Marraskuun odottajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 11
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onnittelut Suelle naimisiin menon johdosta!!! Ja samoin onnittelut Raisalle maisterinpapereiden johdosta!!!

Mä äsken päätin, että siivoan kämpän ja laitan tavarat taas paikolleen kun on koko viikon jäänyt mihin sattui kun on yksinään ollut kotona. Imurointi sängyn alta ei kyllä enään oikein luonnistu. Tulee sellainen olo, että kun menee kyykkyyn niin saattaa käydä niin, että pylähtää persuksilleen eikä pääsekkään ylös... =) Eikä tuo jätkä mahassa oikein enää tykkää noista kyykistelyistä kovinkaan paljoa.

Tässä pitäisi suunnata kauppaan, koiran kanssa lenkille (siis koira puistoon) ja sitte hakemaan mies kentältä.

Oon muuten miettinyt sellasta kun mulla on ihan KAMALA makean himo koko ajan ja voisin yödä keksejä, karkkia, limsaa jatkuvasti. Että voisiko se ylenpalttinen energian syöminen olla yhteydessä siihen, että illalla ei oikein uni tule??? Ei olisi mikään mahdoton yhtälö mun mielestä. Nyt päätinkin koittaa hilitä näitä himoja ja syödä sen sijasta hedelmiä ja marjoja.

Mutta, jospa menis vähän lepäilemään ennen ku pitää lähteä taas liikenteeseen. Viikonloppuja kaikille!
Myy rv 32+6

Hei!

Kävin tänään neuvolassa, sf-mitta oli laskenut 2cm. Kerron terkkarille että mulla on ollut kummallista alamahan särkyä pari päivää, samanlaista ku aina pari päivää ennen kuukautisia. Niin neuvolatäti meinas et lähtölaskenta saattaa olla lähelläkin... Käski vaan pakata sairaalakassin valmiiks, kun nyt voi kuulemma olla lähtö lähelläkin. Ja kun vauva oli alkanut jo laskeutumaan. Mut vähän hirvittää, kun viikkoja on vasta 32+4. Mitään supistuksia ei kyl oo ollu.
Onko muilla ollut vastaavaa jomotusta alamahassa?

Itselläni se ei mitään kovin kivuliasta oo, et ei nitä taarvi alkaa sairastamaan, se menee siinä sivussa. Niin en aatellukkaan et se ois vaarallista, mut neuvolatäti sanoi et jos vielä jomottaa, niin heti lääkärille tai äitiyspolille... Óon täs vähän pihalla nyt kaikesta. Muuten neuvolassa oli kaikki arvot ok! Ei vaan millään viittis viel alkaa synnyttelemään, kun meillä on täys muutto viel päällä, ei kerkeis. Mut minkäs teet...

Heippa! Empä ole tänne kirjoitelutkaan pitkään aikaan.
Vielä olen yhtenä kappaleena, vaikka keskivälilllä tuntui että tulevat pois. On jo päästy rv.33+4 ja vauvat on kai n.2kg tai vähän yli, en tiedä tarkkaa. Itselleni on tullut painoa 18kg. ja se on ihan normaalissa lukemissa kun on kaksoset tulossa. Olo on ollut jo pitkään kun olisi viimesillään. Vaivat on rv.40 luokkaa. Onkin tätä tavaraa jo yli yhen vauvan edestä sisällä.
Synnytystapa on sektio ja sen leikkauspäivämäärän saan pian tietää kun menen ä.polille.
Poika on perätilassa ja tyttö poikittain.
Kärsin aiemmin tiheistä kovista supistuksista, mutta nyt ne ovat normalisoituneet :) Maha relloottaa vissiin painovoiman takia ihan alhaalla. Joka päivä mielessä pyörii joko tänään lähtö, vaikka aiemmilla lääkärikäynneilä ei ole paikat näyttäneet sellaista merkkiä että pian tulisi.
Huonosti pystyn liikkumaan.. ja kun muu terveyskin reistailee niin vihaksi pistää. Eli oloa ei ole voinut kehus koko raskausaikana. Lohdullista lukea että vaivoja muillakin.
Nyt pitää lopettaa kun ei kärsi istua enää.
Ilmoittelen Viimeistään kun syntyvät, tsemppiä kaikille!
T: iita rv.33+4

Hyvää lokakuuta, niin se vaan aika menee....

Tulisi vaan marraskuu ja äkkiä, olo rupeaa olemaan aika sietämätön ja vielä pitäisi ainakin 5vko jaksaa.

