MARSILAISET 12

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jippu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jospa jois vielä kahvit tässä koneen ääressä, kun sain poitsun kakkosunille. Ihmeellistä takkuamista on ton nukahtamisen kanssa. Huutaa väsymystää, mutta sänkyyn ei jäis millään ilveellä. Sitten kun ajattelee, että katsele nyt vielä vähän aikaa tässä näitä mun touhuja niin sekään ei poikaa miellytä vaan syliin pitää päästä. Joten nukahtaminen päivällä tapahtuu sitten sängyssä niin, että silittelen ja hyssytän poikaa peiton kanssa tai vaihtoehtosesti sylissä.

Joo no ehkä tää oli vaan jotain mun ""nipoilua"" noiden lihojen kanssa ;) Kanaa on nyt syöty pari viikkoa. Sillä alotettiin, koska se on minustakin paremmin sulavaa. Nyt seuraavaksi ois sitten tarkotus kokeilla tota naudan lihaa. Onkohan monet antaneet jo kalaa vauvoille? Melinda muistaakseni antoi jo tytölleen kalaa, mutta mites te muut?

Meillä on jo isompi turvaistuin odottamassa. Ostettiin se ennen pojan syntymää miehen työkaverilta ja muistettiin, että se käy vasta 15 kg:sta alkaen. No se olikin 0-25 kiloselle joten periaatteessa kohta sen käyttöön vois siirtyä. Niko ei tuohon kaukaloon mahdu enää kovin hyvin hartioista ja se kaukalo on tosi hiostava. Tosin kuten Senna totesi niin kaukalo on kätevä syöttötuolina reissussa ollessa.

Noista ääntelyistä. Niko on pari viikkoa harrastanut myös jotain ihme kurkkuääniä. Samoin päästelee sellasta hassua r-äännettä.

Senna: Ei Nikokaan vielä ryömi vaan etenee kierimällä ja kääntyilemällä napansa ympäri. Tossa luin joku aika sitten lyhyttä viestä täältä netistä ja poika pyöri jaloissa ja kun käännyin katsomaan niin jo taas oltiin parin metrin päässä vahvistinta räpläämässä, joten ihmeen nopeesti liikkuminen noinkin tapahtuu.

Äh nyt pitää mennä jatkamaan tota lihojen kanssa sössäämistä.

senna en nyt sissistä tiedä mut kovaa hommaa.. tosin nyt alkaa oleen oma maito todella vähissä päiväs jos hyvä et saa 100 ml pumpattua.. äkkiä se vähenee mut saíshan sen nousemaan jos jaksais mut kädet sanoo työsopimuksen kohta irti pumppaamisen takia... joten helpompi ostaa kaupasta tästä eteenpäin.. pitäisköhän mun lopettaa kokonaan toi vähäinen pumppaaminen jo vai miten sen tulis tapahtua ettei tulis tulehduksia..

kävin laittamas juliasta uuden kuvan..

täällä ei ole ollu yhtään myrskyä vaik lupasivat mut eteläs on kuulemma ollu toivottavasti jipul on matka menny laival hyvin..itse ollaan ens viikol menos laival turusta tukholmaan..

hauskaa iltaa nyt nukkuun ku julia herää taas aamul aikasin.. jotenki vaan illat venyy ja sit on väsy itsellä et pitää päikkäreitä nukkua ja kotityöt jää vähemmälle..

öitä

Kyllä aika urhea olet ollut, kun olet jaksannut pumppailla! Meillä Niko teki myös tissilakon silloin kait 4 kk iässä ja mä en jaksanut pumpata maitoa. Nyt Niko syö kyllä tissiä yöllä, mutta tiedä sitten mitä niistä enää irtoaa.

Joo no ei ollut pysyvää meidän hyvin nukutut yöt. Viime yönä herätys taas mahtavan huudon kera 6 kertaa...

Moi Pipsa!
Mä lopetin kans imetyksen muutama päivä sitte,kunmeillä poika puri turhan kovasti..Mulla ei pahemmin ole tarvinnu maitoa pumppailla pois,jos on painetta tullu,oon ihan muutaman tipan suihkussa puristanu pois.Nyt ei tunnu rinnoissa enää mitään..
Mut palailen paremmalla ajalla.

Moikka!

Ajattelin vain ilmoitella että tietokoneemme toimii jälleen, VIHDOINKIN! Opiskelutkin jatkuvat taas, ja aloittelen gradun pakerrusta. Ihanaa päästä taas koulunpenkille, niin uskomattomalta kun se kuulostaakin!

On mukavaa saada taas olla joku muu kun pelkästään Evan mamma, vaikka huomaan miten vaikeata se on. Kursseilla esittäytyessäni on vaikeaa kertoa pelkästään opintoihin liittyviä asioita, kun äitiys on niin suuri osa omasta identiteetistä.

Luennolta palatessani tunsin huonoa omatuntoa, kun jatkan samaa ""itsekästä"" toimintaa (=opiskelua) kuin ennen Evaa, ja tyttö ""joutuu"" olemaan kotona isänsä kanssa. Vaikka hyvähän se on että isikin tulee tytölle tutuksi eri tavalla - ja ukkokin oppii yhdistämään lasten- ja kodinhoidon. Ennen kun on tarvinnut tehdä vain jompaakumpaa kerralla. ;)

Eva on nukkunut hieman levottomasti viime viikkoina, mikä tuntuu myös mamman energiatasossa. Viime yönäkään en ollut kahta tuntia putkeen sängyssä nousematta. Eva syö nykyään jo klo 2.30-04 ja uudestaan 7.30-8.30, kun aikaisemmin nukkui vähintään 5.30 asti. Myös alkuyö on huudahtelua täynnä, kun tyttö on ruvennut oikein itkemään tutin perään vanhan hyvän ähinän sijaan.

