Marraskuiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lucille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä luotan kanssa epiduraaliin, se oli kun taivas ekassa synnytyksessä!
Ammessa lilluin tunnin verran, siitä tuli vaan vähän huono oli, huimas jotenki siellä kuumassa vedessä.
Ilokaasua en oikeen osannut käyttää, aluks otin väärään aikaan (liian myöhään) eikä auttanu, sit vetäsin vähän liikaa sillä seurauksella että oksensin..
Pystyssä olo, pallon päällä istuminen, suihku, niillä pärjäsin alkuvaiheessa ennen epiduraalia.

Ootteko sairaalakassin pakannu jo? Muistakaa ottaa huulirasva mukaan!! Siinä "läähättäessä" tosiaan suu kuivaa, eikä välttämättä saa paljoa juoda synnytyksen aikana (mä en pystyny pissamaan) ni huulirasva autto edes vähän.

Lness

hyvä idea toi huulirasva! täytyypä ostaa pötkö ja pakata kassiin. kassin pakkaaminen on vähän kesken... kun ei oikee tiiä mitä kaikkee pakkailis mukaan.
olo tänään taas tosi väsy, yön nukkunu tosi huonosti. 4xpissalla...ei kivaa.

natalie 35+5

Epiduraalia olen myös ajatellut ja ilokaasua tekisi myös mieli kokeilla, vaikka jotkut sanovat että siitä tulee huono olo... no sekin on varmaan aika henkilökohtaista miten se vaikuttaa. Kun olimme tutustumassa synnytyssairaalaan niin siellä kätilö sanoi, että monet miehet haluavat myös innoissaan kokeilla ilokaasua :-) Oma mieheni on alalla, jonka kautta hänellä on kokemusta terveydenhoidosta yms. ja hän totesi heti ettei varmastikkaan halua kokeilla ilokaasua, että se on ihan kamalaa... saas nähdä miten on sitten kun ollaan tosi tilanteessa että voittaako uteliaisuus ;-)

Sairaalakassiin olen nyt saanut pakattua kaikki vauvan vaatteet ja omat hygieniatarvikkeet eli ei ole aivan valmis kassi vielä eikä sinne aivan kaikkea vielä pystykkään laittamaan.

Öisin tulee nukuttua aika levottomasti ja vessassa saa käydä n. 4-6 kertaa... ei ole aina edes hirveä hätä oikeasti, mutta kun rakkoa painaa niin, että pakko mennä.

Pitäisi varmaan lähteä koiran kanssa taas happihyppelylle niin piristyisi vähän. Eilen teimme 1,5 tunnin kävelylenkin, joka oli vähän pidempi kuin piti, mutta hyvin sitä jaksaa ja kykenee kävelemään kunhan ei liian kovaa mene.

KM71 36+2

Pitääkin varmaan pakata kassiin se huulirasva kun en esikoista synnyttäessä en saanut vettä ja ravintokin tuli suoraan tippaan. Otin tuon epiduraalin viimeksi ja lisäannostuksia niin monta ettei ne laittanut sitä itse puudutusta enää. Olin siis synnytyssalissa aamu 9:ltä ja tyttö syntyi illalla 7:ltä. Nyt en ole miettinyt mitä ottaa toivon vaan et tulee nopeammin:) Laitoin muutaman tavaran kassiin sairaalaa varten ja kirjoitin tytön päivä rutiinit kun joku tulee hoitamaan sitten kun tulee lähtö. Perjantaina ois lääkäri neuvola, saas nähä kuinka iso vauva on:)

rv 34+4=38päivää jäljellä

Nyt kyllä pelottaa tuo Tehyn irtisanoutumisuhkailu. Iltasanomissa (netissä) kirjoitetaan, että uhka pantaisiin täytäntöön 19.11., eli päivää ennen mun laskettua aikaa. Löytääkö ne sinne sitten riittävästi henkilökuntaa, jos synnäriltäkin irtisanoutuu väkeä? Jos siellä onkin vain 1 kätilö hoitamassa koko hommaa... Ei kai tässä kannattais murehtia etukäteen kamalasti, mutta kyllä tuo asia kovasti mietityttää. Täytyykö parin viikon päästä alkaa jumppaamaan ja touhuamaan kovasti, jos vauva vaikka sitten syntyisi vähän etuajassa...?