Välillä kyllä tuntuu että tämä vaavihan taitaa olla jo lähtökuopissa ja putkahtaa ulos hetkenä minä hyvänsä. Sen verran on ikäviä vihlasuja/painetta alapäässä. Mahasta en kyllä mitenkään erikseen ole huomannut että se olisi alas tipahtanut mutta jotenkin vaan tuntuu että se tuolla aika alhaalla olisi, en sitten tiedä? Jännä kun tämmöisiä kipuja/tunnetta ei esikoisesta ollut kun ei mahtunut ollenkaan laskeutumaan.
Olisinkin ikionnellinen jos tämä nyt olisi laskeutunut, se kun toisi jotain toivoa siitä että ei välttämättä tarvitse leikata.

Suppareita/selkäkipuakin ollut tänään aika mukavasti, huomaa että ei enää samalla tavalla kroppa kestä liikkumista.

No tässäpä tätä juttua taas olikin, hyvää viikonloppua ;)

nitta rv 34+3

Myy: Juu, rv 30+3 olin ä-polilla ultrassa kun katsoivat sen istukan paikan ja painoarvioksi silloin sanottiin 1,4kg, mutta sanoi että voi olla vaikka 1,2 kiloakin... Hirveesti ne painot sitten heittelee. Tekayn sivuilla oli siinä jossain taulukossa et keskimäärin sillon on 1,7 kg vauvan paino... Että eipä toi 2 kilookaan sitten kai paljoo ole:)

Niin ja onnea vaan Suelle ja Raisalle!!!

Nyt olen ollu 2 päivää saikun jälkeen töissä ja kyllä on kaikki paikat ihan rikki. Ens viikolla olis 5 päivää putkeen töitä, tuskin jaksan loppuviikosta... Mutta pitääkö mun nyt sitten mennä neuvolalääkärille vai ihan tk-lääkärille jos raskausvaivojen takia sairaslomaa haluan? Vai riittäiskö tk-sairaanhoitajan lappu?

Sirenia rv 32 tasan

Heippa!
Siitä onkin taas aikaa, kun oon viimeks ehtinyt täällä käydä edes vilkaisemassa.
Äippäloma alkoi mullakin nyt, tosin käyn vielä silloin tällöin tekemässä jotain satunnaisia juttuja...pieni firma ja jokaisen panosta tarvitaan...
Kiirettä on pitänyt tosiaan, ja olen juossut tukka putkella kaiken maailman kontrolleissa ja spesialisteilla, kun tuo vauveli on liian pieni. Havaittiin rutiinikäynnillä ultrassa, että painoarvio olikin -25% normaalista keskiarvosta. Siinä epäiltiin jo meikäläisen syömisiä, kun en oo onnistunu nostaan painoo koko raskauden aikana kun 400g :(
Jouduin pitään päiväkirjaa syömisistä ja juomisista ja liikkumisista. Ravintoarvoja mittailtiin ja kaikki on vallan loistavia. Onneks siinä samalla sit aina katottiin, että masukki on kunnossaja kaikki tarpeellinen löytyy.
Nyt ne lääkärit sitten antoi mulle 2 viikkoo ""armonaikaa"" jollon pitäis saada sekä oma, että vaavin paino nousemaan ainaskin lähemmäs puolta kiloa plussaa. Saatais se vaavin paino edes sen 2kg:n paremmalle puolelle, niin vois huokaista. Joka tapauksessa lääkärit on nyt suositelleet meille sellaista, että kun vauvan paino saadaan yli sen 2kg:n, niin synnytys käynnistettäisiin, koska ilmeisestikään vauva ei saa kaikkea tarvitsemaansa kohdussa. Hiukan hirvittää ja paniikkia lyö päälle välillä. Niin apljon on tekemistä ja voipi olla, että niin kovin vähän aikaa.
Oli ihana lukea Perhosen kokemuksista, siis ei siitä miten kaikki tapahtui, vaan siitä lopputuloksesta. Rauhoitti hiukan omaa mieltä, joka on ollu ihan myrskyssä viimeiset neljä viikkoa, joita tätö juttua on nyt käyty läpi.
Toivottavasti kaikilla muilla menee hyvin ja supistelut eivät käy liian kivuliaiksi.

Jessi 34+6

Huomenta kaikille!

Jessi: olet jo niin pitkällä raskaudessa, että eihän nyt enää ole niin suurta vaaraa vaikka vauva syntyisikin. Perhosellakin vauva oli ihan kunnossa. Ole siis ihan levollisella mielellä. Tänä aikana 8 kk vauva voidaan varmasti hoitaa 100 %:sti. Parempi varmaan tosiaan niin, että saan masun ulkopuolella kehittyä loppuun asti, jos on jotain ongelmia kasvun suhteen. On se 8 kk vanha kuitenkin jo niin ""iso"".