Pitänee lisätä ruoan määrää päivällä, ettei tarvitse tankata yöllä. Typy syö nykyään lounaalla ja päivällisellä kasvissosetta 1-2 dl ja iltapuuroa 1-2 dl, sekä maidot päälle (400-600 ml). Ilmeisesti ohjelmaan kannattaa lisätä aamupuuro ja kenties muuta välipalaa kuin maito. Pelkään vaan ettei maito kelpaa enää lainkaan kun lusikkaruokaa on tarjolla, sitä on ollut nähtävissä... Seuraavaksi aloitetaan kala ja kananmuna, kunhan kaikki viljat ovat käytössä.

Mitäs muuta meille kuuluu... Eva kääntyilee vatsalta selälleen ja takaisin, mutta viihtyy edelleen parhaiten selällään. Kohta hän taitaa tajuta ryömimisen idean, ja istumaan pitäisi päästä koko ajan. Tripp trapp-tuoli pitää ostaa mahdollisimman pian, sillä tyttö pysyy jo pystyssä jos nojaa käsivarsiaan pöytään (hyvät ruokatavat). Kaukalo on meilläkin jäämässä pieneksi kovaa vauhtia, en tiennyt että se tapahtuisi jo nyt... Syöttötuolin ohella siis myös turvaistuin on ostoslistalla. Ja tili näyttää pian miinusta... =/

Lähipiirissämme jo 3 naista odottaa vauvaa: yksi serkuistani, yksi ystävistäni sekä miehen veljen vaimo. Onkohan kukaan teistä Marsilaisista jo uudestaan raskaana? Joku ainakin toivotti jo seuraavan tervetulleeksi kauan sitten, en muista kuka. Mitä suunnitelmia teillä kaikilla on?

Itselläni vauvakuume kasvaa, mutta se pitää nyt vaan kestää. Ukkokulta haluaisi valmistua ja löytää töitä (=2 vuotta vielä), minä haluaisin ainakin päästä hyvään vauhtiin gradun kanssa (=ainakin vuosi). Ja sitten oli se sektiohaavakin (=½ vuotta vielä)...

Näin täältä tällä erää! Yritän päästä takaisin kärryille keskustelun suhteen, vaikka tauko on ollut pitkä.

Syysterveisin,
Aurora ja Eva 5½ kk

Ihan lyhyt viesti vaan... hermot menee... On tosiaan se talo ostettu ja kuukauden sisään pitäisi muuttaa. Mutta pakkaa nyt sitten näiden kahden pienen kanssa kolmestaan kun Jaakolle on tullut pari hammasta ja viimeisin niistä kiusaa kovasti, on aika levoton öisin ja herää noin yleensä klo 22 (menee nukkumaan 8 ja 9 välillä), 00:30, 2:00, 3:00, 4:30, 5:30 ja sitten kuudelta jo kokonaan ylös... Luojan lykky että tuo Iida nukkuu rauhallisesti, yleensä koko yön, joskus nousee viiden aikaan tissille. Ja kiitollinen olen myös siitä, että mieheni yleensä jaksaa nousta kuudelta kukkumaan vauvojen kanssa että saan vaikka tunnin vielä nukahtaa.

Jaakko oli eilen illalla vähän kipuliaan oloinen, annoin Panadol supon, sitten nukkui rauhallisesti. Tai no kyllä se joka yö minimissään kahdesti herää tissille, viime yönä kolmesti, mikä tuntui ihan siedettävältä. Tiedä johtuiko siitä läkkeestä vai siitä että hammas on kunnolla puhjennut. Joka tapauksessa olisi vähän enemmän virtaa pakata, mutta tuntuu niin tosi hermoja repivältä kun nuo ovat tänään nukkuneet ihan ristiin, kun Iida nukahtaa, Jaakkoa pitää vielä sylitellä ulkona, kun sen saa laitettua vaunuihin, Iidalla onkin jo silmät auki. Onneksi viihtyvät jonkin verran syöttötuoleissa tavaroita kalvamassa, niin keittiöstä saa pakattua.

Mutta oikeasti sitä on aika ärtyisä kun tietää että olisi pakko sitä pakkaamistakin saada etenemään ja toisaalta haluaisi hoitaa nämä idyllisen rauhallisen kiireettömästi kuten aina. (hehheh). Ja toisaalta äreys ja kiire kostautuvat heti kun nämä mussut ovat sitten ihan hädissään ja murheisia.

Nyt taidan antaa Jaakolle tissiä ja yritän sitä ulos nukkumaan, Iida nukkuu jo.l

On täällä vaan niin hiljasta...

Noi Jaakon yöt kuulostaa ihan Nikon öiltä. Jaksamisia sulle Hanna! Tosin viime yön voisi sanoa kait menneen ihan mukavasti. Kolmelta kävin peittelemässä pojan ja viiden jälkeen poitsu heräs ihan hirveän huudon kanssa ja sen mielestä oli aamu. Tissikään ei nyt parin viimesen yön perusteella enää poitsua innosta, vaan huuto alkaa uudestaan jos tissiä erehtyy tyrkyttämään (siis sama kun tissilakon alettua). Korviketta en kyllä ala enää yöllä tarjoilemaan joten sitten ollaan kohta öisin syömättä, jos ei tissi maita. No sitten jonkun aikaa takuttuaan ja kiukuttuaan söi tissiä ennen kuutta ja oli sitten silmä kirkkaana, että mitäs äiti nyt tehtäs :)

Mä olen nyt tehnyt sellasen johtopäätöksen, että meillä nukutaan silloin paremmin, kun klo 17 ateria on perunaa. Jos taas syödään jotain porkkanaa ja kukkista niin poitsu ei nuku yöllä vaan heräilee. Siis aina nää mun johtopäätökset ;) Oisko noi muut kasvikset vaan höttösempiä, tai ainakin tuntuu, että peruna pitäis pidemmän aikaa nälkää poissa. Meillä on siis nykyään syöty jo perunaa, pojan iho oireilee kyllä vaihtelevasti mutta en osaa sitä nyt selkeästi yhdistää mihinkään ruokaan. Esim. eilen polvitaipeet alko taas turvota, mutta johtuisko vaan viilenneestää säästä (siis, että iho kuivaa enemmän).