Mä en ole vielä pakannut mitään sairaalakassia. Täytyis varmaan tehdä joku lista mitä sinne sitten heittää...

Lillis 34+6

Minulla on la 11.11., mutta ajattelin kyllä varmuuden vuoksi aloittaa ässien käytön jo viikon päästä, josko niillä saisi vähän aikaistettua tuota tulokkaan häätöä. On aika vahva epäilys, että yliaikaiseksi tämä kuitenkin menee...

Kyllähän potilasturvallisuus täytyy taata vaikka tehyläiset tekisivät mitä! Hyvä kysymys on kuitenkin se onko synnärillä ammattitaitoista väkeä töissä (jos nuo irtisanoutumiset todella tapahtuvat) vai palkataanko opiskelijoita paikkaamaan vajetta. Niin suurilla panoksilla pelataan, että uskoisin sovun syntyvän. Ei tämä tilanne kuitenkaan mukavalta tunnu, vaikkei omaa napaansa ajattelisi. Vakavasti sairaille tällainen uhka aiheuttaa ylimääräistä pelkoa ja huolta...

Janniina 36+1

Rupes toi juttu mietityttään taas täälläkin... luulis kyllä, että kiireelliset ja pakolliset kuviot olis sairaalassa saatava hoitumaan jotenkin järkevästi, mutta mistäs sitä vielä tietää että minkälaisella miehityksellä ne pelaa jos toi irtisanoutumisjuttu toteutuu. Mullakin on laskettuaika kyllä jo 9.11, mutta vahvasti tuntuu siltä, että yli kyllä menee.

KM71 36+3

Toivottavasti saavat sovun aikaan ennen noita irtisanoutumisia tai synnärit ei lähtis mukaan. Varmasti vaikuttaa tuo juttu kyllä tunnelmaan sairaaloissa. Potilaat pelkää ja hoitajat miettii vaan sitä lähtöään. Mulla on laskettu aika reilusti ennen tota, mutta jos ei vauva tuu itestään ulos, niin tuo 19.11 on varmaankin just se päivä millon käynnistettäis.. Eli sit varmaan annetaan sen vauvan vaan koteloitua tonne mahaan, jos ei ehdi ennen irtisanoutumisia syntymään :/

Eilen oli jotain ihme supistuksia. Maha oli tosi pitkiä aikoja ihan pinkeenä ja kovana, mutta mitään kipua ei ollu. Sit aloin jo miettiä et mitä tuo "laukeamaton supistus" tarkottaa, kun on noilla listoilla, että sairaalaan pitää lähteä, jos on semmonen..Mutta arvelin että sen pitäs olla kivulias tai jotenkin voimakas.
Tänään on tuntunu painetta alamahalla, toivottavasti tyyppi yrittää sinne lantioon päästä nyt.
Yöt rupee olemaan inhottavia. Rintaan ja lonkkaan painaa ja pistää joka yö kovempaa.
jeps pitää seurata uutisia loppuilta..

plussa 37+2

Jaahas nuo synnärit ja teho-osastot ym on lähdössä tohon. http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id72329.html Monissa sairaaloissa lukee että synnytysten hoito käy erittäin hankalaksi. Kyssissä tehohoito käy mahdottomaksi. Tosi kiva juttu jos tuo tulee.

Uutisissa eilen joku nainen vakuutti, että synnytykset kyllä hoidetaan yms. mutta jos vajaalla miehityksellä mennään niin kyllähän se jotenkin vaikuttaa synnytyksiinkin... toivottavasti ratkasuun päästäis eikä noita irtisanoutumisia tarvittais. Meijän sairaala ei ollu vielä tolla listalla kun keskisuuressa kaupungissa asutaan, mutta kuulemma jos tukitoimia tarvitaan niin sitten aletaan irtisanoutumaan täälläkin. On tääkin kun monia synnytys jo itessään mietityttää ja jännitttää niin sitten pitää ottaa vielä ylimääräsiä paineita siitä, että miten synnytys hoituu jos hoitsut yms. irtisanoutuu.