Sirenia: minä olen saikun hakenut aina neuvolalääkäriltä. Terveydenhoitaja passittanut hänelle. Neuvolalääkärillä on täällä ainakin vain tiistaisin varsinainen neuvola-aika ja jos tarvit saikun aikaisemmin, mene omalle lääkärille. Mulle on terkkari antanut myös 3 päivän saikkuja. Älä ihmeessä rasita itseäsi jos tuntuu siltä. Kyllä tämä vaavi on kaikkein tärkeintä. Itsestäni tuntuisi kyllä kamalalta jos pitäisi olla töissä. Jaksamista sinulle!

Varmasti on aika täyteläisen tuntuista odottaa kaksosia. Hienoa kun olet jaksanut ja pysynyt ehjänä näin pitkälle. Ja ajatella,että ne painaa jo 2 kiloa kumpikin kun meikällä tämä ykkönenkin painaa tuon 2 kiloa. On siinä varmasti melko täyteläinen olo:)

Minua vaivaa armoton väsymys ja laiskuus. Ei viitsi tehdä yhtikäs mitään. Aivan ärsyttää ja tympäisee kun on näin vetämätöntöntä. Sitten uutena vaivana on tullut peräpukamat. Hoh, hoijaa. Gildako niitä sairasti myös?Kerropa hyviä vinkkejä! Olen kovasti huuhdellut pisu kertojenkin jälkeen ja se helpottaa, mutta kyllä ne vain mollottaa siellä. Nyt kun huuhtelee usein, varsinainen kirvely on laimentunut huomattavasti.

Nyt miettimään istunko koko päivän vai vaivaudunko tekemään yhtikäs mitään.

Mukavaa uutta viikkoa marrasmameille!

Täällä taas, viikonlopun jäljiltä vielä yhtenä kappaleena. Viikonloppu tuli ja meni, sen kummempia touhuamatta. Siivottiin ja saatiin pinnasänky koottua tulevalle perheenjäsenelle valmiiksi. Voi kun vielä äkkiä saisi sen käärön kainaloon. Malttamaton jo...

Mitään uutta ei ole elossa ja olossa. Keskiviikkona neuvolaan, vaa'alle meno hieman huolestuttaa, kun on nuo herkut maistunut viime aikoina todella hyvin. Synnytysvalmennusta odotellessa ja omaa päätä koittaessa pitää kasassa kuluu aika välillä huonommin ja välillä paremmin. Välillä jo kuvittelen olevani tulossa hulluksi ihan lopullisesti, saa nähä miten käy... =)

Vaan eipä tässä sen kummempia, joten enpä jaksa turhiakaan kirjoitella. Pidetään lippu korkealla!
Myy rv 33+2

Onneksi joku muukin on jo malttamaton.. toisaalta kyllä jännittää kuinka sitä vauvan kanssa sitten pärjää, mutta alkaa tää odotuskin pikuhiljaa tympiä..

ja vielä kun ois tuota odoteltavaa jonkin aikaa.. ei auta kun koittaa jaksaa! Tsemppiä!

Vipe kyseli vinkkejä peräpukamien hoitoon. Mulla on apteekista ostettua Xyloproct-voidetta, jota laitan ainakin iltaisin. Ehkä se vähän lievittää, jos oikein sattuu. Kutinaa ei enää ole, sitä oli joskus kesällä, en vaan tajunnut, että johtui aluillaan olevista peräpukamista. Suihkuttelen pari-kolme kertaa päivässä, vähän helpottaa. Istumistahan pitäisi välttää, mutta vaikeatahan se on. Ei sitä koko päivää jaksa seistä tai maata.

Nämä kaikki keinot lievittävät ikäviä tuntemuksia, mutta peräpukamani eivät ole hävinneet. Jos menevät oikein pahaksi, täytyy käydä avauttamassa ne poliklinikalla, kuten minä jouduin tekemään. Silloin särky oli ihan sietämätöntä ja jatkuvaa.

Monille peräpukamat tulevat vasta synnytyksessä, ja sen tähden minua onkin alkanut pelottaa, että omani pahenevat silloin entisestään.

Tärkein hoitokeino unohtui: on pidettävä huolta, ettei tule ummetusta, vaan kakka pysyy riittävän pehmeänä! Paljon vettä ja kuituja, tarvittaessa avuksi Levolac tai vastaava.

Täälläpä on hiljaista tänään.

Kävin neuvolassa hoitajalla ja lääkärissä. Kuten itse vähän mietin, lääkärikin arveli, että vauva on perätilassa. Sain lähetteen Naistenklinikalle. Siellä ultrataan ja mahdollisesti yritetään kääntää. En saanut vielä aikaa, vaan muhun ollaan yhteydessä. Vähän pelottaa.

