Tänään oli np-ultra. Saatiin kolme kuvaa mukaan ja niistä pitikin heti ottaa kopioita tuleville mummoille ja vaareille ja tietysti omille isovanhemmille.
Kaikki on masussa hyvin, vaikka sitä vuotoakin hiukan on ollut. Koko vastasi viikkoja, joten vaikka parin päivän heitto tuohon ap laskettuunaikaan tuli, en jaksa sitä muuttaa. Pari päivää sinne tai tänne! Turvotus oli 1,3, joten siltäkin osin kaikki kunnossa. Käden ja jalat kävivät ja ruokatorvi toimii myös. Vauvan vatsassa näkyi nestettä, joten siitä voitiin tuo asia päätellä. Pääperämitta oli 6,1cm. Ultraus tehtiin vatsan päältä. Erilaisia käytäntöjä ilmeisesti on eri paikoissa...
Miehen kanssa ihasteltiin pikkuisen hyörimistä onnellisina. Aika vikkelästi asento muuttui. Jalat osuivat myös kohdun seinään usein ja siinä sitten keskusteltiin, että voinko jo tuntea liikkeitä, kun välillä iltaisin makuuasennossa olen kaikenlaista kuvitellut. Lääkäri oli vahvasti sitä mieltä, että minun on aivan mahdotonta tuntea vielä yhtään mitään, vaikka mitä väittäisin. Hän kertoi odottajien uskovan tuntevansa liikkeitä jo todella aikaisessa vaiheessa, vaikka kyse onkin kehon muutoksista ja kaasun liikkumisesta suolistossa. Tuntemukset ovat kohdun kasvun vuoksi erilaisia kuin aiemmin ja siksi kaasujen aiheuttamat muljahdukset yms tulkitaan väärin sikiön liikkeiksi. Hän myös kertoi ensisynnyttäjien tuntevan liikkeet aikaisintaan rv 16. Mutta kukin uskoo mitä haluaa!
Sukupuoliasioista myös oli puhetta, kun miestä asia kovasti kiinnostaa. Sukupuolen määrittäminen on mahdollista rakenneultran yhteydessä, jos masuasukki on sopivassa asennossa. Lääkäri totesi ettei sukupuolesta sanota mitään, jos ei sitä selvästi kyetä erottamaan ja siltikin on erehtymisen mahdollisuus. Hän myös korosti rakenneultran tärkeämpiä asioita ja selitti näin miksi sukupuolen tarkastamiseen siinä yhteydessä ei oikeastaan voidakaan kovin paljon aikaa "tuhlata".
Lääkäri oli mukava ja kertoi tarkasti kaiken mitä tutki. Esim. kädestä ei voitu laskea sormia, mutta peukalo on oikeassa paikassa ja kämmenen muoto viittaisi siinä olevan sopiva määrä myös muita sormia. Toivottavasti sama lääkäri tekee myös rakenneultran, joka onkin sitten kesäkuun lopussa.
Natalie07; meillä sydänääniä kuunneltiin ekan kerran rv10+2. Neuvolassa täti varoitteli kovasti, ettei mitään välttämättä kuulu, mutta toisin kävi.
Tervetuloa joukkoon _MAIKKI_! Minulla heräsi kysymys tuosta sinun tekstistä, että kuinka neuvolassa on voitu ottaa kantaa vauvan liikkeisiin ja kokoon, jos ultraa ei ole tehty?? Sydänääniin liittyen haluan kyllä korostaa amaa mitä minulle toitotettiin eli ettei noilla viikoilla vielä kuulu välttämättä mitään neuvolan laitteilla. Minulle sanottiin laitteen "toimivan" yleensä viimeistään rv13 ja siksi ennen ensimmäistä yritystä selitettiin, ettei äänien kuulumattomuudesta kannata huolestua. Kaikkiallahan ei edes suostuta yrittämään sydänäänien kuuntelua ennen kun viikkoja on yli 11, jottei tulisi turhia murheita odottavalle äidille, joka jo muutenkin on todennäköisesti huolissaan kaikesta mahdollisesta...
Täällä huono olo on alkanut hiukan jo hellittää. Ajattelin aloittaa nykyistä aktiivisemman liikkumisen heti kun olo on riittäväsi kohentunut. Vatsan turvotus on hiukan vähentynyt ja kohdun kasvun myötä malli muuttunut niin, ettei vanhoista housuista juuri mitkään enää tunnu hyvältä. Kipuja ja kolotuksia sekä milloin mitäkin tuntemuksia on vatsassa, mutta ehkäpä sitä alkaa piristyä, kun tuo pahoinvointi loppuu kokonaan!
Kylläpä tuli taas jupistua. Kiva juttu kun on tällainen paikka, jossa voi tuntemuksiaan yms purkaa. Ei-raskaana-olevat kun eivät kiinnostuksesta huolimatta oikein pysy kärryillä näissä mietteissä tai ymmärrä, että elämä saattaa helposti jäädä pyörimään masuasukin ympärille, vaikka muutakin elämää on.
Hyvää vointia kaikille!
Janniina 12+3