Kiva, kirjoitin pitkät pätkät ja sitten teksti hävisi...no aloitetaan alusta
Toivotaan että tuossa työtaistelussa päästään seuraavan kuukauden aikana sopimukseen, onneksi tässä on vielä aikaa kartoittaa ja järjestää asioita, ei se tilanne sitten kenellekään yllätyksenä tule. Hus lab ja rtg uhkasi irtisanoutua lähes kokonaan tämänpäiväisen Hesarin mukaan ja sehän lamauttaisi toiminnan. Tuskin sen annetaan tapahtua.

Omalta kohdaltani luulen ettei sinne lasketuun aikan 8.11 päästä, verenpaineet ovat nyt viimepäivnä kohonneet siihenmalliin ollen tasoa 150-160/100. Torstaina tulee 37 viikkoa ja tuolloin on NKL:lla äitipkl aika, saa nähdä mitä tuumivat. Luulen ettei noita paineita enää kauhean pitkään seurailla, kun vauvan keuhkot todetaan valiimiksi niin eiköhän sitten synnytys käynnistetä.

Aika on minulla ainakin käynyt pitkäksi mutta olenhan jo 5 viikkoa täällä kotona pyöriskellyt. Jonkinverran pelottaa miten sitten kahden lapsen kanssa täällä kotona pärjään, esikoinen on tottunut saamaan niin paljon huomiota.
Synnytys ei pelota, edellinen kokemus oli hyvä ja ilokaasu/epiduraali toimi hyvin. Suosittelen! Tosin ponnistusvaiheessa ei epiduraalista sitten enää ollut tietoakaan mutta se vaihe ei onneksi kestänytkään kauaa.

IIU 36+5

Hei taas! Meillä perätilaillaan edelleen ja sektio sovittu ensi viikon tiistaille, siis viikon päästä meillä pitäisi olla vauva, hui! Tänään on kovasti huimannut ja verenpainekin näytti 94/146 eli tasaisesti on noussut ylöspäin loppuraskaudessa, mutta en tiedä, mikä on jännityksen osuus tuossa nousussa, eilinen tieto leikkauksesta on pyörinyt tänäänkin koko ajan mielessä ja jännittää, meneekö kaikki hyvin ja miten romuna tuon operaation jälkeen on...Jostain syystä sektio tuntuu paljon pelottavammalta ajatukselta kuin alatiesynnytys, vaikka en kyllä harkinnutkaan ensisynnyttäjänä ja pitkien lapsettomuushoitojen jälkeen urheilevani perätilassa olevan lapsen normaalikautta ulos. Onneksi nuo työtaistelut eivät ehdi vaikuttaa tähän synnytykseen. Iiulle kysymys: meinaavatko ne Naikkarilla tehdä lapsivesipunktion, jotta tietävät keuhkojen kypsyyden vai millä lailla asia varmistetaan? Mulla sektio osuisi tasan rv.lle 38 ja pohdituttaa, onko vauvan keuhkot vielä kypsät, vaikka kyllä olisi jo täysiaikainen. Verenpaineen ja turvotuksen takia en soisi kyllä raskauden etenevän pidemmälle ennen h-hetkeä, jos lapsi on vaan "kypsä", aamuisin sormet on kuin ylitäytetyt nakit, ihan niveliä särkee...

Kääk!

Nyt niitä vauvoja sitten alkaa syntymään, kun Maaritille annettiin sektioaika!

Onnea ja tsemppiä kovasti leikkaukseen!!!

Nostan ton meidän listauksen ja teen omalta osaltani pieniä päivityksiä, pitäiskö kaikkien laittaa tietonsa ajantasalle jos sinne sitten kohta jo päästään lisäämään syntyneitä?