Olen aikas vähän näillä palstoilla, mutta nyt kaipais ajatustenvaihtoa.... Tyhmänä kyselen: Miten saan nimeni marraskuun odottajien listoille...Olen 36 vuotias kolmen lapsen äippä. Odottelen neljättä, miehelle eka. Laskettu aika 6.11. Raskaus saanut alkunsa IVF:llä ja kaikki mennyt melko ok. Tosin jäin sairaslomalle jo elokuun alussa rytmihäiriöiden vuoksi. Viime viikolla kävin ultrassa (rv 34) ja painoarvio oli 2300g. Kaikki edelliset ovat olleet syntyessään (rv41) yli 4000g. Kuulemma IVF-vauvat usein pienempiä. Olen toiveikas, ettei tällä kerralla menis paljoa yliaikaiseksi, koska mieluusti ponnistelisin hiukan pienempää vauvelia kuin edellisillä kerroilla. Kaikki edelliset synnytykset käynnistyivät limatulpan irtoamisella. Olinkin vähän ihmeissäni, kun viime viikolla alkoi limaklönttejä irtoamaan, tosin tulivat osissa, eikä niissä ollut verta kuten edellissä raskauksissa. Mutta kai se kertoo siitä, että kohdunsuulla jotain tapahtuu... Sydänoireitteni vuoksi meinasivat leikkausta tai imukuppia, mutta nyt kuitenkin päädyttiin normaaliin alatiesynnytykseen, josta olen tyytyväinen.

Marraskuun odottajat:

01.11. Sarika, 34v, pikkukakkonen, KYS
01.11. Rinuli, 25v, esikoinen, Tays
01.11. Pirpana, 31v, kakkonen, Porvoon sairaala
02.11. Perhonen, 23v, esikoinen, Jorvi
*23.9. poika, 2040 g ja 44 cm
02.11. Gilda, 40v, esikoinen, NKL
04.11. Tiia, 22v, toinen, SKS
06.11. Hansuli, 36v, esikoinen, Aasia
06.11. mimmi, 36v, neljäs, miehelle eka
07.11. Sanni, 21v, esikoinen, OYS
07.11. Liisi, 31v, esikoinen, eteläinen Saksa
08.11. Jessi, 26v, kolmas, miehelle eka, Uppsala
09.11. Nitta, 28v, pikkukakkonen, SKS
09.11. Tulppaani, 30v, esikoinen, Salon seudun sairaala
10.11. Raisa, 28v, esikoinen, Kätilöopisto
10.11. Jonsku, 20v, esikoinen, Kätilöopisto
10.11. Kata, 25v, esikoinen, LKS
11.11. Marras-masu, 29v, kolmas,miehelle eka, Kätilöopisto
14.11. LauraM, 25v, esikoinen, NKL
14.11. Katri, 25v, esikoinen, PKKS
14.11. Sipuli1, 28v, esikoinen, NKL
15.11. TiinaMaria, 36v, kakkonen, PHKS
15.11. Iita, 24v, esikoiskaksoset, KYS
15.11. Katriina, 36v, toinen, PHKS
16.11. Lilja, 24v, esikoinen, NKL
16.11. Tiikeri, 20v, esikoinen HYS
17.11. Leenu, 25v, esikoinen, PHKS
17.11. Janda, 28v, esikoinen, TAYS
17.11. Tintti, 31v, esikoinen, VKS
18.11. Sue, esikoinen
18.11. Anne, 22v, esikoinen, KS-KS
19.11. Loora, 30v, esikoinen, NKL
19.11. Lyyli, 21v, esikoinen, KAKS
19.11. Myy, 24v, esikoinen, OYS
19.11. Sopuli, 34v, esikoinen, SKS
21.11. Leijona, 29v, toinen, TYKS
21.11. Kuuhullu, 19v, esikoinen, SEKS
22.11. Che, 31v, esikoinen, OYS
23.11. Giana, 22v, toinen, OYS
24.11. Mökö, 22v, esikoinen, EKKS
26.11. Peppa, 17v, esikoinen, Kätilöopisto
26.11. Sirenia, 27v, esikoinen, KHKS
27.11. KS, 28v, esikoinen, EKKS
28.11. Vipe, 38v, kolmas, miehelle eka, uusioperheen
iltatähti, OYS
28.11. Jasi, 33v, eka, Kätilöopisto
28.11. Minski, 29v, esikoinen, Jorvi
28.11. Mimmu78, 27v, esikoinen, PHKS
30.11. Zatu, 29v, esikoinen, KS-KS
30.11. Tiina, esikoinen, Kuusamo

Tervetuloa mukaan mimmi! Lisäsin sut tohon listalle...