Ihme hikihukka on tää poitsu. Toissapäivänä lämpömittari näytti kymmentä astetta ja laitoin sisävaatteiden päälle ohuen fleecepuvun ja päähän ohuen kypärämyssyn ja pojalla oli ihan hiki ja kiukkus koko ajan. No eilen lähettiin sitten liikenteeseen normaalissa vaatetuksessa (ohut takki ja housut ja ohutempi peitto) ja poika oli silti tosi lämpösen olonen. Itse, kun ajattelen että tossa vaatetuksessa pötköttelisin tuolla ulkona paikallaan niin tulee vilu pelkästä ajatuksesta.

Tsemppiä Hannalle muuttoruljanssiin!!

Hanna: Meilläkin oli viime yö ihan kamala, Santtu itkeskeli vaan eikä suostunut nukkumaan. Annoin joskus kolmen maissa panadolia ja sitten se rauhoittui.. ja aamulla kun katsoin suuhun, niin kulmahammashan sieltä pilkotti. Huh, onneksi oli vain hammas, ehdin jo pelätä korvatulehdusta. Meidän pahin painajainen on korvatulehdus viikonloppuna ja lähtö yöllä ruuhkaiselle Hatanpään päivystysasemalle. Ja onneksi tosiaan tuo Panadol tehosi aivan varttissa ja tuskailu loppui yhtä äkkiä kuin alkoikin.

Kävin itse aamulla lääkärissä. Sama väsynyt kortisonikuuri alkaa alusta neljännen kerran ja levätä pitäisi.

Täytyy mennä ostamaan sähköpatteri, meillä on vaan +20 lämmintä kun pattereissa ei oo vettä ja Santun on kädet ja jalat jääkylmät vaikka mitä pukisi päälle. Ulos kyllä puin kanssa eilen Santulle aivan liikaa kun tuntui että itseä paleltaa.. Mutta Santtu on kuitenkin tuulelta suojassa vaunun pussissa sadesuojan alla, joten trikoopaita ja syksytakki riittää collegehousujen kanssa. Mulla meni eilen varmaan tunti kun virittelin vaunujen pehmeää koppaa makuupussiksi istuimen turvavöihin, siinä olis varmaan ollut sivustakatsojalla naurussa pitelemistä. Kuinka ne 5 vyötä voikin saada väärin viiteen reikään.. Tai vika oli siinä kun en aluksi löytänyt siitä pussista kuin 3 reikää. Ja ohjeitahan EI voi katsoa =) Mutta onneksi tuon kopan saa niin pussiksi, se on kätevä kun saa kaupoissa ym. avata vaan vetoketjun niin ei tule Santun niin kuuma. Matkarattaisiin ei ikävä kyllä sovi sama pussi joten niihin pitääkin sitten pukea kunnolla.

Jess, taidan mennä itsekin vähän lepäilemään kun lääkärikin käski =)

Siis voi p.....e tätä soneraa, kirjoitin taas vaikka mitä, mutta kiitokset jälleen soneralle viesti on tuolla jossain...!!!

Kirjoitan myöhemmin uudestaan koska nyt alkaa Hanna heräilemään uniltaan, kärryistä kuuluu sellaista ähinää.

Laitoin kuvia Hannasta ja siirsin roskikseen ne vanhat kuvat, tosin en tajua miksi ½-vuotta muuttui matkalla ?-vuotta, omalla koneella kuvien tekstit ovat edelleen ½-vuotta...

Minä täällä taas...
Eilen meidän pieni tytöntyllerö täytti ½-vuotta, voi jessus, että aika rientää.
½-vuotis päivän kunniaksi Hanna puhkaisi ensimmäisen hampaansa, siitä ne parin yön itkut ilmeisesti johtui, viime yön neiti nukkui taas tosi hyvin, nukkui 8½h söi ja nukkui vielä 2½h.

Käytiin eilen ostamassa se Gracon istuin, Hannalla alkoi olla hartiat lytyssä siinä Gracon pienemmässä istuimessa. Tosin se oli kätevä kun se kävi matkarattaisiin, oli helppo kulkea paikasta toiseen, ei tarvinnut kanniskella neitiä yhtään, senkus lykkäsi istuimen kiinni rattaisiin. Eipä sen puoleen, nytkin kun pitää matkarattaat takakontissa niin senkus vaan laittaa neitosen niihin niin eipä tartte nytkään kanniskella.

Ei Hanna päivällä vielä tuolloin herännytkään, nukkui vielä tunnin tuon kirjoituksen jälkeen, nukkui rattaissa yhteensä 2h40min.

Hanna on kanssa aikamoinen hikoilija, tänään kun lähdettiin kaupoille niin laitoin villatakin puvun alle, Anttilaan kun päästiin niin neiti oli ihan hikinen, riisuin siellä vaatetta pois ja kuljeskeltiin siellä sen aikaa, että nihkeys ehti kuivahtaa.

Siis voi vinde, en muista enää mitä kaikkea kirjoittelin päivällä, mutta enempi siinä viestissä oli juttua, lienee parempi mennä ""lataamaan"" tätä päätä, siis unia!

Jospa nostan tätä meidän ketjua. Mies tuolla tiskaa tuttipulloja, että pääsin koneelle istahtamaan :)

Niko vie kyllä tosi hyvin mehut, kun ei paljoa päivällä nuku ja koko ajan pitää sen kanssa touhuta. Kitisee myös kovasti. Tänään huomasin, että ylhäällä pilkistää nyt sen kulmahampaan lisäksi toinenkin hammas ja koko rivisto on turvoksissa joten hampaita voi olettaa tulevan vielä piankin lisää.