Lness 35+6

Maarit: En ihan tarkkaan tiedä millainen ohjeistus NKL:lla on keuhkojen valmiuden toteamiseen. Tutkimus tehdään juuri lapsivesipunktiolla. Synnytin esikoisen käynnistettynä 36+5 eikä tuolloin keuhkoja tutkittu sillä seurauksella etteivät ne sitten valmiit olleetkaan ja vauva oli hengityskoneessa seuraavat 5 päivää vaikka kooltaan oli jo hyvä 3kg ja 50cm. Kuulemma on erittäin harvinaista ettei keuhkot tuossa vaiheessa olisi vielä kypsät mutta meillä nyt ei sitten sattuneet olemaan. Tuon kokemuksen jälkeen olen päättänyt etten suostu käynnistetyyn synnytykseen ennen 38 viikkoa ellei keuhkoja lapsivesipunktiolla tutkita, niitähän voi sitten kortisonilla kypsyttää. Ajattelen lähinnä että jos kyseessä olisi perinnöllinen ominaisus. Jos asia mietityttää niin kannattaa keskustella sairaalassa. Mutta 38 viikolla on kai äärimmäisen harvinaista etteivät keuhkot vielä olisi kypsyneet.
IIU

LA 1.11. Jen79 28/ esikoinen NKL
LA 2.11. Lucille 29/29 toinen, poika 04/05, KOKS
LA 3.11. plussa 22/24 esikoinen KYS
LA 7.11. March 30/30 esikoinen
LA 8.11. Iiu 34/34 toinen, poika 10/05 NKL
LA 9.11. KM71 36/30 esikoinen KHKS
LA 9.11. iiden 32/33 kolmas, poika 1/97, tyttö 1/03
LA 11.11. Janniina 23/26 esikoinen
LA 13.11 Senla 23/ esikoinen, KASS
LA 14.11. natalie07 esikoinen
LA 15.11. Lness 30/30 toinen, poika 10/05, Kätilöopisto
LA 15.11. 29/Starppa 30 esikoiset, KOKS
LA 16.11. NEPPU 25/esikoinen/OYS
LA 18.11. __MAIKKI__ 23/esikoinen, SJKS
LA 19.11. Dido 32/ esikoinen
LA 20.11. Lillis77 29/29 esikoinen, SATKS
LA 20.11 kmk80 26/26 esikoinen, KHKS
LA 21.11. Jane 32/33 esikoinen, Jorvi
LA 21.11 Min 23/22 toinen, tyttö 06/06, TAYS
LA 22.11. -Mari- `75 32/ esikoinen KÄTILÖOPISTO
LA 23.11. piipiäinen 26/ kolmas, tyttö 01/04, tyttö 03/06, TAYS
LA 29.11 satsuma 27/ toinen, poika 11/05, OYS

Neuvolakäynnillä kaikki kunnossa: verenpaine 127/71, hempat mukavasti noussut 132 ja sf-mitta 35. Painonnousu tähänasti n.12-13 kiloa (n.400g/vk). Vauva ei ollut vielä(kään) kiinnittynyt, painoarvio käsituntemuksella n. 3kg ja sykkeet oli (taas) 150.

Olo on edelleen suhteellisen hyvä, ei (vieläkään) turvotuksia, nivelsärkyjä tms. Pientä närästystä on silloin tällöin ja kyljet on hieman kipeytynyt. Koiran kanssa teen edelleen kaksi tunnin lenkkiä päivässä ja uimassa oon myös käynyt n. 2krt/vk. Ainut merkittävä muutos olotilassa on ollut nyt jo neljänä peräkkäisenä iltana tapahtuvat kohdunkaulan vihlaisukivut, jotka tuntuvat aina silloin, kun typyllä on mahassa kovin mylläys päällä (=heittelee peppuaan puolelta toiselle ja rynkyttää nyrkeillä "ihanasti" tuota alakertaa) Myös paineen tunne alavatsalla on lisääntynyt sekä menkkamaiset tuntemukset vatsassa ja selässä. Nvltäti sanoi, että kaikki nuo oireet aiheutuvat vaan siitä, että vauva alkaa nyt tosissaan raivata tietään alaspäin, eli synnytys lähestyy huimaa vauhtia!!! No, epäili kuitenkin ettei nyt vielä ainakaan ensi viikolla syntyisi, mutta kyllähän nuo kipuilut jotain kertoo, että kohta tapahtuu..