Tulin just sieltä perhevalmennuksesta enkä kyllä saanut siitä mitään uutta irti. Enkä usko saavani jatkossakaan, eli luultavasti jäi ekaks ja vikaks kerraks mun osalta. Ensin jaettiin meidät naiset ja miehet erikseen, ja sitten jokainen esitteli vieruskaverinsa muille. Sen jälkeen täti kertoi jotain synnytyksen alkuvaiheista ja sit katottiinkin synnytysvideo joka oli peräisin jostain 80-90 lukujen taitteesta... Aika puuduttava kokemus.

En ymmärrä mitä sellasta siellä voitais kertoo mitä en sais irti vauvakirjoista, lehdistä ja tutuilta.

Kiitos, Sirena.
Joo, käytiinpä mekin pari kertaa valmennuksissa ja turhaa touhua oli. Menimme, koska miehelle tämä on eka lapsi ja ajattelin, että hänen on parempi oppia asiat ulkopuoliselta...Etten minä yrittäisi kolme synnytystä kokeneena olla ""se kaikkitietävä"" vaimo. Mutta niin turhaa ja monotonista luennoimista oli koko valmennus...Teki mieleni kommentoida sitä sun tätä ja täydentää monia asioita, mutta en kehdannut. Ja sitten minua ärsytti yli kaiken se ylipositiivisuus synnytyksen suhteen. Eipä tietenkään ole kiva, jos synnytyksellä pelotellaan, mutta valmennuksesta sai käsityksen, että on asenteesta kiini, miten vaikea tai helppo synnytys on. Itse olen potenut kauheaa synnytyspelkoa, koska sydänlääkärini oli sitä mieltä, että en saisi ponnistaa ja leikkaus olisi ainoa vaihtoehto. No gynekologi oli taas aivan toista mieltä. Olisi vaarallista minun terveydelle leikata ja hän oli imukupin kannalla.... No...parin kk:n levon jälkeen voin nyt hyvin ja sain luvan normaaliin synnytykseen. Tosin pelottaa edelleen, että jotain sattuu. Mutta onneksi synnytyssairaala on keskussairaala, jossa saa varmasti hyvää hoitoa, jos jotain vaativampaa ilmenee lapsella tai äidillä.

Heippa!

Ihan aluksi kiitos kaikille onnittelijoille:) On tosiaan mukavaa, kun voi hyvällä omallatunnolla jäädä äitiyslomalle. Tänään se alkaa mulla virallisesti, tosin kotonahan olen ollut jo kai 5-6 viikkoa, ensin saikulla ja sitten muuten vaan toimettomana kun kesätyö loppui.

Olin juuri vikassa neuvolalääkärissä. Lääkäri katsoi vaan kohdunsuun/kaulan tilanteen eikä ollut mitään puhetta siitä, minkä kokoinen vauva mahtaa olla tai mahtuuko se alateitse (tämä tiedoksi helsinkiläisille). Eli ei mitään synnytystapa-arviota. No mitään muutosta ei kyllä ollut alapäässä tapahtunut, vaikka nyt on supistellut taas varsin perusteellisesti jonkun aikaa. Lääkäri ei kumminkaan lähtenyt mitään veikkailemaan, sanoi että ""voi mennä yliaikaiseksi tai syntyä huomenna"". Eli samaa kun mitä on hoettu viikolta 31 saakka.. Mutta on se kumma, ettei noi supparit saa mitään aikaan! Sitten kun kysyin, että onko se laskeutunut, niin lääkäri sanoi, että ""on laskeutunut mutta ei kiinnittynyt"". Eikös lasketumisen ja kiinnittymisen pitäisi olla sama asia? Olen ihan pihalla. Eikä se muutenkaan kyllä edes tunnu olevan alempana, että tiedä sitten..

Nyt meillä on kaikki tavarat laitettuna. Sänky on koottu ja vaunut seisovat eteisessä. En kyllä tiedä, miten niiden kanssa pitäisi toimia. Talossa ei ole hissiä eli en saa vaunuja tuotua ylös kun on käyty kävelyllä, eikä ole vaunuvarastoakaan missä niitä säilyttää. Jos ne jättää rappuun ja varastetaan, niin vakuutus ei varmaan korvaa..?