Poitsu tykkää kovasti kaikista hassuista leikeistä, joita sille kehittelen. Läpyttelen esim. käsillä raskaasti reisiini ja totean ""karhu tulla tömistää yms."" sitten heiluttelen käsiä pään päällä ja sanon ""pupu korvia höristää"" yms. tosi kehittävää ;) Ja lapsella on tosi hauskaa. Välillä sitten ""hiiri sukeltaa pojan kainaloon"" yms.

Tänään on syöty urakalla. Pitäis vaan saada poika syömään kerralla enemmän. Eihän noi hampaatkaan kestä tommosta tunnin välein syöntiä. Söi klo 16:30 kasvissosetta noin desin, klo 17:30 maitoa 120 ml ja nukahti siihen ja nukkui puoli tuntia, sitten 18:30 taas maito 120 ml ja sitten 19:30 puuro desi ja 20:15 maitoa jälleen 120 ml. Siis ihan hurjaa minusta, mutta kun toinen vaan huusi ruokaa koko ajan. Kerralla ei kuitenkaan mennyt maitoa enempää ja kiinteän ja maidon määrä oli aamupäivällä ihan normaali.

Nyt hyvät yöt!

Moi vaan!

Mulla on oma kone täysin jumissa, joten saa nähdä, miten sitä jatkossa nettiin pääsee. En viitsisi viedä huoltoonkaan, maksanee saman verran kuin halpa, uusi kone.

Meillä unikoulu on auttanut sen verran, että nyt selviämme taas kahdella yösyötöllä, jos tyttö herää useammin, hän rauhoittuu pienellä hyssyttelyllä. Tänä aamuna hän rauhoittui jopa itsekseen uudelleen uneen vielä klo 7.30! Kello neljän syöttöä olemme yrittäneet jättää pois, mutta siitä ei tule mitään, viime yönäkin neiti valvoi puolitoista tuntia, kunnes viimein annoimme syötön kanssa periksi. Syököön siis toistaiseksi.

Hemmetti tuota neuvolaa ohjeineen: ne aikaansaa mulle huonon omantunnon, kun meillä yli puolet ruoasta on edelleen rintamaitoa. Lapsi kyllä kasvaa hyvin, mutta silti tätsy juttelee, että ""ei ne ravintoaineet enää riitä ja enemmän pitää syödä"". Yritän kuitenkin jankuttaa itselleni, että kyllä minä huomaan, jos lapsi on nälkäinen. Ja kyllä lapsikin syö nykyistä enemmän, jos tarvetta on. Venla ei nyt vain tunnu kovastikaan kiinteistä perustavan, tämä tietty vaihtelee paljon päivästä toiseen.

Meillä rupeaa kohta neidin pää pukkaamaan yli turvakaukalosta, joten pakko siirtyä isompaan istuimeen. Ja ehkä se Venlaakin jo miellyttää, sillä nyt vanhemmillani käydessäni Venla kotisi paljon enemmän kuin autossa yleensä. Kaukaloon meno oli selvästi epämieluisaa.

Aurora, minä ainakin olen toivottanut toisen lapsen tervetulleeksi, muttei sellaista vielä ole kuulunut. Tähän vaikuttanee suuresti kaksi asiaa: menkkani eivät ole alkaneet ja toisekseen Venla pitää huolen, etteivät vanhemmat jaksa kovastikaan yrittää hänelle pikkusisarusta tehdä :). Nautiskelkoon siis toistaiseksi rauhassa ainokaisen asemastaan.

Uih, kävin katsomassa perjantaina kaverini kolmeviikkoista pikkuista. Eihän mitään niin pientä voi ollakaan! Poika syntyi kolmisen viikkoa etuajassa, ja syntymäpainoa oli jotain 2,8 kg ja pituutta 49 cm. Ero Venlan 3,6 kiloon oli uskomaton! Voi että oli ihana poika!

Hei vaan.. Talvi tuloo, meillä puuttuu pattereista yhä vesi ja sisälämpö kävi jo 19:ssa :( Hrrr, sähköpatterin ja saunan avulla on onneksi saatu sitä vähän nousemaan ja viikon päästä pitäis lämmötkin taas tulla päälle. Kurjaa kun pitää Santtua pukea niin paljon sisälläkin.

Varattiin etelänmatka, että päästään edes viikoksi pois täältä rempan keskeltä. Kahden viikon päästä ois lähtö Mallorcalle. Alkoikin olla viimeiset hetket lähteä ennen kuin Santtu liikkuu tuhatta ja sataa kaikkiin ei-sopiviin paikkoihin. Kuinkas te jo käyneet olette lentokoneessa toimineet? Lomalennolla ei taida olla ylimääräistä tilaa yhtään.. Ajattelin ottaa koneeseen ihan vaan kantoliinan, sen kanssa me nukuttiin toissa yökin tv-tuolissa kun Santtu kiukutteli hampaitaan joten testattu on..

Hammaspulmat on jo helpottaneet, ja jos poika ei nyt aivan iloinen ole mutta ei enää niin tuskainenkaan. Konttausasentoon yrittää nousta koko ajan, mutta vielä on pysynyt metrin säteellä lattialla olevasta huovastaan. Parin päivän päästä tuleekin jo 6kk täyteen, niin se aika rientää.

Mulla alkoi nuo kuukautiset juurikin tänään, plääh. Onneksi ei ole sen kummempia kipuja kuin ennenkään. Ei ole pikkukakkonen vielä suunnitteilla, raskausaika ei juuri nyt innosta kun edellinen on vielä tuoreessa muistissa. Mutta ehkä kakkosen aika on kuitenkin aiemmin kuin alunperin oli tarkoitus. Meitä on hämätty tuollaisella helpolla Santulla, niin toisen yrittäminen ei sen puoleen pelota.