Tunteet vaihtelee. Välillä on ihan muissa ajatuksissa aivan muut asiat mielessä, ja välillä taas on ihan valmiina synnyttämään. Mutta yleisesti ottaen on jotenkin tosi epätodellinen olo; vaikka onkin tosi kova halu saada typy jo ulos sieltä, niin ei voi uskoa sitä tosiasiaa, että se saattaa tapahtua ihan minä hetkenä hyvänsä, tässä seuraavan neljän viikon aikana. Että kohta me ollaan ihan oikeasti siellä synnärillä pusaamassa ja kohta saan typyn jo ihan oikeasti syliini. On niin vaikea kuvitella, miten kaikki tulee menemään, vaikka olo on sinänsä tosi rauhallinen ja luottavainen. Synnytyksessä mietityttää eniten se, että vaikka epiduraalia tunnutaankin pidettävän tosi tehokkaana ja helppona kivunlievittäjänä, niin tällaisena liikkuvana ihmisenä mua hieman ahdistaa ajatus siitä, että joutuisin vain makaamaan paikoillani alaruumis täysin tunnottomana. Ymmärrän kyllä sen pointin, että silloin olisi hyvää aika levätä ja rentoutua, mikä saattaa vauhdittaakin avautumista mutta tuo avuttomuuden tila ja oman kropan hallinnan menetys puudutuksen takia tuntuu hieman oudolta. No, hyvin mahdollista/todennäköistä, että ne kivut tulevat olemaan sitten sitä luokkaa, että olen valmis tekemään mitä tahansa niiden loppumiseen, enkä siinä vaiheessa enää pelkää mitään kontrollin häviämistä tms. Jää nähtäväksi. Niin ja eihän se epiduraalin vaikutus kauaa kestä kerrallaan, eikös sitä tipalla annostella useita kertoja tarpeen mukaan?

Aika jännää, että Maaritilla ja Iiulla on todennäköisesti vauvat maailmassa jo ensi viikolla, saadaan ekat lokavauvat tänne marraskuisten ketjuun, hih:)

Tuo Tehyn työtaistelu varjostaa fiilistä kyllä todenteolla. Mun kohdalle se ei ihan ehdi tulemaan, vaikka tämä yliaikaiseksi menisikin mutta tietysti jos kaikki ei menisikään hyvin ja vauva tarvisi pidenmpiaikaista hoitoa.. ylipäänsä onhan tämä ihan sietämätön tilanne!!! Senkin takia mulla on kyllä pieni luottamus siihen, ettei irtisanoutumisia tapahtuisikaan, koska en vaan millään suostu uskomaan sitä, että nuo julkisuudessa esitetyt uhkakuvat potilasturvan vaarantumisesta voisi mitenkään täällä meillä Suomessa tapahtua. Onko se sitten liian naiivistista ajattelua..en tiedä, mutta toivotaan kuitenkin parasta..

Jen 37+6

voi vitsi ku kuulostaa jo hurjalta, tosiaan jos ekoilla on nyytit jo ens viikolla sylissä... aika toisaalta lentää, toisaalta matelee. paljon ois kaikkee mitä pitäs tehä ennen ku vauva syntyy toisaalta odottaa jo niiiiiin malttamattomana että sais ´pikkuisen jo syliinsä. toisaalta kyllä tätä mahaakin tulee ikävä ja noita ihania potkuja ja myllerryksiä, vaikka ne ei aina tunnukaan niin kivoilta.