Mimmi: tervetuloa mukaan! Kiva, että näin loppumetreilläkin joukko kasvaa, monet kun ovat varmaan jääneet vastaavasti pois.
Jessi: Vipe jo sanoikin sen mitä minäkin ajattelen. Vauva on kumminkin jo noin pitkällä, joten koeta tsempata ja olla stressaamatta kauheasti (vaikeaa, tiedän). Kirjoittele meillekin sitten, kuinka tilanne kehittyy!
Niin ja kuka kyseli hyviä kirjoja. Mun mielestä aarre on ollut ""Suuri äitiyskirja"". Siinä tosin on lähinnä raskaudesta eli ehkä ihan niin tarpeellinen enää tässä vaiheessa. Mutta on myös osio vastasyntyneen hoidosta.

Kyllä on outoa, kun ei tiedä, koska lähtö tulee. Muistaako joku, oliko siitä jotain ohjeita, että jos lapsivesi menee mutta ei ole supistuksia? Varmaan on ainakin soitettava synnärille? Kaipa tämä menee nyt kumminkin siihen, että kärvistelen marraskuun loppuun saakka ja sitten käynnistetään yliaikaisena. No, saapahan nauttia vielä yksin/kaksinolosta ilman ""kolmatta pyörää"":)

Raisa 34+6

Heip!

Raisa: kipin kapin sairaalaan jos lapsivedet tulee! Se on jo merkki synnytyksen lähestymisestä. Jos pidät vaunuja käytävillä, en usko että vakuutus alkaa mitään korvaamaan.

Minulla ei olekkaan näin ""vanhana"" synnyttäjänä edes enää lääkäriä. Näin ymmärsin. Marraskuussa tosin menen ä-polille verenpainekontrolliin, joten tulee samalla käytyä lääkärissäkin ja saa vaavista kuvia. V-paine on ollut tosi hyvä ja tuntuu, että kohta jo liiankin alhaalla. Yritän tässä siivota, mutta kyllä se vaikealta tuntuu. Vatsa jököttää kovana. Vauva potkii hullun lailla etenkin iltaisin.

Saas nähdä miten tässä käy. Hirveä asuntobuumi hanke tuli vielä tähän eteen. Huomenna mennään toistamiseen katsoon yhtä asuntoa. Jos siitä sittenkin saisi kodin... Huh, huh. Mitenkähän sitä jaksaa...

Melko väsynyt sitä kyllä alkaa jo olla. Yöt menee vähän miten sattuu. Keskimäärin joka toinen yö vähän niinkuin valvotessa. Viime yönäkin heräsin taas tuttuun tapaan 4 maissa, ja siinä kattelin kun toinen vieressä veti sikeitä:)
Kieltämättä aika ajoittain tuntuu, että vaavi voisi vaikka syntyäkkin. Kuitenkin se on jo niin ""iso"" että selviäisi. No, ei saa tietenkään hoputtaa. Vielä tämä kuukausi kun menisi, niin sitten. Vaikka mulla onkin la vasta marraskuun lopussa.
No, jos muutto tulee eteen, niin sittenhän aika menee tosi nopeaa.

Meillä on vieläkin sänky ja vaunut hakkimatta. Käytettyä sänkyä ollaan yritetty saada, mutta ei nappaa, ei nappaa... Oululaiset: mistä löytäisin halvan, hyvän sängyn?
Rattaat saan kaverilta ensi viikolla.

Ja takaisin mopin kippuun. Yäk.

Heippa kaikille!

Täällä ollaan myöskin jo virallisesti mammalomalla - jippii! Vaikka eipä tämä arki siitä niin kovasti muuttunut, kun kotosalla olen ollut tähänkin asti Tosi nopsasti mennyt kyllä aika kun näin jälkeen päin aattelee. Mulla on vika neuvolalääkäri viikon päästä, kattoo ilmeisesti vaan kohdunsuun tilanteen, luulisin. Viimeksi jo neuvolan täti totesi, että vauva on raivotarjonnassa (en muuten tiedä mitä eroa on laskeutumisella, kiinnittymisellä ja tällä raivotarjonnalla...kaikillahan kai tarkotetaan sitä että vauva on pää alaspäin ja tulollaan) ja antoi painoarvion ihan vaan massun päältä kokeilemalla.

Mulla on alkanut myöskin supistella iltaisin oikein urakalla, ei tosin kovin kipiästi, mutta sillai äklöttävän pinkeenä koko ajan! Eilen ohitettiin onneksi taas yksi rajapyykki eli rv 36, mikäli vaavi olisi päättänyt tulla maailmaan ennen tätä olisi pitänyt pinkasta Helsinkiin synnyttämään, mutta rv 36:n jälkeen kuulemma hoitavat homman täällä Porvoossakin.