Samu: Vähän samat tunnelmat tuon syömisen suhteen. Santtu on tänäänkin syönyt vain purkin kasvis-kanasosetta ja puoli purkkia hedelmäsosetta ja nyt tulee tietysti iltapala maidon lisäksi, mutta kun ei enempi uppoa ja on iloinen ja kasvaa, niin en viitsi pakottaa. Santtu kun pistää huulet tiukasti yhteen kun saa tarpeekseen.

Sellasta tänne, nyt iltatoimille.

Moi!
Jospa nyt kerkeisin muutaman rivin naputella. Kun mä en ymmärrä mihin mun kaikki aika vaan katoaa, monta juttua pitäs tehä ja huomaa et eipä kerinny. Otto on päivänokosilla ulkona ja sillä aikaa koetan tehä näitä omia juttujani rauhassa. Toki paljon tehdää otukan kanssa yhdessä noita koti askareita, mut kun meilläkin on ylä- ja alakerta, niin ei jaksa rettuutta lasta edestakaisin portaissa. Pyykit kuivatetaan yläkerrassa takkahuoneessa..No nyt ainakin tiedän et asunto on paras olla yhdessä tasossa, siivous ynnämuu on helpompaa niin.
Me ollaan mietitty muuttoa takaisin pohjoseen. Siellä on meidän kummankin juuret ja nyt on alkanut tuntua siltä ettei tää savolaisuus tunnu omalta. Halutaan antaa lapsukaisille kuusamolainen ""kasvatus""..no nää on näitä haaveita, mutta ei kai ihan savuttamattomissa kuitenkaan..

Otto sai eilen syöttötuolin ja olihan kivaa töröttää penkissä. Ihana kun alkaa jo tuo hienomotoriikka kehittymään. Sormet alkaa toimimaan ja pinsettiote tarkentuu..tavaroita tutkaillaan rauhassa eri suunnilta. Ruokakin maistuu hyvin. Välillä peruna ei kelvannut, mutta nyt ihan hiljattain rupes maistumaan ja laitankin ihan samoja ruokia kun mitä itsekin syödään. Mausteet ja valkosipuli ei ole haitannut, päin vastoin syö tosi innokkaasti. Suolaa käytän tosi vähän muutenkin, et se ei haittaa. Illalla menee iso lautasellinen kaurapuuroa ja sen voimin nukkuu 9.30-8.00.

Uudesta vauvasta; aluksi mulla oli sellainen eipä kiirettä-periaate. Mutta nyt ovistestit käytössä ja muutaman päivän päästä pitäs sit jo selvitä onko + vai eikö..kyllä on silti niin takaraivossa se 2vuoden yritys kun ottoakin yritettiin et samaan ei haluis joutua. Kyllä siinä jo avioerokin mielessä kävi:/ rankkaa oli. Siksi on aivan järjettömän ihanaa kun saimme Oton ja joka sekunnista olen nauttinut.

No, nyt ulkoilemaan! Aurinko paistaa upeasti:)

Laku ja otukka

Nostetaanpas meitä taas =)

Voi jesus kun hävetti aamulla; heräsin ovikellon soittoon ja raksafirman jäbä tuli pattereita ilmaamaan.. just kerkisin saamaan vaatteet päälle mutta tälle rytökärpän pesälle ei ollut tehtävissä siihen hätään mitään. No, nyt saadaan lämmintä. Ja me saatiin eilen tarjous yhdestä asunnosta, johon oltaisiin kolmantena jonossa. Se ois Helsingin Kivikossa, tunteekos joku seutua? Hinta on aika edullinen ja kuulemma paljon ulkomaalaisia tuolla alueella.

Santun syöminen on takunnut aika lailla, ilmeisesti suu on arka hampaiden takia. Tissi kyllä kelpais ja makeat soseet, muttei mikään lämmin ruoka. Tylsää kun kaikki ruoka tahtoo mennä paidalle ja nyt se keksi vielä, että puuroa voi päristellä jollei huvita syödä. Pitää varmaan koittaa muutama päivä antaa vaan herran lemppariruokia, jos se helpottaisi.

No, nyt tää menis valmistelemaan päivän asiointireissua. Palataan!

Heissuli vei!

Ei meinaa enää millään keretä koneelle kun niin paljon on tekemistä.
Mä kans jo toista vauvaa haaveilen vaik en kyl erityisemmin raskaana olosta pitänytkään,tosin aika hankalaa täs raskaaks on tulla kun mies on vielä ulkomailla :)

Senna:En oo varma mut luulen nähneeni sut eilen Tammelan Kattimatti kaupan ees Santtu siniharmaa raidallises kantoliinas?Tulin rattailla vastaan kaupan edes mut sivuutit mut niin äkkiä etten imetys aivoillani tajunnut kun vasta kaupassa et olikohan se Senna :) Olis kyl kiva nähdä teitä vaik sit teidän Mallorcan reissun jälkeen.

Meil ei viel kämppää löytynyt ja mä haluaisin kaikki ja heti tänään,en jaksa enää odottaa et saisin ihka oikean suomen kodin!

Huomenna Iialla neuvola missä saa ylimääräiset espanjan rokotusten loppu puoliskot,pistän sit mittoja ja muita uutisia.

mimmuli ja Iia

Voi känkkäränkkä Niko on hitsin kiukkunen koko ajan... Yöllä herätteli taas vanhaan tuttuun tyylin ja sitten otti ja valvoi yhessä välissä puoltoista tuntia ja mikään ei ollut hyvä ja koko ajan piti vaan mahalleen pungertaa. No kolme hammasta pilkistää nyt tuolla ylhäällä suussa joten kai se sitten ottaa niin kipeetä. Sitten tuntuu myös suututtavan se, että ei pääse etenpäin ja kieriminen ei nyt kiinnosta.