jen: täytyy kyllä nostaa hattua sulle, sillä oot kyllä ainakin ahkerasti liikkunut!! uskomatonta että vielä jaksat mahan kanssa! ite oon laiskistunu viimesten viikkojen aikana ja mun liikunta on useimmiten hyötyliikunta, aika tiuhaan siivoon ja silitän ja pyykkiä pesen... koirien kanssa lenkit on tosi lyhyitä. tulee rasituksessa aika lailla suppareita, mites sulla? no, kohta ne onkin jo aivan toivottuja täälläkin päin kun viikon päästä on 37 täynnä.

synnytystapa-arvio ois perjantaina. saas nähä minkä kokonen vesseli jo on. Jännittää jo aika paljo... neuvolatäti arvoi n. 2,7kg. sf mitta 31cm, hb 121(jipii vihdoinkin noussut!!) ja painoa on tullu 13kg. sydämensyke 148. Verenpaine 104/74.

mites teillä tulee noita supistuksia? vainko rasituksessa vai ihan muutenkin vaan? mulla tulee eniten rasituksessa mutta kyllä vatsa kovettuu tämän tästä, tosi monta kertaa päivässä. kivuliaita ne ei kyllä oo.rasituksessa vähän napakampia.

mukavaa keskiviikkoa ja hyviä vointeja!

natalie 36+1

LA 24.11. Penni73 33/34 esikoinen, Belgia

Lisasin itseni tuohon listaan, huomenna minulla kontrollikaynti ja sitten kai tiedan taas lisaa mahdollisesta 'suunnitellusta sektiosta'. Vauva yha peratilassa ja kaantoyritykseen ei luultavammin ryhdyta napanuoran kiertymisen kaulan ymparille vuoksi. Tsemppia Maaritille ja Iiulle! tuntuu aika jannalta kylla. Maarit sitten varmaankin kertoo kokemuksia sektiosta kunnes paasee netin aareen, odotan mielenkiinnolla.

Penni73 rv 34+3

Supistuksista on ollut puhetta. Täällä supistuksia tulee vaihtelevasti. Välillä niitä tulee ihan pelkästä kävelemisestä tai seisomisesta(!), ja välillä on päiviä jolloin saa enemmänkin huhkia ilman supistuksen supistusta. Liitoskivut vaivaavat edelleen. Istuminen on niiden kannalta tällä hetkellä paras asento, liikkeelle lähteminen on usein täyttä tuskaa... Minä odottelen kovasti, että maha valahtaisi ja tosiaan jotain merkkejä lähestyvästä synnytyksestä alkaisi näkyä.

Tehyn puuhat ovat saaneet minut "päättämään", ettei lapsi synny sen hässäkän keskelle (jos tilanne irtisanoutumisiin asti menee). La on todella jo 11.11., mutta yliaikaisuus on niin mahdollinen juttu, että tuskinpa tuossa vaiheessa vielä nyytti on sylissä. Edelleen toivoisin masukin syntyvän hiukan ennen laskettua aikaa. Varmuuden vuoksi olen kuitenkin alkanut haistella yksityisten lääkäriasemien suuntaan eli selvittelemän missä voisi olla lähin mahdollinen yksityinen lääkäriasema, jossa edes teoriassa synnytys voisi onnistua. Täytyy ottaa yhteyttä yksityiseen puoleen, jos tilanne alkaa näyttää oikein huolestuttavalta. Käsitykseni mukaan yksityisellä sektorilla ei Suomessa hoideta synnytyksiä, mutta ainahan voi kysyä. Melko vahva usko minulla kuitenkin on, että tilanne ratkeaa lähiaikoina potilasturvallisuuden takaamisen vuoksi.

Ensi viikolla voinkin sitten aloitella ässien käytön vähitellen.;) Sunnuntaina alkaa 37+! Pian tämä norsumainen olo on ohi ja voi alkaa kaivamaan "vanhoja" vaatteita esiin ja mahtuu esim talvitakkeihinsa! Ja liikunta; voi sitä täällä odotetaan innolla. Väsymys on varmasti kova ihan pikkuisen kanssa, mutta ajatus reippaasta kävelylenkistä tuntuu nyt lähes taivaalliselta!