Tosta lapsiveden menosta eli jos ollaan jo lasketussa ajassa ei ole mitään suurta kiirusta sairaalaan ellei kovasti supistele, olisko ollu että kuuden tunnin sisällä sairaalaan?! Jos näillä viikoilla menee vedet, niin ei muuta kun sairaalaan! Onko muuten teillä jo synnyttäneillä käynnistynyt synnytys vesien menolla? Itsellä nimittäin puhkastiin kalvot vasta synnytyssalissa eli vedet meni samalla kun vaaveli kytkettiin monitoreihin. Jännityksellä siis odottelen, että miten lähtee käyntiin tällä kertaa!

Aurinkoista syyspäivää!
t.Pirpana 36+1

Tervetuloa mukaan vaan Mimmi!

Ja terveisiä neuvolasta. Kaikki tuntui olevan hyvin niin mulla kuin mahasukillakin. Verenpaineet oli 106/72 ja pisu oli puhdas niinkuin aina ennenkin. Painoa oli omasta mielestä tullu vähän turhankin paljon, +670g/vko, vaan eipä tuo täti huolestunut kun viimeks oli noussut vaan +150g/vko ja kun paineet on nuin alhaiset niin ei hätiä mitiä. Hemppa 124 tosin ekalla mittauksella näytti 107 mitä en uskonut niin mitattiin sitte uudestaan. Sf-mitta 29,5 cm. Kaveri on edelleen raivotarjonnassa ja pikkuhiljaa kiinnittymässä aloilleen, pää ei kuulemma enää kauheesti liiku sivuittaissuunnassa. Olisi lähettänyt äippäpolille käymään jollen olisi siellä leikkauksen takia vasta käynyt, koska sf-mitta ei ole kasvanut enää tasaisesti, vaan sanoi, että kun on 2 vko sitte todettu keskiarvoa suuremmaksi niin ei se ole mihinkään muuttunut.

Mä en myöskään tiedä mitä eroa niillä kaikilla termeillä on, mutta oon ite aatellu näin: Raivotarjonnassa tarkottaa sitä, että on pää ulostulo suuntaan. Laskeutuminen tarkoittaa sitä, että kohtu laskeutuu alaspäin synnytyksen lähestyessä ja kiinnittyminen tarkoittaisi sitä, kun vauvan pää kiinnittyy jonnekkin tuonne jalkojen väliin, jolloin se ei enää liiku. Siis se pää, vauva liikkuu kyllä. Ei tainnu kyllä tässäkään olla järkeä. Meillä oli nimittäin niin, että on pikkuhiljaa kiinnittymässä vaan ei ole oikeastaan laskeutunut lainkaan, potkii edelleen kylkiluihin.

Kahden viikon päästä neuvola, ja sitte viikolla 36 lääkäri ja synnytystapa-arvio. Tutkii kuulemma ihan vain käsikopelolla mahtuuko lantiosta yms. Jos jää epäilyttämään mahtuminen niin saa lähetteen vielä sairaalaan.

Niin ja nyt mulle on selvinnyt jo se miltä tuntuu kun supistaa. On kai tässä jo jonkun aikaa epäillyt vaan varmistuin tuossa neuvolassa kun supisteli siinä kun piti alkaa mittailemaan. Ei tosin ole kivuliaita supistuksia, onneksi.

Äitiysloma alkais virallisesti ens viikon perjantaina, mitäs sitte kuuluu tehdä kun kaikki on jo tehtynä. Pinnasänkyyn pitäisi vielä ommella reunat. Mä en enää vaan jaksais odotella. Vaan pakkohan se on.

Jos menis sitte vaikka istuttamaan kukkasipuleita pihalle ennen kuin on liian myöhäistä. Oon vaan siirtänyt ja siirtänyt koko hommaa ja kohta varmaan huomaan niiden kasvavan noissa paketeissa...

Terveisin, Myy rv 33+4

Kun kävimme viime viikolla Naistenklinikalla tutustumiskäynnillä, kätilö kertoi, että jos lapsivedet tulee, mutta ei ole supistuksia, synnytys ei vielä välttämättä ole käynnissä. Kannattaa soittaa, kun tilanne on kohdalla ja kysyä, pitääkö lähteä tulemaan.

Eilen olin neuvolalääkärillä ja tämä taas totesi, että jos vedet tulee, niin mene vaan suoraan Naistenklinikalle.

Ei mullekaan tehty mitään arvioita lapsen koosta eikä synnytystavasta, kuten Raisakin sanoi, mutta ajattelin sen johtuvan ihan siitä, että kun menen Naistenklinikalle tutkituttamaan tarjonnan, samalla varmaan kertovat nuokin. Mulle soitettiin Nkl:ltä jo tänään ja menen sinne huomenna. Jännittää aika lailla. Luin vauvakirjasta, että 30 - 50 % käännösyrityksistä onnistuu.

