermaa 10 vettä... Oli tosi herkullista kalakasaria sen jälkeen, eikun.

Ruoka on terveellistä ja ravitsevaa nykyiselläänkin sekä tuntuu maistuvan meidän jälkikasvulle todella hyvin. Se, mistä olisin valmis maksamaan, olisi aamu- sekä välipalat. Itse teen lapselle aamupalan valmiiksi ennen töihin lähtöä, mutta en pysty valvomaan sen syöntiä ja usein se onkin puoliksi unohtunut. Moni koululainen lähtee kokonaan syömättä kouluun ja harva saa välipalaa kotona kun koulusta tulee. Monilla lapsilla keskittyminenkin paranisi kun verensokeri pysyisi tasaisena koko päivän ajan.

on ylimainostettu juttu täällä suomessa. Minulla ei kouluikäisiä ole, mutta sitten kun on, maksaisin mielelläni siitä että koulun ruoka olisi laadukasta lapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26986664:
Missä oli oppikoulu vielä 70-luvun lopulla? Ja kouluruoka maksullista? Mä menin lukioon (oppikoulun jälkeen, en ehtinyt olla päivääkään peruskoulussa) vuonna 1977. Ja jo sitä ennen kouluruoka muuttui maksuttomaksi, vaikka oltiinkin vielä oppikoulussa. En jaksa muistaa, minä vuonna maksuttomuus tuli, mutta kuitenkin ennen vuotta 1977. Joo, olisko sitten Helsinki tullut viimeisenä, mutta Vantaalla ainakin muutos oli viimeistään 70-luvun puolivälissä. Mutta se sanottakoon, että kyllähän kouluruuan taso laski, kun siirryttiin maksuttomuuteen. Sen jälkeen ei enää porsaankyljyksiä tai muuta kokolihaa ruokalistalla näkynyt. Ja muutenkin....ero oli ihan selkeä.

Helsingissä olen oppikoulua käynyt ja maksanut kouluruoasta 1970-luvun lopulla : ) Ja ruoka kelpasi paremmin kaikille kuin tämä maksuton kouluruoka. En sitten tiedä, oliko parempaa...

Yhteistyössä