Tänään ois isovanhemmat tulossa juhlimaan puolivuotispäiviä ja ei suoraan sanoen paljoa innosta, kun itsellä ihan väsy olo ja kämppä pitäis saada kuntoon. Ja tottakai miehellä onkin sitten illalla kokous joten ei oo edes kotona, kun sen vanhemmat tulee.. No kakun tekasin valmispohjasta ei nyt kyllä leipomaan kykene.

Siis tuttu valitus tyyli meitsin kirjotuksissa... Ja tässä mä vaan koneella istun vaikka kämppä on tosiaan oikea rytöpesä ja tuttipullot loppu ja pyykkikasa kylppärissä.

Moi. Täällä yöt on menny ihan mahottomiks, viime yönä herätys 8 kertaa. Kiialla ei ole mitään hätää, se vaan pyörii ja hyörii sängyssään, ja niinkuin Nikokin, pönkeää vaan mahalleen koko ajan, eikä sitten saa unta. Sitten se alkaa ähisemään ja lopulta itkemään. Soitin neuvolaan, ja sainkin sieltä ihan hyviä vinkkejä. Oltiin jo miehen kanssa päätetty, että lähen ens yöksi ihan muualle nukkumaan, ja siihen kannustivat neuvolassakin. Mies aikoo nyt aloittaa unikoulun Kiian kanssa, toivottavasti tepsii..

Syömisistä vielä, meilläkin tuntuu soseet uppoavan aika nihkeästi välillä. Luotan kuitenkin siihen, että Kiia saa tarpeeksi ruokaa. Yks päivä syötin sosetta, vaikka Kiia nipisti suutaan kiinni, ja seurauksena oli se, että kaikki tuli ulos, ja lisäksi osa edellisestäkin ateriasta.. Tyhmä äiti. Tosin Kiia oli aamulla vetässy aikamoiset hörpyt kloorivettä vauvauinnissa, silläkin saatoi olla osuutta asiaan. Minkäverran teillä muuten vauvat syö korviketta (siis jos saa pelkästään sitä eikä enää tissimaitoa)? Mä ajattelin pikkuhiljaa lopettaa imetyksen, kun tuntuu, että maito on jo tosi laimeeta.. Mutta kun määristä ei tosiaan ole hajuakaan.

Nyt pakkaamaan kamppeita ensi yötä varten, ihanaa päästä nukkumaan!

Jippu

Mimmuli: Voi hitsi, mehän siinä oltiin! Olitteko te siinä suojatiellä, tuli vastaan äiti vaunujen kanssa ja toinen naisihminen? Hö! Mä en hoksannu mut nyt ajatellen oisit voinutkin olla sinä. Olitte melkein meidän pihassa joka tapauksessa, kahvit keitän kyl ens kerralla =)

Netissä taas... Senna, se Kivikko on käsittääkseni ihan kiva alue, uudehko. Vieressä sijaitsee kyllä huonomaineinen Kontula, mutta maine nyt periytyy kymmeniä vuosia, kun sen kerran saa. Eli en ottaisi tuotakaan mainetta niin todesta, joskin ulkomaalaisia alueella kyllä on paljon. Sattuneesta syystä kuitenkin tiedän, että Kontulan koulu on hyvä ja siellä on pääosin hyvä henki.

Viime yö oli taas huonohko, Venla heräsi aika usein itkemään. En tiedä, mikä vaivasi, mutta selkeästi jokin ongelma oli.

Mä olen vaihteeksi ihan kypsä tähän kotona oloon. Taidan olla niin yhden asian ihminen, etten saa tehtyä mitään muuta kuin oltua Venlan kanssa tai luettua lehteä Venlan nukkuessa. Olisi siis helpompi mennä töihin kuin katsella päivät pitkät tätä sekasortoa kotona. Lisäksi tämä käy yksitoikkoiseksi...

No, nyt Venla tunkee näppäimistölle, joten täytynee lopettaa.