Tosta vaunujen säilytyksestä: tänään oli Hesarissa vakuutusyhtiöistä juttu ja siinä sanottiin, että taloyhtiön lukitussa vaunuvarastossa rikottuja vaunujakaan ei korvattu, koska ei ollut murtojälkiä! Asumme 40-luvulla rakennetussa kerrostalossa, eikä meilläkään ole vaunuvarastoa. Onneksi asuntomme on ekassa kerroksessa, joten voin tuoda vaunut aina eteiseen. Muistan lukeneeni joskus aikaisemmin lehdestä, että nykyään vaunuja myös varastetaan. Pitäisiköhän niihin hankkia lukko, jos ne joutuu jättämään vaikkapa kaupan ulkopuolelle? No yleensähän ne varmaan otetaan kauppaan mukaan.

Hei!

Lapsivesistä:

itselläni ekalta ei tullut lapsivedet kotona, mutta supparit oli sen laatuisia, että totesin h-hetken koittaneen.
Toisen kanssa olin päivän synnärillä käynnistyjutussa ja siitä ei mitään tullut ja menin osastolle sillä määräyksellä, että seuraavana päivänä kotia. No, poika päättikin illalla tulla maailmaan ja lapsivedet tuli petiin. Ja ei muuta kuin salille ja tosi toimiin heti.
Itselläni kummatkin lapset ovat syntyneet nopeasti. Ekalla 4 h ja tokalla 2 tuntia, joten itse en kyllä tule aikailemaan yhtään jos lapsivedet hulahtaa kotona. Tuntuu kyllä itsestä, että miten sitä uskaltaisikaan vaan köllötellä kotona... En vain uskaltaisi, vaikka en olisikaan tälläinen ""nopea synnyttäjä"". Menisin kyllä synnärille. Passittakoot kotia, jos katsovat, että liian aikasta. Niin minä ainakin tekisin.

Vaunuvarkauksista: niin minäkin olen kuullut, että vaunuvarkaudet ovat nyt ""in"" ja niitä viedään pilvin pimein sitten rajan toiselle puolelle. En todellakaan uskalla jättää vaunuja mihinkään vartioimatta ja saavat tulla kauppaan asti.

heipsis taas!
Meillä täällä aurinko paistaa. Ylihuomenna oltais tulossa Lappiin viikonlopuksi ja sitten on meikäläisen reissaamiset siinä. Mies kyllä vielä kovin ehdotteli päivää Lontoossa, mutta kun ei jaksa, eivätkä nuo tädit neuvolassakaan olleet kovin innoissaan siitä ajatuksesta. Suomeen matkaamisesta ne ei sanonu mitään negatiivista, koska lennot on niin lyhyitä ja Suomen terveydenhuolto ensiluokkaista. Olishan se metkaa synnyttää sittenkin Suomessa ;)
Ei vaines, kyllä tuo tytteli saa pysyä sisällä mun puolestani vielä ainakin neljä viikkoo.
Meillä syntymäpaikaksi taitaa joka tapauksessa tulla sittenkin Tukholma, eli näillä näkymin menemme Karolinskaan synnyttämään, jos se tapahtuu lääkärin päätöksellä. Mutta siitä kerron sitten enemmän keskiviikon jälkeen, kun tiedän itsekin enemmän.
Hiukan oon ollu ihmeissäni siitä, kun lääkärit arvioi meidä tytyä sillä painoindeksillä tyyliin -25%, mutta sitten kun kattoo netistä tai Suomesta saatavilta neuvolan kasvukäyriltä, niin painot on ihan erilaisia. No kaippa he tietää mitä tekee.
Nyt lähden laittamaan lapinpuikulat kiehumaan ja karjalanpaistin uuniin lämpiämään... Kunnon Suomalaista perusruokaa kaikkien makeiden hössöjen rinnalle... NAMI!!!

Aurinkoista syyspäivää kaikille!
Jessi 35+2

Täällähän on ollut vilkasta :)

Mulla alkoi vihdoinkin eilen äitiysloma, taidetaan nyt suurin osa olla lomilla.

Neuvolassa kävin juuri ja kaikki ok. Masu on kyllä tosi suuri sf 35 eikä vielä ole laskeutunut. Terkkari kyllä kysyi että onko kenties jo supistellut, vauva on jo ihan kohti suoraan alas ja sanoi että voi laskeutua milloin tahansa. Elikkäs tässä voi sitten lähtöjä odotella milloin vain kun noita suppareita tullut ihan mukavasti ja tulee tälläkin hetkellä (arggh).

Läheteen sain synnytystapa arvioon ja se on kahden viikon päästä, vasta :( no ei voi kun odotella.

nitta rv tasan 35

Yhteistyössä