Minäkin toivon että jakautuneet tulisivat sitten kertomaan vauvakuulumisia! Tsemppiä synnytyksiin kaikille, joilla se tavalla tai toisella on jo ihan kulman takana. Ja voimia odotukseen niille, joilla on vielä ahtaat oltavat jokusen viikon.

Janniina 36+3

Tänään oli sitten taas neuvola ja kaikki ok. Nyt vauva näyttäisi sitten taas olevan raivotarjonnassa ja toivottavasti pysyykin niin ettei tule enää viime hetken muutoksia. Sf-mitta oli 30,5 ja aika alhaalla vauva makoilee muttei kuitenkaan vielä kiinnityyneenä. Painonlisäys oli 525g/viikko eli nyt on tullu sitten sellaset 13kg lisää lähtöpainoon. Verenpaineet oli 120/85, mutta ovat siis aina vähän korkeammat muualla kuin kotona mitatut vaikka en mielestäni mitenkään jännitäkkään, mutta näin on siis ollut aina. Hemoglobiini oli aavistuksen laskenut ja oli 115.

Olo on hyvä, paitsi närästää varsinkin iltaisin ja öisin ja Rennie tuo hetken helpotuksen. Koiran kanssa on tullut tehtyä n. tunnin lenkki päivässä ja hyvin jaksaa kun ei pidä liian kovaa vauhtia yllä. Tästä herkuttelusta ei tunnu pääsevän millään eroon... aamulla monesti päätän, että tänään en osta mitään herkkua ja sitten kuitenkin joskus iltapäivällä löydän itseni lähikaupasta ja joku herkku on tarttunut mukaan Blääh... pitäisi varmaan olla tiukempi itsekuri ton asian suhteen.

Jen79: uimisesta tuli vaan mieleen, että kun itse aikaisemmin siitä kysyin lääkäriltä niin lääkäri sanoi ettei viimeisen raskauskuukauden aikana kuulemma pitäisi käydä enää uimassa kun on se tulehdusriski. Itse pidän uimisesta tosi paljon ja aion sen taas aloittaa heti kun mahdollista ja olen myös ajatellut vauvauintiin ilmottautumista kun sekin kiinnostaisi

Jotenkin kyllä tuntuu aika epätodelliselta noi irtisanoutumiset ja niiden toteutuminen kun se vaikuttaisi niin moneen asiaan ja hoitoihin... tuntuu, että kyllähän ne asiat on pakko hoitua jotenkin toisella tavalla tai niin täytyy ainakin toivoa ja uskoa.

Mitä supistuksiin tulee niin voisin aivan hyvin kysyä, että mitä ne on ja miltä tuntuu kun en oo vieläkään bongannu ensimmäistäkään. Neuvolassa niistä taas tänään kysyttiin ja sanoin etten ole niitä tuntenut ja jos niitä on ollut niin en ole ainakaan huomannut. En tiedä olenko jotenkin poikkeava vai mistä johtuu ettei niitä ole tai en ainakaan ole niitä huomannut. No luotan siihen, että kyllä se vauva sieltä ulos tulee ennemmin tai myöhemmin eikä jää mahaan asumaan loppuiäksi ;-) On kyllä vahva tunne siitä, että yliaikaiseksi menee aika varmasti. Pitää varmaan munkin ottaa jossain vaiheessa ässät käyttöön ihan kokeilumielessä ;-)

Km71 36+5

Jen, ei mulla ainakaan epiduraali vieny tuntoa jaloista eikä alapäästä, ihan reippaasti itse kävelin monta tuntia vielä sen laiton jälkeen!
Sitten vasta, kun annostusta lisättiin just ennen sektiota, lähti tunto.
Mutta eikös se ole niin, ettei epiduraali nykyään enää tuntoa vie, sanokaa nyt muutkin jotain??