12.1. elli73, poika 1590g/41cm, 2,5kk (korjatun iän mukaan) 6190g/61,5cm
16.2. Hanna73, kaksoset Jaakko ja Iida
23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
27.2. Meri, Ninna, 3960g/51cm 3kk 6300g/63,5cm 4kk 7170g/66cm 5kk 7505g/67,5cm 6kk 7800g/68,5cm
27.2 Mimmuli, Iia 3770g/50cm
1.3. Jonneli, Aron 2840g/49cm, 2kk 5910g/56cm, 4kk 6800g/63cm, 5kk 7300g/65cm, 6kk 8900g/68cm
1.3. Suski, Noora 3920g/53cm 3kk 6890g/61cm
2.3. Tuiskuinen, poika
8.3. Hanna, Jesse 3750g/50cm, 3kk 6785g/62,5, 5kk 8225g/68cm
13.3. Samu, Venla 3650 g/52 cm, 3 kk 6,1 kg/62 cm
13.3. Evi, tyttö
13.3. Tiina73, poika
14.3 Tinttu, Tomi 3850g/52cm, 5kk 71cm/10kg
15.3 Melinda-75, tyttö 4050g/51,5 cm, 2kk 5520g/57,8cm
15.3 Ansku, Hanna 4170g/51cm, 3kk 7740g/61.5cm
15.3. Chloe, Joona, 3490/50cm, 5 vko 4300g/54cm, 3kk 5910g/60,5cm, pipo 41,3 cm, 4kk 6540g, 62.5 cm,
5kk 7160g, 65.5 cm
15.3. Laku, Otto, 3160g/51,5cm, 3kk 7370g/63,5cm, 5,5kk 8640g/69,5cm
20.3. Satu, Touko 3940g/50,5cm, 5kk 8330g/69cm
20.3. Sini77, Niko 3900g/52,5cm, 4 kk+1 vko 7250g/65,5 cm,
5 kk 7805g/67,1 cm
21.3 Senna, Santtu 3700g/48cm, 3kk 6710g/61,7 cm, 4kk 7280g/65 cm, 5kk 7545g/67 cm
21.3. Katriina, tyttö, 3110 g/50 cm
21.3. Maalismamma, Joonas 4185g/54cm, 8+4 6270g/61cm
3kk 7025g/64,9cm, 4kk 7540g/68cm, 5,5kk 8375g/70,9cm
21.3 Jenny, poika 4040 g/53 cm, 2 kk 6170 g/61 cm
21.3 Pirpana, poika 3860g/51 cm, 3kk 7030 g/64 cm
22.3. Queen, Leo 3650g/50cm, 7+2 5965g/59cm, 3 kk 7125g/63,5cm, 4 1/2 kk 8240g/67,2 cm, 5kk 8695g/69,5cm
22.3 Siiri - Eevi 3735g/51.5cm, 3 kk 6140g/60,3cm
24.3 Niisku, Emma 3100g/48cm, 2kk 4600g/57cm,3kk 5105g/58.7cm,4kk 5695g/62.3,5kk 6270g/63.5cm
28.3 Aurora, Eva 3650 g/53 cm, 3 kk 6225g/63 cm, 4 kk 66 cm/6945g, 5 kk 68,7 cm/7425g
1.4. Pipsa,Julia 3420g/49cm,29.4. 4200g/53,1cm,2kk 4990g/56,5cm,3kk 5620g/59,3cm,4kk 6280g/64,1cm,5kk 6680g/65,5cm
1.4 n72, Joel 3135 g, 50 cm
1.4. Visitoora, poika 3400 g, 51 cm
4.4. oo7_blond, Mette, 3170g/48cm, 2kk 4880g/56,5cm
5.4. Salla, poika, 5265g/57cm,5vk 6300g/ 62cm, 2kk 6890g/64cm
9.4. Jippu, Kiia 3535g/49cm, 7vkoa 4655g/54cm, 3kk 5250g/57cm, 4kk 5900g/59,5cm, 5kk 6100g/62cm

Nyt kun muistin ni piti tulla päivittämään tiedot:)
Meitin Emma se on aika laiska vielkin kääntyilee,ei millään viitti vaik avustetaan,päinvastoin laittaa hanttii.ei tykkää olla masulleen ni miks sitten pitäis kääntyy;)
Tyttö kun on makuulleen ja ottaa käsistä kiinni ni nousee itse istumaan ja se on ihan huippu hauskaa.
Emma on alkanut availee ääntänsä,huutaa ihan täysii:o
Kaupassa saa paljon katseita kun kiljuu ja äiti ei muista mitä pitää ostaa ku ei kuule ees omia ajatuksia.

Emma aikasta hyvin nukkuu n.8 tuntii öisin,välillä pitää tutti laittaa suuhun ja välillä vähän useemmin.

täytyy mennä hiljentää välil typsy ettei naapurit hermostu:)

Niisku & Emma (4 päivää vajaa 6kk)

Huuh, pitää tulla vielä tarinoimaan kun ei tänään taas oo ollu muuta liveseuraa kun Santtu. Se osaa olla yks tuuliviiri, aina kun mua alkaa hermostuttaa sen kanssa kaksin olo niin se aloittaa vastustamisen ja sittenhän ei onnistu mikään. Ei syöminen, ei nukkuminen eikä leikkiminen.. Välillä on kans päiviä, niinkuin Samukin sanoi, ettei tosiaan saa mitään aikaiseksi. Sit kun Santtu nukkuu niin tulee luettua lehtiä ja hengailtua täällä ja siinäpä se rahikaisen päivä sitten kulahtaakin. No, täytyy taas käydä ihmisten ilmoilla huomenna niin eikähän se siitä, kun viikkokin kääntyy taas loppupuolelle.

Niin, Samu kiitos tuosta kaupunki-infosta! Oon saanut sitä tukevia raportteja ja mies lupas käydä siellä vähän ajelemassa.. tosin asuntoasioissa melkein luotan ennemmin teihin mammoihin =) Toi ukko nyt asuis varmaan mieluiten autotallissa jos sais valita.. Mut tiskikoneen se on mulle luvannu!

Ja Hannalle jaksamista pakkaamiseen! Tuon yhdenkin kanssa on välillä mahdotonta saada edes viikonlopun tavaroita kasaan, mää en uskalla edes ajatella miten meidän muutto onnistuu. Annahan taas hyviä vinkkejä jos keksit jotain =) Muuttofirma...?

Mimmulilta piti vielä kysyä, että millasta asuntoa ootte etsineet, vuokralle vai? Harmi kun tää meidän talo on tällanen helvetin esikartano vielä puoli vuotta, tästä saisitte muuten asunnon ;) Hankalaa, kun kaupungeissa kukaan ei vuokraa alle vuoden sopimuksilla mitään, ainakaan nyt syksyllä. Me ei haluta sellaseen sitoutua niin siks koitetaan tota asoa jossa on sentään vaan 3kk irtisanomisaika. Sit kun löytyy se oma talo niin ei tarvi loppuvuotta maksaa vuokraa.

Santustakin vielä vähän.. se on oppinu uuden taidon eli hutkimaan Nenä-Friidaa kaikin voimin aina kun yritän niistää. Viime nuhan aikaan se ei osannu sitä vielä, mutta nyt onkin vaikeampaa. Santulla vuotaa nokka aika lailla, ehkä niiden hampaiden takia (?) ja se on hullun näköistä kun suusta valuu yks räkävana ja nenästä toinen. Täytyy vähän katella itekkin peiliin kun ulos lähtee, että paljonko niitä on olkapäillä.

Hanna on yöunillaan, ollut jo jokusen tovin, yhdeksän jälkiä laitettiin sänkyyn ja heti nukahti sinne.

Tänään oli ½-vuotis neuvola, ajat oli ½ tuntia myöhässä eli käynti oli aika pikainen ja Hannalla alkoi unet painaa päälle, joka osaltaan nopeutti meidän käyntiä, ei turhia löpisty, painoa neitillä on 9885g ja pituutta 70cm.

Tuntuu että Hannan syönnit on vähentyneet päivän mittaan nyt kun kiinteät ovat enempi kuvoissa mukana ( mun muistaakseni joku muukin mainitsi samasta asiasta...?), ei neiti pahemmin päivän mittaan nälkäänsä valittele ja jos liikaa evästä saapi niin liiat tulee kyllä pois pulautteluna.

Hanna on alkanut pärisemään oikein kunnolla, ""räkä"" lentää iloisesti kun neiti pärisyttää ja voi vitsi että se on hauskaa, siis Hannan mielestä.

Nyt rakas puolisoni jo huutelee tuolla, lupasi nimittäin kunnon selkä-hartia hieronnan...

Niko touhottaa kerrakin tyytyväisenä puuhamatolla.

Viime yö meni suhteellisen ok. Eka herätys klo 3 ja syötin, kitinää neljän paikkeilla ja taas syötin tissiä, mutta tuntuu että ei tota maitoa enää paljoa tule. Kuudelta oli sitten taas herästys. Kuudelta aamulla poika herää aina ja kitisee, tissi ei nyt kelpaa enää siihen aikaan joten annan korviketta ja sitten nukkuu hyvällä säkällä vielä tunnin. Olen tässä vaan miettinyt, että pitäiskö sitä kuitenkin antaa korviketta kunnon annos siinä klo 4-5 kitinän aikaan, jos se loppuyö menis sitten yhtäpäätä aamuun asti. Plääh, kun tää on vaikeeta. Joka paikassa toitotetaan, että vauva ei tarvi ruokaa enää yöllä 6 kk iästä alkaen ja vatsa vaan tottuu turhaan yösyömiseen, mutta oisko se nyt niin pahasta, vaikka alkais sitä korviketta antamaankin yöllä. Kait sitä vois sitten myöhemmin noita yösyöttöjä lopetella, kun ei joka välissä ala sitä korviketta tarjoilemaan. Tosin sukulaislapsi huusi sitten kolme vuotiaaksi asti yöllä maitoa, tomeralla huudolla ""KYLMÄÄ MAITOA""

Niko sai puolivuotislahjaksi nokkamukin, lautasen ja ruokailuvälineet ja vaaterahaa. Ihan kiva, että sai nyt rahaa vaatteiden sijasta niin voi ite ostaa mitä vaatteita tarvii. Muutenkin oli ihan mukavaa anopin ja apen kanssa, vaikka etukäteen kiukuttelin. Toi nokkamuki oli tosi hyvä, se mikä itse ostettiin lorotteli aina liikaa ja kaikki meni pojan päälle.

Maanantaina oli neuvola: mitat 68,1 cm ja 8200 g.

Jippu: Nikolla on nyt mennyt parina päivänä korviketta 7 dl, pikkuhiljaa määrä on kasvanut pitkään oli se 5,5 dl ja nyt ollaan kivuttu tuohon 7 dl määrään. Sitten menee noin 1 dl kasvissosetta, 1 dl liha-kasvissosetta ja 1,5 dl puuroa ja muutamia lusikallisia hedelmäsoseita.

Poitsu oli tosi väsynyt ja nukahti syliin, sitä ennen sääti yhen kellon viisarit uuten uskoon... Kerrankin kävi nukutus helposti.

Heissan!

Meillä on sitten eka korvatulehdus sairastettu.Poijaan silmä alkoi rähmiä ja kiikutin lekuriin,niin korvahan se oli tulehtunut.Oli kyllä edellisenä yönä vähän ähissyt,mutta ei edes itkeskellyt.No nyt kuuri lopuillaan ja poika yhtä hymyä.

Mä en muista laitoinko jo aikasemmin noita 5kk mittoja,ainakaan tonne listaan en niitä saanut päivitettyä (tumpelo) eli 74 (tai 75)cm ja jotain 9,5kg...En nyt jaksa ettiä neuvolakorttia,sentti sinne tai tänne..

Tänään kävi ihan hirmu nolo juttu...Mä oon monesti valittanu,et mun muisti on huonontunu ton pojan syntymän jälkeen,mut tänään se petti pahasti...Olin aamulla luvannu viedä tän meidän ekaluokkalaisen autolla kouluun,vaikka matkaa ei oo ku puoli kilsaa..No totta kai otettiin sen luokkakaveri naapurista mukaan samaan kyytiin.Ja eiku vauva ja naapurin muksu takapenkille ja oma oli korokkeen kans etupenkille.Ajoin kouluun,tyttö hyppäs autosta pihalle,toivottelin mukavaa koulupäivää ja ajoin kotiin.Kotipihassa aloin ottaa vauvaa takapenkiltä ja SE NAAPURIN POIKA ISTUI SIELLÄ IHAN HÄMMENTYNEENÄ!!MÄ TORVELO OLIN UNOHTANU LASKEE SEN AUTOSTA ULOS..Mulla on sellanen kaks ovinen auto.No eiku takas koululle...Iltapäivällä esikoinen kerto,et se oli kauheesti yrittäny aamulla mulle huitoo ja mä olin vaan ilosena vilkutellu sille...Se ilmotti,et se ei enää tarvi mun kyydityksiä..Miksköhän??

Et tämmöstä meille,nyt täytyy alkaa siivous hommiin.Jos joku taitavampi lisäilee noita mittoja tonne listaan,niin vois vaikka ystävällisesti pistää meidän 5kk mitat samalla ;)

-Salla ja poitsukka-

Yhteistyössä