Lness

Minä ainakin olen saanut epiduraalista aika ristiriitaista tietoa. Synnärillä sain sellaisen käsityksen, ettei olisi välttämättä sidottu sänkyyn se laiton jälkeen, mutta sitten kuitenkin neuvolassa sanottiin aivan päinvastaisesti... Valaiskaa ihmeessä tietämätöntä jos teillä on tietoa!

KM71: Et ole poikkeava!:D Aika moni ystävistäni on sanonut, ettei ole tiennyt supistuksia mitään ennen kun synnytys on ollut aivan lähellä.

Janniina

LA 6.11 Maarit 74 33/36, esikoinen
LA 24.11. Penni73 33/34 esikoinen, Belgia

Lisäsin itseni tuohon listaan. Tänään ollut niin kova turvotus ja outo olo, että soitin jo ä.polille ja sain vielä itselleni (tai oikeastaan vauvalle) sydänkäyräajan + normaalit pissa- ja v.painekontrollit perjantaille. Tietysti voin kuulema mennä aiemminkin, jos tulee lisää raskausmyrkytysoireita tai olo muuten huononee. Mä kyllä haluaisin nauttia näistä viimeisistä päivistä, tehdä vielä ostoksia ja laittaa kodin valmiiksi odottamaan meidän paluuta sairaalasta. Tosin mies ja koira saavat sen mullin mallin alta aika yksikön, ihan hirvittää ajatus varpajaisista ja olutrenkaista olohuoneen pöydällä,mutta aikanaan ukkeli vannoi, että jos tästä lapsettomuushoitomankelista vielä selvitään täyspäisinä ja niin, että vielä lapsikin saadaan, hän kyllä aikoo juhlia...Ehkä jo unohtanut mokomat puheet, I hope. Tunnistan kyllä itsessäni kontrollifriikin, jolla pitää olla kaikki asiat järjestyksessä ja vauva-arki voi tulla kuitenkin jonkinlaisena shokkina, kun vauva sitoo itseensä niin paljon, ettei jouda huushollia jynssäämään entiseen malliin.

Mullakin on semmoinen luulo et voi kävellä epiduraalin jälkeen, mutta spinaalin ei. Tosin itse en kävellyt epiduraalin jälkeen, mutta mä olinkin aika hyvin kiinni kun oli kaiken maailman letkua, oksitosiinia, nesteitä, sokereita, antibiootteja, tosin kaikki ei tainnut olla yhtä aikaa mutta kumminkin. Tuun kertomaan lisää kuulumisia kun oon käynyt lääkärillä.. tänään tasan 35vko

Uimisesta, mulle neuvolatäti antoi viimeksi eilen luvan uimiseen, jos olo vaan tuntuu siltä, että jaksaa. Itse meinaan olen myös tuota pohtinut ja siksi halusin varmistaa. Mutta luulen kyllä, että tämän päiväinen uintireissu taisi kyllä jäädä vikaksi ennen synnytystä, koska nyt on tosiaan noi vatsatuntemukset, kovettumiset, paineentunne ja menkkamaiset kipuilut lisääntyneet niin paljon, että uskon sen jo tehneen muutoksia kohdunkaulalle.

Mutta nuo päivittäiset lenkit on varmasti ihan hyväksi ja täytyy sanoa, että vaikka toisinaan vatsa kipuileekin ja pitää hidastaa vauhtia, niin oon vaan tullut niin riippuvaiseksi tuosta ulkoilusta, että sitä on raahautunut ulos vaikka millä olotilalla. No joo, hyvä olohan mulla on kaikenkaikkiaan ollut, supistelut on yleensä vain kivuttomia vatsan kovettumisia, ihan viime päivinä on kävely ollut hieman hankalampaa, kun vauva tekee tietä alemmaksi. Eli oon sillä tavalla ollut onnekas ja jaksanut. Mutta varmaan sekin on auttanut paremmin jaksamaan, kun olen ollut kotona jo aika kauan. Työssä ollessani en varmasti olisi millään jaksanut samoihin urheilusuorituksiin.

Tuo epiduraalijuttu, kertokaa juu ihmeessä jos on kokemusta siitä:)